פורסם בראשונה: 05.03.2015
  • ד"ר דורית וייס ד"ר דורית וייס

הסיפור שלי: חווה הלל

לקריאה נוחה
"אימהות מנוסות חנכו אימהות צעירות" מספרת מי ששימשה בעבר כמנהלת סיעוד ארצית ברפואה תעסוקתית
חווה הלל. שירותי בריאות כללית

​לא הגעתי לבית הספר לאחיות במקרה. בילדותי הייתי ילדה חולנית וחסרת תיאבון שנזקקה להשגחה מתמדת. הרופאים המליצו להוריי שאעבור כריתת שקדים, ובגיל שבע נותחתי. הורדמתי באמצעים שהיו אז - במסכת גז כלורופורם, ועד היום המחנק והתנגדותי למרדים זכורים לי כטראומה קשה.

בגיל 8 אושפזתי בבית חולים מרכזי במצב קשה בגלל OSTIOMIELITIS. אחות נפלאה הזריקה לי את התרופה ופתחה את ליבי למקצוע.

כשהייתי נערה שימשתי כעוזרת טיפולים לאחות המרפאה במוסד עליית הנוער בו התחנכתי. אין ספק שאירועים אלה תרמו להחלטתי לבחור במקצוע הסיעוד.

סיימתי את בית הספר לאחיות בשנת 1960 עם רצון אישי להמשיך ללמוד ועם גישה מקצועית שראתה את הקהילה כמרכזית לקידום הבריאות. במהלך השנים המשכתי בלימודים עד שסיימתי את בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בירושלים.

בתחילה עבדתי בשירותי הבריאות של עיריית תל אביב והתמקדתי בבריאות המשפחה והתלמיד.

1974: הגעתי לכללית

את התפקיד הראשון שלי בכללית עשיתי בהוד השרון שבמחוז פתח תקווה, ושימשתי כאחראית ליישום ושילוב סיעוד בריאות הציבור באזור. יזמנו פיתוח תוכניות לטיפול מונע למשפחה: טיפול בקשיש, טיפול באם ובילד ומעקב מסודר אחר בריאות והתפתחות התלמיד.

בנוסף לטיפול השגרתי, פיתחנו והפעלנו קורס הכנה ללידה לקבוצות נשים הרות ולבני זוגן. אישור השתתפות בקורס היווה תנאי לנוכחות הגבר בחדר הלידה ואישור להגשת סיוע תומך ליולדת.

פרופ' אלכסנדרוני מבית חולים שלוותה נרתם לסייע, ושילבנו את מחלקת החינוך של עיריית הוד השרון בפיתוח ויישום תוכנית להדרכת קבוצות הורים לקידום התינוק והפעוט.

הפעלנו משחקיות במרפאות לאימהות בהדרכת אחיות שהוכשרו לקידום הילד. תכננו והפעלנו קורס להכשרת אימהות מנוסות כחונכות לאימהות צעירות הזקוקות לתמיכה.

1984: פרס העבודה על שם יואל פלגי כהערכה על פיתוח יוזמות אלה

איזו גאווה!

1986: הגעתי למחוז ירושלים

המחוז היה אז בראשית התפתחותו, אני מוניתי למנהלת שירותי הסיעוד.

מנהלות שירותי סיעוד במרפאות היו אחיות עם השכלה בסיסית בלבד, ורק מפקחות הסיעוד במחוז היו בוגרות קורס בריאות הקהילה. למרות הקושי המנהלי, הוצאתי קבוצה של כ־12 אחיות לקורס בריאות הקהילה באותה שנה. הדבר תרם להעמקת הטיפול באוכלוסיה וכן להעלאת רמת הסיעוד במחוז. בהמשך יצאו אחיות לקורסים על־יסודיים בצורה מסודרת.

במדיניות קליטת אחיות חתרנו לקליטה של אחיות מוסמכות ואקדמאיות בלבד, ונמנענו מלקלוט אחיות מעשיות לשירות. מיניתי אחות אקדמאית לתכנון ולהפעלת מערכת השתלמויות ברמה גבוהה לאחיות בכל הרמות, בקבוצות ובהדרכה פרטנית.

תכננו והפעלנו במחוז קורס בריאות הקהילה לכ־30 אחיות מעשיות שכבר עבדו במרפאות במחוז.
פיתחנו את היחידה להמשך טיפול בית בחולים מרותקים. אחיות היחידה טיפלו בחולים והדריכו את האחיות בשטח לטיפול מעמיק בחולים.

תכננו והפעלנו חלוקת המחוז למנהלות אזוריות, מיניתי את האחיות המפקחות למנהלות הסיעוד בכל מנהלת והתחלנו את תהליך הביזור של כל מנהלת. ראיתי חשיבות רבה בהעצמת הכשרתן ומעמדן של האחיות במחוז.

1993: התמניתי למנהלת סיעוד ארצית ברפואה תעסוקתית

בשיתוף צוות אחיות הכנו את נוהלי הסיעוד בתחום הבריאות התעסוקתית והדרכנו את האחיות ביישומם. המשכנו בהדרכת נוהלי עבודה, בקבוצות ובהדרכה פרטנית. בשיתוף פעולה עם הרופא התעסוקתי הארצי הכנתי נהלים לבקרת הסיעוד והרפואה במרפאות התעסוקתיות שעל פיהן ביקרנו את העבודה לשיפור השירות במרפאות.

אחרי יותר מ-42 שנות עבודה כאחות פרשתי לגמלאות.

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל