פורסם בראשונה: 28.04.2011
עדכון אחרון: 07.08.2012

רופא ושמו קפה

לקריאה נוחה
לא יכולים לפתוח את הבוקר בלי כוס קפה? אתם לא לבד, ובטח תשמחו לשמוע על כמה סגולות שיש למשקה שלכם: מתברר שקפה מפחית את הסיכון לדיכאון, לניוון מערכת העצבים, לסרטן ולמחלות כבד. גן עדן של שותים
קפה ובריאות

בקיצור

1.

למה זה טוב? שתיית קפה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות כמו סוכרת 2, פרקינסון, שיטיון, סוגים מסוימים של סרטן ושבץ מוחי.

2.

זה טוב לכולם? לא בהכרח. אין פה המלצה גורפת לשתות קפה. ייתכן שאלה הנהנים מהמשקה נהנים גם מגנים טובים, מקפידים לאכול מזון בריא ומתעמלים באופן קבוע.

3.

למה זה רע? קפה עלול גם לגרום לכמה צרות: עלייה זמנית בלחץ הדם, התפתחות צרבת או החמרתה של צרבת קיימת, רעד, חרדה, הפרעות שינה ועוד.

גן עדן של שותים

רבים מאיתנו לא יכולים לפתוח את היום - ולפעמים אפילו את העיניים - בלעדיו. אבל מה עושה קפה לבריאות שלנו? מתברר שהשתיינים סובלים פחות מסוכרת, מפרקינסון ומשיטיון (דמנציה) בהשוואה למי שאינם צורכים קפה. שותי קפה גם לוקים פחות בסוגים מסוימים של סרטן, בהפרעות בקצב הלב ובשבץ מוחי.

נשמע מופרך? בבקשה: מאמר שפורסם באחרונה ב־New England Journal of Medicine מביא את ממצאיו של מעקב בן 13 שנים אחר הרגלי צריכת הקפה. מסקנתו המרכזית היא שהצריכה מורידה את שיעור התמותה הכוללת (מכל סיבה שהיא) ב־10%.

"יש ללא ספק יותר חדשות טובות מחדשות רעות בנוגע לקשר שבין קפה לבין בריאות", אומר ד"ר פרנק הו, פרופסור לתזונה ולאפידמיולוגיה מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד.

אל תסמוך רק על הקפה: בדוק אם מופיעה המלצה אישית בתיק הרפואי שלך

תרופה חדשה?

לא כל כך מהר: החוקרים מדגישים כי לא הוכח ששתיית קפה מונעת מחלות קשות. המחקרים התמקדו בשתי קבוצות של אנשים: שותי קפה ואלה שאינם שותים קפה. ייתכן שלאנשים ששותים קפה יש גם יתרונות אחרים: גנים שמגינים עליהם מפני מחלות, הרגלי תזונה טובים יותר, נטייה לעסוק יותר בפעילות גופנית. לכן מחקרים כאלה אינם יכולים להצביע על סיבה ועל מסובב.

עם זאת, ניתן בהחלט לומר כי יש סימנים לכך ששותי קפה עשויים להפיק יתרונות בריאותיים מסוימים מההרגל שלהם - בכפוף לכמה אזהרות.

אם אתם דומים לאמריקאי הממוצע, שצרך 4,168 כוסות קפה ב־2009, אתם בוודאי סקרנים לדעת איך משפיע הקפה על הבריאות שלכם. אז בבקשה.

 

1. קפה וסוכרת

פרופ' הו מכנה את המידע בנוגע לקשר בין שתיית קפה לסוכרת "מוצק למדי", ובקביעתו זו הוא מתבסס על יותר מ־15 מחקרים. הרוב המכריע של המחקרים מצביע על הקשר בין שתיית קפה למניעת סוכרת. לדבריו, עכשיו יש עדות שגם קפה נטול קפאין עשוי להועיל בדומה לקפה רגיל.

צוות חוקרים בראשות פרופ' הו בדק ב־2005 תשעה מחקרים שעסקו בקשר בין סוכרת מסוג 2 לשתיית קפה. במחקרים השתתפו בסך הכול יותר מ־193 אלף איש. אלה שדיווחו כי הם שותים יותר משש או שבע כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב־35% לחלות בסוכרת - בהשוואה לאנשים ששתו פחות משתי כוסות קפה ביום. אלה ששתו ארבע עד שש כוסות ביום היו בסיכון נמוך ב־28% לחלות בסוכרת. הממצאים היו תקפים בלי קשר למין, למשקל ולאזור הגיאוגרפי - בארצות־הברית ובאירופה.

קפה מכיל נוגדי חמצון, שעשויים לשמור על הרקמות מפני פגיעות שונות. הקפה מכיל גם מלחים כמו מגנזיום וכרום, שעוזרים לגוף להשתמש באינסולין שמווסת את רמות הסוכר בדם. בסוכרת מסוג 2 מאבד הגוף את יכולתו להשתמש ביעילות באינסולין לוויסות רמות הסוכר בדם.

"אין להסיק שקפה טוב לכולנו רק משום שהוא מכיל חומרים טובים", אומר פרופסור ג'יימס ליין מהחוג לרפואה התנהגותית ופסיכולוגית באוניברסיטת דיוק בצפון־קרוליינה. "לא הוכח ששתיית קפה גורמת לעלייה בנוגדי החמצון בגוף. אנחנו יודעים שיש כמות גדולה של נוגדי חמצון בקפה עצמו, בעיקר כשהוא טרי, אבל אנחנו לא יודעים אם הם מופיעים בזרם הדם ובגוף כששותים את הקפה. מחקרים כאלה עדיין לא נעשו".

2. קפה ולב

מחקר בהשתתפות 130 אלף לקוחות של שירותי הבריאות קייזר פרמננטה (קופת חולים אמריקנית - הגדולה ביותר בעולם מבחינת מספר המבוטחים) העלה שיש תועלת גם בצריכה מתונה של קפה: אנשים שדיווחו ששתו בכל יום בין כוס אחת לשלוש כוסות של קפה היו בסיכון נמוך ב־20% להתאשפז בגלל הפרעות בקצב הלב, בהשוואה לאלה שלא שתו קפה - ללא קשר לגורמי סיכון אחרים.

לכאורה לפנינו פרדוקס: קפה מגן על הלב שלנו אף על פי שהוא מעלה את לחץ הדם, והרי לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב, וידוע ששימוש קבוע בקפאין מעלה את לחץ הדם לטווח הארוך. וזהו ההסבר לפרדוקס: העלייה בלחץ הדם היא קטנה, יחסית, וההגנה שנותן הקפה ללב חזקה יותר מהנזק שנגרם בגלל העלייה בלחץ הדם.

פולי הקפה מכילים נוגדי חמצון שמורידים את החמצון של הכולסטרול הרע (LDL), כך שצריכת קפה קשורה גם להורדת חומרי הדלקת בגוף, וכל זה גורם להורדת הסיכון למחלות לב.

זאת ועוד: מחקרים מהעת האחרונה מראים שצריכה של שתי כוסות קפה ביום מגינה גם בפני אי־ספיקת לב.

אז כמה כוסות קפה בדיוק אני צריך לשתות כל יום כדי לחיות יותר?

ד"ר עופר כספי עושה סדר בבלגן בבלוג שלו - לא קונבנציונלי ועונה על השאלה כמה שנות חיים בדיוק תוסיף לי כל כוס קפה נוספת ביום. ​


3. קפה ושבץ מוחי

ההשפעה המיטיבה של הקפה אינה פוסחת גם על המוח: מחקר שפורסם ב־2009, ושבו השתתפו 83,700 אחיות שהצטרפו למחקר הממושך על בריאות האחיות, חשף ירידה של 20% בסיכון ללקות בשבץ מוחי בקרב משתתפות שדיווחו על שתיית שתי כוסות קפה או יותר ביום בהשוואה לנשים ששתו פחות קפה או לא שתו קפה כלל. הממצא הזה היה נכון ללא קשר אם הן סבלו מלחץ דם גבוה, מרמות מוגברות של כולסטרול או מסוכרת מסוג 2.

לפי מטה־אנליזה (סקירה סטטיסטית של מחקרים קודמים) שנעשתה ב־2011, צריכה של כוס אחת עד שש כוסות קפה ביום הורידה את הסיכון לשבץ ב־17%. מטה־אנליזה נוספת שנעשתה ב־2012 והוצגה ב־European Meeting on Hypertension, הראתה שצריכה של כוס אחת עד שלוש כוסות קפה ביום יכולה להגן בפני אירוע מוחי איסכמי בכלל האוכלוסייה.

4. קפה ופרקינסון

כבר זמן רב שקפה נחשב למגן מפני מחלת הפרקינסון. נתונים חדשים שהוצגו השנה ב־American Academy of Neurology מחזקים את ההערכה הזאת. מהנתונים האלה עולה שצריכת שלוש כוסות קפה ביום עשויה למנוע הופעת גופיפים במוח על שם לוי - אלה הם גופיפים שנחשבים לסמן פתולוגי באבחנה של מחלת הפרקינסון.

עם זאת יש לציין שצריכת קפה קשורה גם להאצת התפתחותה של מחלת הנטינגטון (מחלה הגורמת לניוון של המוח, והיא מחלה גנטית בעיקרה).

5. קפה ואלצהיימר

קפה נקשר גם לירידה בסיכון ללקות באלצהיימר, שהיא אחת המחלות המרכזיות שעלולה לגרום לשיטיון (דמנציה).

ב־2009 פורסם מחקר שנערך בפינלנד ובשוודיה ושבמסגרתו נערך מעקב במשך 20 שנים אחר 1,400 בני אדם. התוצאה: מי שדיווחו על שתיית שלוש עד חמש כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב־65% ללקות באלצהיימר ובשיטיון בהשוואה לאלה שלא שתו קפה או שתו קפה רק מדי פעם.

מחקרים אחרונים מצביעים גם על קשר בין קפה לבין השפעה ארוכת טווח על התפקוד של המוח. מחקר שפורסם ב־Journal of Alzheimer's Disease הראה שקפה מגן על המוח: אנשים שסבלו מבעיה קלה בתפקוד השכלי הצליחו להימנע מהחרפה במצבם השכלי אם רמת הקפאין בדמם הייתה יותר מ־1,200 מיליגרם (שווה ערך לשתייה של שלוש עד חמש כוסות קפה ביום). המעקב אחר האנשים נמשך בין שנתיים לארבע שנים.

ממחקרים שנעשו על עכברים עולה כי קפה יכול לעכב את האנזים שמייצר חומר בשם בטא־עמילואיד - החומר שמצטבר בכמויות גדולות בחולים במחלת אלצהיימר.

6. קפה וסרטן

לא חסרים כיום מוצרים שאותם אנחנו צורכים ביומיום ושנחשבים למסרטנים. אפילו לנשום אוויר - במיוחד בערים - נחשב לסיכון בריאותי של ממש. אבל נראה שאפשר לפחות להירגע בכל מה שקשור לקפה.

לפי מחקרים מהזמן האחרון צריכה יומיומית של קפה מפחיתה את הסיכון לחלות בכמה סוגי סרטן, כולל סרטן הרחם, סרטן הערמונית, סרטן הראש והצוואר, סרטן העור מסוג Basal Cell Carcinoma וסרטן השד. ההשפעה החיובית הזאת קשורה כנראה לתכונות נוגדות החמצון והאנטי־מוטגניות של הקפה.

"העדות בנוגע להשפעה המגינה של קפה מפני סרטן פחות מוצקה מהעדות בנוגע להגנה שהוא נותן מפני סוכרת", אומר פרופ' הו, "אבל בנוגע לסרטן הכבד אני סבור שהמידע מאוד מוצק. כל המחקרים הראו שצריכה מרובה של קפה קשורה לירידה בסיכון ללקות בשחמת הכבד ובסרטן הכבד".

7. קפה והריון

באוגוסט 2010 קבע איגוד הגינקולוגים האמריקנים שצריכה מדודה של קפה - פחות מ־200 מיליגרם ביום - אינה מגדילה משמעותית את הסיכון להפלות או ללידות מוקדמות או על התפתחות העובר אצל נשים בהריון.

אולם ההשפעה של כמויות גדולות יותר של קפה אינה ידועה, ומחקר אחר מראה שנשים הרות ששותות כוסות רבות של קפה ביום עלולות להיות בסיכון מוגבר להפלה בהשוואה לאלה שאינן שותות קפה או ששותות מעט קפה. עם זאת לא ברור אם הקפה הוא שאחראי לכך.

8. קפה וכבד

בין הכבד לקפה יש "הסכם" הדדי: הכבד עוזר בפירוק הקפה, ואילו הקפה מסייע לשמור על הכבד. מחקרים מעידים שהקפה עוזר להאט מחלות כמו שחמת הכבד שנגרמת בעקבות צריכה של אלכוהול או בעקבות צהבת נגיפית מסוג C. כמו כן מוריד הקפה את הסיכון של החולים האלה ללקות בסרטן הכבד.

9. קפה וירידה במשקל

אף שקפה מעלה במעט את לחץ הדם, הרי שיש לו יתרונות אחרים בנוגע לשאר המרכיבים של התסמונת המטבולית - שהיא שילוב מסוכן של גורמי הסיכון הבאים: לחץ דם גבוה, ערכים גבוהים של רמת הסוכר בדם, היפרליפידמיה (רמות גבוהות של שומנים בדם) והשמנת יתר.

עדויות ממחקרים חדשים מראות שצריכת קפה גם מסייעת לירידה במשקל. ההסבר נעוץ כנראה בכך שהקפה מכיל חומצה כלורוגנית - תערובת צמחית בעלת תכונות נוגדות חמצון שכנראה מפחיתות את רמות הסוכר שנספגות בגוף.

ומה בנוגע לקלוריות שבקפה? לא תשברו את תקציב הקלוריות שלכם על קפה, אלא אם תוסיפו לו קצפת. כוס קפה מכילה רק שבע קלוריות (בלי חלב וסוכר). אם מוסיפים קרם (תחליף חלב), מגיעים ל־46 קלוריות. כל כפית סוכר מוסיפה 23 קלוריות.

10. קפה ודיכאון

מחקר שנעשה ב־2011 העלה את האפשרות שצריכת קפה יכולה להועיל גם לבריאותנו הנפשית: נשים ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום נהנו מירידה של 15% בסיכון ללקות בדיכאון- בהשוואה למי ששתתה כוס קפה אחת בשבוע. מי ששתתה ארבע כוסות ויותר ביום נהנתה אף מירידה גדולה יותר - של 20% - בסיכון ללקות בדיכאון.

כיצד מגן עלינו הקפה מפני דיכאון? ובכן, ניתן לחלק את השפעת הקפה על מצב הרוח להשפעה לטווח ארוך ולהשפעה לטווח קצר. השפעת הקפה לטווח הקצר מיוחסת לשינוי ברמת הסרוטונין והדופמין במוח, ואילו השפעת הקפה לטווח ארוך מיוחסת לתכונות האנטי דלקתיות ונוגדות החמצון שלו - גורמים שנחשבים בעלי משמעות בדיכאון.

11. יתרונות נוספים של הקפה

ועוד כמה יתרונות יש לקפה: ממחקרים עולה שהוא יכול להקל על תסמונת העין היבשה בגלל תרומתו לעידוד הייצור של דמעות. הקפה מפחית את הסיכון ללקות בשיגדון (גאוט) וייתכן שהוא מסייע להילחם בזיהומים.

12. חסרונות הקפה (נו, מה לעשות...)

כמו תמיד - אין טוב בלי רע: לקפה יש כמה צדדים שליליים שיש להביא בחשבון: חוץ מהעלייה הזמנית בלחץ הדם, שצוינה קודם לכן, יש לקפה נטייה להגביר חרדה, להחמיר הפרעות שינה, להחמיר רעד, לגרום לצרבת או להחמיר צרבת קיימת ולהגביר את הסיכון להופעת גלאוקומה.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית, ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנחה את פורום בריאות המשפחה של אתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל