פורסם בראשונה: 20.01.2014
עדכון אחרון: 20.01.2014
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

איך אתם יכולים למנוע התקף גאוט

לקריאה נוחה
השמנה מהווה גורם סיכון להתפרצות גאוט. לכן, שינויים בתזונה וירידה במשקל יכולים להביא להטבה משמעותית בתדירות ההתקפים ובעוצמתם. מה כדאי לאכול כדי למנוע את מחלת הגאוט ומה כדאי לאכול אם כבר חליתם? המדריך המלא
גאוט

בקיצור

1.

מה זה גאוט? התקפים של כאב המלווה בנפיחות ואדמומיות של מפרק אחד או כמה מפרקים בו־זמנית. לרוב ההתקף יתרחש בבוהן.

2.

אפשר למנוע את ההתקפים? שינויים בתזונה שילוו בירידה במשקל יכולים להביא להטבה משמעותית בתדירות ההתקפים ובעוצמתם.

3.

מאילו מזונות כדאי להימנע? איברים פנימיים של מזון מן החי, מזונות ומשקאות עשירים בפרוקטוז, מיצי פירות. אלכוהול.

מהי מחלת גאוט (שדגון)?

גאוט היא אחת ממחלות הפרקים השכיחה ביותר. זהו מצב שבו מתפתחת דלקת כואבת במפרק בקרב אנשים עם רמות גבוהות של חומצה אורית בדם. מדובר בהתקפים של כאב המלווה בנפיחות ואדמומיות של מפרק אחד או כמה מפרקים בו־זמנית. לרוב ההתקף יתרחש בבוהן, אך יכול להופיע גם באזורים אחרים בגוף. המחלה נדירה בקרב ילדים, ולרוב אופיינית בגברים בגילאי 45-30 ובנשים לאחר גיל 55.

ניתן לאבחן גאוט בעזרת לקיחת נוזל סינוביאלי ובדיקתו, אך כאשר מופיעים התסמינים המתאימים: כאב חד במפרק, לרוב בבוהן, בשילוב עם רמה גבוהה של חומצה אורית בדם וללא סימפטומים בין ההתקפים.

למה זה קורה?

לא ברור מדוע חלק מהאנשים עם היפראוריצמיה (רמות גבוהות של חומצה אורית בדם) יפתחו גאוט בעוד אחרים לא, אבל התקף גאוט יתפרץ בעקבות הצטברות של גבישי חומצה אורית (קריסטליזציה) בנוזל המפרקים עקב הצטברות רמות גבוהות של החומצה בדם. גאוט נמצא לעיתים קרובות קשור לבעיות בריאותיות הנובעות מהשמנה (יש עלייה בסיכון לגאוט בגברים עם BMI הגבוה מ-25), ממחלות הסינדרום המטבולי וממחלות נוספות אחרות ובהן: יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, היפרליפידמיה, מחלת כליות כרונית, מחלות ממאירות וטרשת העורקים.

גורמים העלולים להחמיר את התפרצות הגאוט הם: טיפול תרופתי במשתנים ליתר לחץ דם, הרעבה או ירידה דרסטית במשקל, שתייה עודפת של משקאות אלכוהוליים ואורח חיים לא בריא. עוד ידוע כי המחלה נפוצה יותר בקרב גברים והסיכויים ללקות בה עולים עם העלייה בגיל.

 


למה זה גורם?

מעבר לכאב העז שיחלוף תוך ימים ספורים עם קבלת טיפול מתאים, הסובלים מגאוט נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אבנים בכליות בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מהמחלה. כתוצאה מהתקפים חוזרים ומהימצאות רמות גבוהות של חומצה אורית בגוף עלולים להיווצר גושים מתחת לעור, בעצם ובסחוס, המכונים טופי. גושים אלה מהווים בעיקר בעיה אסטטית העלולה להביא לשחיקה של העצם, לעיוות ולנזק במפרק ובעצם. לרוב טופי אינם כואבים, אך אם הם הופכים להיות דלקתיים, הם עלולים להביא לכאב עז האופייני להתקפי גאוט. כאבי טופי היו נפוצים יותר בעבר, כאשר לא ניתן טיפול יעיל למחלה.

