• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום מהיר תשלום מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 17.01.2005
עדכון אחרון: 26.04.2010

  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

דיאטה מהירה: איך להוריד 10 קילו כל שלושה ימים בלי להתאמץ בכלל

תשכחו מזה! אין, חוזרת, אין דבר כזה. אין "דיאטה מהירה", אין "דיאטות פלא"; אין "כדורים ממיסי שומן מחלב של עז הרים פרואנית"; ואין "תה מרזה מיוחד שעשוי משורש של ציפורן טיבטית ננסית שגדלה רק על המדרונות הצפוניים של ההימלאיה". ברוכים הבאים למציאות...

​"ירידה במשקל - ומהר!", "דיאטה דלת־פחמימות", "דיאטה עשירה בחלבונים", "דיאטת תה ירוק", "דיאטת כדורים ממיסי שומן מחלב של עז הרים פרואנית"; "דיאטה מהירה"; "דיאטת מרק כרוב ירוק", "דיאטת מילק שייק - ואתם רזים לנצח". אוי כמה שזה מפתה! עם כל־כך הרבה מוצרים ועם כל־כך הרבה תאווה לרדת במשקל, וכל־כך הרבה תיאוריות (שלא לדבר על העצות של הסובבים אותנו) - קל מאוד להתבלבל.

ואחד הדברים הכי מעניינים הוא שבענייני דיאטה, קצת כמו בכדורגל, כו-לם יודעים הכי טוב, בייחוד אלה שזו לא העבודה שלהם, או תחום עיסוקם. אז בפעם הבאה שציפי נותנת לך עצות "מ-ע-ו-ל-ו-ת" לדיאטה, נסי לחשוב רגע: האם היית הולכת אליה להתייעצות גם כשהגרון שלך אדום ויש לך 38 מעלות חום? או שהיית מעדיפה, אולי – לכי תדעי – ללכת לרופאה...? וכשעידו נותן לך הרצאה על שריפת שומנים, בוא נחשוב רגע: האם היית לוקח אליו את האוטו שלך לייעוץ אם המנוע היה מעלה עשן ומרעיש כמו מסיבת טראנס? או שאולי (דה...) היית הולך למוסך?

הכתבות, המחשבונים ושאר הנפלאות באתר שלנו יעזרו לכם, ככה אני מקווה, לסדר קצת מהבלבלת הכללית בקשר לתזונה ולירידה במשקל - וידריכו אתכם בבחירות נכונות. מה שחשוב לזכור, בסופו של דבר, הוא שבגדול - הדברים בידיים שלכם.

מיתוס: בניגוד למה שכל הדיאטניות והרופאים מפמפמים לנו במוח, אפשר לרדת במשקל בלי לאכול פחות ובלי לעסוק בפעילות גופנית. מה שצריך זה רק למצוא את הכדור הנכון ששורף שומנים, או את התה המרזה החדש מנפאל.

עובדה: כן, בטח! צריך להפנים: יש רק דרך אחת לרדת במשקל והיא ליצור "מאזן שלילי" בין כמות הקלוריות (האנרגיה) שאנו מכניסים לגוף בצורת אוכל, לבין כמות הקלוריות (האנרגיה) שהגוף שלנו זקוק לה לצורך תהליכי החיים.

יש רק שתי דרכים לעשות זאת:
אחת – לאכול פחות, בצורה הדרגתית ולאורך זמן.
השנייה (שמתאימה יותר למי שקשה להם לאכול פחות, וגם נותנת יותר תוצאות, וגם יותר בריאה) – לאכול פחות, בצורה הדרגתית, לאורך זמן - ולעסוק במרץ בפעילות גופנית ששורפת המון קלוריות.

לא תמיד יש לנו מוטיבציה לרדת במשקל, ואם אין לנו, סביר להניח שניכשל בדיאטה אחר דיאטה. איך יודעים? בתור התחלה, אפשר לנסות לענות על שאלון המוטיבציה לירידה במשקל.

מיתוס: לחם הוא לא רק משמין, הוא "אויב הדיאטה מספר אחת".

עובדה: לא נכון. בפרוסת לחם רגיל (או בשתי פרוסות לחם קל) יש 75 קלוריות בלבד. הלחם מכיל פחמימות מורכבות, התורמות לתחושת שובע לאורך זמן, ולכן מסייע בשמירה על המשקל הרצוי. זה לא הלחם עצמו שמשמין, קוקי, זה מה שאת/ה מורח עליו: ממרח שוקולד, ריבה, חמאה, מרגרינה, מיונז וכדומה. לחם מחיטה מלאה מכיל סיבים תזונתיים, ולכן עדיף על לחם לבן. 

מיתוס: טוסט פחות משמין מלחם.

עובדה: לא נכון. טוסט ופרוסת לחם מכילים את אותה כמות קלוריות. ההבדל בין הטוסט ללחם הוא תכולת המים, והם, כידוע, אינם מכילים קלוריות.

מיתוס: תפוח עץ מתוק משמין יותר מתפוח עץ חמוץ.

עובדה: לא נכון. בשני סוגי התפוחים יש אותה כמות של סוכר. לא ניתן לשפוט על־פי הטעם איזה פרי מכיל יותר סוכר (ולכן גם יותר קלוריות). הפירות השונים מכילים סוגי סוכרים שונים: סוכרוז, גלוקוז ופרוקטוז, הנבדלים בדרגת מתיקותם. אף שלכולם ערך קלורי זהה (ארבע קלוריות לכל גרם) מתיקותם שונה. מתיקות הפרי מושפעת לא רק מסוג הסוכר, אלא גם מכמות החומצות השונות שנמצאות בו. וכך, למרות טעמה המריר-חמצמץ, האשכולית, למשל, מכילה כמות רבה של סוכר.

מיתוס: מיץ אשכוליות ומיץ לימון שורפים שומנים.

עובדה: לא נכון. בניגוד לכל מיני פרסומות שאפשר לראות בעיתונים לכל מיני כדורי פלא להרזיה מהירה, ובניגוד לכל מיני פרסומים והבטחות של "א.מומחית", "ב.יודעת" ו"ג.תמצית" - אין דבר כזה "מזון שורף שומנים" בדרך לירידה במשקל. אומנם האשכולית והלימון חומציים מאוד, אך מיצי הקיבה שבגופנו חומציים עוד יותר. בכוס מיץ לימון יש כ-60 קלוריות ובכוס מיץ אשכוליות כ-100 קלוריות. תעשו את החשבון לבד. תשתו הרבה, תכניסו הרבה קלוריות לגוף. בכל מקרה, עדיף לאכול את הפרי השלם מאשר לשתות את המיץ. הפרי משביע יותר ויש בו סיבים תזונתיים, שאינם מצויים במיץ. בפרי תכולת ויטמינים גבוהה יותר, שחלקה אובד בתהליך יצור המיץ ואחסנתו.

מיתוס: בדיאטה מהירה ובריאה כדאי לאכול כמה שיותר פירות.

עובדה: לא נכון. פירות מכילים יחסית כמות גדולה של סוכר, מה שתורם כמובן לתכולה הקלורית שלהם (מנת פרי ממוצעת - תפוח עץ, או תפוז, או שתי קלמנטינות, או שלושה  שזיפים – מכילה כ-60 קלוריות. בפירות יש אומנם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך רכיבים חשובים אלה נמצאים גם בירקות. לכן בדרך־כלל ממליצים להגביל את צריכת הפירות לשלוש מנות ביום אם רוצים להשיג ירידה במשקל.

מיתוס: מיץ פרי טבעי הוא מיץ דיאטטי, או לפחות יותר דיאטטי מקולה.

עובדה: לא נכון. בפחית מיץ פרי (330 מיליליטר), ללא תוספת סוכר, יש שמונה כפיות סוכר ו-150 קלוריות, כמו בכל פחית משקה קל (וכמו בפחית "קולה", למשל).

מיתוס: עדיף לעשות דיאטה מהירה מאוד ואת עיקר המשקל להוריד מהר, ואת המעט שנשאר אחר־כך, לרדת בהדרגה.

עובדה: לא נכון. קצב הירידה המומלץ במשקל חצי קילוגרם עד קילוגרם בשבוע בממוצע לכל אורך תהליך ההרזיה. דיאטה להרזיה מהירה, "דיאטת כסאח", עלולה להיות מסוכנות בטווח הארוך. הרזיה מהירה אשכרה מסוכנת לבריאות. קשה להתמיד בדיאטות כאלה לאורך זמן, ובדרך כלל מפסיקים אותן ומתחילים מחדש כל כמה שבועות או חודשים, וחוזר חלילה. התופעה זו, הקרויה "דיאטות יו-יו", גורמת להסתגלות של הגוף לצריכה מועטה מאוד של קלוריות, המובילה לקושי רב יותר בשמירה על משקל סביר גם בדיאטה רגילה המכוונת לירידה במשקל באופן הדרגתי.

בדיאטה מהירה, "דיאטת כסאח", לרוב יורדים בהתחלה מהר מאוד במשקל, אבל זה רק בגלל שמאבדים הרבה נוזלים ורקמת שריר - ולא רקמת שומן. אחר־כך עולים הכל בחזרה ב"ריבית דריבית", ומה שמתווסף לגוף הוא שומן (ובדרך כלל דווקא במקומות הלא רצויים!).

"דיאטת כסאח" היא בדיוק כמו לקיחת "הלוואה נוחה בשוק האפור". למה הכוונה? אין חיה כזאת. הפתרון לכן, הוא דיאטה בריאה ומבוקרת. הדרך המומלצת והבריאה לירידה במשקל היא על־ידי שילוב של דיאטה מאוזנת עם פעילות גופנית, וכך המשקל לא "נעצר" ואין עלייה חוזרת במשקל.

מיתוס: דיאטה מיוחדת יכולה להעלים סימני צלוליט.

עובדה: בחלום הלילה אולי! צלוליט תלוי גם בגנטיקה וגם במבנה הגוף ויכול להופיע גם אצל בחורות רזות (ואפילו אצל רזות מאוד!). אפשר לנסות להעלים צלוליט על־ידי פעילות גופנית (ורצוי שילוב של פעילות אירובית כמו הליכה, ריצה ו/או תרגילי אירובי) יחד עם פעילות בונה שריר (כמו עיצוב וחיטוב הגוף) ושתייה מרובה של מים. דיאטה לבדה לא תעזור במקרה הזה!

מיתוס: משחה מיוחדת יכולה להעלים סימני מתיחה של העור.

עובדה: לא נכון. תעשיית הקוסמטיקה מגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה בדיוק על־סמך הבטחות חסרות שחר כאלה. סימני מתיחה נוצרים עקב השמנה והרזייה, אך גם עקב גדילה, במיוחד בגיל ההתבגרות. ובמשך הזמן הסימנים הופכים בולטים עקב שיזוף ופיגמנציה של העור. למרות הבטחות של יצרנים רבים לקרמים שמעלימים סימני מתיחה, עוד לא המציאו אחד שבאמת עובד. דחוף לך לבזבז על זה כסף, סבבה...

מיתוס: צירופים לא נכונים של מזונות גורמים להשמנה או פוגעים בעיכול.

עובדה: קשקוש מארץ הקשקושים. הבסיס לתיאוריה המופרכת הזו הוא שמערכת העיכול מתבלבלת כאשר היא צריכה לייצר מספר אנזימים שונים כדי לטפל בכל מרכיב תזונתי בנפרד. וכך, לפי התיאוריה הזו, כאשר אוכלים פחמימות וחלבונים ביחד (פרי ובשר), לא מתקיים פירוק יעיל של החלבון והוא נשאר במערכת העיכול זמן רב וגורם לבעיות.

האמת היא שלגוף שלנו אין שום בעיה בעיכול המזון באמצעות אנזימים המפרקים שומן, פחמימות וחלבון לאבני הבניין שלהם. עובדה חשובה נוספת היא, שרוב המזונות מכילים את כל רכיבי המזון (שומן, פחמימות וחלבונים) במידה זו או אחרת, כך שלא ניתן לבצע הפרדה אמיתית. לדוגמה, אורז, תפוחי־אדמה וקטניות מכילים גם פחמימות וגם חלבונים. ובכל מקרה, עיכול לא מלא של המזון לא גורם להשמנה אלא להפך - הוא מספק פחות קלוריות ולכן גורם לפחות עלייה במשקל.

הרעיון שהאנזימים פועלים טוב יותר על סוג מסוים של אוכל פשוט לא נכון. אנזימים רבים של מערכת העיכול מופרשים מהפה, מהקיבה, מהלבלב, מהכבד ומהמעיים ואמורים לפעול יחד לעיכול מצא של המזון.

לעתים רבות, ההצלחה בירידה במשקל בדיאטה כזו ובאחרות מסוגה נובעת (ששש... לא גילו לכם את זה בספר) מעצם העובדה שהן כוללות הגבלות די חמורות על שעות האכילה בכלל ועל צירופים שונים. אבל – וזה אבל חשוב – התוצאה הסופית היא שהדיאטות האלה עובדות, אם הן עובדות, בשל ירידה בכמות הקלוריות שאוכלים, ושיקראו לזה איך שהם רוצים.

 מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און־ליין".