פורסם בראשונה: 27.12.2015
עדכון אחרון: 27.12.2015
  • צוות אתר כללית צוות אתר כללית

מחקרי המזון הכי מעניינים של 2015

לקריאה נוחה
בזמן שביליתם במסעדות ובבתי קפה בשנה האחרונה, פורסמו המוני מחקרים מסקרנים שבדקו האם מזונות עושים טוב או רע לבריאות שלנו - אספנו בשבילכם את המיטב. מה בתפריט? קולה, קפה, חריף, פיצוחים, והרבה בשר
מחקרי האוכל הגדולים של 2015

בקיצור

1.

יצרניות המשקאות הקלים לא ירצו לזכור את 2015: מחקרים רבים מצאו קשר בין משקאות ממותקים לסכנות בריאותיות.

2.

מחקר שעשה כותרות ברחבי העולם, בגלל הפיקנטיות שלו, מצא קשר בין אכילת פלפל צ'ילי לירידה בסיכון למוות.

3.

תלמדו מהסנאים: אנשים שצרכו מדי יום אגוזי עץ או בוטנים היו בסיכון נמוך של כ־23% למוות מוקדם ממספר מחלות.

בחודש אוקטובר יצא ארגון הבריאות העולמי בהודעה שגרמה לרעידת אדמה בתחום התזונה בעולם. אחרי שמומחים מטעמו בדקו מאות מחקרים, יצאה ההכרזה הדרמטית: בשר מעובד הוא חומר מסרטן.

בעקבות ההודעה, יצא גם משרד הבריאות בסדרת המלצות, כולל  להגביל את צריכת כמות הבשר המעובד ללא יותר מפעם בחודש.

זה אמנם היה רגע השיא, אבל עוד לפני שארגון הבריאות העולמי גנב את ההצגה מכולם, פורסמו במהלך 2015 לא מעט מחקרים מסקרנים ומפתיעים, שאולי יגרמו לכם לחשוב מחדש (ובאופן בריא יותר, אנחנו מקווים) על הדברים שאתם בוחרים להכניס לפה.

​וזה מה שלמדנו על מזון ב־2014

לחצו כאן למיטב המחקרים של השנה שעברה
מיטב מחקרי המזון של 2014

בשר גורם לשבץ?

משווקות הבשר עוד לא התאוששו מההודעה של ארגון הבריאות העולמי, וכעבור כחודש הם ספגו מכה נוספת: מנתונים שנאספו מכ־11 אלף איש במחקר שארך יותר מ־20 שנים, נמצא קשר בין אכילה של בשר אדום ובשר מעובד לעלייה חדה בסיכון לסבול משבץ מוחי.

אז האם כל זה אומר שחייבים להפסיק לאכול בשר אדום? לא. מבולבלים? לחצו כאן.

שתייה מתוקה? כבד לנו

2015 הייתה שנה שגם יצרניות המשקאות הקלים לא ירצו לזכור. "שתו לנו את המיץ!", בטח אמרו לעצמם מנהלי החברות בשיחות פנימיות, אחרי שגילו כי מחקרים חדשים האשימו חלק מהמשקאות שהם מייצרים בגרימת נזק לכמה מהאיברים החשובים ביותר בגוף.

במחקר אחד נמצא קשר בין צריכה של משקה אחד ממותק או יותר לסיכון מוגדל לסבול ממחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי: מחלת הכבד השומני שאינה כתוצאה מאלכוהול (NAFLD).

קולה (עם קפאין ובלי קפאין), משקאות מוגזים אחרים עם סוכר, פונץ' פירות, ולימונדה או משקאות פירות אחרים לא מוגזים - כולם נכללו בשאלונים שחולקו ל־2,634 משתתפי המחקר. לא נמצא קשר בין צריכת משקאות דיאטטיים לשכיחות גבוהה יותר של NAFLD.

המחלה הזו היא גורם סיכון משמעותי למחלות שעלולות לגרום לנזק גדול יותר לכבד: דלקת כרונית (NASH), שחמת הכבד, אי ספיקה כבדית וסרטן הכבד.

למה לי לקחת ללב?

אבל לא רק הכבד - גם הלב שלכם סובל מכל המתוק הזה.

בכתב העת הרפואי הנחשב British Medical Journal (BMJ) פורסם מחקר שבו נמצא קשר בין שתייה של שתי כוסות או יותר ביום של משקאות ממותקים לסיכון מוגבר באופן משמעותי לאי ספיקת לב -  מחלה קשה שמקצרת את תוחלת החיים וגורמת לאיכות חיים ירודה.

כ־12 אלף אנשים מאובחנים בכל שנה במחלה, שגורמת אפילו לפעולות פיזיות פשוטות, כמו עלייה במדרגות, הופכות למשימה קשה.

במחקר שארך 12 שנים השתתפו 42 אלף גברים בגילי 45 עד 79.

