פורסם בראשונה: 05.04.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

המכה ה־11: ארוחת ליל הסדר. מדריך הישרדות

לקריאה נוחה
עשר המכות. וכמובן - עוגת השוקולד־אגוזים של אמא. לכאורה, אין כמעט דרך לצאת מארוחת החג בשלום. מיכל גילאון ממפה את השיבה הבטוחה הביתה (וגם המלצה על תפריט שיוציא אותך מכל העניין במחיר של 1,000 קלוריות בלבד). לגזור ולשמור

פסח מביא איתו את ההיסטריה המבורכת השמורה לתקופות החגים. כן, התגעגענו... לא? 

חוץ מהמריבות המשפחתיות שפורצות בקלות יתרה, הוויכוחים על הניקיונות וההתחשבנויות איפה עושים את הסדר ואיזו מתנה צריך להביא, המחשבות על כמויות האוכל המצפות לנו בשבוע הארוך הזה מטרידה את מנוחתם של שוחרי הבריאות והדיאטה, וכמובן של השמנמנים, השמנמנות והמדייאטים.

ובצדק!

חישוב זריז של ארוחת החג – החל מהמצות והחרוסת, דרך ארבע כוסות היין, המנות המיוחדות של כל הדודות ועד לסיום המפואר של העוגות – מביא אותנו בקלות ל- 4,000 קלוריות.

מרגישים את הלחץ? טוב מאוד...

גם אם נקרא את ההגדה עד הסוף ונשיר את כל השירים בקול רם וצלול לא נצליח לשרוף את כל הקלוריות האלה באותו הערב.

אז מה עושים? קודם כל נרגעים. אוכלים, אבל במידה ועושים את הבחירות הנכונות.

לפני שכל הבלגן מתחיל, אני הייתי לוקחת במקומך כמה דקות לעצמך למעין חשבון נפש.

1. קודם כל - לקבוע מטרות מציאותיות לשבוע החג. מה זאת אומרת? שאם אתם בדיאטה, רוב הסיכויים שלא תצליחי ולא תצליח לרדת במשקל בקצב הרגיל בשבוע הזה. בכל זאת מדובר בחריגה משמעותית מסדר היום הרגיל של האכילה והפעילות הגופנית שלך. מהצד האחר, גם לא כדאי לשבור לגמרי את הדיאטה וכדאי לשמור על ההישגים שאליהם כבר הגעת! ככה אחרי החג יהיה גם קל יותר להמשיך הלאה.

2. אחרי שקבעת את המטרה מבחינת המשקל, כדאי לקבל החלטות נוספות לגבי מה לאכול בחג (ומה לא!).

לכל אחת ואחד מאיתנו יש את המאכל או המאכלים האהובים ביותר, שאי אפשר בלעדיהם. אבל יש כאלה שאפשר לוותר עליהם בקלות. כדאי להחליט מראש מה לאכול ומה לא לאכול, כדי לא ליפול ברגע האמת.

3.כדאי גם להכין מראש תוכנית לפעילות גופנית. חצי שעה ביום שתוקדש להליכה או לפעילות מהנה אחרת, תעזור לשמור על המשקל. הפעילות לא רק מבזבזת קלוריות, היא יכולה גם להפחית רגשות לא נעימים כמו מתח, דיכאון וחרדה, שמלווים רבים בתקופת החגים.

4. איך אפשר להקטין את כמות הקלוריות שאוכלים בסעודה? די בקלות למען האמת, וקוראי ערוץ זה בוודאי לא יגלו כאן חדשות מרעישות...

 (א) מבשלים בריא יותר. בבישול במים, באידוי, באפייה ובגריל ומשתמשים בהרבה פחות שמן (אם בכלל) בהשוואה לטיגון. בכל מתכון אפשר להפחית את כמות השומן, או השמן או הסוכר. במקום ירקות מבושלים בהמון שמן, ירקות מאודים או צלויים בגריל. במקום בשר כבש, כדאי לבחור בעוף, שמכיל פחות שומן. במקום טיגון לביבות מצה בשמן עמוק, עדיף להשתמש במחבת טפלון ובספריי שמן.

(ב) אוכלים מרק או סלט כמנה ראשונה. הירקות ממלאים ויוצרים תחושת שובע וכך מקטינים את הכמויות שאוכלים במנה העיקרית. כדאי להכין כמה שיותר אפשרויות בריאות של סלטים וירקות מבושלים כתוספת.

(ג) לא טורפים. בסעודת החג יש מנות רבות ואפשרויות רבות. עד כמה שזה מפתה, לא חייבים לטעום מה-כ-ל. זוכרים את סעיף מספר 1? זה ליישם ולשים על הצלחת רק את מה שקבעתם מראש.

בדרך כלל אפשר להסתפק באכילת קניידלך אחד או גפילטע פיש אחד או רק מעט תפוחי אדמה ושאר המטעמים. כדאי לבחור וליהנות מהמזונות המיוחדים של החג - ולא להתעכב על המזונות הרגילים שיש כל השנה.

5. נזהרים מהשתייה. זה הזמן להזכיר שבכוס שתייה ממותקת - וגם בגביע יין - יש 100 קלוריות. לא עדיף לשתות מים ולהשקיע את הקלוריות היקרות האלה בפרוסה קטנה של עוגת שוקולד, שבה יש 150-200 קלוריות?

6. נזהרים מהנשנושים. באגוזים ובשאר הפיצוחים שמגישים לפני הארוחות יש 500-600 קלוריות ל-100 גרם! כאשר הדיבורים מתמשכים והארוחה נראית רחוקה, נוטים לאכול עוד קצת מצה עם חרוסת וגם את תפוח האדמה והביצה – ורק מהם אפשר להגיע בקלות לעוד 200-300 קלוריות.

איך מתמודדים? מחליטים על הכמות אותה תאכלו מראש, למשל חצי מצה במשך כל הערב.

ועוד עצה קטנה: כדאי להרחיק מכם את המזונות המגרים ולקרב את הירקות. והכי כדאי לעזור לדודה רוחמה בהגשה ובפינוי. ככה גם יעריכו אתכם וגם תתרחקו מהאוכל.

7. ולסיום - תפריט הגיוני של ארוחת ליל הסדר שתוציא אותך מארוחת החג בנזק של 1,000 קלוריות בלבד. לגזור, לשמור - ולהודות לאל הטוב על ערוץ הדיאטה שלנו:

• חצי מצה וכף חרוסת.
• מרק עם קניידלע אחד.
• מנת עוף צלוי ותפוח אדמה אפוי.
• סלט חסה וירקות מבושלים.
• גביע סלט פירות, או פרוסת עוגה קטנה.
• גביע יין יבש.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל