דיאטה למתבגרות
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

מרד השמנמנות

הורים שרוצים לשכנע את הבנות שלהם להוריד במשקל, עשויים לשנות את דעתם בעקבות מחקר אמריקני חדש:  66 אחוזים מהבנות שהוריהן עודדו אותן לעשות דיאטה, נשארו עם עודף משקל

ד"ר שמואל גבעון
פורסם בראשונה:  09.09.2008
עדכון אחרון:  10.09.2008
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

הורים שרוצים לשכנע את הבנות שלהם להוריד במשקל, עשויים לשנות את דעתם בעקבות מחקר חדש:  66 אחוזים מהבנות שהוריהן עודדו אותן לעשות דיאטה, נשארו עם עודף משקל

חוקרים אמריקנים בראשותו של פרופ' אלן יופה, מומחה לרפואת ילדים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבלטימור, בדקו מידע ממחקר מתמשך בקרב מתבגרים מחטיבות הביניים ובתי הספר התיכונים במינאפוליס, מינסוטה.

החוקרים מצאו כי 66 אחוזים מהבנות שהוריהן עודדו אותן לעשות דיאטה נשארו עם עודף משקל. לעומת זאת, בקרב הבנות שלא קיבלו עידוד מהוריהן לעשות דיאטה, רק 44 אחוזים נותרו משקל עודף בתום תקופת מעקב בת חמש שנים. כלומר, מתבגרות שהוריהן עודדו אותן לעשות דיאטה היו בסיכון גבוה כמעט פי שלושה לסבול ממשקל יתר וזאת בהשוואה למתבגרות שהוריהן לא עודדו אותן לכך.

החוקרים התבססו על תשובותיהם של של 314 מתבגרים עם עודף משקל, בגיל 14 בממוצע, ושל הוריהם. לדבריהם, 54 אחוזים מההורים של הצעירות ו־40 אחוזים מהורים של הצעירים זיהו נכונה את בעיית עודף המשקל של ילדיהם. בין אלה שזיהו נכון את הבעיה, כמעט 60 אחוזים עודדו את ילדיהם לעשות דיאטה. על כך אומר ד"ר יופה: "אין לי ספק שכל ההורים ניסו לעשות את הדבר הנכון לגבי ילדיהם, אבל המחקר הראה שוב ושוב שדיאטה חוזרת לעתים קרובות כרוכה בסיכון מוגבר למשקל יתר בנערות. המחקר הזה מראה שהצעות לעשות דיאטה שניתנותעל ידי ההורים, למרות כל הרצון הטוב, לא מובילות לתוצאות חיוביות".

לכאורה מדובר בפרדוקס, אולם ייתכן שניתן למצוא לכך הסבר במאפייני גיל ההתבגרות: מרד מתמשך של המתבגרים, שעל־פי רוב מלווה בעימותים ובאי־הסכמות עם  הוריהם. כתוצאה מכך, כל עצה נבונה מההורים בעצם גורמת בחלק מהמקרים לתגובת נגד, שבמקרה הזה מתבטאת בעלייה (או חוסר ירידה) במשקל.

וממתבגרים לילדים: חוקרים באוניברסיטת הונג־קונג סבורים כי משחקי וידאו עשויים לסייע במאבק נגד מגפת ההשמנה בקרב ילדים. כ־30 אחוזים מהילדים בעולם המערבי סובלים ממשקל עודף ומהשמנת יתר. רופאים מעידים כי הם פוגשים יותר ויותר  ילדים ומתבגרים שלוקים בסוכרת מסוג 2, שכונתה פעם "סוכרת של מבוגרים". 

החוקרים מאוניברסיטת הונג־קונג  מצאו כי  לילדים שמשחקים במשחקי וידאו פעילים יש דופק גבוה יותר והם שורפים פי ארבעה קלוריות בדקה בהשוואה לילדים שמשחקים במשחקים סבילים.

"השינויים הטכנולוגיים בבתינו, בבתי הספר ובמקומות העבודה גרמו לירידה משמעותית בכמות הצעדים שאנחנו צועדים ביום. את הפעילות החליפה ישיבה ממושכת", אמרה החוקרת הראשית, ד"ר אליסון מקמנוס, מהמכון לביצועים אנושיים באוניברסיטת הונג-קונג. "לנוכח הסכנה שמציבה השמנת היתר בילדים לבריאות הציבור, חוש מאוד להניע את הילדים מפעילויות בישיבה לפעילויות בהליכה או בריצה".

"על ההורים להיות יצירתיים במאמציהם להפעיל את ילדיהם", אמרה ד"ר מקמנוס בתגובה לשאלה - "למה שלא יעסקו בפעילות ספורטיבית רגילה?". לדבריה, "ילדים מעדיפים לשחק במשחקי וידאו "כי זה מהנה, מלהיב ומאתגר". במחקר המדובר, הילדים נהנו מאוד לשחק במשחקים הפעילים ולשרוף קלוריות, מה שהוכיח שהפעלה של משחקי ווידאו עשויה לעזור במאמצינו להזיז את הילדים מהכיסא. האתגר לתעשייה הוא להמשיך לפתח משחקים חדשים ומלהיבים שכוללים פעילות גופנית במסגרת הסביבה הוירטואלית של המשחק".

ד"ר דויד כץ, מנהל מרכז המחקר למניעת מחלות באוניברסיטת ייל, סבור ששימוש במשחקי וידאו פעילים עשוי להיות שיטה יעילה להלהיב את הילדים. "מעודד לראות שההתקדמות הטכנולוגית יכולה להפוך מאויב לאוהב בכל מה שנוגע לבריאות הילדים", אמר ד"ר כץ.



סוזן פין, יו"ר המועצה האמריקנית לכושר ותזונה, ציינה שצריך לאזן בין כמות המזון שהילדים אוכלים ובין פעילותם הגופנית. "כשמדובר בהשמנת יתר, החלק השני של המשוואה הוא צריכת הקלוריות", אמרה פין. "החצי הזה של המשוואה הוא לעתים קרובות קשה יותר לשינוי. המועצה בראשותי שיתפה פעולה עם איגוד הדיאטניות האמריקאיות ללמד איזון של האנרגיה: מה שעושים ומה שאוכלים צריכים להיות בשיווי משקל.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

מתבגרות, דיאטה

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

איך להתמודד עם ילד שמנמן

יותר ויותר ילדים לוקים בהשמנת יתר וסובלים מ"מחלות של מבוגרים": סוכרת, לחץ דם גבוה ושומנים בדם. 8 טיפים שיעזרו לכם לנהל מערכת יחסים תקינה עם הילד שלכם - כדי לשבור את מעגל ההשמנה 
איך להתמודד עם ילד שמנמן

26 מיליון ילדים שמנים

השמנת יתר בילדים צפויה לנסוק באופן דרמטי ברוב חלקי העולם עד סוף שנת 2010. המשמעות: עלייה בסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב במתבגרים ובאנשים צעירים 
26 מיליון ילדים שמנים

איכס אמא, שניצל זה חיה! כשהילד מחליט שהוא צמחוני

הילד שלכם החליט פתאום שהוא צמחוני? הוא מסרב לאכול עוף, בשר או דגים? זה לא סוף העולם. המדריך המלא להורים לילדים צמחוניים, ומתכונים שיקלו עליכם לתכנן את הארוחה הבאה 
איכס אמא, שניצל זה חיה! כשהילד מחליט שהוא צמחוני

תזונת תינוקות - שלב הטעימות

מומחים לתזונת תינוקות ממליצים להמשיך בהנקה מלאה או בתרכובות מזון עד סוף החודש השישי, אך גם מציעים להתחיל בטעימות מזון כבר מגיל ארבעה עד שישה חודשים 
תזונת תינוקות - שלב הטעימות

זמן הסידן: עד העצם

שני העשורים הראשונים לחיים הם חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת העצם. זה הזמן להכניס לתפריט היומי שלוש מנות של חלב ומוצריו - ולהפחית את הסיכון לאוסטיאופורוזיס 
זמן הסידן: עד העצם