ויטמנים
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

נטילת ויטמינים לא מונעת מחלות לב וסרטן

נשים שנטלו מולטי־ויטמינים לא השיגו יתרון בריאותי על נשים שלא נטלו את התוספים. חוקרת אחת מסתייגת:  מולטי־ויטמינים עשויים להביא תועלת ולשמש רשת ביטחון להרגלי תזונה גרועים

ד"ר אריה גולדשמיד
פורסם בראשונה:  03.03.2009
עדכון אחרון:  04.03.2009
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

מיליוני אנשים צורכים מדי יום ויטמינים, והם עושים זאת כדי לשפר  את בריאותם. במקרים לא מעטים, כך התברר במחקרים שונים שפורסמו בשנים האחרונות, מי שהצליחו לשפר את מצבם הודות לצריכה המוגברת של הוויטמנים הן כמובן יצרניות הוויטמינים.

יותר מהגברים
נשים בגיל העמידה, לאחר המחזור החודשי, תופסות פלח גדול ורחב בעוגת הצריכה של הוויטמינים ועל־פי נתונים של משרד הבריאות כ־30 אחוז מהנשים בגילאי 55 עד 64 נוטלות תוספי תזונה שונים, וזאת פי 2.5 מהגברים. הנשים הללו עשויות להפחית את השימוש בתוספים, אם יקראו בעיון מחקר ענק שפורסם בכתב העת הרפואי Archives of Internal Medicine

החוקרים ביקשו לבדוק, אם נטילה של תכשירי מולטי־ויטמין עשויה להפחית את הסיכון לסרטן או מחלות לב בקרב נשים מבוגרות. במחקר השתתפו 161,808 נשים, שנטלו חלק בסקר מקיף לבריאות האישה. 68,132 מהנשים (כ־42 אחוזים) שותפו בשלושה מחקרים חופפים לבחינת השפעה הורמונלית שינויי תזונה, ותוספת סידן וויטמין D. קבוצת הבקרה מנתה  93,676 נשים והמחקר נמשך כשמונה שנים.

במהלך המחקר נבדק שיעור הופעת המחלות הבאות בקרב שתי הקבוצות: סרטן שד פולשני, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן צוואר הרחם, סרטן הכליות, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הקיבה, סרטן השחלות וסרטן הריאות. בנוסף,  נבדק שיעור מחלות הלב וכלי הדם בקרב שתי הקבוצות.
 
תוצאות מאכזבות  לגברים
החוקרים לא מצאו הבדלים ברמת התחלואה בין הנשים שנטלו מולטי־ויטמנים לבין אלה שלא נטלו תוספי תזונה ובסך הכל 9,619 נשים לקו בסוגי סרטן שנמנו לעיל, 8,751 נשים לקו במחלות לב וכלי דם  או שבץ מוחי ו־ 9,865 הלעו לעולמן. תוצאות המחקר הנוכחי מהוות חיזוק לתוצאות המאכזבות של מחקר קודם שנערך באחרונה, באשר לשימוש בוויטמינים בקרב גברים.

הרבה פירות וירקות
מחקרים קודמים מצאו כי ויטמינים שמגיעים ישירות מהמזון,  עשויים למנוע את הופעת המחלות שנבדקו. אריק ג'ייקובס, אפידמיולוג מהאגודה האמריקנית לחקר הסרטן, אמר כי אף שהאגודה אינה ממליצה על ויטמינים כשיטה למניעת סרטן, היא ממליצה לשמור על משקל תקין ולאכול לפחות חמש מנות  של פירות וירקות ביממה, וזאת במקביל להפחתת כמות הבשר האדום. ההנחה היא שתזונה זו מסייעת בהפחתת הסיכונים למחלות לב.

לא בוצע ניסוי מדעי
ד"ר ג'ואן מנסון, מנהלת היחידה לרפואה מונעת בבית החולים לנשים בריגהאם שבהרווארד, שהשתתפה במחקר, אמרה כי על אף התוצאות המאכזבות, לא ניתן להסיק מכך שמולטי־ויטמינים אינם מביאים כלל תועלת. "קודם כל, מדובר בנתונים שנאספו בתצפיות, שאינן בדיוק ניסוי מדעי. בנוסף, לא ברור אם נטילת ויטמינים עשויה לסייע במניעת סרטן שמתפתח לאורך שנים" . לדבריה, מולטי־ויטמינים עשויים להביא תועלת ולשמש רשת ביטחון לאנשים בעלי הרגלי תזונה גרועים.

ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת פרמוקולגיה בקבוצת כללית 

נטילת ויטמינים לא מונעת מחלות לב וסרטן
מחקרים קודמים מצאו כי ויטמיניםשמגיעים ישירות מהמזון, עשויים למנוע את הופעת המחלות

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

מי בכלל צריך ויטמין D

חוקרים מצאו קשר בין חסר בוויטמין D לבין מחלות רבות ובהן: סרטן, סוכרת, אסתמה וטרשת נפוצה. המקור העיקרי לוויטמין מגיע מהשמש, אבל זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים להיצלות בקרניה 
מי בכלל צריך ויטמין D

המינון הנכון לנטילתה של החומצה הפולית

מחקרים רבים הוכיחו כי נטילת חומצה פולית בהריון עשויה למנוע מומים בעובר. מחקר חדש חושף: צריכת יתר של החומצה הפולית עלולה לפגוע בבריאות. הפתרון: לשמור על המינון הנכון 
המינון הנכון לנטילתה של החומצה הפולית

הוויטמינים שעשויים לעכב התפתחות אלצהיימר

התקווה של חולי אלצהיימר: חוקרים בריטים זיהו האטה משמעותית בקצב התכווצות המוח אצל אנשים שבשלבים הראשונים של המחלה טופלו במינונים גבוהים של ויטמינים מקבוצה B  
הוויטמינים שעשויים לעכב התפתחות אלצהיימר

ניאצין: ויטמין לשדרוג הכולסטרול הטוב

תכשיר חדש להעלאת הכולסטרול הטוב אושר בכללית ונמצא בשלבי אישור סופיים במשרד הבריאות. התכשיר מכיל ניאצין אשר מעלה את רמת הכולסטרול הטוב ומוריד את רמת הכולסטרול הרע  
ניאצין: ויטמין לשדרוג הכולסטרול הטוב

מולטי־ויטמינים נגד הזדקנות?

חוקרים: נטילת מולטי־ויטמינים עשויה להאט את תהליך ההזדקנות בכרומוזומים. בו בזמן הם גם מסתייגים: "מוקדם להסיק שהשימוש במולטי־ויטמנים קשור בהאטה בתהליך ההזדקנות" 
מולטי־ויטמינים נגד הזדקנות?