פורסם בראשונה: 14.06.2011
עדכון אחרון: 14.06.2011
  • יעל דרור יעל דרור

האם פטרוזילה יכולה להוריד נפיחות בבטן?

לקריאה נוחה
האם כשאוכלים סטייק מומלץ לשתות מיץ תפוזים כדי לספוג את הברזל? האם כדאי לאכול את החלק הלבן בתפוז? והאם לקטשופ יש בכלל יתרון תזונתי? שאלות קטנות על תזונה חלק ב'
שאלות נפותות על תזונה

1. למה ברוקולי נחשב לירק כל כך בריא?

תשובה: כי הוא עשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים.
הברוקולי שייך למשפחה חשובה מאוד של ירקות, הלא היא "משפחת המצליבים". ירקות ממשפחה זו ידועים בחשיבותם התזונתית בשל תכולה גבוהה של חומרים נוגדי חמצון. משפחת המצליבים ובמיוחד הברוקולי חשובים מאוד במניעת סוגים רבים של סרטן, מחלות לב, שבץ, עיוורון ושמירה על בריאות העור. הברוקולי עצמו מכיל ויטמינים נוגדי חמצון חשובים מאוד: ויטמין A, ויטמין E. בנוסף מכיל הברוקולי נוגד חמצון חשוב מאוד בשם "לוטאין" ממשפחת הקרטנואידים, הידוע כשחקן מרכזי בהאטת תהליכי ההזדקנות ושמירה על בריאות העור ובריאות העיניים.

2. למה ארוחת הבוקר נחשבת לחשובה ביותר ביום?

תשובה: כי היא שוברת את צום הלילה ומעניקה אנרגיה לתחילת היום.
חשיבות ארוחת הבוקר נובעת ממספר גורמים:

1. שבירת הצום לאחר שנת הלילה.
2. אספקה אנרגטית של קלוריות מן המזון להתעוררות הגוף.
3. תמיכה של פחמימות זמינות לתפקוד המוח והעלאת היכולת הקוגניטיבית.
4. הפעלת מערכת העיכול ומתן משוב הורמונלי לגוף להעלאת המטבוליזם.

מכאן, ניתן לומר כי אכילת ארוחת בוקר, סמוך לשלבי הקימה וההתעוררות (ולא במקום ארוחת צהריים...) מסייעת טוב יותר לגוף לשוב לפעילות ברמת עירנות גבוהה לאחר הירידה בכל התפקודים הפיזיולוגיים, במהלך הלילה.

3. האם צריך לשתות מיץ תפוזים ליד אכילה של סטייק כדי לספוג טוב את הברזל?

תשובה: לא!
מינרל הברזל חשוב מאוד לתפקוד הגוף, לחשיבה, לריכוז, למערכת העצבים ובכלל לשמירה על הבריאות. הברזל נמצא בכמות גדולה במזון מן החי. בייחוד בבשר אדום, איברים פנימיים והודו אדום. הברזל מן החי נספג ביעילות גבוהה ולכן נחשב למקור איכותי לברזל בתזונה.

הברזל נמצא גם במזון מן הצומח (טחינה, ירקות ירוקים, שקדים, ועוד), אך הברזל במזון מן הצומח נספג בצורה לא יעילה בגוף. הדרך לשפר את הספיגה של הברזל מן הצומח, היא לשלב באותה ארוחה מזון עשיר בוויטמין C כמו מיץ תפוזים/לימוןועוד. עם זאת, אין צורך לשפר את הספיגה של הברזל מהסטייק על ידי מיץ תפוזים, כי הגוף יודע לספוג ביעילות את הברזל בצורה בה הוא נמצא בסטייק. כמובן שאם טעים לכם, עדיין אתם יכולים לשתות מיץ תפוזים ליד מנה בשרית עסיסית, אך זה כבר עניין של טעם.

4. האם שבעה זיתים שווים לביצה אחת מבחינה תזונתית?

תשובה: לא!
אחת האמירות הפופולריות בתחום התזונה היא שביצה שווה לשבעה זיתים. זה אולי נכון מבחינת כמות הקלוריות (בערך 70 קלוריות בשניהם), אך מעבר לזה, הערכים התזונתיים שלהם מאוד שונים. הביצה מהווה מקור איכותי וחשוב לחלבון בתפריט היומי. היא מכילה גם ויטמינים ומינרלים חשובים לבריאות הגוף. לעומתה, הזיתים נחשבים למקור חשוב לחומצות שומן חיוניות (בעיקר אומגה 9) והם דלים מאוד בחלבון.

מכאן שחוץ מהערך הקלורי הדומה, אי אפשר לומר שהם דומים מבחינה תזונתית ויכולים להחליף אחד את השני בתפריט היומי.

5. אבוקדו - פרי או ירק מבחינה תזונתית?

תשובה: לא זה ולא זה, מנת שומן!
האבוקדו נחשב מבחינה בוטנית לפרי כיוון שהוא גדל על עץ, אך מבחינת הערכים התזונתיים הוא שונה מאוד משאר הפירות שאנו מכירים בתפריט היומי. הפירות מאופיינים בריכוז גבוה של סוכרים, בשילוב עם כמות מסוימת של סיבים תזונתיים. הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים ודלים בשומן. לעומתם, מבחינה תזונתית האבוקדו עשיר מאוד בחומצות שומן חיוניות. הערך של כמות השומן באבוקדו משתנה לאורך עונת הגידול וזן האבוקדו ונע בטווח של 25-40 אחוזי שומן! לכן האבוקדו נחשב בתפריט היומי למשפחת השומנים. מנת אבוקדו השווה למנת שומן בתפריט הינה רבע אבוקדו. אכן בריא, אך היזהרו עם הכמויות!

6.  זה נכון שהחלק הלבן בתפוז (הציפה) נחשב לבריא?

תשובה: נכון!
הציפה של התפוז מכילה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים מסיסים התורמים לבריאות הגוף ולשיפור תפקוד מערכת העיכול. אחד הסיבים התזונתיים החשובים הנמצא בציפת התפוז הוא הפקטין. בנוסף ציפת התפוז עשירה מאוד בנוגדי חמצון חשובים בשם ביו-פלבנואידים. הביו-פלבנואידים נמצאים בעיקר בליבה ה"בשרית" העסיסית של פירות ההדר (לא במיץ עצמו) ובציפה הלבנה הנמצאת מתחת לקליפה. יתרונם הוא בכך שהם מעלים את יעילות הפעולה של ויטמין C בגופנו. באופן זה, גם כמות קטנה של ויטמין C תהיה בעלת השפעה מגינה גבוהה מפני חמצון.

7. איפה יש יותר קפאין: בקפה שחור או בתה ירוק?

תשובה: בתה ירוק יש כמו בקפה שחור.
תה ירוק נחשב למשקה מאוד בריא המכיל כמות גבוהה של חומרים נוגדי חמצון המגינים על הגוף ומונעים סוגים שונים של סרטן. למרות שזה מפתיע לחשוב על תה כמקור לקפאין, בדיקות מעבדה מראות שכמות הקפאין הנמצאת בכוס קפה שחור שווה לכמות הקפאין הנמצאת בכוס תה ירוק. לכן, אם אתם מנסים לחסוך בכמות הקפאין היומית, כנראה שתה ירוק איננו תחליף מתאים למטרה זו.

8. כפית פטרוזיליה קצוצה בארוחה יכולה להוריד נפיחות בגוף?

תשובה: כן, על ידי איבוד נוזלים.
הפטרוזיליה נחשבת לירק תיבול עשיר בטעמים, אך לא הרבה יודעים שיש לו גם תכונה בולטת של עידוד איבוד נוזלים. הפטרוזיליה עשירה מאוד במינרלים וצריכה של כמות גדולה ממנה יכולה לעודד השתנה מרובה. שילוב של כפית גדושה של פטרוזיליה קצוצה בארוחה יכולה להפחית אגירת נוזלים ותחושת נפיחות באזור הבטן והרגליים. שווה לנסות כאשר אתם מרגישים נפוחים, אך לוודא כמובן, שבשעות הקרובות תהיו קרובים לשירותיים לצורך פינוי עודפי הנוזלים.

9. במה עדיף לטגן ביצה – שמן, מרגרינה או חמאה?

תשובה: שמן.
בעת הכנת חביתה, מקושקשת, ביצת עין ושאר צורות אחרות של הכנת ביצה בטיגון, יש צורך לשמן את המחבת. נשאלת השאלה - מבחינה תזונתית - במה עדיף להשתמש, מה פחות מתקלקל בחום וגם מי בעל ערך תזונתי גבוה? המרגרינה, בגדול, אינה נחשבת למזון בריא ולכן איננה תופסת מקום של כבוד בין המתחרים המועדפים לשימון המחבת. בין החמאה לשמן, יש יתרון ברור לשמן כיוון ש"נקודת העישון" שלו גבוהה (לא מתקלקל בחום גבוה יחסית), ולכן זמן קצר של טיגון ביצה, מתאים במיוחד לשימוש בשמן. ההמלצה היא לא להגזים בכמות השמן בה משתמשים למרות היתרונות התזונתיים בעת הבישול, אלא למדוד את הכמות הדרושה בדיוק, לגודל המחבת וכמות החביתה אותה רוצים להכין. בנוסף, אין להשתמש באותו שמן פעמיים לטיגון, גם אם נשאר לכם כמות גדולה מהפעם הקודמת..

10. האם בפלפל יש יותר ויטמין C מתפוז?

תשובה: כן!
התפוז אומנם מוכר כפרי עשיר בוויטמין C אך לא רבים יודעים כי הוא אינו היחיד המכיל כמות גבוהה של ויטמין C. בפלפל יש פי שלושה יותר ויטמין C מאשר בתפוז! לדוגמה, ב-100 גרם פלפל יש 190 מיליגרם ויטמין C לעומת 100 גרם של תפוז המכיל 60 מיליגרם ויטמין C. מכאן שגם בקיץ ולאורך כל עונות השנה, אפשר ליהנות ממזון עשיר בוויטמין C בכל ארוחה, גם אם אין תפוז בסביבה.

זה נכון שכדי לא להרוס את הוויטמינים צריך לאכול את הירקות טריים?

תשובה: לא נכון!
חלק מהוויטמינים הנמצאים במזון רגישים לחימום, חשיפה לאור ולחמצן, ולכן עלולים להיהרס בעת בישול או זמן קצר לאחר חיתוך. לעומת זאת, יש גם ויטמינים שספיגתם בגוף דווקא משתפרת כאשר מחממים את המזון. כן, זה לא סתם המלצה לקורס בישול מזורז, אלא דרך חשובה לספק לגוף ויטמינים חיוניים. לדוגמה, ויטמין A נספג ביעילות רבה יותר כאשר הוא עובר חימום. מדובר על עלייה של בין 20-30 אחוזים בספיגה כאשר אוכלים גזר מבושל, רוטב עגבניות וכל מזון אחר עשיר בוויטמין A, שעבר בישול. דוגמאות נוספות: במרק, תבשילי קדרה, מאפים, שקשוקה וכמובן בגזר מבושל.

האם יש בקטשופ יתרונות תזונתיים?

תשובה: כן.
קטשופ המבוסס על רסק עגבניות מכיל כמות גבוהה מאוד של נוגד חמצון רב עוצמה בשם "ליקופן". הליקופן נחשב ל"סם הנעורים", עוצר את תהליכי ההזדקנות של הגוף ומגן מפני סוגים רבים של סרטן. הליקופן שמקורו בעגבניות יעיל יותר לספיגה כאשר חותכים/כותשים/מחממים את העגבניות, כלומר, הקטשופ עשיר מאוד בליקופן. יעילות הספיגה אף עולה כאשר משלבים אותו עם שמן (את רסק העגבניות/רוטב לפסטה וגם הקטשופ). עם זאת, הקטשופ עשיר מאוד גם במלח (נתרן) ולפעמים אף מוסיפים לו סוכר, ולכן לא כדאי להגזים בכמות שאוכלים- 1-2 כפות בארוחה יכולה להיות תוספת טובה, רק בלי הגזמה.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום כושר ותזונת כושר   ב"20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל