פורסם בראשונה: 05.01.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

כמה פאסט-פוד באמת מסוכן לי?

לקריאה נוחה
האמת, מספיק לראות את הסרט "Super Size Me" כדי להבין. אבל כמו בכל מזון, הכל תלוי כמה אוכלים וכמה פעילות גופנית עושים. מיכל גילאון מסבירה, מנתחת ומגלה עובדות שאולי ידהימו אותך. מסתבר שמאכילת הרבה פאסט-פוד אפשר להגיע גם לתת-תזונה...
עד כמה מזון מהיר באמת מסוכן לנו?

אורח החיים המהיר שלנו, שכולל גם פחות בישול ואכילה בבית, הופך את הבחירה בפאסט-פוד למתבקשת. חוץ מזה שהוא טעים, הפאסט-פוד בדרך כלל זמין ולא יקר - והוא גם סוג של צורת בילוי כאשר הולכים לאכול עם החבר'ה. ואם מתעצלים לצאת מהבית, תמיד אפשר להשתרע על הספה, לזפזפ בין הערוצים ופשוט להזמין משלוח.

הפאסט-פוד הוא בדרך כלל מזון שאפשר לאכול במהירות בידיים בלי סכו"ם. ממש לא קשה לדמיין ארוחת פאסט-פוד טיפוסית: מנה ענקית של בשר עתיר שומן על לחמניה לבנה עם רטבים, ערמה ענקית של צ'יפס מטוגן, משקה ממותק ואולי גם איזה קינוח עתיר שומן וסוכר כמו גלידה. ירקות, פירות ודגנים מלאים בדרך כלל לא כלולים בתפריט.

אבל לא תמיד זה היה ככה.

מסתבר שהפאסט-פוד הוא לא רעיון חדש. ארכיאולוגים גילו שהרומאים כרסמו להנאתם צלעות (ספייריבס) ועוף בזמן שצפו בקרבות הגלדיאטורים. האינדיאנים ילידי צפון אמריקה נשאו איתם בשר מיובש וגרגרים. למכסיקנים היו טורטיות, לסינים לחמניות ממולאות וליפנים מוצ'י (שזה מין כדור אורז דביק ומתוק).

הפאסט-פוד כפי שאנחנו מכירים אותו התחיל במסעדות דרייב-אין בדרום קליפורניה לאחר מלחמת העולם השנייה ומאז אי אפשר לעצור אותה. בארצות-הברית לבדה, אנשים הוציאו 110 מיליארד דולר על פאסט-פוד בשנת 2000 לעומת שישה מיליארד "בלבד" ב-1970.

אפילו אם מאוד מנסים להדחיק את זה, עמוק בלב כולם יודעים שפאסט-פוד הוא לא מזון בריאות ושהמושג ג'אנק-פוד ("מזון זבל") הולם אותו הרבה יותר.

למה? פשוט מאוד: בדרך כלל מדובר במזון מעובד מאוד, עתיר בקלוריות, בשומן רווי, בכולסטרול ובמלח או בסוכר – ממש לא רכיבי המזון הבריאים והנחוצים לגוף שלנו. ואם כל זה לא מספיק, הפאסט-פוד מחליף ארוחות שמכילות מזונות בריאים כמו פירות וירקות.

כלומר: ההשפעה הרעה של הפאסט-פוד על התזונה הכללית היא לא רק ממה שאוכלים, אלא גם מה שלא אוכלים (ירקות ופירות).

דיאטה עשירה בג'אנק-פוד מעלה את הסיכון לבעיות בריאותיות כמו השמנה, אוסטאופורוזיס, סוכרת ומחלות לב. תזונה שמבוססת רק על ג'אנק-פוד יכולה לגרום לתת-תזונה, למחסור בוויטמינים ולבעיות בריאותיות אחרות.

נשמע לא הגיוני שאנשים שאוכלים המון ג'אנק-פוד סובלים מתת תזונה? אז זהו – תתרגלו לרעיון. אנשים כאלה הם לרוב מאוד שמנים (מכיוון שהם אוכלים הרבה קלוריות), אבל הם יכולים לפתח חסרים תזונתיים משמעותיים כיוון שהמזון לא מספק להם את כל הוויטמינים והמינרלים שנחוצים לגוף. 

תאכלו קצת, תאכלו יותר

מזון מהיר נוטה לעודד צריכה עודפת של קלוריות לא רק בזכות המרכיבים שלו וצורת הבישול (טיגון), אלא גם הודות לגודל המנות. המנות הגדולות פשוט גורמות לנו לאכול יותר. מחקרים מעלים, שככל שהמנות המוגשות גדולות יותר, אנחנו אוכלים יותר, ללא קשר למידת הרעב או השובע והמלאות.

במחקר שנערך בקרב נערים ונערות בגילאי 13-17 נמצא שהם אכלו בממוצע 1652 קלוריות בארוחה של פאסט-פוד. בנוסף, נמצא כי אלה מהם שהיו בעודף משקל אכלו 400 קלוריות יותר ביום שבו אכלו מזון מהיר - לעומת הימים שבהם לא אכלו מזון כזה.

לעומתם, צריכת הקלוריות של הרזים לא השתנתה בימים שבהם אכלו מזון מהיר. הרזים פיצו על עודף הקלוריות שבמזון המהיר בכך שאכלו פחות בשאר הארוחות במשך היום. כלומר: הם הצליחו להתאים את האכילה שלהם לכמות האנרגיה הדרושה לגופם ביממה.

לעומתם, האכלנים שבעודף משקל לא פיצו באופן מלא על המנות הגדולות המאפיינות מזון מהיר, מה שהפך אותם לחשופים יותר להשפעות הלוואי של המזון המהיר.

עוד על מחקר זה

"הדרך הטובה ביותר להפוך את הכבד שלך לפאטה"

בסרט התיעודי Super Size Me (לא ראיתם? רוצו מייד לקחת את זה ב-DVD) אפשר לראות בצורה הטובה ביותר את ההשפעה של המזון המהיר על הבריאות. הבמאי מורגן ספרלוק מתאר בסרט את השינויים הגופניים והפסיכולוגיים שעברו עליו במשך חודש שבו אכל רק במקדונלד'ס וגם הפסיק להתעמל.

SUPERSIZE_middle_base.jpg 

גיבור Super Size Me, מורגן ספרלוק, בתחילת הדרך (למעלה) ובסופה, כאשר הכבד שלו התקרב במהירות למצב של פאטה אווז

הבחור הבריא, הרזה והדי חתיך בן ה-33 הוסיף 11 קילוגרם למשקלו (בחודש!!!) וסבל משינויים במצב הרוח, מדיכאון, מעייפות, מכאבי ראש מבעיות בתפקוד המיני (או יה!), מאי-סדירות בקצב הלב ומפגיעה בכבד. הרופא שבדק אותו אמר שהכבד שלו הופך לפאטה ויעץ לו להפסיק את הניסוי כדי שלא לפגוע עוד בבריאותו.

אז כמה הפאסט-פוד באמת מסוכן לי? כמו כמעט כל מזון, הכל תלוי כמה אוכלים (לא הרבה אנשים באמת אוכלים פאסט-פוד כל יום, כל היום) - וגם בבריאות הכללית שלך ובמידת הפעילות הגופנית שלך.

בדרך כלל מדובר במזון עתיר שומנים, מלח וסוכרים והוא מכיל הרבה יותר קלוריות ממה שהגוף שלך באמת צריך. ולרוב, יש בו פחות מדי מרכיבי מזון חשובים כמו סיבים תזונתיים, ברזל, אבץ, סידן ואשלגן.

מקדונלד'ס, הרשת המזוהה ביותר עם פאסט-פוד והרשת המצליחה ביותר בכל העולם גם מבחינה כלכלית, משנה בהדרגה את התפריט שלה. והיא לא לבד. רשתות נוספות הולכות בעקבותיה ועכשיו ניתן למצוא בהן גם חלופות בריאות יותר כמו סלטים ופירות.

הרבה אנשים ציניים לגבי השינויים האלה ורואים אותם כפעולה מסחרית שבאה לכסות על ערוות המזון הממש לא-בריא בעלה של חסה - ולא כתוצאה מדאגה אמיתית לבריאות הלקוחות.

רשתות המזון המהיר לא מסתירות כי השינוי בתפריט לא נובא מאידאלים, אלא בגלל הטרנד העולמי ל-Wellness: מזון בריא וחיים בריאים (במקרה של מקדונלד'ס, נראה שאפשר לזקוף את השינוי גם לסרט ולתביעות שהוגשו נגדה בארצות-הברית).

אז איך אפשר לאכול פאסט-פוד ולהמשיך לחיות? ומהן האפשרויות הטובות יותר ברשתות המזון המהיר.

על כך, בכתבה הבאה. (המשך יבוא).

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין".

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל