פורסם בראשונה: 28.04.2015
עדכון אחרון: 28.04.2015
  • טובה קראוזה טובה קראוזה

ניקוי רעלים: בריא או מסוכן?

לקריאה נוחה
"ניקוי רעלים" הוא טרנד וגם שם כולל לסוגים שונים של דיאטות מחמירות וזריזות. כמה ימים של כמעט צום וכמה חוקנים וזהו, מעכשיו הגוף שלך ירגיש נפלא. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? בהחלט, ויש לכך סיבה
שירותי בריאות כללית: ניקוי רעלים

בקיצור

1.

ניקוי רעלים הוא שם גג להמון סוגי דיאטות, החל מצום או דיאטת מיצים, דרך חוקנים ואכילת מזונות ספציפיים במשך כמה ימים עד חודשים.

2.

הם בדרך כלל מבטיחים שינוי מהיר ובריא בגוף ובהרגשה, ולא פעם עולים הרבה מאוד כסף בתמורה לשיפור שהם אמורים להביא.

3.

אלא, שאין הגדרה ברורה לרעלים המדוברים, ושינוי תזונתי קיצוני בבת אחת עלול להיות לא בריא. עדיף לסגל הרגלי אכילה בריאים לאורך זמן.

יעל (שם בדוי) הגיעה לרופאת הנשים שלה אחרי שהמחזור שלה לא הגיע במשך שלושה חודשים. לא, היא לא בהריון, אבל היא כן אוכלת לפי דיאטה שמצאה באינטרנט ל"ניקוי רעלים" וירדה במשקל מהר מדי, מה שהשפיע גם על המחזור.

יעל לא לבד. בתקופה האחרונה אנחנו נתקלים יותר ויותר בהצעות והזמנות לעבור "תהליך ניקוי רעלים" מגורמים שאינם מוסמכים או בשיטת עשה זאת בעצמך. הם כרוכים לא פעם בעלות גבוהה שיכולה להגיע לאלפי שקלים. האם זה עוזר או אולי מיותר ואפילו מסוכן?

מה זה "ניקוי רעלים"?

"ניקוי רעלים" או "דיטוקס" (מהמילה דה-טוקסיפיקציה) הוא שם כולל להמון סוגי שינויים בתזונה שמתיימרים לסלק רעלים מהגוף, לשפר את הבריאות ולסייע בהרזיה.

לא מדובר בסוג אחד של דיאטה אלא בשיטות שונות שנמשכות כמה ימים עד חודשים, החל מצום מוחלט, צום מיצים, אכילת אורז מלא ומעט מאוד רכיבים נוספים, או הימנעות ממזונות מסוימים ואכילה של אחרים. לעיתים כלולים בתהליך גם חוקנים.

אם הדבר נעשה במסגרת שינוי תזונתי מבוקר, הדרגתי ושמותאם לכם על ידי רופא או תזונאית שלמדו גם רפואה משלימה, התהליך יכול להיות מבורך ואף בריא. אך כשמדובר ב"טיפולי פלא" למיניהם, זה כבר סיפור אחר:

רשימת ההבטחות שהם באים איתן ארוכה: שיפור במצב הבריאותי, "ניקוי של הדם", "ניקוי של התאים", שיפור רמת האנרגיה והמראה החיצוני, ריפוי כאבים, העלמת חולשה ועייפות, טיפול בבעיות במערכת העיכול, במחלות אוטואימוניות, בדלקות ועוד.

למרות הפופולאריות שצוברות דיאטות כאלו, המונח "רעלים" לא ממש מוגדר ויכול לכלול מזהמים, כימיקלים סינתטיים, מתכות כבדות, חומרים מזיקים אחרים וסטרס.

האם צריך את זה?

אין ויכוח על העובדה שאנחנו חשופים להרבה יותר חומרים מזיקים מאשר בעבר. התיעוש הכלל עולמי הביא לייצור של כ־80 אלף כימיקלים שרובם לא נבדקו מבחינת הסיכונים האפשריים שלהם.

מזהמים אורגניים כמו חומרים מעכבי בעירה וחומרי הדברה יכולים להצטבר ברקמת השומן שלנו. חומרים אחרים, גם כאלה שמקורם בסוגי פלסטיק מסוימים כמו ביספנול A, יכולים לשבש את הפעילות ההורמונלית של בעלי חיים ובני אדם.

בנוסף, חומרים שנמצאים בסביבה באופן טבעי כמו עובשים עלולים להיות רעילים. גם מתכות כבדות כמו כספית, עופרת, קדמיום, ארסן ואלומיניום רעילות לבני אדם.

כמובן שאורח החיים הלחוץ והמהיר של רבים מאתנו חושף אותנו למזון מתועש ומעובד, עתיר בשומן, בסוכר ובמלח ודל יותר בוויטמינים ובמינרלים חיוניים. מי שהתזונה היומיומית שלו דלה וחסרה במרכיבים תזונתיים, טוב יעשה אם ישנה אותה ויעשיר אותה בפחמימות מורכבות ובירקות.

עם זאת, כלל לא ברור אם דיאטות ניקוי הרעלים המשווקות אכן מסלקות מהגוף את החומרים הללו, כפי שהן מתיימרות לעשות.

האם יש הוכחות ממחקרים?

לפי סקירה מקיפה שפרסם איגוד הדיאטנים הבריטי בנושא בדצמבר 2014 בכתב העת המדעי Journal of Human Nutrition and Dietetics, לא התבצעו מעולם מחקרים קליניים מסודרים בבני אדם שבדקו יעילות ובטיחות של דיאטות ל"ניקוי רעלים".

המחקרים המועטים שהתפרסמו בדקו מספר קטן מדי של משתתפים, לא כללו קבוצות ביקורת והסתמכו על דיווח עצמי של הנבדקים במקום על מדדים אובייקטיביים.

החדשות המפתיעות הן שמחקרים על בעלי חיים כן מצאו שמזונות שונים הפחיתו הצטברות של מתכות כבדות בגופם. למשל, כשנתנו לעכברים שנחשפו להרעלת עופרת 12 מיליגרם כוסברה 10 פעמים בשבוע למשך 25 יום, פחתה הצטברות העופרת בגופם ב-22%.

מחקר אחר נתנו לעכברים חומצת לימון (חומצה ציטרית), שנמצאת בפירות הדר, ובכך פחתה כמות האלומיניום בגופם.

 

 

מחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתמחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspx
אבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתאבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspx
מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx

בהקשר הזה חשוב לציין שאם רמות הברזל, הסידן והמגנזיום בגוף תקינות, יש בכך הגנה מפני הצטברות אלומיניום. עוד מזונות שיש להם פוטנציאל לסילוק מתכות כבדות לפי מחקרים בבעלי חיים הם חומצה מאלית (שנמצאת בתפוחים, בענבים וביין), האצה החד תאית כלורלה והמינרל סלניום.

כשנתנו לעכברים אולסטרה, תחליף שומן מלאכותי, ירדה כמות המזהמים האורגניים המסיסים בשומן בגופם דרך הצואה. מחקר שנערך לאחרונה על בני אדם שקיבלו אולסטרה מציג בזהירות כיוון דומה. כדאי לזכור שכתמיד, יש צורך במחקרים רבים נוספים כדי לגבש המלצה עבור בני אדם.

מה יכולות להיות השפעות של "ניקוי רעלים"?

• מכיוון שרוב הדיאטות הללו דלות מאוד בקלוריות, ככל שהן נמשכות זמן רב יותר, כך גדל הסיכון להגיע למצב של תת תזונה.

• בדיאטה שכוללת מינון יתר של תוספים, משתנים, משלשלים ואפילו כמות מוגזמת של מים עלול להיגרם נזק בריאותי.

• במקרים של מזהמים שמצטברים ברקמת השומן קיים חשש שירידה במשקל ופירוק רקמת השומן תגרום לחומרים הללו להגיע למחזור הדם ומשם לאזורים רגישים כמו איברי הרבייה והמוח. ייתכן שכלל אין סילוק שלהם אלא מיקום מחדש באיברים אחרים בגוף.

• אין שום עדות לכך שהתוספים, המשקאות והמאכלים בדיאטת "ניקוי רעלים" אכן גורמים לסילוק של רעלים מהגוף.

אז איך כן לטפל טוב יותר בגוף?

הגוף שלנו פיתח מנגנונים מתוחכמים לסילוק פסולת ורעלים בעזרת הכבד, הכליות, מערכת העיכול, העור ומערכת הנשימה. אין שום עדות לכך שדיאטת "ניקוי רעלים" מצליחה להיפטר מכימיקלים שלגוף קשה לסלק, כמו כימיקלים המסיסים בשומן ומתכות כבדות.

בינתיים האפשרות הטובה ביותר היא לקיים אורח חיים בריא ככל האפשר. רוב האנשים שמספרים על שיפור בהרגשה שלהם כתוצאה מ"ניקוי רעלים" כנראה חשים כך בזכות מעבר מתזונה שמבוססת על מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח לתזונה שמבוססת על מזונות בריאים יותר ושרובה כולל ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים.

אם אתם רוצים להטיב עם הגוף שלכם דרך התזונה, סגלו לעצמכם הרגלי אכילה בריאים ומגוונים. אפשר ואפילו רצוי להתייעץ עם תזונאית אם יש לכם שאלות או ספקות.

בכל מקרה, להרגלים בריאים לאורך זמן ולשינוי עמוק גם בגישה לאוכל ולאכילה יש תועלת רבה יותר מאשר לניסיון מהיר שלעיתים גם עלול להיות מסוכן.

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל