פורסם בראשונה: 29.09.2009
עדכון אחרון: 09.03.2011
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

עושה דיאטה מצאת החמה עד צאת הנשמה? כנראה שאת עושה משהו לא בסדר...

לקריאה נוחה
לחברה הטובה שלך יש תמיד דיאטה מעולה בשלוף ואת בולעת בשקיקה כל טיפ לירידה במשקל מאחותך? אופס, יכול להיות שמאכילים אותך לוקשים! (מקווים שהם דלי קלוריות!) כתבת־ההמשך שחיכית לה: כל מה שרצית לדעת על איך (לא) לעשות דיאטה ולא היה לך את מי לשאול. חלק ב'

אם היית ילדה טובה, קראת והפנמת את החלק הראשון של כל מה שרצית לדעת על איך (לא) לעשות דיאטה ולא היה לך את מי לשאול, קבלי את החלק השני, שממשיך לנפץ עוד ועוד מיתוסים על דיאטה בדרך למשקל המיוחל. וגם אם לא קראת, אבל ניסית, התאמצת והשתדלת להוריד את הקילוגרמים המיותרים ללא הועיל, מגיע לך שתדעי מה את עושה לא בסדר. זה לא כאילו שאת בעונש. נכון? אז בבקשה.

1. המיתוס: "ללא שומן" או "דל שומן" הוא בהכרח דל קלוריות

האמת:
אין דבר כזה "ללא" קלוריות!

ההסבר:
מזונות דלי שומן רבים מכילים כמעט אותה כמות קלוריות כמו גרסתם המקורית. שומן בדרך־כלל מוחלף בתוספת סוכר ובמגוון מרכיבים אחרים כמו: סיבים תזונתיים, עמילנים וחומרים מתחלבים שונים, שמבצעים את אותו תפקיד פיזיקלי של השומן וגורמים למזון להיות טעים יותר. תוספים אלה מוסיפים לרוב גם קלוריות. לכן מומלץ תמיד לבדוק את תכולת הקלוריות בסימון התזונתי ביחס למוצר ה"רגיל" ולא להתייחס רק למה שכתוב בגדול על האריזה.

אפילו אם כתוב בענק על הקופסה דל שומן?
במיוחד אם כתוב בענק על הקופסה דל שומן!

רגע אין לזה הגדרות?
יש.

בישראל נקבעו הגדרות למוצרים ללא שומן או דלי שומן. הסימון "ללא שומן" מותר רק במזונות שמטבעם אינם מכילים שומן, כמו מיץ תפוזים, ומותר שיהיה בהם עד חצי אחוז שומן במשקל (כלומר עד 0.5 גרם שומן ב-100 גרם מוצר). מוצרים דלי שומן לפי ההגדרה הם מוצרים שבהם יש עד שני גרם שומן ב-100 גרם מוצר.

ועדיף:
לזכור שכל קלוריה שאוכלים ביום נחשבת, לא רק הקלוריות משומן, לכן יש להיזהר ממוצרים דלי שומן שיוצרים את האשליה שאפשר לאכול מהם יותר. כדאי לצרוך חטיפים דלי שומן או ללא שומן רק במתינות; הם לא בהכרח בריאים יותר.

11. המיתוס: "ללא סוכר" או "ללא תוספת סוכר" = דל קלוריות

 האמת:
תציצו במיתוס מספר 1.

ההסבר:
במוצרים רבים "ללא סוכר" משתמשים בממתיקים טבעיים כמו פרוקטוז או פוליאולים (רב כהלים), שמכילים גם הם פחמימות וקלוריות. לכן, מזונות "ללא סוכר" (בעיקר שוקולד, עוגיות, ופלים ועוגות) לא תמיד מכילים פחות פחמימות ו/או קלוריות ממוצר מקביל "רגיל". לכן כדאי לקרוא היטב את הסימון התזונתי ולהתייחס בהתאם.

ועדיף:
גם כאן (כמו בכל דבר בחיים, בעצם) חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולא ללכת שולל אחרי מילים משמחות כמו "ללא סוכר", ולהבין שדברים מתוקים הם פשוט משמינים.

12. המיתוס: כדאי לדלג על ארוחת הבוקר כי היא "פותחת את התיאבון"

האמת:
בדיוק להיפך.

ההסבר:
בשל תרומתה לחילוף החומרים, ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום ויש לה יתרונות רבים.

למשל?
לאוכלי ארוחת בוקר היא כושר ריכוז גבוה יותר, הישגים לימודיים טובים יותר ופחות סיכון להשמנה ולסוכרת מסוג 2. לא רק שארוחת הבוקר אינה מגבירה את התיאבון, להיפך - ויתור על ארוחת הבוקר גורם ל"השלמת" הקלוריות החסרות בארוחות הבאות במשך היום. כדאי לאכול ארוחת בוקר שכוללת פחמימות מורכבות, מכיוון שאכילתן מאריכה את תחושת השובע במשך היום.

13. המיתוס: אסור לאכול אחרי שבע בערב

האמת:
למה, אתם בעונש?

ההסבר:
אומנם בשעות הלילה פעילות הגוף וקצב חילוף החומרים מואטים, אך מה שקובע בסופו של דבר הוא כמה קלוריות אכלנו וכמה קלוריות הוצאנו בפעילות במשך כל היום. כל עודף קלוריות מאוחסן בגוף במאגרי השומן, לא משנה מתי אנחנו אוכלים. יש מי שמרגיש חוסר נוחות בשינה לאחר ארוחה גדולה, בעיקר אם היא כוללת מזונות שמנים ובשר, שמשך העיכול שלהם ארוך יותר. במקרה כזה מומלצת ארוחת ערב קלה.

ועדיף:
לאכול ליד שולחן האוכל ולא תוך כדי צפייה בטלוויזיה או ישיבה מול המחשב. אם רוצים לנשנש מול הטלוויזיה כדאי להסתפק בשקית במבה קטנה במקום בגדולה, או בשתי עוגיות ולא בכל החבילה. ואם חזרת הביתה מהעבודה בשש וטרפת ארוחת ערב גדולה, אפשר לאכול עוד ארוחת ביניים קטנה במקרה שלא הולכים לישון לפני חצות.

14. המיתוס: בדיאטה כדאי להימנע לחלוטין משמן

האמת:
אנשים, נהייתם סגפנים לגמרי!

ההסבר:
חומצות השומן חשובות לפעילות התקינה של הגוף, ולספיגת הוויטמינים מסיסי השומן (K, E, D, A). נכון, שמן מכיל הרבה קלוריות (45 קלוריות בכפית, כ-70 קלוריות בכף).

ועדיף:
לכלול לפחות כפית שמן אחת בתפריט היומי. קחו את זה בחשבון כשאתם מטגנים ביצה או מתבלים את הסלט.

15. המיתוס: בדיאטת אסור לאכול ממתקים

האמת:
קיצוניות לא תעזור (גם) במקרה הזה.

ההסבר:
קשה להתמיד בדיאטה ללא ממתקים לזמן רב. לכן, מלכתחילה כדאי לכלול גם ממתקים בתפריט השבועי, ובכך למנוע "שבירה" ואכילת כמויות גדולות של ממתקים ללא שליטה.

ועדיף:
להחליט על אכילת ממתק קטן כל יום, או על פרוסת עוגה רק בסוף השבוע, או על תחליף לממתק כמו פרוסת לחם קל עם ריבה דיאטתית - כל אחד על־פי יכולתו והעדפותיו האישיות. בדרך זו ניתן להתמיד בדיאטה לאורך זמן. גם כאן תכנון נכון יעזור לכם להתנהל נכון, להתפנק במידה ולא לבלוס בלי הכרה!

16. המיתוס: הליכה מהירה לא שורפת אפילו פרוסת עוגה ולכן חבל על המאמץ

האמת:
כמה עצלנים אפשר להיות?

ההסבר:
הליכה מהירה במשך חצי שעה מיוזעת שורפת כ-150 קלוריות. זה אולי נראה מעט, אבל לפעילות הגופנית יש יתרון מעבר לשריפת הקלוריות המיידית. קצב חילוף החומרים גבוה יותר גם במשך 15-24 שעות לאחר הפעילות (תלוי בעצימות הפעילות). בנוסף, לפעילות גופנית תפקיד חיוני בשמירה על הבריאות, בהגדלת כמות השרירים בגוף ובהקטנת כמות השומן בגוף.

ועדיף:
לעסוק בפעילות גופנית כדבר שבשגרה, שהיא חיונית לירידה במשקל ולשמירה עליו לאורך זמן. ויש עוד כל־כך הרבה סיבות למה זה כדאי לעסוק בפעילות גופנית, אז מספיק כבר להתחמק!

17. המיתוס: פעילות גופנית מגבירה את התיאבון

האמת:
זה רק ההרגשה שלנו, או שאתם מנסים להתחמק מספורט?

ההסבר:
פעילות גופנית, בעיקר פעילות נמרצת, נוטה לדכא את התיאבון בטווח הארוך, וכך גם עוזרת בשמירה על המשקל. דיברנו על זה כבר. ושוב – די כבר להתחמק. מתי פעם אחרונה ראיתם ספורטאי או ספורטאית שמנים???

ועדיף:
בפעם המאה: לעשות ספורט באופן קבוע. זה טוב לגוף וטוב לנפש וטוב בכלל.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל