פורסם בראשונה: 19.09.2011
עדכון אחרון: 28.05.2013
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

אוכל דיאטטי: האם אכלתי פריכיות אורז לשווא?

לקריאה נוחה
החלטתם לרדת קצת במשקל לרגל הקיץ, ואתם בטוחים שאתם יודעים בדיוק איך לעשות את זה? אתם כנראה טועים. 7 המיתוסים הגדולים שהורסים לכם את הדיאטה ו־9 טיפים פשוטים שיעזרו לכם לנצח

​​החלטתם להוריד כמה קילוגרמים מיותרים ואתם סבורים (בצדק) שדיאטה מהירה וכסחנית היא לא פתרון לטווח הרחוק? אתם צודקים. אתם משוכנעים (ושוב, בצדק) שאורח חיים בריא הוא הדרך האולטימטיבית למשקל גוף תקין? אנחנו איתכם.

יש לכם כבר רשימת מזונות שמישהו אמר לכם פעם שהם נורא בריאים ויעילים להורדה במשקל? זה הזמן לעצור, לקחת אוויר ולהירגע. לפני שאתם מסתערים עליהם, בואו נפריך כמה מיתוסים.

1. פריכיות אורז עדיפות על לחם

יש מחשבה שגויה שלחם משמין ושעדיף לאכול פריכיות אורז. העניין הוא שכאשר על שתי פרוסות לחם יש מקסימום מקום לשתי כפות של ממרח כלשהו, על ארבע פריכיות אורז נוכל בלי לשים לב להגיע גם לארבע כפות ממרח, ואז לא חסכנו קלוריות, שומן או פחמימות.

ההמלצה שלי: הקפידו על לחם איכותי, בדקו שהוא מכיל דגנים מלאים, הציצו לכמות הנתרן בטבלת הסימון התזונתי (רצוי שתהיה נמוכה ככל האפשר) ובחרו את הלחם האיכותי ביותר (שגם טעים לכם). ובכל מקרה, שלבו אותו בכמות מוגבלת בתפריט היומי.

2. גרנולה ודגני בוקר הם דבר נפלא

לא, לא ולא. הם רק נראים בריאים. הם מכילים בדרך כלל כמות גדולה של סוכרים ושל שומנים. אומנם הם מתהדרים באיכות הדגנים המלאים, אבל לא מדובר במזון בריאות ובוודאי שלא במזון שיקדם אתכם בתהליך הירידה במשקל.

ההמלצה שלי: אם ממש מתחשק לכם לשלב מדי פעם גרנולה בתפריט, הכינו גרנולה ביתית ובריאותית בעצמכם. הכניסו למתכון שיבולת שועל, פירות מיובשים טבעיים, זרעים ואגוזים, הקפידו להמתיק אותה עם מעט דבש, סילאן טבעי או ממתיק מלאכותי נוזלי על בסיס סוכרלוז, השתמשו במעט שומן איכותי כמו טחינה או שמן צמחי נוזלי.

3. מזונות לייט טובים לדיאטה

אל תתפתו לאכול מוצרים שעל האריזה שלהם כתוב "לייט" (רטבים לסלט) או "מופחת קלוריות" (חמאה או מיונז). הסימון הזה מעיד שהמוצר מכיל עד שני שלישים מכמות הקלוריות שיש במוצר המקורי. גם מוצר הלייט עלול להיות עשיר בקלוריות. חמור מכך: לא פעם הוא טעים פחות, וכדי להרגיש את טעמו ניאלץ לשים ממנו יותר. אז מה הרווחנו מזה?

ההמלצה שלי: השתדלו להמעיט במזונות שמנים ככל האפשר, ואם ממש מתחשק - אכלו מעט מהמוצר המקורי. אם אהבתם את המוצר גם בגרסתו המופחתת, עדיין יש להקפיד על אכילת כמות קטנה.

4. אוכל מוכן שלא דורש טיגון הוא מצוין

גם הצ'יפס וגם השניצל המוכנים טוגנו לפני שהוקפאו, כך שאם אכלתם צ'יפס מוכן שרק חיממתם בטוסטר, לא הרווחתם בריאות ולא חסכתם בקלוריות.

ההמלצה שלי: מדי פעם, כאשר אתם מכינים שניצל וצ'יפס לילדים, מתחשק לכם גם? שבו, תאכלו איתם, הקפידו על כמויות סבירות ואל תשכחו את סלט הירקות בצד.

5. חטיף ללא כולסטרול אפשר לאכול בלי חשבון

חטיפים כשמם כן הם - חוטפים אותם בלי חשבון, כך שבדרך כלל אתם לא שמים לב שאכלתם שקית שלמה של החטיף או נישנשתם מזו של הילד. אם החטיף לא מטוגן או ללא כולסטרול, מופחת שומן או מחיטה מלאה - אין בכך כדי להעיד על טיבו.

ההמלצה שלי: המעיטו באכילת חטיפים בכלל. אם אתם לא רואים אפשרות אחרת, תבחרו בחטיפים הכי פחות גרועים כמו בייגלה או פופקורן (מומלץ שתכינו בעצמכם ללא חמאה או מרגרינה). התחליף הבריא יכול להיות אדממה או פולי סויה קפואים.

6. גלידת סורבה וארטיק קרח ידידותיים לדיאטה

מדובר בשני ממתקים מרעננים המכילים 0% שומן, אבל מכילים כמויות סוכר לא מבוטלות. כך שלמרות התחושה הדיאטטית, הם לא ממש עוזרים לכם.

ההמלצה שלי: כאשר אתם בוחרים גלידה, שימו לב לכמות השומן ולכמות הסוכר שהמוצר מכיל. היום יש היצע רחב של גלידות טעימות דלות בשומן ודלות בסוכר. תוכלו לשלבם בכמות מוגבלת בתפריט היומי.

7. פירות הם תחליף לארוחה

אנחנו, אנשי התזונה, בעד פירות, אבל גם כאן אין צורך להפריז. פירות הקיץ מפתים מאוד, ולא פעם תעדיפו קערת פירות עשירה בסוכרים על חשבון ארוחה עיקרית המכילה את כל אבות המזון.

ההמלצה שלי: אכלו שתיים עד שלוש מנות פרי בין הארוחות ולא במקומן. אם קשה לכם לעמוד בפיתוי, אל תכניסו הביתה את כל הסופר, אלא רק שניים עד שלושה סוגים שונים.

ולסיום, תשעה טיפים לירידה במשקל:

• הקפידו על אכילה מסודרת כל שעתיים עד ארבע שעות.

• השביעו את קיבתכם בארוחה עיקרית (בוקר, צהריים או ערב) או בארוחת ביניים (פעמיים־שלוש ביום).

• הקפידו על הכמויות בכל ארוחה. 

• שתו 10 כוסות מים ביום והימנעו משתייה מתוקה.

• איכלו פירות וירקות.

• הפחיתו בממתקים ובחטיפים.

• איכלו מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.

• הקפידו על אכילת דגנים מלאים, שומן טוב ומזון דל בסוכר ובשומן רווי.

• אל תשכחו פעילות גופנית לפחות ארבע פעמים בשבוע.

​ומה עם רפואה משלימה?

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו​​ ​

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל