פורסם בראשונה: 24.12.2013
עדכון אחרון: 18.12.2013
  • עינת בודנשטיין עינת בודנשטיין

כך תגדלו ילדים בריאים על פי הנטורופתיה

לקריאה נוחה
סדר יום קבוע, שינה טובה, פעילות גופנית, תזונה איכותית – אלה היסודות, לפי השיטה הנטורופתית, שעליהם גדלים ילדים בריאים. ויש גם תפריט לדוגמה

מהי שיטת הנטורופתיה?

נטורופתיה היא שיטת טיפול משלימה, המתבססת על יכולות הריפוי של הגוף באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא. על פי הנטורופתיה, אורח חיים בריא, תזונה נכונה, פעילות גופנית והרפיה הם הבסיס לבריאות.

בדרך כלל מתוודעים לשיטה אנשים בוגרים בעקבות בעיות בריאותיות שונות, אלא שככל שנתחיל במלאכה בגיל צעיר יותר - כך ייטב. "כי האדם עץ השדה" - ממש בדומה לצמח צעיר שמטפלים בו באהבה על מנת שיצמיח שורשים בריאים ויגדל להיות עץ עבות, כך מאמינה הנטורופתיה שיש לטפל גם בילדים.

על פי הנטורופתיה, ילדים קטנים הם "חומר גלם" נקי וטהור ומומלץ לעשות הכול על מנת לשמור עליהם ולהזין אותם בדברים טובים ככל האפשר. בגילאים צעירים הריאות נקיות והכבד והטחול, המשמשים לניקוי הגוף, עדיין נקיים יחסית מרעלים. אם נשמר אותם כך, נאפשר לילדים שלנו לצמוח ולהיות למבוגרים בריאים וחזקים.

איך זה עובד?

גבולות ברורים
אורח חיים נכון מתחיל בקביעת גבולות, הרגלים וסדר יום קבוע. ילדים ללא גבולות או חיים מסודרים, חשים פחות בטוחים במרחב. הקפידו על שעות משחק קבועות, על זמן קצוב לצפייה בטלוויזיה, על חוגים (לא יותר מדיי), על שעת סידור החדר, על שעת מקלחת קבועה, על שעת סיפור והשכבה לישון.

שינה
בראי הנטורופתיה, שינה טובה מונעת מחלות ומסייעת לבריאות. חשוב שיהיו בבית הרגלים קבועים לגבי שעות השינה והערות, בהתאם לגיל הילד.

מנוחת צהריים חשובה בעיקר לקטנים, ילדי הגן. אמהות שמונעות מהילד שינה בצהרים כי "הוא לא יישן בלילה" - טועות. ילדים עייפים ניכרים בהתנהגות היפראקטיבית, נרגזת וקצרת רוח. ילדים שישנו דיים הם מרוכזים ושלווים ויכולות החשיבה שלהם טובות. יש לכם בני נוער בבית? גם להם לא תזיק מנוחה קלה בצהריים.

שנת לילה נכונה וטובה מתחילה בשעות הערב, ולא באמצע הלילה. עליה לכלול מספיק שעות כדי שהגוף "יתקן את עצמו" ויאושש את עצמו עבור היום הבא. ילדים עייפים מבלבלים בין עייפות ורעב, ועלולים לסבול מהשמנה וחוסר ריכוז. 

פעילות גופנית
ילדים היום מבלים שעות בישיבה מול המחשב והטלוויזיה, ואינם פעילים גופנית. נוסף על כך, ילדים רבים שוהים בבית או בקניון במזגן, ואינם נחשפים לאוויר צח ולשמש.

חשוב שהילדים ישחקו בחול, ישחקו בכדור, יעיפו עפיפון, יזיעו וינקו מעצמם רעלים ועודף הורמונים (בגילאי הנוער), ינשמו, יעסקו בפעילות מחזקת לב־ריאות, יתלכלכו, ימתחו איברים וילכו לחוגים ולבית הספר ברגל (גם אם גשום, כך הם ייחשפו לשינויי מזג האוויר ויסתגלו אליהם).

הבילוי בחוץ חשוב גם לפיתוח הכישורים החברתיים. הילדים כיום פחות יודעים לזהות רגשות או הבעות פנים, והם נוהגים באלימות וחוסר סבלנות כלפי האחר. קחו אותם החוצה לגינה ולחצרות, כדי שילמדו לחשוב ביחד, להתווכח ולהתמקח, לדבר זה עם זה, לעבוד בצוות, להתלכלך, למעוד ולקבל מכה לפעמים.

תזונה
העניקו לילדיכם תזונה בריאה המבוססת על חומרי גלם טריים. ילדים שתזונתם מבוססת על אוכל מתועש ומעובד נוטים להתבגר מינית מוקדם מהרצוי, לפתח אלרגיות, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור), אסתמה, עצירות ושלשול.

כמה עצות לשיפור התזונה של הילדים שלכם:
• פירות וירקות: ילדים שאוכלים יותר ירקות ופירות ופחות צבעי מאכל וסוכרים הם ילדים שהמערכת החיסונית שלהם חזקה, הם פחות עצבניים ויותר רגועים. כשהילד מגיע הביתה בצהריים מבית הספר, חשוב שיחכה לו אוכל מבושל ונגיש, חם וטרי ויפה לעין. זכרו: כשאין אוכל מבושל או פירות וירקות, הם פותחים את מגירת הממתקים.

• מתכונים אהובים: ארגנו עם הילדים קלסר של מתכונים אהובים. הכינו מדי יום מנה שילד אחר אוהב, ותחשפו אותם למתכונים מגוונים. אפשרו גם להם לבשל איתכם או להכין מנות קלות הכנה ובריאות.

• בלי סוכר: יוצאים לגינה? קחו פירות וירקות, פריכיות. אפשר שמדי פעם הילדים יאכלו ארטיק או חטיף, אבל הקפידו שהדבר יקרה לא לעתים קרובות מדיי. אל תחשפו אותם לסוכר מתוך רחמים ("לכל הילדים יש ממתק וגם הוא רוצה"). ילדים הנמנעים מסוכר מפתחים את הטעמים האמיתיים של המזון.

• ארוחה משפחתית: אכלו לפחות ארוחה משפחתית אחת במהלך היום. בארוחה זו הקפידו על מזון ביתי, ונהלו שיחה על עולמו של ילדכם. ותרו בשעת הארוחה על הטלפונים הניידים, על המחשב ועל הטלוויזיה. כך תלמדו אותם לאכול לאט ונכון.

• צמחי מרפא: ילדכם סובל מצינון? אפשר לסייע לו באמצעות  צמחים כמו אסטרגלוס שנחשב לג'ינסנג של הילדים או אבץ למציצה במקרים של דלקות גרון. כדי להימנע מהתקררות, הקפידו בחורף על לבוש חם ומזונות מחממים, כמו פשטידות, מוקפצים ומרקים.

תפריט לדוגמה:
בוקר
לא כל הילדים אוהבים לאכול מוקדם. גם אם ארוחת הבוקר הראשונה תהיה ב-10:00 בבוקר, זה תקין. ארוחת בוקר טובה יכולה לכלול פירות, המתעכלים מצוין בבוקר ומכילים ויטמינים ופחמימה זמינה, פריכיות עם טחינה או פרוסת לחם מלא עם אבוקדו. מי שלא אוכל בבוקר, רצוי שישתה תה צמחים פושר.

לבית הספר או לגן
כריכים מלחם מלא וממרח עדשים או ממרח חומוס ביתי, או ממרח עגבניות ואבוקדו, או ביצה וטונה, או טחינה עם דבש, או רק טחינה, או ממרחי פסטו או טופו. הוסיפו קופסה קטנה של ירקות ושני פירות לפחות. ותרו על חטיפים קנויים. לילדים שלומדים עד שעות מאוחרות, הוסיפו כריך או פרי נוסף. ציידו אותם במים או תה צמחים.

ארוחת צהריים
נסו להתחיל עם סלט ירקות טרי. אם זה מתאפשר - הכינו להם את הסלט כשהם מגיעים הביתה, ובעודם אוכלים את הסלט - הכינו את יתר הארוחה. הסלט יעניק להם סיבים תזונתיים ושפע של בריאות. לאחר מכן, הגישו להם מנה המורכבת משליש פחמימה, שליש חלבון ושליש ירקות מבושלים. אפשר לכלול בתפריט דגנים, קטניות, ירקות מוקפצים (האוצרים בתוכם אנרגיה מחממת וטובה) וטופו, דג בתנור, פשטידות, קציצות ירק אפויות וכדומה.

ארוחות ביניים
צלחת פירות העונה שטופים וחתוכים. היא תתרוקן במהירות, זה בדוק.

ארוחת ערב
מומלץ שתהיה קלה לעיכול ותכלול משהו חם - מרק, מעט אורז, בטטות, ירקות מאודים, פשטידות על בסיס ירקות. ותרו לפני השינה על חלבון מהחי ועל פירות.

כמה זמן נמשך הטיפול?

הטיפול הראשוני נמשך 45 דקות. כל טיפול חוזר הוא חצי שעה. מספר הטיפולים משתנה בהתאם לסוג הבעיה. 

איזה מידע למסור למטפל בפגישה הראשונה?

כל ילד הוא עולם בפני עצמו, ולכן המטפל לומד להכיר אותו על ידי תשאול מקיף ולימוד של צרכיו, הבעיות שמהן הוא סובל, הרגליו ואורח חייו.

לאילו מצבים בריאותיים השיטה יכולה לעזור?

הפרעות קשב וריכוז, לחץ ועצבנות, אקנה, השמנת יתר, אסתמה של העור, חיזוק במערכת החיסונית.

מתי אוכל לצפות לשיפור במצבי?

השפעת המעבר לאורח חיים בריא על ילדים היא מהירה מאוד.

למי הטיפול לא מתאים?

הטיפול מתאים לכולם.

האם עלולות להיות לטיפול תופעות לוואי?

לעיתים נדירות יכולה להיות רגישות לאחד הצמחים שבהם משתמש הנטורופת.

עינת בורנשטיין היא מטפלת בנטורופתיה ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל