פורסם בראשונה: 26.04.2007
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

זה לא ברווז עיתנואי: רוצה לרזות? תאכל אוויר

לקריאה נוחה
לא, זאת לא בדיחה, אוויר הוא מרכיב חשוב במזון, שיכול לצמצם את מספר הקלוריות (שרובן זבל, אם להיות כנים עם עצמנו), שאותן אנו צורכים מחטיפים. מחקר חדש במגזין "תיאבון" (APPETITE) עושה רוח וצלצולים. אז אם כבר חטיפים...

זה נשמע כמו בלוף אדיר. מתברר שלא.

במחקר שתוצאותיו פורסמו באחרונה במגזין לתזונה התנהגותית "Appetite" השתתפו 16 נשים ו-12 גברים בני מזל, שלא היו בדיאטה כלשהי, ואשר הוזמנו לנשנש כמה חטיפים שרצו במשך ארבעה מפגשים שנערכו בשעות אחר-הצהריים.

נבדקו שני סוגים של חטיפי גבינה (מהסוג של "צ'יטוס" ודומיו), שהיו זהים בדחיסות הקלורית שלהם (זאת אומרת ביחס הקלוריות למשקל), אבל שונים ביחס הקלוריות לנפח. התוצאות הראו הבדלים משמעותיים בצריכה: הנבדקים צרכו 21% פחות אנרגיה מהחטיפים האווריריים (ובממוצע 70 קלוריות פחות לזלילה) למרות שמבחינת הנפח הם אכלו 73% יותר. רעב ומלאות, כפי שדווחו על ידי המשתתפים, לא השפיעו על התוצאות וגם לא שיטת ההגשה (בקערה או בשקית אטומה).

מה אפשר ללמוד מזה?

החוקרת הראשית, ד"ר ברברה רולס מאוניברסיטת פנסילבניה, טוענת שאפשר לרמות את החושים שלנו כך שהם יאמינו שאכלנו יותר מזון, כאשר בפועל רק הנפח גדול יותר. אם אוכלים חטיפים שמכילים יותר אוויר מקבלים יותר נפח בפחות קלוריות.

המחקרים הקודמים של ד"ר רולס הצביעו על היתרונות שבבחירת מזונות עם צפיפות-קלורית נמוכה. אלה הם מזונות שמכילים יותר מים ו/או יותר סיבים תזונתיים – שני המרכיבים העיקריים שמפחיתים את הצפיפות הקלורית וגורמים לתחושת שובע בפחות קלוריות ולמשך יותר זמן.

אולם החישוב של הדחיסות הקלורית לא מתייחס להשפעת האוויר על תחושת השובע. מסתבר שככל שהמזון יותר אוורירי (פחות דחוס), הוא גם שוקל פחות (כי תוספת האוויר לא מוסיפה למשקל) - כך שהדחיסות הקלורית לא משתנה.

אפשר להשתמש בטריק הזה לא רק בבחירת חטיפים, אלא גם בדגני בוקר. דגנים מנופחים בצורות שונות עדיפים (אבל רק מהבחינה הזאת) על דגנים דחוסים כמו גרנולה. בקערה מלאה בגרנולה יש בערך פי שלושה יותר קלוריות מאשר באותה קערה מלאה בדגני בוקר תפוחים.

למה יותר שבעים מאוויר?

הקיבה מתמלאת יותר מהמזון הנפוח, כך שהיא שולחת יותר איתותים על שובע למוח. הסבר אפשרי נוסף הוא, שהמוח מאמין שבאמת אכלנו יותר מכיוון שכל חתיכה גדולה יותר. זאת כנראה גם הסיבה לכך שאנשים אוכלים פחות כאשר האוכל מוגש להם בכלים קטנים.

והסתייגות לסיום: הכתבה הזו היא לא רשיון לרוץ ולזלול חטיפים! כל החטיפים מכילים הרבה קלוריות, ואין ספק שהם לא חלק מדיאטה בריאה. לא רק בגלל הקלוריות, אלא גם בזכות התכולה הגבוהה של שומן בכלל ושומן טרנס בפרט, מלח או סוכר.

ברור שאם אתם מצליחים לאכול ירקות או פירות במקום חטיפים זה עדיף גם לדיאטה - וגם לבריאות שלכם. אבל אם כבר מוכרחים חטיפים...

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל