פורסם בראשונה: 19.06.2012
עדכון אחרון: 19.06.2012
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

לרדת במשקל כדי למנוע סרטן

לקריאה נוחה
עוד סיבה טובה לרדת במשקל: מחקר חדש מגלה שנשים שמצליחות לרדת במשקל מפחיתות באופן משמעותי את הסיכון שלהן לחלות בסרטן. כמה צריך לרזות? פחות ממה שנראה לכן

השמנת יתר היא המגפה של המאה הנוכחית, והמון אנשים מחפשים דרכים להתמודד איתה. רוב האנשים מנסים לרזות כדי להיראות טוב יותר - אבל לפעמים התמריץ הזה פשוט לא מספיק. כעת מתגלה שלירידה במשקל, אפילו קטנה, יכולה להיות השפעה עצומה על הבריאות שלנו.

מחקר שבחן נשים מבוגרות (אחרי הפסקת המחזור) גילה שירידה קלה במשקל מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן. לפי תוצאות המחקר, שפורסם בעיתון הרפואי Cancer Research, ירידה במשקל מפחיתה משמעותית את התהליך הדלקתי בגוף ועשויה להפחית את הסיכון לפתח סוגים שונים של סרטן, ביניהם סרטן השד.

מה הקשר בין שומן, דלקת וסרטן?

השמנת יתר גורמת לעלייה בהיארעות סוגים שונים של סרטן. ידוע זה מכבר שסרטן השד שכיח יותר בקרב נשים שמנות, משום שתאי השומן מפרישים אסטרוגן, שמעלה את הסיכון להתפתחות הסרטן הזה (לראיה: סרטן השד שכיח פי 100 בנשים בהשוואה לגברים). כך גם בנוגע לסרטן המעי הגס ואולי גם בנוגע לסוגים נוספים של סרטן.

השמנת יתר גורמת להאצה של תהליך דלקתי בגוף שמתבטא בעלייה של כמה סמנים בדם. התהליך הדלקתי גורם הן להחשה של טרשת העורקים, שסופה התקף לב או אירוע מוחי והן להתפתחות תאים סרטניים.

ד"ר אן מקטיירנן, מנהלת המרכז לרפואה מונעת במרכז המדעי לחקר הסרטן בסיאטל, ציינה במחקר כי היא סבורה שהבעיה העיקרית היא השומן התת־עורי. לדבריה, "ככל שיש יותר שומן, יש יותר תאים שמייצרים דלקת, והם מפרישים יותר חומרים רעילים לדם".

איך נעשה המחקר?

לצורך המחקר, שנמשך שנה, גייסו ד"ר מקטיירנן ועמיתיה 439 נשים בעיר סיאטל ובסביבותיה. כל הנשים היו בנות 50 עד 75, וכולן סבלו מעודף משקל (BMI מעל 25). פרט לכך, כולן היו בריאות, ללא עבר של סרטן השד, מחלת לב, סוכרת או כל מחלה חמורה אחרת. אף לא אחת מהן עישנה או שתתה משקאות חריפים בכמויות גדולות.

הנשים חולקו לארבע קבוצות: הראשונה עשתה דיאטה, שכללה בין 1,200 ל־2,000 קלוריות ביום, ורק 30% מהן משומן. הקבוצה השנייה עשתה פעילות גופנית במשך 225 דקות בשבוע הן בבית והן במכון כושר בפיקוח מדריך. הקבוצה השלישית עשתה גם דיאטה וגם פעילות גופנית. הקבוצה הרביעית שימשה קבוצת ביקורת, והנשים שנכללו בה לא שינו את הרגלי התזונה והפעילות הגופנית שלהן.

אחרי שנה איבדו הנשים בקבוצה הראשונה והשלישית בממוצע 8.5% ו־10.8% ממשקלן, בהתאמה. הירידה בפעילות הדלקתית של התאים שלהן הייתה אפילו יותר דרמטית: רמות ה־CRP שלהן (חלבון מסוים שרמתו בדם עולה במצבי דלקת, ורמות גבוהות שלו נקשרו בעבר לסרטן הריאה ולסרטן המעי הגס), צנחו בשיעור ממוצע של 36.1% בקבוצת הדיאטה ובשיעור של 41.7% בקבוצה שעשתה דיאטה ופעילות גופנית גם יחד. גם שאר מדדי הדלקת צנחו במקביל.

כדי לרדת במשקל חייבים לעשות דיאטה

המפתח לתוצאות המחקר הזה, לדברי ד"ר מקטיירנן, היה דיאטה, בעיקר בשילוב עם פעילות גופנית. "מעט מאוד אנשים מצליחים להוריד כמות משמעותית של קילוגרמים רק בעזרת פעילות גופנית", היא מסבירה. "עשינו כמה מחקרים שבדקו את ההשפעה של פעילות גופנית, אפילו אינטנסיבית וממושכת, עד שעה ביום, והתברר לנו שהם גרמו לירידה של 2 ק"ג בשנה לכל היותר".

ד"ר מקטיירנן מייעצת לנשים בעלות משקל עודף להתחיל לעשות פעילות גופנית, לשים לב למה וכמה הן אוכלות ולתעד את ההתקדמות כדי לעזור להשיג ירידה במשקל של חצי ק"ג עד ק"ג אחד בשבוע.

במילים אחרות: כל מה שצריך לעשות זה לסגור את הפה ולהתחיל ללכת.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל