פורסם בראשונה: 06.06.2016
עדכון אחרון: 06.06.2016
  • תמי אדיב תמי אדיב

מתכונים לגבינת שקדים טבעונית וללבנה

לקריאה נוחה
להכין גבינה בבית? זה ממש מסובך! זהו, שלא ממש. לכבוד שבועות, התזונאית שלנו מפנקת אתכם במתכונים לשני ממרחים, שאפשר לאכול כמעט עם כל דבר. טעים? טעים! ומה עם הערכים התזונתיים? טובים!
גבינת לבנה וגבינת שקדים

בקיצור

1.

רוב הגבינות החלביות שתקנו מכילות בעיקר חלב, אבל כמעט כולן יכילו גם לפחות תוסף או שניים, כמו מלח או סידן, וגם חומרים מייצבים ומשמרים שונים.

2.

שוק תחליפי הגבינה הלא חלביים מציע אפשרויות מאוד מעובדות ומתועשות. אולי הם קלים למריחה, אבל הערכים התזונתיים שלהם לא טובים.

3.

לבנה וגבינת שקדים משתלבות טוב במאפים, פשטידות ורטבים שהכיוון שלהם חמצמץ, או לחליפין, אם רוצים לעדן מתיקות, כמו במאפה בטטה.

חג שבועות בפתח, הביכורים, סלי הטנא, ים השיבולים והבגדים הלבנים. זוכרים מה היה בתוך הטנא שלכם בתור ילדים? אצלי היו פרחים, פירות וירקות. איך הייתם ממלאים את הסלסלה שלכם היום?  או את זו של הילדים שלכם?

בטנא של הבת שלי למשל יהיה מעדן סויה, אצל החברה שלה מעדן חלב ואצל חבר אחר מעדן טפיוקה. לכולם יהיה טעם די דומה, אבל מה עם הערכים התזונתיים?

מעדנים - לצערי הרב, הרוב המכריע של המוצרים מתוקים ומעובדים. מוצרי הדיאט יכילו כמות קטנה של סוכר, אבל כן יהיו בהם מגוון תוספים כמו תחליפי סוכר וחומרים שישפרו את המרקם והטקסטורה.

גבינות - רוב הגבינות החלביות מכילות בעיקר חלב, אבל כמעט כולן יכילו גם לפחות תוסף או שניים, למשל מלח וסידן, וגם חומרים מייצבים ומשמרים שונים ומשונים.

תחליפי גבינה לא חלביים - השוק הזה מציע אפשרויות מאוד מעובדות ומתועשות. אולי התחליפים האלו קלים למריחה, אבל שלא ימרחו אתכם: מבחינה תזונתית הערכים שלהם לא טובים.

בגלל שאנחנו בעד אוכל בריא ככל האפשר, וגם יודעים שאין כמו אוכל שמכינים בבית, בחרנו לתת לכם מתכונים לשתי גבינות, שתוכלו להציג בגאווה בקציר האישי שלכם.

​6 טיפים לשבועות בריא (וטעים!)

פשטידות, פיצות, בלינצ'סים ומאפים למיניהם עלולים להביא לא מעט צרות בריאותיות. התזונאית שלנו עוזרת לכם להפוך את מאכלי החלב בחג לבריאים הרבה יותר, וחשוב לא פחות - טעימים. לכתבה המלאה

טיפים לשבועות בריא 

גבינת שקדים טבעונית

מה צריך?
1. כוס של שקדים ללא קליפה, שעברו השרייה של 12 שעות.
את הקליפה אפשר להוריד בקלות אחרי השרייה קצרצרה נוספת במים רותחים. אפשר גם לקנות שקדים ללא קליפה (שקדים מולבנים).

2. 4 כפות שמן זית.

3. מיץ שסחטתם מלימון בינוני אחד.

4. בין רבע לחצי כוס מים.

5. 1/2 כפית מלח גס.

6. 1/2 כפית פלפל שחור.

7. שן שום כתושה.

איך מכינים?
1. טוחנים בבלנדר שמיועד לשייקים את כל הרכיבים. אם התערובת לא מתערבלת היטב אפשר להוסיף עוד קצת מים או מיץ לימון (אם כי, ממנו הוסיפו בזהירות אחרת הממרח יהיה מאוד חמוץ).

2. מעבירים את הממרח בזהירות לתוך צנצנת זכוכית נקייה ומעוקרת (סטרילית). אם לא תחסלו את הכל מיד - שימו קצת שמן זית מעל, שיגן על הממרח מפני עיפוש, אבל קחו בחשבון שסביר שזה לא יישאר להרבה זמן.

טיפים
1. לא חייבים להוסיף שום. אפשר להוסיף במקומו, או לצידו: שמיר, פטרוזיליה, נענע, זעתר, סומק, רוקט קצוץ.

2. אפשר להכין את הממרח הזה גם עם קשיו או אגוזי מלך.

3. אפשר לוותר לגמרי על השום, הלימון ושאר התבלינים ובמקומם להוסיף שליש כוס סילאן - וקיבלתם ממרח שקדים מתקתק יאמי.

מעדיפים בשר? יש צלי ביין!

גם ילדים אוהבים (מאוד!) את המתכון הזה
צלי ביין

לבנה של בית

מה צריך?
4 גביעים של יוגורט 3% (כ־800 מיליליטר).

איך מכינים?
שפכו את תכולת הגביעים לתוך חיתול בד שמונח בתוך מסננת. תנו למים לטפטף לתוך קערה או לתוך סיר (בקיץ חשוב לתת לטפטוף להתרחש בתוך המקרר, כי בכל זאת - אנחנו רוצים שהגבינה תחמיץ אבל לא תתקלקל).

זהו, עכשיו חכו כשבע שעות ויש לכם לבנה. חצי כפית מלח גס תדגיש את הטעם - באמת שלא צריך יותר.

טיפים
1. נסו לבחור יוגורט שמכיל רק חלב. רוב היוגורטים מכלים שלל תוספות אבל יש גם מתי מעט שמכילים רק חלב (אפשר לראות לפי רשימת הרכיבים על הקופסה).

2. אפשר להוסיף זעתר, סומק, מלח גס, פלפל, שום, שמיר ומה לא.

3. אפשר לגלגל לכדורים, להניח בצנצנת זכוכית ולכסות בשמן זית.

4. אפשר להכין את אותו המתכון עם שמנת - קחו בחשבון שאחוזי השומן והכולסטרול הרווי יעלו עוד יותר.

מה מסתתר בתוך הממרחים?

הכנו לכם טבלה בדומה למה שניתן למצוא על עטיפות מזון. הכמות היא של 2 כפות (40 גרם).

גבינת שקדים (40 ג')​גבינת לבנה (40 ג')​
קלוריות​170​80 ​
חלבון​4.5 גרם​2.5 גרם​
שומן​16 גרם​7 גרם​
פחמימות​4.5 גרם ​1 גרם​
נתרן​195 מיליגרם​240 מיליגרם​
ברזל​0.75 מיליגרם​0 מיליגרם​
סידן​55 מיליגרם​60 מיליגרם​
אבץ​0.6 מיליגרם​0.2 מיליגרם​
אשלגן​151 מיליגרם​99 מיליגרם​
ויטמין B12​ 0 מק"ג​0.37 מק"ג​
סיבים תזונתיים​2.5 גרם​0​

גבינת השקדים מכילה פי 2 יותר קלוריות - הפרש משמעותי מאוד - בעיקר בגלל כמות השומנים הגבוהה שלה. הבשורות הטובות: יותר ממחצית מהשומנים הם בלתי־רוויים מסוג אומגה 9 - שומנים שתורמים לבריאות הלב וכלי הדם. גבינת השקדים מכילה גם כמעט פי 2 יותר חלבון. כמויות הסידן דומות מאוד.

גבינת הלבנה מכילה מעט ויטמין B12, בממרח שקדים אין ממנו בכלל. סיבים תזונתיים נמצאים בכמות יפה בגבינת השקדים, בלבנה אין בכלל. ברזל נמצא בכמות יפה בגבינת השקדים, בלבנה אין ממנו בכלל. 

שני הממרחים יכולים להשתלב טוב במאפים, בפשטידות וברטבים שהכיוון שלהם חמצמץ, כמו פסטו לימוני, או לחליפין, אם רוצים לעדן מתיקות, כמו במאפה בטטה. פרוסת לחם טובה תתאים מאוד כמובן. אפשר גם לנגב את הגבינות עם רצועות של ירק.

ויש עוד משהו למרוח...?

נו טוב, אם אתם חייבים, אז אפשר לשלב גם ממרחי ירקות קלויים כמו פלפלים או דלעת (אופים אותם ואז טוחנים או מועכים היטב עם שמן זית ותבלינים כמו כמון, שמיר, קימל) כל מיני גבינות שאתם אוהבים. ויש גם מתכונים מעולים לקינוח - טבעוני וחלבי, ממש פה למטה.

חג ביכורים שמייח!

​מי ביקש קינוחים ולא קיבל?

מתכונים לשתי עוגות גבינה יאמי יאמי - אפילו לטבעונים!
עוגות גבינה לשבועות

 

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, השמנה, ניתוחים בריאטריים וטבעונות.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל