דבש מקל על שיעול אצל פעוטות, כך עולה ממחקר בראשותו של ד"ר אבנר הרמן כהן, רופא ילדים ומנהל מרכז בריאות הילד של הכללית בפתח תקוה. החוקרים זיהו שיפור ניכר הן מבחינת חומרת השיעול והן בתדירותו אצל פעוטות שקיבלו מנה של 10 גרם דבש, השקולה לכפית גדושה. המחקר בדק גם את השפעת הטיפול בשיעול באמצעות תמצית התמרים סילאן. מהממצאים עולה כי גם תמצית תמרים מקלה על פעוטות הסובלים משיעול, אך באופן מופחת בהשוואה להשפעת הדבש.
מאיזה גיל אפשר לתת לפעוטות דבש? אסור לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, בין אם הם סובלים משיעול ובין אם לא, בשל החשש מהידבקות ברעלן הבוטולינום. המחקר המדובר נערך בקרב פעוטות וילדים ואינו מתייחס לתינוקות מתחת לגיל שנה.
האם דבש יכול להיות תחליף לסירופים? המחקר, שמאשש את ההנחה שדבש הוא תרופת סבתא מוצלחת לשיעול, בוצע בעקבות האזהרות שפורסמו בשנים האחרונות מפני שימוש של ילדים בסירופים נגד שיעול.
במהלך 2010 נכנסו לתוקפן הוראות חדשות של משרד הבריאות, שאוסרות על בתי המרקחת למכור סירופים לשיעול המיועדים לטיפול בתינוקות עד גיל שנה. ממכר סירופים לשיעול המיועדים לפעוטות ולילדים עד גיל שש מותר בהצגת מרשם רופא בלבד. מעל גיל שש, מותרת מכירת סירופים נגד שיעול ללא מרשם, אולם רק בבתי מרקחת.
גם בארה"ב הגביל מינהל התרופות האמריקאי (FDA) את מתן תרופות לצינון ולשיעול לילדים מתחת לגיל שש, לאחר דיווחים על תופעות לוואי קשות. ההגבלות הוחלו לאחר שהתברר כי במקרים רבים הנזק שגרמו התרופות עלה על התועלות. בכתב העת הרפואי פדיאטרקס תוארה לפני שנה וחצי תמותה חריגה של ילדים שהשתמשו בתרופות אלה. בנוסף, דוח של המרכז האמריקני לבקרת מחלות תיאר לפני שלוש שנים סיכונים חמורים לתופעות לוואי כתוצאה משימוש בתרופות לצינון ושיעול, כולל פגיעות במערכת העצבים המרכזית והלב ודיכוי הנשימה לרוב בשל מינון יתר.
המחקר של שירותי בריאות כללית בוצע בשיתוף חיים אפרת מהמרכז הארצי לדבוראים במשרד החקלאות ומומן על ידי מכון מטרנה למחקר וקידום תזונת התינוק.
במחקר נבדקו השפעותיהם של שלושה סוגי דבש בילדים הסובלים משיעול טורדני בלילה, על רקע זיהום בדרכי הנשימה העליונות. במחקר השתתפו 300 ילדים שקיבלו טיפול במרכזים לבריאות הילד של הכללית, והם חולקו לשלוש קבוצות. לכל אחת מהקבוצות הותאם טיפול ללילה אחד בדבש שמקורו בצמחים שונים, בהתאם לעונת הפריחה: דבש הדרים ודבש אקליפטוס (הנפוצים במרכולים) ודבש מפרחים שפתניים.
בהמשך נערכה השווה בין שלוש הקבוצות לבין קבוצת ביקורת של ילדים שטופלה בתמצית התמרים סילאן. החוקרים אמרו כי שלושת סוגי הדבש היו יעילים בטיפול בשיעול ברמה מובהקת סטטיסטית.
מידע נוסף על שיעול, בכתבות הבאות:
שיעול חריף שיעול כרוני שיעול בהריון שיעול אצל תינוקות שיעול אצל ילדים שיעול כרוני אצל ילדים שעלת שיעול עם דם הטיפול בשיעול
ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת פרמוקולגיה בקבוצת כללית
|