תזונה למניעת גאוט

השמנה מהווה גורם סיכון להתפרצות גאוט. לכן, שמירה על הבריאות הכללית, ירידה במשקל ושינויים באורח החיים חשובים כדי להפחית את תדירות הופעת ההתקפים. לא בטוח ששינויים בתפריט בלבד יפחיתו באופן משמעותי את כמות החומצה האורית בדם, אך שינויים בתזונה שילוו בירידה במשקל יכולים להביא להטבה משמעותית בתדירות ההתקפים ובעוצמתם.
המלצות תזונתיות למניעת גאוט:
• שמרו על משקל גוף תקין. אבל, הימנעו מדיאטות קיצוניות ומדיאטות עשירות בחלבון.
• הקפידו על תפריט מאוזן הכולל את שלושת אבות המזון.
• אכלו מזונות בריאים - ירקות, פירות (בהתאם להמלצת הדיאטנית), דגנים מלאים, קטניות, שומנים טובים וגבינות דלות בשומן.
• המעיטו בשתיית אלכוהול, בעיקר בירה וליקרים אך גם יין (לכל היותר 2 מנות לגבר ומנה אחת לאישה ליום).
• שתו כמות מספקת של מים במהלך היום.
• בצעו פעילות גופנית על בסיס שגרתי.
• הפסיקו לעשן.

תזונה לטיפול בגאוט

בעבר הומלץ על דיאטה דלת פורינים וחלבון, אך נמצא כי דיאטה זו קשה לביצוע עבור רוב המטופלים והיא גם לא נמצאה כבעלת השפעה משמעותית על רמת החומצה האורית בדם. היום ממליצים על דיאטה מגוונת המאפשרת לשלב חלבון בתפריט היומי, תוך שימת דגש על סוג החלבון, הגבלה קלורית, אכילת פחמימות מורכבות והפחתת שמן רווי.

מזונות שמהם יש להימנע****​

מזונות שניתן לצרוך בהגבלה​

מזונות שמומלצים לאכילה***

איברים פנימיים של מזון מן החי המכילים כמות גבוהה של פורינים: כבד, לבבות, כליות, שקדים.​

בשר או דגים (מנה אחת ליום).​

מוצרי חלב דלים בשומן.​

מזונות ומשקאות עשירים בפרוקטוז - מזונות שהומתקו בסירופ תירס, מיצי פירות.​

מלח (לפי המלצת הדיאטנית).​

ירקות מכל הסוגים.*​

אלכוהול.​

סוכר (לפי המלצת הדיאטנית).​

פחמימות מורכבות - אורז מלא, קינואה ועוד.​

פירות (לפי המלצת הדיאטנית).​

 שומנים טובים מן הצומח: שמן זית, אבוקדו, זרעי פשתן וכו'​

 שתייה: לפחות 8 כוסות מים ליום. קפה** (לפי המלצת הדיאטנית).​

* במחקרים האחרונים לא נמצא שדיאטה המגבילה צריכה של ירקות, אגוזים וקטניות העשירים בפורינים, כמו פטריות, אספרגוס, כרובית, תרד, סויה, אפונה ושעועית יבשה, תורמת להפחתת רמות החומצה האורית בדם. לכן, אין המלצה להימנע ממזונות אלה.
** במחקרים נמצא קשר בין שתיית קפה, עם או ללא קפאין, לבין ירידה ברמת החומצה האורית בדם. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית לגבי כמות מומלצת ליום.
*** דובדבנים ומיץ דובדבנים - דרושים מחקרים נוספים לשם קביעת ההשפעה על גאוט. לא יצאה המלצה לצריכתם כטיפול או כמניעה של גאוט.
**** חלק מהאנשים מעידים כי תותים, תפוזים, עגבניות וחצילים מחמירים את הגאוט. נכון להיום אין המלצה להימנע ממזונות אלה. ​

  

ומה בנוגע לתוספי תזונה?

נטילת תוסף של ויטמין C בכמות של 500 מ"ג או מולטיוויטמין יכולה להביא להטבה של גאוט. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי התאמת התוסף.

בשורה התחתונה

גאוט היא מחלת פרקים לא נעימה המביאה לפגיעה באיכות חייו של החולה. שמירה על אורח חיים בריא יכולה להביא למניעתה או להפחתת תדירות ההתקפים. אם אתם סובלים מהתקף, חשוב לקחת את הטיפול שהומלץ על ידי הרופא המטפל ובמקביל להגיע לייעוץ אצל דיאטנית כדי לאפשר תמיכה תזונתית לטיפול התרופתי.

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל