קפה ובריאות
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

כוס קפה והבריאות שלי

ממחקרים שונים עולה שסוכרת, מחלות לב ומחלות אחרות פחות נפוצות בקרב אנשים ששותים קפה בקביעות. אנחנו יודעים שהקפה מכיל נוגדי חמצוּן, אבל עדיין אין המלצה לשתות קפה מתוך הנחה שמדובר בתרופה מונעת

ד"ר שמואל גבעון
פורסם בראשונה:  28.04.2011
עדכון אחרון:  28.04.2011
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

קפה עשוי להיות טעים, ולרבים מאיתנו הוא מאפשר להתחיל לתפקד בבוקר. אבל מה הוא עושה לבריאות שלנו? מידע שהתקבל ממחקרים שונים מוכיח ששותי קפה סובלים פחות מסוכרת מסוג 2, מפרקינסון ומשיטיון (דמנציה), וזאת בהשוואה למי שלא שותים קפה. שותי קפה גם לוקים פחות בסוגים מסוימים של סרטן, בהפרעות בקצב הלב ובשבץ מוחי.

"יש ללא ספק יותר חדשות טובות מחדשות רעות בנוגע לקשר בין קפה לבין בריאות", אומר ד"ר פרנק הו, פרופסור לתזונה ולאפידמיולוגיה מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד.
 
האם קפה הוא תרופה מונעת למחלות שונות?
החוקרים מדגישים שלא הוכח ששתיית קפה מונעת את המחלות האלה. המחקרים התמקדו בשתי קבוצות של אנשים: שותי קפה ואלה שאינם שותים קפה. ייתכן שלאנשים ששותים קפה יש יתרונות אחרים, כמו הרגלי תזונה טובים יותר, פעילות גופנית רבה יותר או גנים שמגינים עליהם מפני מחלות. לכן מחקרים כאלה אינם יכולים להצביע על סיבה ומסובב. עם זאת, ניתן בהחלט לומר כי יש סימנים לכך ששותי קפה עשויים להפיק יתרונות בריאותיים מסוימים מההרגל שלהם - וזאת בכפוף לכמה אזהרות.

אז מה עושה הקפה לבריאות שלנו?
אם אתם דומים לאמריקני הממוצע, שצרך 4,168 כוסות קפה ב־2009, תרצו מן הסתם לדעת מה כל הכמות הזאת עושה בשבילכם. הנה הפירוט לפי כל מחלה ומצב:


סוכרת מסוג 2
פרופ' הו מכנה את המידע בנוגע לקשר בין שתיית קפה לסוכרת "מוצק למדי", ובקביעתו זו הוא מתבסס על יותר מ־15 מחקרים. הרוב המכריע של המחקרים הצביע על היתרון של קפה למניעת סוכרת. לדבריו, עכשיו יש עדות שגם קפה נטול קפאין עשוי להועיל בדומה לקפה רגיל.

צוות חוקרים בראשות פרופ' הו בדק ב־2005 תשעה מחקרים שעסקו בקשר בין סוכרת מסוג 2 לשתיית קפה. במחקרים השתתפו יותר מ־193 אלף איש, ואלה שדיווחו כי הם שותים יותר משש או שבע כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב־35% לפתח סוכרת, וזאת בהשוואה לאנשים ששתו פחות משתי כוסות קפה ביום.

החוקרים גם מצאו יתרון קטן יותר - ירידה של 28% בסיכון  לחלות בסוכרת - בקרב אלה ששתו ארבע עד שש כוסות קפה ביום. הממצאים היו תקפים בלי קשר למין, למשקל ולאזור הגיאוגרפי - בארצות־הברית ובאירופה.

מאוחר יותר בדקו חוקרים אוסטרלים 18 מחקרים שבהם השתתפו כ־458 אלף איש. מסקנתם הייתה שתוספת של כוס קפה אחת ביום מפחיתה בשיעור של 7% את הסיכון ללקות בסוכרת. התברר שמהפחתה בשיעור דומה נהנים גם מי ששותים קפה נטול קפאין או תה. אבל החוקרים הזהירו שהמידע מכמה מחקרים קטנים יותר שהם בחנו היה פחות מבוסס. לכן ייתכן שהייתה הערכת־יתר של הקשר בין שתיית קפה מרובה למניעת סוכרת.

איך שתיית קפה יכולה למנוע סוכרת?
קפה מכיל נוגדי חמצון. מדובר בחומרים תזונתיים שעשויים לעזור למניעת הנזק לרקמות שנגרם מפעילותם של הרדיקלים החופשיים. הקפה מכיל גם מלחים כמו מגנזיום וכרום שעוזרים לגוף להשתמש באינסולין, שמווסת את רמות הסוכר. בסוכרת מסוג 2 מאבד הגוף את יכולתו להשתמש ביעילות באינסולין לוויסות רמות הסוכר בדם.

האם גם לקפה ללא קפאין השפעה בריאותית מיטיבה?
לדברי החוקרים מאוניברסיטת הרווארד, בהתבסס על מחקרים שבדקו את ההשפעה של קפה נטול קפאין, ניתן לומר בוודאות שהיתרונות אינם נובעים מהקפאין עצמו.

האם שתיית קפה טובה לכולם?
"רק משום שקפה מכיל חומרים טובים, אין להסיק שהוא טוב לכולנו", אומר פרופסור ג'יימס ליין מרפואה התנהגותית ופסיכולוגית באוניברסיטת דיוק בצפון־קרולינה. "לא הוכח ששתיית קפה גורמת לעלייה בנוגדי החמצון בגוף. אנחנו יודעים שיש כמות גדולה של נוגדי חמצון בקפה עצמו, בעיקר כשהוא טרי. אבל אנחנו לא יודעים האם הם מופיעים בזרם הדם ובגוף כששותים את הקפה. מחקרים כאלה עדיין לא נעשו".

קפה רגיל כמובן מכיל קפאין. קפאין מעלה את לחץ הדם כמו גם את הרמות של האדרנלין שמכונה הורמון של "הילחם או ברח", אומר פרופ' ליין.


מחלת לב ושבץ מוחי
קפה עשוי לבלום כמה גורמי סיכון למחלת לב ולשבץ מוחי. חלק מההסבר לכך ניתן למצוא באפשרות ששתיית קפה מונעת התפתחות של סוכרת, שהיא גורם סיכון למחלות האלה.

קפה גם נקשר לירידה בסיכון לפתח הפרעות קצב שונות של הלב, שהן עצמן גורם סיכון למחלת לב ולשבץ מוחי בנשים ובגברים.

במחקר בהשתתפות 130 אלף לקוחות של שירותי הבריאות קייזר פרמננטה (קופת חולים אמריקנית - הגדולה ביותר בעולם מבחינת מספר המבוטחים) נמצא שאנשים שדיווחו על שתיית כוס קפה עד שלוש כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב־20% להתאשפז בגלל הפרעות בקצב הלב בהשוואה לאלה שלא שתו קפה - ללא קשר לגורמי סיכון אחרים. 

מחקר אחר - שפורסם ב־2009, ושבו השתתפו 83,700 אחיות שהצטרפו למחקר הממושך על בריאות האחיות - חשף ירידה של 20% בסיכון לפתח שבץ מוחי בקרב משתתפות שדיווחו על שתיית שתיים או יותר כוסות קפה ביום בהשוואה לנשים ששתו פחות קפה או לא שתו קפה כלל. זה היה נכון ללא קשר אם הן סבלו מלחץ דם גבוה, מרמות מוגברות של כולסטרול או מסוכרת מסוג 2.


פרקינסון ואלצהיימר
"צריכה מוגברת של קפה קשורה לירידה בסיכון ללקות בפרקינסון", אומר פרופ' הו. "נראה שזה קשור לקפאין, אם כי לא ברור בדיוק איך הוא פועל".

קפה נקשר גם לירידה בסיכון לפתח שיטיון (דמנציה), כולל מחלת אלצהיימר. ב־2009, פורסם מחקר שנערך בפינלנד ובשוודיה, ולפיו מתוך 1,400 אנשים שנכנסו למעקב שנמשך 20 שנים, אלה שדיווחו על שתיית שלוש עד חמש כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב־65% ללקות בשיטיון ובאלצהיימר, בהשוואה לאלה שלא שתו קפה או שתו קפה רק לעיתים.


סרטן
"העדות להשפעה המגינה של קפה מפני סרטן פחות מוצקה מהעדות בנוגע להגנה שהוא נותן מפני סוכרת", אומר פרופ' הו, "אבל בנוגע לסרטן הכבד, אני סבור שהמידע מאוד מוצק. כל המחקרים הראו שצריכה מרובה של קפה קשורה בירידה בסיכון ללקות בשחמת הכבד ובסרטן הכבד".

גם כאן, כמו במקרים אחרים, לא ברור איך הקפה מגן על הכבד, אבל  המחקר הזה מצביע על קשר אפשרי, וכמו כל המחקרים על קפה ובריאות, הוא אינו מוכיח סיבה ומסובב.


הריון
באוגוסט 2010, קבע איגוד הגינקולוגים האמריקנים שצריכה מדודה של קפה - פחות מ־200 מ"ג ביום - אינה משפיעה משמעותית על הפלות, על לידות מוקדמות או על הגדילה של העובר. 

עם זאת, ההשפעה של כמויות גדולות יותר של קפה אינה ידועה, ומחקר אחר מראה שנשים הרות ששותות כוסות רבות של קפה ביום עלולות להיות בסיכון מוגבר להפלה בהשוואה לאלה שאינן שותות קפה או ששותות מעט קפה. שוב, לא ברור האם הקפה הוא אחראי לכך.


קלוריות, צרבת ושתן
לא תשברו את תקציב הקלוריות שלכם על קפה, אלא אם תוסיפו לו קצפת. כוס קפה מכילה רק 7 קלוריות. אם מוסיפים קרם (תחליף חלב), זה מגיע ל־46 קלוריות. כל כפית סוכר מוסיפה 23 קלוריות.

שתייה מרובה של קפה מזרזת השתנה. קפאין הוא חומר משתן קל. גם לקפה נטול קפאין השפעה דומה.

עם זאת הן קפה רגיל והן קפה נטול קפאין מכילים חומצות שעלולות לגרום לצרבת או להחמיר צרבת קיימת.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

קפה

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

אוכלים את הלב

האם החמאה סותמת לכם את העורקים, ומה מצב השומנים בג'חנון? כמה כולסטרול יש בחלמון, והאם הוא עלול לגרום טרשת בעורקים? כל מה שרציתם לדעת על התפריט האולטימטיבי למניעת מחלות לב 
אוכלים את הלב

דגים ואומגה 3 משפרים את בריאות הלב

איגוד הלב האמריקני קובע: דגים זה בריאות, בעיקר אם הם שמנים ועשירים בשני סוגים של חומצות שומן אומגה 3. כדאי לאכול לפחות שתי מנות בשבוע - כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם  
דגים ואומגה 3 משפרים את בריאות הלב

הלב אוהב שומן צמחי

שומנים רב בלתי רוויים נמצאים בעיקר בשמנים צמחיים כמו שמן תירס, שמן סויה ושמן חמניות. חוקרים בפינלנד מצאו הוכחות שהם עדיפים ללב ולכלי הדם, לפחות כשמדובר בגברים בגיל העמידה  
הלב אוהב שומן צמחי

שוקולד מריר נגד יתר לחץ דם

מחקר חדש מוכיח: חומר שנמצא בשוקולד מריר מסייע בהורדת לחץ דם ומוריד את כמות הכולסטרול הרע בגוף. אותו מרכיב תזונתי, פלבנואיד, מצוי גם בפירות, ירקות ויין אדום    
שוקולד מריר נגד יתר לחץ דם

קחו את זה ללב: תזונה מונעת

כדי לשמור על הבריאות יש הרבה דברים שעדיף לא להכניס לגוף, אבל יש גם כמה דברים שממש כדאי. הנה רשימת חמשת המזונות המומלצים ביותר למניעת מחלות לב. בתיאבון 
קחו את זה ללב: תזונה מונעת