פורסם בראשונה: 22.07.2009
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

כל מה שרצית לדעת על איך (לא) לעשות דיאטה ולא היה לך את מי לשאול

לקריאה נוחה
הקיץ כבר כאן, וסוף־סוף החלטת לעשות דיאטה? יופי. רגע... לפני שאת מתחילה, הרשי לנו לנפץ לך תשעה מיתוסים בדרך אל הגוף החטוב והחדש שלך. חלק א' (כי יש המון שטויות שמתרוצצות על דיאטה, מה לעשות...)

1. המיתוס: לחם משמין

האמת:
מה רע עשה לך הלחם שככה את חושבת עליו?

ההסבר:
בפרוסת לחם רגיל (או בשתי פרוסות לחם קל) יש 75 קלוריות בלבד. הלחם מכיל פחמימות מורכבות, התורמות לתחושת השובע לאורך זמן, ולכן מסייע לשמירה על המשקל הרצוי. בדרך כלל, לא הלחם עצמו משמין, אלא מה שמורחים עליו: ממרח שוקולד, ריבה, חמאה, מרגרינה, מיונז...

אז אם את תמיד מקפידה לאכול דווקא סלט, דעי לך שלא יקרה כלום אם תפרגני לעצמך סנדוויץ' פה ושם, אם רק תשימי לב מה את מורחת עליו. ולא, אנחנו לא מתכוונים לפוקצ'ה נוטפת שמן עם מאזטים עסיסיים!

ועדיף:
סנדוויץ' מלחם דגנים מלאים (כמו חיטה־מלאה ושיפון) עדיף על לחם לבן כיוון שהוא מכיל סיבים תזונתיים, שתורמים לבריאות הכללית ולתחושת השובע. אז תעשי לבד את החישוב.

2. המיתוס: טוסט פחות משמין מלחם

 האמת:
למה, בגלל שהוא בילה בטוסטר?

ההסבר:
טוסט ופרוסת לחם מכילים את אותו מספר קלוריות. ההבדל בין הטוסט ללחם הוא תכולת המים, והם, כידוע, אינם מכילים קלוריות. אז אם הגזמת קצת עם הטוסטים, תביני לבד למה נוסף לך צמיג קטן באזור המותניים. על אחת כמה וכמה אם מדובר בטוסט גבינה!

ועדיף:
אם את ממש מוכרחה שומנים (כי את אוהבת את הטעם וזה משביע אותך) – לפחות לכי על טחינה או אבוקדו, שהם שומנים שפשוט טובים לך. כן כן!

3. המיתוס: תפוח־עץ מתוק משמין יותר מתפוח־עץ חמוץ

האמת:
ממש, אבל ממש, לא נכון.

ההסבר:
בשני סוגי התפוחים מצויה אותה כמות סוכר. לא ניתן לשפוט על־פי הטעם איזה פרי מכיל יותר סוכר (ולכן גם יותר קלוריות). הפירות השונים מכילים סוגי סוכרים שונים: סוכרוז, גלוקוז ופרוקטוז, הנבדלים בדרגת מתיקותם. אף שלכולם ערך קלורי זהה (ארבע קלוריות לכל גרם), מתיקותם שונה. מתיקות הפרי מושפעת לא רק מסוג הסוכר אלא גם מכמות החומצות השונות שנמצאות בו. בקיצור, אם עד עכשיו החמצת פנים למראה התפוח הירוק הנצחי שלך, את יכולה בשקט לגוון את ארוחות העשר שלך עם אחיו המתוק.

שווה לדעת:
שגם האשכולית (שמשום מה יש לה דימוי דיאטתי משהו) למרות טעמה המריר־חמצמץ, מכילה כמות רבה של סוכר.

4. המיתוס: מיץ אשכוליות ומיץ לימון שורפים שומנים

האמת:
בחלום הלילה!

ההסבר:
לא קיים מזון ש"שורף שומנים" (ועייני ערך 10 סימנים שמדובר בדיאטת בלוף). נכון, האשכולית והלימון חומציים מאוד, אך מיצי הקיבה שבגוף שלנו חומציים עוד יותר. חשוב לזכור שבכוס מיץ לימון יש כ-60 קלוריות ושבכוס מיץ אשכוליות - כ-100 קלוריות, ולכן שתייה מוגזמת שלהם תגרום להשמנה. כן, כן, מתברר שבארוחות הבוקר אפשר לשתות גם מיץ תפוזים. החיים כן יכולים להיות מתוקים יותר!

ועדיף:
לאכול את פירות שלמים מאשר לשתות את המיץ. הפירות משביעים יותר ויש בהם סיבים תזונתיים, שאינם מצויים במיץ. בפרי תכולת ויטמינים גבוהה יותר, שחלקה נאבד בתהליך ייצור המיץ ואחסנתו.

5. מיתוס: בדיאטה כדאי לאכול כמה שיותר פירות

האמת:
נראה לך?

ההסבר:
פירות מכילים כמות גדולה של סוכר באופן יחסי, ותכולה זו תורמת לתכולה הקלורית (כ-60 קלוריות במנת פרי, או בכל אחד מאלה: תפוח־עץ, תפוז, שתי קלמנטינות ושלושה שזיפים). אז נכון שהקיץ מזמן לנו שפע של פירות טעימים שקשה לעמוד בפניהם, אבל מה לעשות, אי־אפשר ליהנות מהם בלי הגבלה, אחרת תראי כאילו צמח לך אבטיח מתחת לחולצה! זו גם הסיבה שמומלץ להגביל את צריכת הפירות לשלוש מנות ביום.

שווה לדעת:
נכון שבפירות יש הרבה ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך רכיבים חשובים מאוד אלה נמצאים גם בירקות... כן, זה רמז.

6. המיתוס: מיץ פרי טבעי טוב לדיאטה

האמת:
יש כמה חברות מיצים שמאוד היו רוצות שתחשבי ככה.

ההסבר:
בפחית מיץ פרי (330 מיליליטר) ללא תוספת סוכר יש שמונה כפיות סוכר ו-150 קלוריות, כמו בכל פחית משקה קל (פחית קולה למשל). אז נכון שמיץ פרי נשמע נורא קיצי, סקסי וחטוב, אבל האמת הפשוטה היא שהוא מה-זה-משמיןץ

7. המיתוס: עדיף לרדת את עיקר המשקל מהר ואת המעט שנשאר אחר־כך בהדרגה

האמת:
האם את באמת מאמינה לכל שטות שמספרים לך?

ההסבר:
קצב הירידה המומלץ במשקל הוא בין חצי קילוגרם לקילוגרם בשבוע בממוצע לכל אורך תהליך ההרזיה. דיאטות "כסאח" מסוכנות בטווח הארוך ובעיקר לא בריאות. עיקר הירידה בהן היא בנוזלים, או במסת שריר ולא בשומן. כיוון שקשה להתמיד בהן לאורך זמן, בדרך־כלל מפסיקים אותן ומתחילים מחדש כל כמה שבועות או חודשים וחוזר חלילה וזה רע (עייני ערך: יו־יו זה רע? יו־יו זה נורא!).

דיאטות יו־יו גורמות להסתגלות של הגוף לצריכה מועטה מאוד של קלוריות, שמובילה בהמשך לקושי רב יותר לשמור על משקל תקין גם בדיאטה רגילה.

שווה לדעת:
הפתרון הוא דיאטה בריאה ומבוקרת. הדרך המומלצת והבריאה לירידה במשקל היא שילוב של דיאטה מאוזנת (עייני ערך: והדיאטה הכי בריאה בעולם היא...) עם פעילות גופנית. כך המשקל לא "נעצר" ואין עלייה חוזרת במשקל.

8. המיתוס: דיאטה מיוחדת יכולה להעלים את הצלוליט

 האמת:
היית מתה!

ההסבר:
צלוליט תלוי גם בגנטיקה וגם במבנה הגוף ויכול להופיע גם אצל רזות (ואפילו אצל רזות מאוד!). רק דיאטה לבדה לא תעזור במקרה הזה. מצער, מעציב, אבל אלה החיים (ועייני ערך: במקרה שצמח לך תפוז...)

9. המיתוס: משחה מיוחדת יכולה להעלים סימני מתיחה של העור

האמת:
תעשיה קוסמטית שמגלגלת 30 מיליארד דולר בשנה מבוססת על כך שתאמיני בדיוק בזה...

ההסבר:
סימני מתיחה נוצרים עקב השמנה והרזיה - וגם עקב גדילה, במיוחד בגיל ההתבגרות. למרות כל ההבטחות של היצרנים הרבים לקרמים שמעלימים סימני מתיחה, עוד לא המציאו אחד כזה שבאמת עובד.

שווה לדעת:
שאם היית שמנמונת ורזית, במשך הזמן הסימנים הופכים פחות בולטים.

מה אפשר לעשות?
לקבל את עצמך יותר בהבנה (ועייני ערך: האם יש לך בעיה עם דימוי הגוף שלך?)

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית ​

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל