פורסם בראשונה: 14.09.2009
עדכון אחרון: 14.02.2012
  • הדס בסקינד חלימי הדס בסקינד חלימי

תזונת תינוקות - שלב הטעימות

לקריאה נוחה
מומחים לתזונת תינוקות ממליצים להמשיך בהנקה מלאה או בתרכובות מזון עד סוף החודש השישי, אך גם מציעים להתחיל בטעימות מזון כבר מגיל ארבעה עד שישה חודשים

תינוקות יכולים להתחיל לטעום מזונות שונים כבר בגיל ארבעה חודשים. כך עולה מההמלצות האחרונות של משרד הבריאות, אשר פורסמו במאי 2009. ​

ההמלצה הקודמת של משרד הבריאות לתזונת תינוקות הייתה:  

• תזונה המבוססת על הנקה בלעדית עד תום החודש השישי ללא תוספת מזון או שתייה.

• תינוק שאינו יונק או יונק חלקית, יקבל תרכובות מזון לתינוקות על בסיס חלב פרה.

• רק מתום החודש השישי הומלץ להציג מזונות משלימים, וזאת בשל החשש שחשיפה מוקדמת תגרום לאלרגיות למזון. ​

אז מתי כדאי להתחיל את טעימות המזון?  

המומחים לתזונת תינוקות עדיין ממליצים להמשיך בהנקה מלאה או תרכובות מזון לתינוקות עד תום החודש השישי, אולם בד בבד מומלץ להתחיל בטעימות מזון  מגיל ארבעה חודשים (17 שבועות) ועד שישה חודשים (26 שבועות).  ​

מה היתרון בהקדמת שלב הטעימות?

הכנסה הדרגתית של מזונות משלימים לתפריט התינוק נחוצה למטרות תזונתיות, תורמת להתפתחות תינוק בן חצי שנה התפתחותיות ומאפשרת את המעבר ממזון נוזלי למוצק. מתן כמויות קטנות של מזון משלים לתינוק, מאפשר  למערכת החיסונית להכיר מגוון חומרים או מרכיבים חדשים המצויים במזון ועוזר לו להתמודד עם מזונות אלה בצורה מוצלחת יותר. לא מומלץ להתחיל עם טעימות מזון לפני גיל ארבעה חודשים או אחרי גיל שישה חודשים.​

באיזו כמות ומרקם של טעימות מדובר? 

הטעימות הן בכמויות קטנות בלבד: כפית קטנה או שתיים עד פעמיים ביום ובמרקם טחון. יש לתת טיפה על קצה הלשון. מובן שהטעימות לא מחליפות ארוחה של חלב אם או תרכובות מזון לתינוקות. בתקופת החשיפה לטעימות, תזונת התינוק תמשיך להתבסס בעיקר על חלב אם או תרכובות מזון לתינוקות.​

מה הקטנטנים יכולים לטעום? 

השיפודים על האש והסטייקים יאלצו לחכות קצת, ואף אחד לא חושב שמדובר ב"מזון תינוקות". אבל מומלץ להתחיל במזונות עשירים ומועשרים בברזל. זה הזמן לנסות דייסות ודגנים שעשירים בברזל ועונים על ההגדרה "מזון תינוקות".. ירקות ופירות מומלצים כמאכלים ראשונים ואפשר גם להציע לתינוקות טעימות של בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות וביצים. בכל פעם מנסים מזון חדש אחד בלבד כדי להקל על מציאת הסיבה לתגובה של אי־סבילות למזון, אם תתרחש. ​

מתי הטעימות הופכות לארוחה של ממש? 

מגיל שישה חודשים, הזנה בלעדית בחלב אם או בתרכובות מזון לתינוקות לא עונה כל צורכי התינוק. זה הזמן שבו התינוקות מפתחים בהדרגה את יכולת הלעיסה שלהם ומראים התעניינות גוברת במזונות השונים.  בסביבות  גיל חצי שנה (26 שבועות)  ניתן להגיע לארוחה מלאה המורכבת ממזון משלים בלבד בדגש על מזונות עשירים בברזל.

החל מגיל שבעה חודשים ועד גיל תשעה חודשים יש לתת שתי ארוחות של מזון משלים ביממה ולפחות ארוחה אחת המכילה מזון עשיר או מועשר בברזל. תזונת תינוקות, כפי שאפשר בקלות להבין, היא מורכבת ונבנית בשלבים - נדבך אחרי נדבך.​

מתי אפשר לחשוף את התינוקות לחלבון החיטה (גלוטן),  בוטנים וטחינה?  

בעבר טענו שיש לדחות את החשיפה לגלוטן שמצוי בדייסות ובדגנים שונים עד לגיל חצי שנה לפחות, וזאת כדי להפחית את הסיכון לצליאק אולם כיום מצטברות עדויות לכך שחשיפה לכמויות קטנות של מזון המכיל גלוטן - בין גיל ארבעה לשבעה חודשים - דווקא מפחיתה את הסיכון להתפתחות צליאק.

בין הגילאים 17 עד 26 שבועות, ניתן להוסיף לתינוקות טעימות של מזונות בעלי פוטנציאל אלרגני גבוה - כמו ביצים, דגים, טחינה ובוטנים -  אך חשוב לעשות זאת במרקם המתאים (מרוסק או טחון) לתפריט התינוק. ​

​​

אין חשש לתופעות אלרגיות?

אין יתרון בדחיית הוספתם של המזונות הללו לתזונה לתינוקות, כדי להוריד את שכיחותן של המחלות האלרגיות. 

ממחקר ישראלי־אנגלי שפורסם בנובמבר 2008 התברר כי  שכיחות האלרגיה בישראל לבוטנים, בגילאי 18-4 היא כעשירית מזו שבאנגליה. החוקרים סבורים שחשיפה מוקדמת של תינוקות לחטיפי בוטנים בארץ, מפתחת עמידות לאלרגיה זו, הנחשבת לקטלנית מבין האלרגיות למזון. ​

מתי מוסיפים מוצרי חלב? 

בעבר המליצו לדחות חשיפה למוצרי חלב בתזונה לתינוקות עד תום החודש התשיעי וחלב פרה רק מגיל שנה, וזאת בשל החשש שחשיפה מוקדמת תגדיל את הסיכון לאלרגיה לחלב. 

כיום סבורים כי ניתן להוסיף כמות קטנה של מוצרי חלב כבתזונה לתינוק, חלק ממאכלים מורכבים (פשטידות, לביבות, מרקים, רטבים) גם לפני גיל תשעה חודשים ומתברר שחשיפה מוקדמת ומוגבלת של מוצרי החלב לא מגדילה את הסיכון לפתח אלרגיה לחלב. 

ובכל זאת, כמות גדולה יותר של מוצרי חלב (גבינות ויוגורטים) מומלצת עדין רק מגיל תשעה חודשים וחלב פרה בכמות גדולה רק מגיל שנה, וזאת  כדי למנוע אנמיה.

מוצרי החלב מהווים מקור דל לברזל ובשל השכיחות הגבוהה של אנמיה בישראל, חשוב תחילה לבסס תפריט עשיר בברזל ולהרגיל תינוקות למזונות עשירים בברזל כגון בשר, עוף והודו.​

מתי צריך להוסיף נוזלים? 

תינוקות בריאים, הניזונים מחלב אם או תרכובות מזון לתינוקות בלבד, אינם זקוקים לתוספת מים או נוזלים אחרים. המעבר למזון מוצק מצריך השלמת נוזלים. לכן, רק מגיל ששה חודשים, כשהקטנטנים מתחילים לאכול ארוחה שלמה יש להוסיף מים לתפריט היומי. 

משקאות ונוזלים אחרים מלבד מים - כגון מיצי פירות, משקאות ממותקים בסוכר או ממתיקים מלאכותיים, תה מסוגים שונים, תערובות צמחים ומשקאות המכילים קפאין (כגון קולה, קפה, קקאו, תה) - אינם מומלצים!

הדס בסקינד־חלימי היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל