פורסם בראשונה: 16.03.2011
עדכון אחרון: 10.10.2012
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

דיאטה ללא דיאטה? יש דבר כזה

לקריאה נוחה
גם אתם תקועים במעגל השמנה-דיאטה-השמנה? אולי הגיע הזמן שתשאלו את עצמכם למה אתם נכשלים שוב ושוב באותן הדיאטות ובכל זאת חוזרים אליהן. 4 שלבים ליצירת שינוי אמיתי, שיבטיח לכם דיאטה בלי דיאטה וחיים בלי ייסורי מצפון
בחור עם עיתון אוכל מקערה

​למה אנשים נכשלים פעם אחר פעם בדיאטות עם חוקים נוקשים, ובכל זאת חוזרים אליהן שוב ושוב? מדוע כל שנה באותו הזמן (תחילת הקיץ, אחרי החגים) אנו שומעים את כולם מכריזים על דיאטה, ואז שומעים את כולם נכשלים? יכול להיות שהבעיה לא אצלנו, אלא בדיאטות.

איך זה יכול להיות?

התשובה לכך מורכבת... כדאי לחשוב על זה כעל שני עולמות נפרדים: עולם עם חוקים ועולם נטול חוקים. בעולם שבו אין חוקים, אפשר לעשות הכול. אין אסור ואין מותר, אף אחד לא אוכף את החוק, כל אחד עושה מה שבא לו, בלי לעצור לרגע ולחשוב. בעולם עם חוקים, יודעים מה מותר ומה אסור. הכל מאוד ברור, ובדרך כלל רב האסור מן המותר. הבוס הגדול (המצפון) צופה ובוחן, ואין ברירה אלא לעמוד בדרישותיו. מעידה קטנה - ונחזור לעולם ההוא שבו הכול אפשר.

בעולם הראשון הכול מותר. מצד אחד זה נשמע מאוד נוח, אולם מצד שני זה מסוכן. זה עולם מבולגן, נטול שליטה, שעלול להוביל אותנו לתוצאות לא נעימות. לעומת זאת, העולם המקביל אמנם מציע לנו סדר מופתי, אבל הוא גם  מלחיץ, מכריח אותנו לקחת אחריות ולהתאפק, תוך ידיעה שרק אם הולכים לפי החוקים אנחנו בסדר.

אנחנו אדונים לעצמנו ויכולים להחליט בעצמנו איזה עולם מתאים לנו, אך הבעיה היא שכשקשה להחליט ופעמים רבות אנחנו עוברים מהעולם האחד לעולם האחר הלוך ושוב, מה שהופך למסע מפרך ומייאש שלא נגמר. עד שמתעוררים, מבינים שמשהו לא עובד, ומחפשים את הדרך האחרת. זו שמפשרת בין שני העולמות.

איך כל זה קשור לדיאטה ללא דיאטה?

לא מעט נכתב על כישלון הדיאטות, אך זה לא מונע מאיתנו להימשך למקום המוכר והבטוח שוב ושוב - עולם החוקים של הדיאטה. זה מלכוד: אנשים עושים זאת פעם אחר פעם, מתחילים בדיאטה עתירת חוקים, מצהירים "הפעם זה יהיה אחרת", ולאחר זמן מה נכשלים. אנשים מתחילים דיאטה (עולם החוקים) וחווים כישלון (בלי חוקים) פעם אחר פעם, גם כשמרגישים שהפעם הזאת תהיה אחרת.

הגיע הזמן לחשוף את האמת: דיאטות הן לא הפיתרון המוחלט לבעיית המשקל. זו אמנם הדרך המוכרת, ולעתים גם הקלה, אך למרבה הצער, בסופה כמעט תמיד מחכה המסלול המהיר להשמנה.

אנחנו, בני האדם, יצורים מורכבים. אנחנו נעים בעולם בחופשיות, נוסעים לטיולים, הולכים לאירועים, מחליפים מקום עבודה, אוכלים במסעדות, חוגגים, שמחים, עצובים, עייפים, לחוצים, עסוקים. אנחנו אנשים אמיתיים והעולם שלנו משתנה כל הזמן, אנחנו כל הזמן בתנועה. במהלך החיים נותן כל אחד, בהתאם לרצף חייו הייחודי, משמעויות נוספות לאוכל, עמן הוא מתרגל לחיות. לחלקן אנחנו אפילו לא מודעים. יש אנשים שיגלו שהאוכל מרגיע, יש שיגלו שאוכל זה אהבה או חברה, חופש או מרדנות, כעס או שנאה, שעמום או הצלחה, גאווה או אכזבה.

זהו הקונפליקט: בעולמנו הפנימי אוכל יכול להיות הכול, אבל בחוץ, במציאות, האוכל הוא אך ורק אוכל.

ובכל זאת, אני רוצה לרדת במשקל, אז מה עושים?

התשובה היא: לא עושים. אם נחלתם אכזבה מעולם הדיאטות ואתם כבר מבינים שזו לא הדרך, הגיע הזמן לנוח, לשחרר את הכבלים שאתם בעצמכם קשרתם סביבכם. הבטיחו לעצמכם: די לדיאטות ההרזיה, הפתרון הוא דיאטה ללא דיאטה.

איך עושים דיאטה ללא דיאטה?

תחילה למדו את התנהגות האכילה שלכם. חקרו את הסיפור שלכם וואת מערכת היחסים שלכם עם האוכל: מתי היא התחילה? מתי הייתה ההידרדרות? מה הביא לכך? אפשר להתחיל לשנות את התנהגות האכילה בארבעה שלבים:

1. מה אתם אוכלים?
הכירו את האכילה שלכם. פעמים רבות אתם אין לנו מושג אמיתי מה נכנס לגוף שלנו. עשו לעצמכם תרגיל: כתבו בפנקס את כל מה שאתם אוכלים במהלך היום בבית, בעבודה ואפילו בארוחת חג. עשו זאת למשך שבוע, גלו את זמני האכילה, המקומות שאתם אוכלים, הסיבות, האם אתם אוכלים רק כשאתם רעבים? מתי אתם בוחרים אוכל מסוים ומתי אוכל אחר? כמה אתם אוכלים? דעו את האכילה שלכם.

2. איך אתם מתנסחים?
התחילו להקשיב לצורה בה אתם מדברים על אוכל. באילו ביטויים אתם משתמשים כשאתם מתארים אכילה? האםמ אתם "טורפים" פיצה? "חוטפים" עוגיות? "אוכלים" סלט ירקות? השפה שבה אתם משתמשים מעידה על הביקורת העצמית שלכם. אכילה - מותר, נשנוש - אסור. וכאן חשוב להבין: פיצה ועוגיות הם מאכלים לכל דבר. תתחילו לאכול מתוך בחירה, ותפסיקו "לחטוף", "לטרוף", "לבלוע" או "לנשנש".

3. מה אתם מוכנים לשנות?
כדי להשיב על שאלה זו אתם יכולים להיעזר באנשי מקצוע מתחום התזונה, שישכילו להתאים את ההמלצות אליכם, ולא להיפך, כדי שתוכלו לעשות שינוי אמיתי. למשל, ידוע שנכון לאכול כל שעתיים שלוש, כחמש עד שש ארוחות מדודות ביום. אבל לא לכל אחד יכולה המלצה זו להתאים. הנוסחה היא להתנהל בצורה הקרובה ביותר להמלצה: לא לוותר על עצמכם, אבל גם לא לוותר לעצמכם.

4. יש לך זמן ליצירתיות?
המציאו מתכונים בריאים, מעניינים, טעימים, דלים בשומן ובסוכר, הירשמו לחוג ריקודים אפריקניים, התחילו לשיר, לצייר או לכתוב. נתבו את האנרגיה שהשקעתם באכילה (או באי אכילה) למקומות אחרים ומעניינים יותר. זכרו, ככל שתהיו חופשיים בבחירות שלכם, כך יגדל הסיכוי שתצליחו לחולל שינוי משמעותי בחייכם.

​כדאי לכם לשקול רפואה משלימה

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו​​ ​​

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל