פורסם בראשונה: 13.03.2006
עדכון אחרון: 30.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

10 סימנים שמדובר בדיאטת בלוף

לקריאה נוחה
אתם רוצים להוריד שבעה ק"ג ביומיים וחצי? אין דיאטה בריאה ויעילה שמבטיחה גוף מחוטב בשיטת זבנג וגמרנו. טיפים לריאלטי דיאט ולזיהוי דיאטות בלוף
איש שמן חובש כובע של ליצן וזולל

​כל כך הרבה שיטות דיאטה מציפות את העולם ורובן (עצוב אך נכון) אינן יעילות בטווח הארוך או פשוט הרסניות לגוף. נתון מעצבן נוסף: רק חמישה עד עשרה אחוזים מהאנשים שעושים דיאטה, אכן מצליחים לרדת ולשמור על המשקל החדש לאורך זמן.  .

אז איך מגבירים את סיכויי ההצלחה?

קובעים מטרה ריאלית! קביעת מטרה ריאלית מסייעת בהתאמת הציפיות שלנו מהדיאטה לתוצאות שיתקבלו בשטח.

למה זה חשוב?

כי קביעת משקל יעד הגיוני תעזור לנו להצליח. הסיכוי להגיע מתל-אביב לאילת ברכב תוך שעתיים הוא אפסי (או שיגרום לך, בסבירות די גבוהה, שתתרסקו). כך גם קביעת משקל יעד נמוך מדי שאליו רוצים להגיע בזמן קצר מדי.

מה יקרה אז?

סביר להניח שהדיאטה תסתיים בכישלון, או גרוע מזה, בנזק גופני.

אז כמה אנשים באמת יודעים לתכנן לבד את קצב הירידה הכי טוב בשבילם?

המציאות מראה שרובנו חיים באשליות בכל הקשור לקביעת יעד ריאלי. בסקר שנערך בקרב 400 אנשים שמנמנים ושמנים, בדרגות שונות, נבדקו הציפיות שלהם לירידה במשקל. ככל שהמשקל ההתחלתי היה גבוה יותר, כך היתה הציפייה לירידת משקל גבוהה יותר.

חשוב לדעת שרוב תוכניות הטובות משיגות, בממוצע, ירידה של עשרה אחוזים מהמשקל שלפני תחילת הדיאטה. מהמחקר עולה, שאנשים שמנים מצפים לרוב לרדת במשקל פי שניים וגם פי שלושה.

זה רע?

כן. כי זה לא ריאלי. ציפיות מוגזמות הן בהרבה מקרים המכשול העיקרי בטיפולי הרזיה. כאשר מתאימים את "הטיפול" לציפיות בצורה לא ריאלית כזו ובחשיבה לטווח הקצר, לרוב לא פונים לייעוץ אצל דיאטנית קלינית וכאן נכנסות לתמונה "שיטות הקסם" להרזיה מהירה וקצרת מועד (כמו "תרכיז מחלב של עז הרים פרואנית", "תערובת חיטה נפאלית שגדלה רק על המורדות הדרומיים של האוורסט ורק ביולי" – ועוד מיני הוקוס פוקוס לא מציאותיים ולא יעילים, שרק מרוקנים לך את הכיס אבל לא משפיעים על המשקל – במקרה הטוב – וגורמים נזק גופני – במקרה הרע).

חשוב להבין שככל שהמשקל גבוה יותר, אפילו ירידה של חמישה עד עשרה אחוזים במשקל תורמת משמעותית לבריאות ולכן היא יכולה להוות מטרה ראשונית ריאלית לירידה במשקל.

ואחר כך?

פרה פרה (או אם זה מעליב אותך, טורקי טורקי). First we take Manhattan, then we take Berlin...

אם רוצים להשיג ירידה גדולה יותר במשקל, יש להסתכל לטווח ארוך של חודשים (כן כן, חודשים!) - ולפעמים גם שנים (כן כן, שנים!) - ולתכנן ירידה הדרגתית המשולבת באורח החיים, ללא קפיצות חדות במשקל, שרק גורמות להחמרת ההשמנה.

​אז באיזו שיטה לבחור? האם יש שיטת פלא שפספסנו בסיבוב הדיאטה של הקיץ שעבר?

כנראה שלא! כל "פטנט מנצח" בועט מהמדף את כל מה שהיה לפניו. וכך קורה גם עם הדיאטות. אילו היתה שיטה לדיאטה ללא מאמץ, לא היינו שומעים על כל שאר השיטות המוזרות ובוודאי שהיינו מכירים בעל פה את שם הגאון או הגאונה שהמציאו אותה.

אז איך מזהים דיאטות בלוף?

האמת, לא קשה. הנה 10 יש סימנים טובים לזהות "דיאטות פלא" מהסוג המסוכן והלא רציני:

1. מבטיחות פתרון פלא "מהיר ומיידי" ("שלושה קילו בשבוע!").

2. לא עוסקות בציפיות ריאליות ובשינויים באורח החיים ובתזונה, שהם אבן היסוד של כל דיאטה שפויה, רצינית ויעילה.

3. מכילות רשימות שרירותיות של מזון "טוב" ומזון "רע".

4. מציעות מבחר דל של מזונות שמהם מותר לאכול בזמנים קבועים.

5. לא מזכירות כלל את הצורך בפעילות גופנית (למה מי מת?...).

6. מבטיחות "הצלחה לכו-לם" - ולא עוסקות בהתאמה האישית של תוכנית ההרזיה למצב הבריאותי האישי שלך ולמשקל האישי שלך.

7. מציעות לאכול כמויות ביזאריות בגודלן של מזון אחד בלבד (כרוב למשל...) או כוללות הגבלות קלוריות חמורות, או שמסירות מהתפריט קבוצות מזון שלמות (למשל את כל הפחמימות...)

8. מתבססות על כל מיני תחליפי מזון או מיני משקאות ש"מחליפים ארוחות", ושאותם (כמובן) צריך לקנות ממי שמייצר את הדיאטה.

9. כוללות מרכיבים "פלאיים" (למשל, "כדורים שעשויים זרע נחשים מהאמזונס", וראו גם: "תרכיז מחלב של עז הרים פרואנית", "תערובת חיטה נפאלית שגדלה רק על המורדות הדרומיים של האוורסט ורק ביולי" - וכדומה).

10. מכילות מרכיבים "סודיים" (!!!) ש"גורמים לגוף לשרוף לבד את עודף הקלוריות או המשקל". לא פחות!

טוב הבנתי, אז מה הצעד הנכון הראשון בדרך לדיאטה שפויה?

ללכת להתייעץ עם דיאטנית קלינית. בשירותי בריאות כללית, מעל משקל מסוים, ההתייעצות עם דיאטנית כלולה בסל ולא משלמים עליה, ושווה להתייעץ עם רופא או רופאת המשפחה שלכם, שיידעו למי ולאן להפנות אתכם.

במקרים אחרים, שבהם ההתייעצות עם דיאטנית אינה כלולה בסל, ניתן לקבל את השירות במחיר הוגן. ואם רוצים ליווי אישי של דיאטנית לאורך זמן, ניתן לעשות זאת בתעריפים מוזלים באמצעות תוכנית ההרחבה הביטוחית של שירותי בריאות כללית – כללית מושלם. עלות חבילה של חמישה מפגשים עם דיאטנית במסגרת כללית מושלם היא 646 שקלים. לפרטים נוספים – התקשרו ל-2829*. השירות ניתן ברוב אזורי הארץ.

ולמה לי להתייעץ עם דיאטנית?

החלטת לפצוח בדיאטה וזה נראה לך בזבוז זמן מוחלט להיעזר באשת מקצוע? סבבה - זה חכם בערך כמו ההחלטה לקחת זוג מספריים ולספר את עצמך. (קרא/י על זה עוד כאן.)

בעזרת דיאטנית את או אתה יכולים לבצע הערכה טובה של התזונה הנוכחית ולקבוע יעדים מציאותיים. קביעת יעדים מציאותיים, והתמדה בדיאטה בפיקוח אישי של דיאטנית ימנעו גם את התרסקות הדיאטה וגם את התנפצות האשליות הלא ריאליות.

בהצלחה,

מיכל.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל