פורסם בראשונה: 26.04.2010
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • יעל דרור יעל דרור

בננה. זה כל מה שצריך (או: לא חבל על הכסף?)

לקריאה נוחה
להתאמן את ואתה אוהבים, לאכול נכון ביחס לאימון אתם משתדלים, שמעתם על חטיפי אנרגיה, אבל זה יקר ואתם לא הילדים של שרי אריסון. בינגו! למה לבזבז כסף כשיש בננות? בננות? כן, בננות!
למה דווקא בננה אחרי אימון?

מיתוס או מציאות?

אחד מתשדיר הפרסום המוצלחים ביותר שרץ בארץ לפני מספר שנים קיבע אצל רבים את הסיסמה: "בננה - פצצת אנרגיה צהובה". בא פרסומאי מבריק, לקח את הפרי המיוחד והפך התכולה הקלורית הגבוהה ליתרון מסחרי. והבננה אכן שונה מפירות אחרים. למה? כי תכולת הפחמימות בה גבוהה ביחס לפירות אחרים וכמות הסיבים התזונתיים בה נמוכה. מה שהופך אותה, בינינו, לחטיף כושר אידאלי....

אנרגיה? מה זה פה, חברת החשמל?

רוצה להזיע ולהרגיש שסחטת את הגוף? רוצה להתאמן חזק? בשביל זה צריך כוח לבצע את האימון כמו שצריך. אם לא נאכל נכון לפני הפעילות, או במהלכה, כאשר היא נמשכת זמן רב, לא נוכל לבצע את האימון שרצינו.

הכוח לאימון מגיע מהמזון ובעיקר מהפחמימות. אמנם החלבונים בונים את השריר, אבל מקומם הוא לאחר האימון ולא לפניו (מה אוכלים לפני אימון? מה אוכלים אחרי אימון?). לפני הפעילות ובמהלכה אנחנו צריכים פחמימות, אבל שלא ילוו ביותר מידי סיבים תזונתיים שיפריעו ויעשו "רעש של עבודה" (יתנו תחושת שובע אבל בפועל לא ייספגו בגוף ולכן לא יספקו אנרגיה לשריר).

האנרגיה שכולם מדברים עליה אינה חשמלית, סטטית או פוטנציאלית, למרות שאני יודעת שחלק מאיתנו הולכים לחדר הכושר רק בגלל החשמל באוויר... אבל נחזור לענייננו: האנרגיה לפעילות השרירים מגיעה ממאגרי פחמימות בתוך השריר (הגליקוגן) ומהפחמימות שאנו אוכלים. לכן חשוב שנבחר בקפידה מה אנו מכניסים לפה לפני הפעילות.

אז מה הקשר בין בננה לפעילות ספורטיבית?

או! הבננה עשירה מאוד בפחמימות זמינות הנספגות מהר ומגיעות לשריר בזמן קצר יחסית. בננה ממוצעת מכילה 90 קלוריות ובננה גדולה יכולה גם להגיע ל-120 קלוריות בקלות. כמות זו שווה למספר הקלוריות המצוי בחטיף אנרגיה ממוצע ויקר. אגב, תפוח, אגס, אפרסק או תפוז מכילים רק 50-60 קלוריות ביחידה.

והיתרונות של הבננה לא נגמרים בפחמימות הזמינות שלה. הצהובה עשירה מאוד דם במינרל הקרוי אשלגן, שהוא חיוני לפעילות הלב ואף חיוני במקרים של יתר לחץ דם. בקיצור, הבננה מספקת יתרונות רבים בפרי אחד ומאפשרת לאכול מעט ולהרגיש שדאגנו לגוף ברמה.

לא מסתדר עם בננה? לא חובה!

יש אנשים שלא מסתדרים עם הבננה וחשים שהיא עולה להם תוך כדי הפעילות. מכיוון שהבננה מספקת בעיקר פחמימות, מי שלא מסתדר עם הבננה יכול להיעזר בפרי אחר, אך בכמות יותר גבוהה. או לאכול קורנפלקס, גרנולה או חטיפי אנרגיה יקרים כתחליף הולם.

טיפ לשונאי בננה מושבעים: גם פרוסת לחם עם דבש או עם ריבה היא תחליף הולם (אך נטול אשלגן) לבננה ותחליף לחטיף אנרגיה יקר.

בתיאבון ואימון נעים.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת שירותי בריאות כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום עושים שריר באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל