החיים בארצות הים התיכון כנראה בריאים יותר, כיוון שתושבי המדינות הללו נהנים מתוחלת חיים גבוהה ומשכיחות נמוכה של מחלות שונות ובעיקר מחלות לב ויתר לחץ דם.
מהו היתרון שמציע אזור הים תיכון? חוקרים משערים שתושבי המדינות שלאורך חופי הים התיכון בריאים יותר בין היתר גם בשל רגלי האכילה הנהוגים במדינות אלו. הרגלי אכילה אלה, שבשפה המקצועית מכנים אותם "דיאטה ים תיכונית", זוכים בשנים האחרונות לפופולריות רבה גם באזורים אחרים בעולם. התברר כי בנוסף לירידה במשקל (הפוחת באופן איטי יחסית), כנראה שהדיאטה הזאת מסייעת בהפחתת לחץ דם גבוה, הורדת רמות כולסטרול וצמצום מחלות לב.
האם יש הוכחות לקשר בין בריאות טובה לתפריט ים תיכוני? מחקר שפורסם בעיתון הרפואי British Medical Journal הראה שדיאטה ים תיכונית מפחיתה בכעשרה אחוזים סיכון למחלת פרקינסון, למחלת אלצהיימר ולמחלות לב וסרטן. המחקר בוצע באיטליה והשתתפו בו כמיליון וחצי אנשים שלקחו חלק במחקרים בינלאומיים לבריאות ודיאטה בתקופה של שלוש עד 18 שנים.
האנשים שניזונו מדיאטה ים תיכונית הראו ירידה של תשעה אחוזים בתמותה ממחלות לב, ירידה של 13 אחוזים בתמותה מפרקינסון ואלצייהמר וירידה של ששה אחוזים בתמותה מסרטן. ממצאי המחקר מראים שלדיאטה יש השפעה ללא קשר למיקום הגיאוגרפי, כך שניתן לאמץ אותה גם בשאר העולם.
מהי דיאטה ים תיכונית? הדיאטה מבוססת על הרגלי אכילה ומקורות מזון המיוחסים לאוכלוסיית מדינות הים התיכון והיא נסמכת על העקרונות הבאים:
• צריכה גבוהה של פירות וירקות טריים. • מזון מהצומח: חיטה מלאה, קטניות, אגוזים, תפוחי אדמה, זרעים ואורז. • מזונות טריים וצמצום בצריכת מזון מעובד. • שומן בלתי רווי, בעיקר שמן זית (כשליש מהקלוריות היומיות). • אכילה מתונה של דגים, עוף וביצים וצמצום אכילת בשר אדום • כמויות קטנות של מוצרי גבינה, ובעיקר גבינת עיזים ויוגורט • שתיית יין אדום (שתיים עד ארבע כוסות בשבוע)
איך הדיאטה הים תיכונית מונעת מחלות? החוקרים משערים ששמן הזית והיין האדום מעלים רמות נוגדי חמצון ובעקבות כך ישנה ירידה ברמת הכולסטרול ובאופן משני ירידה בשכיחות המחלות הכרוניות.
מה חסרונותיה של הדיאטה הים תיכונית? תתכן השמנה בקרב אלו שאינם מאזנים כראוי בין מרכיביה של הדיאטה הים תיכונית עקב אחוזי השומן הגבוהים. כמו כן יתכן שהרכב הדיאטה עלול לגרום למחסור בסידן וברזל.
כיצד משפיעה הדיאטה על חולי סוכרת? מחקר אשר פורסם בספטמבר 2009 בירחון הרפואי היוקרתי Annals of Internal Medicine מראה שהדיאטה, כשהיא ניתנת לחולי סוכרת, מורידה את הצורך בטיפול תרופתי, טוב יותר מאשר דיאטה דלת שומן ועתירת פחמימות.
המחקר שבוצע אף הוא באיטליה, כלל חולים שאובחנו לאחרונה כסוכרתיים (סוכרת מסוג 2). הם חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת (107 משתתפים) קיבלה תזונה דלת שומן ואילו הקבוצה השנייה (108 משתתפים) קיבלה תזונה ים תיכונית. כמות הקלוריות היומית היתה זהה בשתי הקבוצות.
אחרי ארבע שנות מחקר, התברר שהסוכרתיים בקבוצת התזונה הים תיכונית נזקקו באופן משמעותי פחות לטיפול תרופתי (44 אחוזים לעומת 70 אחוזים בקבוצת התזונה דלת השומן).
כיצד משפיעה הדיאטה על בעיות זקפה בחולי סוכרת? מחקר שפורסם בפברואר 2010 בעיתון הרפואי J Sex Med ניסה לבדוק את השפעת הדיאטה הים תיכונית על הפרעות זקפה בחולי סוכרת מסוג 2 . במחקר השתתפו יותר מ־500 גברים חולי סוכרת בגילאי 35 עד 70, המטופלים בדיאטה או בתרופות. החולים סבלו מסוכרת בין חצי שנה לעשר שנים. הם מילאו שני שאלונים: שאלון תזונתי ושאלון לגבי תפקודם המיני.

התוצאות הראו שבחולי סוכרת עם ניקוד תזונתי ים תיכוני גבוה נמצאה שכיחות נמוכה יותר של השמנה והיה פרופיל סוכרים ושומנים טוב יותר מהחולים עם ניקוד נמוך. בנוסף לכך, נצפתה עלייה מובהקת מבחינה סטטיסטית בשמירה על דיאטה ים תיכונית בקרב הגברים הפעילים מינית ובגברים אלו היתה שכיחות נמוכה יותר של הפרעת בזקפה כולל הפרעות זקפה חמורות בהשוואה לגברים עם ניקוד תזונתי ים תיכוני נמוך.
ד"ר ירון בוקר הוא רופא נשים וסקסלוג בקבוצת כללית |