שוקולד מריר בריא ללב
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

שוקולד מריר ובריאות הלב

הבשורה הטובה: אכילת שוקולד מריר מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ולאירועים מוחיים. הבשורה הפחות מעודדת: לא מומלץ להסתער על הממתק המשמין וכדאי להסתפק בקוביה ליום

ד"ר שמואל גבעון
פורסם בראשונה:  15.06.2010
עדכון אחרון:  15.06.2010
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

אכילת כמות קטנה של שוקולד מרירי כל יום עשויה למנוע התקפי לב ושבץ מוחי. כך עולה ממחקר שפורסם לראשונה במרץ 2010.
"שוקולד מריר משיג את ההשפעה הרבה ביותר, בעוד ששוקולד חלב משפיע פחות ושוקולד לבן אינו משפיע כלל", אמר החוקר הראשי, ד"ר בריאן בויז'ס, אפידמיולוג תזונתי במכון הגרמני לתזונה אנושית, בנותטל, גרמניה.

ד"ר בויז'ס ועמיתיו עקבו אחרי כ־20 אלף איש במשך שמונה שנים בממוצע. הם שאלו את המשתתפים על הרגלי צריכת השוקולד שלהם, כמו גם על שאר מרכיבי המזון ותיעדו במקביל את כל המקרים החדשים של התקפי הלב והשבץ המוחי שאירעו במהלך תקופת המעקב בקרב המשתתפים.

בהשוואה לאלה שאכלו שוקולד רק לעתים רחוקות (שורה בחודש), אנשים שאכלו הכי הרבה שוקולד (יותר משורה בשבוע) נהנו מירידה של 27 אחוזין בסיכון לפתח התקף לב וירידה של 48 אחוזים לפתח שבץ מוחי.

איך הופכים שוקולד לפינוק בריא?
יתכן שהתועלת שנצפתה במחקר קשורה בירידה בלחץ הדם, מציינים החוקרים. מחקרים קודמים הציע שאכילת שוקולד עשויה להוריד את לחץ הדם ואכן החוקרים צפו בירידה דומה, אם כי פחות בולטת, בקרב המשתתפים במחקר הנוכחי.

כמה שוקולד צריך לאכול כדי להיטיב עם הלב?
"הבשורה הטובה היא ששוקולד אינו מזיק כמו שנהגנו לחשוב, ועשוי אפילו להפחית את הסיכון לשבץ מוחי והתקף לב", אומר ד"ר בויז'ס. "הבשורה הרעה, לפחות לחלק מאתנו, היא שכמות הדרושה להשגת ההשפעה המיטיבה נמוכה למדי".

במילים אחרות, אין להבין מהממצאים שאפשר לזלול שוקולד בכמויות גדולות. שוקולד עשיר בקלוריות וכמו כל מזון עתיר קלוריות אחר שאוכלים בכמות רבה, הוא עלול לגרום לגידול של היקף הבטן ולהזיק לבריאות במקום להועיל.

אז כמה שוקולד אפשר לאכול ביום?
לא הרבה ווגם על הכמות המעטה אין הסככמה בין החוקרים:

• "שורה אחת ביום", אומר ד"ר בויז'ס. "אכילת כמות גדולה יותר תגרום בסבירות גבוהה לעלייה במשקל. אם אנשים יתחילו לאכול כמות קטנה של שוקולד, זה צריך להיות על חשבון אוכל אחר, עדיף על חשבון ממתקים או חטיפים עתירי קלוריות".

• "אני בדרך כלל ממליצה על ריבוע אחד של שוקולד מריר ליום לשמירה על בריאות הלב", אומרת ד"ר ג'וליה זומפנו, דיאטנית קלינית בקליניקת קליבלנד באוהיו. "השוקולד צריך להכיל לפחות 70 אחוזים קקאו, עם מעט סוכר בלבד".

המשתתפים במחקר היו חלק ממחקר נרחב יותר, שבדק את ההשפעה של התזונה ואורח החיים על הסיכון לסרטן. לצורך המחקר הנוכחי, ד"ר בויז'ס ועמיתיו הוציאו מהמעקב כל מי שסבל בעברו מהתקף לב או שבץ מוחי, ותקננו גם את הממצאים לגבי הרכב התזונה, אורח החיים וגורמים אחרים. למרות זאת, החוקרים ציינו כי יתכן שגורמים אחרים, שלא נמדדו במחקר, היו אלה שגרמו לירידה בסיכון שנצפתה ולאו דווקא צריכת השוקולד כשלעצמה.

אחת המגרעות הבולטות של המחקר הזה הייתה שהחוקרים לא זיהו האם המשתתפים אכלו שוקולד מריר, מתוק או לבן. עם זאת הם העריכו, ש־57 אחוזים מהמשתתפים אכלו שוקולד חלב, 24 אחוזים אכלו שוקולד מריר ושני אחוזים אכלו שוקולד לבן. הערכה זו נקבעה בעקבות מידע שנאסף מקרב 1,600 משתתפים, כך שיתכן שההערכה אינה משקפת את המציאות בקרב כל המשתתפים במחקר.



איך השוקולד תורם לבריאות?
המומחים טוענים כי את הסיבה ליתרונותיו הבריאותיים של השוקולד יש לחפש בפלבונואידים. מדובר במרכיבים טבעיים המצויים בשוקולד, שמשפרים את בריאותם של העורקים ומפחיתים דלקת.

למה דווקא שוקולד מריר?
פלבונואידים נמצאים בקקאו, ושוקולד מריר מכיל יותר קקאו משוקולד מתוק.

הדיווח הזה הוא בעצם הידיעה העדכנית ביותר בנושא היתרונות של שוקולד, כפי שפורסם בשנים האחרונות. בנוסף להורדת לחץ הדם, צריכת קקאו נקשרה לשיפור התפקוד של כלי הדם, לירידה ברמת הכולסטרול הרע LDL ולעלייה ברמת הכולסטרול הטוב HDL.

למרות כל הממצאים שלהם, ד"ר בויז'ס ועמיתיו מזהירים שיש צורך במחקרים נוספים, בעיקר מחקרים מבוקרים, שיבדקו את היתרונות של השוקולד.הוא מודה שהוא נוטה להיזהר מהמסקנות של המחקר שלו עצמו: "אם אני אוכל שוקולד, וזה לא על בסיס יומי, אני מגביל את עצמי לחתיכה קטנה".

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

שוקולד מריר

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

אוכלים את הלב

האם החמאה סותמת לכם את העורקים, ומה מצב השומנים בג'חנון? כמה כולסטרול יש בחלמון, והאם הוא עלול לגרום טרשת בעורקים? כל מה שרציתם לדעת על התפריט האולטימטיבי למניעת מחלות לב 
אוכלים את הלב

דגים ואומגה 3 משפרים את בריאות הלב

איגוד הלב האמריקני קובע: דגים זה בריאות, בעיקר אם הם שמנים ועשירים בשני סוגים של חומצות שומן אומגה 3. כדאי לאכול לפחות שתי מנות בשבוע - כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם  
דגים ואומגה 3 משפרים את בריאות הלב

הלב אוהב שומן צמחי

שומנים רב בלתי רוויים נמצאים בעיקר בשמנים צמחיים כמו שמן תירס, שמן סויה ושמן חמניות. חוקרים בפינלנד מצאו הוכחות שהם עדיפים ללב ולכלי הדם, לפחות כשמדובר בגברים בגיל העמידה  
הלב אוהב שומן צמחי

שוקולד מריר נגד יתר לחץ דם

מחקר חדש מוכיח: חומר שנמצא בשוקולד מריר מסייע בהורדת לחץ דם ומוריד את כמות הכולסטרול הרע בגוף. אותו מרכיב תזונתי, פלבנואיד, מצוי גם בפירות, ירקות ויין אדום    
שוקולד מריר נגד יתר לחץ דם

קחו את זה ללב: תזונה מונעת

כדי לשמור על הבריאות יש הרבה דברים שעדיף לא להכניס לגוף, אבל יש גם כמה דברים שממש כדאי. הנה רשימת חמשת המזונות המומלצים ביותר למניעת מחלות לב. בתיאבון 
קחו את זה ללב: תזונה מונעת