תפקוד מיני, ירידה במשקל
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

להוריד במשקל ולשפר ביצועים

האם עודף המשקל שלך מפריע לך גם לתפקד במיטה? חוקרים שבדקו גברים אוסטרלים מצאו כי ירידה קלה במשקל, בסביבות חמישה עד עשרה ק"ג, מעלה את רמת הטסטוסטרון

ד"ר שמואל גבעון
פורסם בראשונה:  07.09.2011
עדכון אחרון:  07.09.2011
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים



1.
 השמנת יתר וסוכרת עלולות לגבות מס מאיבר המין וממערכת השתן, וכל מה שרע לזרימת הדם רע גם לזקפה.

2. שמנים סובלים מתהליכים דלקתיים רבים יותר בגופם, ודלקת מדכאת ייצור של טסטוסטרון.

3. רקמת השומן מייצרת אנזים שעלול לשנות את ההורמון הגברי טסטוסטרון להורמון הנשים אסטרדיול. 

ירידה קלה במשקל עשויה לחדש את חיי המין ולשפר את בריאותה של מערכת השתן של גברים שמנים שסובלים מסוכרת. כך עולה ממחקר שפורסם בתחילת אוגוסט 2011.

השמנת יתר וסוכרת עלולות לגבות מס מאיבר המין וממערכת השתן - שתי מערכות שרגישות לזרימת דם, לדלקות ולרמות הורמונים בדם.
 
"כל מה שרע לזרימת הדם רע גם לזקפה", אומר ד"ר רונלד טלמר, מנהל המרכז לסוכרת בבית הספר לרפואה הר סיני בניו־יורק. "כלי הדם הקטנים סביב הפין הם הראשונים שנהרסים".
התסמינים כוללים לעיתים קרובות קשיים להגיע לזקפה ולשמר אותה, ירידה בחשק המיני, עקרות ובעיות בהשתנה, כולל תכיפות במתן השתן מה שמחייב טיולים ליליים מרובים לשירותים.

כמה ק"ג צריך לרדת כדי לשפר את המצב?
מחקרים קודמים הראו שהפחתה משמעותית במשקל, בסדר גודל של 30%, שמושגת בדרך כלל בעזרת ניתוחים, יכולה לשפר חלק גדול מהבעיות האלה.

אולם המחקר המתואר כאן הוא אחד הראשונים שמראה שאפילו ירידה קלה יותר במשקל, בסדר גודל של חמישה עד עשרה אחוזים, או חמישה עד  עשרה ק"ג למי ששוקל 105 ק"ג בערך, עשויה להביא לאותה מידה של שיפור.

"בתוך פרק זמן מאוד קצר, בעזרת שיפור מאוד צנוע במשקל, הושג שיפור משמעותי בזקפה", אומר החוקר פרופ' גארי ויטארט, מנהל המחלקה לרפואה באוניברסיטת אדלאייד באוסטרליה. "חלק מהגברים, שסבלו מבעיה רצינית בתפקוד המיני, השתפרו משמעותית והמשיכו בכך אפילו שנה לאחר מכן", אמר פרופ' ויטארט.

האם מדובר במסקנות חד־משמעיות?
מומחים אמרו כי אף שהמחקר היה מצומצם בהיקפו, והשתתפו בו רק 31 גברים, התוצאות משמעותיות, משום שהמעקב אחרי הגברים נמשך זמן רב, ובמהלכו נבדקו בקפדנות השינויים בתסמינים ובסמנים ביולוגיים, כמו הורמונים.
 
"זה בדיוק סוג המחקר שאנו זקוקים לו", אומר ד"ר דרוגו מונטגיו, מנהל המרכז לטיפול במערכת השתן והזקפה בקליניקת קליבלנד באוהיו, שלא היה מעורב במחקר. "זו בעיה שבבירור אינה מקבלת מספיק תשומת לב. יש לנו מגפה של השמנת יתר בחברה המודרנית, ואנחנו רואים את הבעיה הזאת יותר ויותר. ראיתי מטופלים שהתפקוד המיני שלהם השתפר דרמטית בעקבות ירידה במשקל".

ירידה במשקל לשיפור הבריאות המינית
לצורך המחקר גייסו המחברים גברים שמנים עם יחס משקל/גובה (BMI) מעל 30 והיקף מותניים מעל 100 ס"מ. היקף מותניים רחב מצביע על כמות רבה של שומן בבטן.

הגיל הממוצע של המשתתפים היה 60 שנים. יחס משקל/גובה הממוצע שלהם היה 35 ומשך המחלה הממוצע שלהם היה חמש שנים, מאז שאיבחנו שהם חולי סוכרת.

יותר ממחצית הגברים שהשתתפו במחקר דיווחו על קשיים משמעותיים בזקפה, ואחד מכל שלושה דיווח שהוא סובל מתסמינים בדרגת חומרה בינונית עד קשה בדרכי השתן התחתונות, כולל תכיפות ודחיפות במתן השתן, זרם חלש ובריחת שתן.

הגברים חולקו באקראי לשתי קבוצות. הראשונה קיבלה תזונה דלת קלוריות, ושתיים מהארוחות היומיות הוחלפו בשייקים להורדת משקל או בתזונה עתירת חלבונים אבל דלת פחמימות. בקבוצה של תחליף התזונה קיבלו הגברים כ־900 קלוריות ביום.
 
הקבוצה השנייה, קבוצת האוכל הבריא, שהתמקדה בשלוש ארוחות עם חלבון רזה, חמש מנות יומיות של ירקות ושתי מנות יומיות של פחמימות מגרעינים מלאים ופירות, הכוונה הייתה להפחית 600 קלוריות יומיות מהתזונה הרגילה שהגברים נהגו לצרוך. "מדובר בבשר רזה טרי, עוף ודגים", כותב ויטארט. "אין מדובר בבשר מעובד או בבשרים שמנים או במנות גדולות מאוד".

אחרי שמונה שבועות הגברים בקבוצה דלת הקלוריות הועברו לקבוצת האוכל הבריא, וכולם נשארו במעקב במשך שנה.

שינויים קלים - רווחים גדולים
אחרי שמונה שבועות של דיאטה הפחיתו הגברים בקבוצה דלת הקלוריות ממשקלם בערך פי 2 מהגברים בקבוצת התזונה הבריאה: עשרה ק"ג לעומת חמישה ק"ג.  עם זאת, שתי הקבוצות נהנו מאותה מידה של שיפור בזקפה, בחשק המיני ובתסמינים בדרכי השתן.

פרופ' ויטארט חושב שהקבוצה שצרכה תזונה בריאה נהנתה מאותה מידה של שיפור כמו זו שצרכה תזונה דלת קלרויות, בין השאר משום שהיא קיבלה יותר ויטמינים, מינרלים וחומרים צמחיים נחוצים.

לדבריו, חלק מהשיפור קשור לירידה במשקל, אבל חלקו קשור לאיכות התזונה. "רבים מהשמנים סובלים למרבית האירוניה מתת־תזונה", סבור ויטארט. "אפשר לאכול הרבה קלוריות ובאותה עת לא לצרוך מספיק חומרים מזינים".

מתוך 17 הגברים שסבלו מקשיים חמורים בזקפה, אומר  ויטארט,אחרי שמונה שבועות השיגו שבעה שיפור בתסמינים, וכמה מהם הגיעו לתפקוד תקין. אחרי שנה 25% מהם נהנו מזקפה תקינה.

גם ההפרעות במתן השתן פחתו משמעותית בשתי הקבוצות אחרי שמונה שבועות מתחילת המעקב והמשיכו להשתפר במהלך השנה, כל עוד הגברים המשיכו בתוכנית של תזונה בריאה. השיפור בלט יותר ככל שהירידה במשקל הייתה רבה יותר.

גם זרימת הדם שלהם השתפרה כמו גם הסמנים לדלקת בבדיקות הדם. נצפתה עליה ברמת הטסטוסטרון, שהכרחי לייצור זרע בריא, ויש לו תפקיד בדחף המיני ובביצועים המיניים.

"רקמת השומן מייצרת כל הזמן גורמי דלקת", אומר ד"ר טלמר. "אנשים שמנים סובלים מתהליכים דלקתיים רבים יותר בגופם, ודלקת מדכאת ייצור של טסטוסטרון". 

השומן וההורמון הנשי
רקמת השומן מייצרת גם אנזים שעלול לשנות את ההורמון הגברי טסטוסטרון להורמון הנשים אסטרדיול. "ככל שכמות השומן עולה, כך עולה השחלוף של ההורמונים", אומר ד"ר טלמר. "כשהגברים השמנים האלה יורדים במשקל, רמת הדלקת בגופם פוחתת, יש פחות שחלוף בין ההורמונים, ונוצר יותר טסטוסטרון", אומר טלמר, שבדק את השפעות הירידה במשקל על הזקפה, אבל לא השתתף במחקר הנוכחי.

בואי יקיריתי, נלך לטייל
החוקרים אומרים שהתזונה שבה הם השתמשו קלה להכנה בבית, והוספת פעילות גופנית עשויה להגביר את השיפור.
"ברור שפעילות גופנית יעילה כשלעצמה", אומר פרופ' ויטארט. "אני אומר לעיתים קרובות למטופלים שלי: כשאתם חוזרים הביתה בערב, במקום לרבוץ מול הטלוויזיה עם חפיסת חטיפים ובירה, קחו את האישה ביד ואמרו לה: בואי יקירתי, נלך לטייל. אחרי כמה שבועות ליבה יתרכך והפין שלך יתארך ויתחזק בעת ובעונה אחת".

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

ירידה במשקל ותפקוד מיני

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

האם מותר לאכול סוכר?

 פעם האמינו כי אכילת סוכר מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם. היום המומחים סבורים שניתן לאכול מזון שמכיל סוכר כל עוד מחשיבים אותו בתכנון הארוחה כפי שעושים לגבי כל פחמימה אחרת 
האם מותר לאכול סוכר?

10 כללי הזהב לתזונה המומלצת בסוכרת

תזונה נכונה היא הדרך הנכונה להתמודדות יומיומית עם הסוכרת ולשמירה על איזון. המדריך המלא לבניית תפריט בריא לסוכרתיים 
10 כללי הזהב לתזונה המומלצת בסוכרת

אומגה 3 מורידה את הסיכון לסוכרת בקרב ילדים

חוקרים מצאו יתרון נוסף לאומגה 3:  מפריעה לאנזימים שמשחקים תפקיד בתהליך הדלקתי, שהוא גורם אפשרי לסוכרת נעורים 
אומגה 3 מורידה את הסיכון לסוכרת בקרב ילדים

אני, הסוכרת והאלכוהול

שתייה מתונה של אלכוהול בליווי ארוחה לא גרמה להשפעה חדה על רמות הסוכר בדם באנשים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2. לכן צריכת אלכוהול נחשבת כתוספת לארוחה ואין להפחית מכמות הפחמימות שאוכלים  
אני, הסוכרת והאלכוהול

מי צריך דיאטנית?

תזונה מתאימה עוזרת לשמור על רמות סוכר תקינות בדם ויכולה למנוע או לעכב את סיבוכי הסוכרת. בקשו מהרופא הפנייה לייעוץ עם דיאטנית קלינית,שתעזור לכם להרכיב תפריט מאוזן ובריא 
מי צריך דיאטנית?