• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 17.01.2005
עדכון אחרון: 30.09.2014

  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

דיאטה מהירה: איך להוריד 10 קילו כל שלושה ימים בלי להתאמץ בכלל

תשכחו מזה! אין, חוזרת, אין דבר כזה. אין "דיאטה מהירה", אין "דיאטות פלא"; אין "כדורים ממיסי שומן מחלב של עז הרים פרואנית"; ואין "תה מרזה מיוחד שעשוי משורש של ציפורן טיבטית ננסית שגדלה רק על המדרונות הצפוניים של ההימלאיה". ברוכים הבאים למציאות...

דיאטה מהירה מאוד
בקיצור

1. יש רק דרך אחת לרדת במשקל: ליצור מאזן שלילי בין כמות הקלוריות (האנרגיה) שאנו מכניסים לגוף בצורת אוכל לבין כמות הקלוריות (האנרגיה) שהגוף שלנו צורך.

2. יש רק שתי דרכים ליצירת מאזן אנרגיה שלילי בגוף: 1. לאכול פחות; 2. לשרוף יותר קלוריות באמצעות אימוניים גופניים. הכי טוב לשלב בין שתי הדרכים האלה.

3. בדיאטה מהירה, "דיאטת כסאח", לרוב יורדים בהתחלה מהר מאוד במשקל, אבל זה רק משום שמאבדים הרבה נוזלים ורקמת שריר - ולא שומן.

​"ירידה במשקל - ומהר!", "דיאטה דלת פחמימות", "דיאטה עשירה בחלבונים", "דיאטת תה ירוק", "דיאטת כדורים ממיסי שומן מחלב של עז הרים פרואנית"; "דיאטה מהירה"; "דיאטת מרק כרוב ירוק", "דיאטת מילק שייק - ואתם רזים לנצח". אוי כמה שזה מפתה! עם כל כך הרבה מוצרים ועם כל כך הרבה תאווה לרדת במשקל וכל כך הרבה תיאוריות (שלא לדבר על העצות של הסובבים אותנו) - קל מאוד להתבלבל.

ואחד הדברים הכי מעניינים הוא שבענייני דיאטה, קצת כמו בכדורגל, כו-לם יודעים הכי טוב, בייחוד אלה שזו לא העבודה שלהם או תחום עיסוקם. אז בפעם הבאה שציפי נותנת לך עצות "מ-ע-ו-ל-ו-ת" לדיאטה, נסי לחשוב רגע: האם היית הולכת אליה להתייעצות גם כשהגרון שלך אדום, ויש לך 38 מעלות חום? או שהיית מעדיפה, אולי - לכי תדעי - ללכת לרופאה? וכשעידו נותן לך הרצאה על שריפת שומנים, בוא נחשוב רגע: האם היית לוקח אליו את האוטו שלך לייעוץ אילו המנוע היה מעלה עשן ומרעיש כמו מסיבת טראנס? או שאולי היית הולך למוסך?

הכתבות, המחשבונים ושאר הנפלאות באתר שלנו יעזרו לכם, ככה אני מקווה, לסדר קצת מהבלבלת הכללית בנוגע לתזונה ולירידה במשקל וידריכו אתכם בבחירות נכונות. מה שחשוב לזכור, בסופו של דבר, הוא שבגדול - הדברים בידיים שלכם.

מיתוס: בניגוד למה שכל הדיאטניות והרופאים מפמפמים לנו במוח, אפשר לרדת במשקל בלי לאכול פחות ובלי לעסוק בפעילות גופנית. מה שצריך זה רק למצוא את הכדור הנכון ששורף שומנים או את התה המרזה החדש מנפאל

עובדה: כן, בטח! ואת התינוקות מביאות לעולם החסידות. צריך להפנים: יש רק דרך אחת לרדת במשקל: ליצור מאזן שלילי בין כמות הקלוריות (האנרגיה) שאנו מכניסים לגוף בצורת אוכל לבין כמות הקלוריות (האנרגיה) שהגוף שלנו צורך לקיום תהליכי החיים ולתנועה.

יש רק שתי דרכים לעשות זאת:
הראשונה: לאכול פחות באופן הדרגתי ולאורך זמן.
השנייה (שמתאימה יותר למי שקשה להם לאכול פחות, גם נותנת יותר תוצאות וגם יותר בריאה): לאכול פחות באופן הדרגתי ולאורך זמן - ולעסוק במרץ בפעילות גופנית ששורפת המון קלוריות.

לא תמיד יש לנו מוטיבציה לרדת במשקל, ואם אין לנו, סביר להניח שניכשל בדיאטה אחר דיאטה. לכן קודם כול יש להגביר את המוטיבציה לרדת במשקל.

מיתוס: לחם הוא לא רק משמין, הוא "אויב הדיאטה מספר אחת"

עובדה: לא נכון. בפרוסת לחם רגיל (או בשתי פרוסות לחם קל) יש 75 קלוריות בלבד. הלחם מכיל פחמימות מורכבות התורמות לתחושת שובע לאורך זמן, ולכן הוא מסייע בשמירה על המשקל הרצוי. זה לא הלחם עצמו שמשמין, קוקי, זה מה שאתה מורח עליו: ממרח שוקולד, ריבה, חמאה, מרגרינה, מיונז וכדומה. לחם מחיטה מלאה מכיל סיבים תזונתיים, ולכן עדיף על לחם לבן. 

מיתוס: טוסט פחות משמין מלחם

עובדה: לא נכון. טוסט ופרוסת לחם מכילים אותה כמות קלוריות. ההבדל בין הטוסט ללחם הוא תכולת המים, והם, כידוע, אינם מכילים קלוריות.

מיתוס: תפוח עץ מתוק משמין יותר מתפוח עץ חמוץ

עובדה: לא נכון. בשני סוגי התפוחים יש אותה כמות של סוכר. לא ניתן לשפוט על פי הטעם איזה פרי מכיל יותר סוכר (ולכן גם יותר קלוריות). הפירות השונים מכילים סוגי סוכרים שונים: סוכרוז, גלוקוז ופרוקטוז הנבדלים בדרגת מתיקותם. אף שלכולם ערך קלורי זהה (4 קלוריות לכל גרם), מתיקותם שונה. מתיקות הפרי מושפעת לא רק מסוג הסוכר, אלא גם מכמות החומצות השונות שנמצאות בו. וכך, למרות טעמה המריר־חמצמץ, האשכולית, למשל, מכילה כמות רבה של סוכר.

מיתוס: מיץ אשכוליות ומיץ לימון שורפים שומנים

עובדה: לא נכון. בניגוד לכל מיני פרסומות שאפשר לראות בעיתונים לכל מיני כדורי פלא להרזיה מהירה, ובניגוד לכל מיני פרסומים והבטחות של "א.מומחית", "ב.יודעת" ו"ג.תמצית" - אין דבר כזה "מזון שורף שומנים" בדרך לירידה במשקל. אומנם האשכולית והלימון חומציים מאוד, אך מיצי הקיבה שבגופנו חומציים עוד יותר. בכוס מיץ לימון יש כ־60 קלוריות, ובכוס מיץ אשכוליות - כ־100 קלוריות. תעשו את החשבון לבד. אם תשתו הרבה - תכניסו הרבה קלוריות לגוף. בכל מקרה, עדיף לאכול את הפרי השלם מאשר לשתות את המיץ. הפרי משביע יותר, ויש בו סיבים תזונתיים שאינם מצויים במיץ. בפרי תכולת ויטמינים גבוהה יותר, שחלקה אובד בתהליך הייצור של המיץ ובעת אחסנתו.

מיתוס: בדיאטה מהירה ובריאה כדאי לאכול כמה שיותר פירות

עובדה: לא נכון. פירות מכילים יחסית כמות גדולה של סוכר, מה שתורם, כמובן, לתכולה הקלורית שלהם (מנת פרי ממוצעת - תפוח עץ, או תפוז או שתי קלמנטינות או שלושה  שזיפים - מכילה כ־60 קלוריות. בפירות יש אומנם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך הרכיבים החשובים האלה נמצאים גם בירקות (העניים בקלוריות). לכן בדרך כלל ממליצים להגביל את צריכת הפירות לשלוש מנות ביום - אם רוצים לרדת במשקל.

מיתוס: מיץ פרי טבעי הוא דיאטטי או לפחות יותר דיאטטי מקולה

עובדה: לא נכון. בפחית מיץ פרי (330 מיליליטר), ללא תוספת סוכר, יש שמונה כפיות סוכר ו־150 קלוריות, כמו בכל פחית משקה קל (כמו קולה, למשל).

מיתוס: עדיף לעשות דיאטה מהירה מאוד ואת עיקר המשקל להוריד מהר, ואת המעט שנשאר להוריד בהדרגה

עובדה: לא נכון. קצב הירידה המומלץ במשקל הוא חצי קילוגרם עד קילוגרם בשבוע בממוצע לכל אורך תהליך ההרזיה. דיאטה להרזיה מהירה, "דיאטת כסאח", מסוכנת לבריאות. קשה להתמיד בדיאטות כאלה לאורך זמן, ובדרך כלל מפסיקים אותן ומתחילים מחדש כל כמה שבועות או חודשים, וחוזר חלילה. התופעה הזאת, שנקראת "דיאטת יו־יו", גורמת להסתגלות של הגוף לצריכה מועטה מאוד של קלוריות, וזו מובילה לקושי רב יותר לשמור על משקל סביר - גם בדיאטה רגילה המכוּונת לירידה במשקל באופן הדרגתי.

בדיאטה מהירה, "דיאטת כסאח", לרוב יורדים בהתחלה מהר מאוד במשקל, אבל זה רק משום שמאבדים הרבה נוזלים ורקמת שריר - ולא רקמת שומן. אחר כך עולים שוב במשקל - וב"ריבית דריבית", שכן מה שמתווסף לגוף הוא שומן (ובדרך כלל דווקא במקומות הלא רצויים).

"דיאטת כסאח" היא בדיוק כמו לקיחת "הלוואה נוחה בשוק האפור". למה הכוונה? אין חיה כזאת. לכן הפתרון הוא דיאטה בריאה ומבוקרת. הדרך המומלצת והבריאה לירידה במשקל היא באמצעות שילוב של דיאטה מאוזנת עם פעילות גופנית, וכך המשקל לא "נעצר", ואין עלייה חוזרת במשקל.

מיתוס: דיאטה מיוחדת יכולה להעלים סימני צלוליט

עובדה: בחלום הלילה אולי! צלוליט תלוי גם בגנטיקה וגם במבנה הגוף ויכול להופיע גם אצל בחורות רזות (ואפילו אצל רזות מאוד). אפשר לנסות להעלים צלוליט באמצעות פעילות גופנית - רצוי שילוב של פעילות אירובית (כמו הליכה, ריצה, שחייה  ורכיבה על אופניים) יחד עם פעילות לבניית שריר (כמו אימון מכשירים או משקולות) ושתייה מרובה של מים. דיאטה לבדה לא תעזור במקרה הזה!

מיתוס: משחה מיוחדת יכולה להעלים סימני מתיחה של העור

עובדה: לא נכון. תעשיית הקוסמטיקה מגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה בדיוק על סמך הבטחות חסרות שחר כאלה. סימני מתיחה נוצרים עקב השמנה והרזיה, אך גם עקב גדילה, במיוחד בגיל ההתבגרות. במשך הזמן הופכים הסימנים לבולטים עקב שיזוף ופיגמנציה של העור. למרות הבטחות של יצרנים רבים לקרמים שמעלימים סימני מתיחה, עוד לא המציאו קרם שבאמת עובד. דחוף לך לבזבז על זה כסף? סבבה...

מיתוס: צירופים לא נכונים של מזונות גורמים להשמנה או פוגעים בעיכול

עובדה: קשקוש מארץ הקשקושים. הבסיס לתיאוריה המופרכת הזאת הוא שמערכת העיכול מתבלבלת כאשר היא צריכה לייצר אנזימים שונים כדי לטפל בכל מרכיב תזונתי בנפרד. וכך, לפי התיאוריה הזאת, כאשר אוכלים פחמימות וחלבונים ביחד (פרי ובשר), לא מתקיים פירוק יעיל של החלבון, והוא נשאר במערכת העיכול זמן רב וגורם לבעיות.

האמת היא שלגוף שלנו אין שום בעיה בעיכול המזון באמצעות אנזימים המפרקים שומן, פחמימות וחלבון לאבני הבניין שלהם. עובדה חשובה נוספת היא, שרוב המזונות מכילים את כל רכיבי המזון (שומן, פחמימות וחלבונים) במידה זו או אחרת, כך שלא ניתן לעשות הפרדה אמיתית. לדוגמה, אורז, תפוחי־אדמה וקטניות מכילים גם פחמימות וגם חלבונים. ובכל מקרה, עיכול לא מלא של המזון לא גורם להשמנה אלא להפך - הוא מספק פחות קלוריות ולכן גורם לפחות עלייה במשקל.

הרעיון שהאנזימים פועלים טוב יותר על סוג מסוים של אוכל פשוט אינו נכון. אנזימים רבים של מערכת העיכול מופרשים מהפה, מהקיבה, מהלבלב, מהכבד ומהמעיים ואמורים לפעול יחד לעיכול מלא של המזון.

לעיתים קרובות ההצלחה בירידה במשקל בדיאטה כזאת ובאחרות מסוגה נובעת מעצם העובדה שהן כוללות הגבלות די חמורות על שעות האכילה בכלל ועל צירופים שונים. אבל - וזה אבל חשוב - התוצאה הסופית היא שהדיאטות האלה עובדות, אם הן עובדות, בשל ירידה בכמות הקלוריות שאוכלים, ושיקראו לזה איך שהם רוצים.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און־ליין".