קפה נגד סוכרת
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

הקשר בין קפה לסוכרת

אתם שותים שלוש כוסות קפה ביום? חוקרים מקליפורניה טוענים שהודות לקפאין את מקטינים בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בסוכרת

מיכל גילאון
פורסם בראשונה:  26.02.2007
עדכון אחרון:  02.08.2007
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

בשורה טובה לשותי הקפה שבינינו, שהורגלו כבר באזהרות שונות ומשונות לגבי הנזק שבשתייתו. מחקר שפורסם לראשונה בנובמבר 2006, מצא כי שתייני  קפה מקטינים את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) בכ-60 אחוזים בהשוואה לאנשים שנמנעים מקפה.

קבוצת חוקרים מקליפורניה עקבה במשך שמונה שנים אחרי הרגלי שתיית הקפה של 910 איש, בני 50 פלוס, שלא סבלו מסוכרת בתחילת המעקב. על פי הפרסום במגזין הרפואי diabetes care, כ-72 אחוזים  מהמשתתפים סיפרו שהם שותים קפה, והצריכה הממוצעת שלהם היתה 2.8 כוסות ביום. לא נמצא קשר בין מספר כוסות הקפה ששותים ביום לבין הסיכון לחלות בסוכרת.

האם הקפה השפיע לטובה?
בהשוואה למשתתפים שלא שתו קפה בכלל, לשתייני הקפה היה סיכון נמוך ב- 64 אחוזים לפתח סוכרת. התוצאות היו דומות גם בעבור תת-קבוצה שסבלה מליקויים במטבוליזם הגלוקוז (מצב טרום-סוכרת). התוצאות התקבלו לאחר שהחוקרים הביאו בחשבון גורמים משפיעים נוספים, כגון: גיל, מין, פעילות גופנית, עישון, BMI, צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם ורמות סוכר בצום.

האם מדובר במסקנה חד משמעית?
כן ולא, כלומר - לא. מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים קודמים, שנערכו בקרב עשרות אלפי משתתפים באירופה ובארצות הברית, שהראו כי שתיית קפה (רגיל או נטול קפאין) וצריכת קפאין ממקורות תזונתיים אחרים, קשורה לירידה בסיכון לחלות בסוכרת.
עם זאת, חייבים לקחת בערבון מוגבל את תוצאות המחקרים הללו, כיוון שמחקרי מעקב לא מאפשרים להצביע באופן חד משמעי על כך שצריכת קפה אכן מפחיתה את הסיכון לסוכרת. מחקרים כאלה רק יכולים להצביע על קשר בין שני הגורמים, שיכול להופיע כתוצאה ממעורבות של גורמים אחרים. כך למשל, שתייני הקפה גם צורכים יותר אלכוהול, ונמצא קשר בין צריכת אלכוהול לירידה בסיכון לסוכרת.
בנוסף, במחקרים קטנים לטווח קצר, נמצא כי צריכת קפאין מורידה את הרגישות לאינסולין ומפריעה לסבילות הגלוקוז.

האם הקפה עלול להיות מסוכן לבריאות?
אין הוכחות מוצקות לקשר בין צריכה מתונה של קפה לסיכון בריאותי כלשהו, כולל סרטן, מחלות לב, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, פוריות ומומים מולדים.
צריכה מתונה של קפאין,  עד 300 מ"ג קפאין ביום, אינה מסוכנת. בתרגום מעשי מדובר  בשתייה של שתיים עד שלוש כוסות קפה, שש כוסות תה, או ארבע פחיות של משקה מסוג קולה.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינת במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית

קפה ובריאות

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

להוריד במשקל ולשפר ביצועים

האם עודף המשקל שלך מפריע לך גם לתפקד במיטה? חוקרים שבדקו גברים אוסטרלים מצאו כי ירידה קלה במשקל, בסביבות חמישה עד עשרה ק"ג, מעלה את רמת הטסטוסטרון  
להוריד במשקל ולשפר ביצועים

האם מותר לאכול סוכר?

 פעם האמינו כי אכילת סוכר מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם. היום המומחים סבורים שניתן לאכול מזון שמכיל סוכר כל עוד מחשיבים אותו בתכנון הארוחה כפי שעושים לגבי כל פחמימה אחרת 
האם מותר לאכול סוכר?

10 כללי הזהב לתזונה המומלצת בסוכרת

תזונה נכונה היא הדרך הנכונה להתמודדות יומיומית עם הסוכרת ולשמירה על איזון. המדריך המלא לבניית תפריט בריא לסוכרתיים 
10 כללי הזהב לתזונה המומלצת בסוכרת

אומגה 3 מורידה את הסיכון לסוכרת בקרב ילדים

חוקרים מצאו יתרון נוסף לאומגה 3:  מפריעה לאנזימים שמשחקים תפקיד בתהליך הדלקתי, שהוא גורם אפשרי לסוכרת נעורים 
אומגה 3 מורידה את הסיכון לסוכרת בקרב ילדים

אני, הסוכרת והאלכוהול

שתייה מתונה של אלכוהול בליווי ארוחה לא גרמה להשפעה חדה על רמות הסוכר בדם באנשים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2. לכן צריכת אלכוהול נחשבת כתוספת לארוחה ואין להפחית מכמות הפחמימות שאוכלים  
אני, הסוכרת והאלכוהול