משקאות דיאט משמינים!

שותים משקאות דיאט וחושבים שאתם מוגנים מכל הצרות הצרורות האלו? מצטערים לאכזב. ממחקר בו השתתפו 749 אנשים בגילי 65 או יותר התברר כי ככל ששותים יותר משקאות דיאט מוגזים, כך יש עלייה משמעותית בהיקף המותניים.

המראה החיצוני מטריד אתכם? מאחורי השומן הבטני מסתתרת בעיה גדולה הרבה יותר: גדילה שלו שהיא בדרך הכלל הסיבה לעלייה בהיקף המותניים, קשורה בסיכון מוגבר לסבול ממספר בעיות בריאותיות, כולל מחלות לב וכלי דם, זיהומים וסוכרת סוג 2.

​זה נכון שירקות גורמים לעייפות?

התזונאית שלנו עם האמת שמאחורי המיתוסים. לחצו כאן לכתבה
מיתוסים בנושא תזונה

ומים מרזים!

לא רק שהם בריאים, הם גם עוזרים לכם להרזות. אנשים ששתו חצי ליטר של מי ברז חצי שעה לפני כל אחת מארוחות הבוקר, הצהריים והערב במשך 12 שבועות, הורידו 4.3 קילו מהמשקל שלהם.

מאיפה כל המידע? מהמחקר הזה.

ומה עוד כדאי לשתות? קפה!

אפילו הוועדה הבכירה ביותר לענייני תזונה בארה"ב לא הייתה יכולה להתעלם יותר מהפופולריות של הקפה, והתייחסה אליו בפעם הראשונה במשך 40 שנות קיומה. ההמלצה שלה: לכו על זה!

במסמך רשמי ציינו חברי הוועדה כי יש ראיות עקביות לפיהן יש מספר יתרונות בריאותיים בשתייה של עד חמש כוסות (או עד 400 מיליגרם של קפאין) ביום, כולל סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, לסוכרת סוג 2 ולמחלת פרקינסון.

אבל לפני שאתם מתחילים ללגום קפה בלי הכרה, בוועדה מבקשים להבהיר שהם מתכוונים לקפה כקפה, וכאשר אתם מוסיפים לו קלוריות - מקצפת, מחלב, או מסוכר - אתם לא מועילים לגוף שלכם. "חשוב להקפיד ולמזער את כמות הקלוריות והסוכרים שמגיעים מסוכר מוסף וממוצרי חלב עתירי שומן או תחליפי חלב, אותם נוהגים להוסיף לקפה", ביקשו שם להבהיר.

תוסיפו פלפל לחיים

מחקר נוסף שפורסם ב־BMJ ועשה כותרות ברחבי העולם, בגלל הפיקנטיות שלו, מצא קשר בין אכילת פלפל צ'ילי לירידה בסיכון למוות.

במחקר השתתפו קצת פחות מחצי מיליון איש, והתברר כי אלו שאכלו פלפל צ'ילי (יבש או טרי) פעם בשבוע לפחות, היו בסיכון מופחת למות במהלך 7 שנות המחקר, בהשוואה לאלו שאכלו את החריף הזה פחות מפעם בשבוע. את התודות צריך להפנות לרכיב הפעיל בפלפל חריף, קפסאיצין, לו יש מספר יתרונות בריאותיים.

חובבים של רוטב צ'ילי ושל שמן צ'ילי? מצטערים, הם לא ממש יעילים.

גבירותי ורבותי, יש לנו פיצוח!

מסתבר שיש לנו מה ללמוד מסנאים, לפחות בתחום התזונה: מחקר שכלל יותר מ־120 אלף אנשים בגילי 69-55 בהולנד, מצא כי אנשים שצרכו מדי יום אגוזי עץ או בוטנים היו בסיכון נמוך של כ־23% למוות מוקדם ממספר מחלות בהשוואה לאנשים שלא צרכו אותם.

על אילו מחלות מדובר? סרטן, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה ומחלות ניווניות (למשל אלצהיימר).

וכמה כדאי לאכול ביום, לפי המחקר? כ־10 גרם לנשים ועד 15 גרם  לגברים. כמה זה במספרים? ב־10 גרם נכנסים כ־2.5 אגוזים או כ־8 בוטנים. ב־15 גרם נכנסים כ־3.5 אגוזים או כ־12 בוטנים.

שקדים, אגוזי קשיו ופיסטוקים, המכילים פחות קלוריות, עדיפים למשל על פני אגוזי מקדמיה ואגוזי פקאן, שבהם נמצאת כמות החלבון הנמוכה ביותר לצד מספרים גבוהים של שומנים ושל קלוריות.

ומה לגבי חמאת בוטנים? התשובות כאן.

​מה הכי כדאי לפצח?

התזונאית שלנו ממליצה על הגרעינים הכי בריאים
הגרעינים שהכי בריא לפצח

המזונות שעושים טוב למוח

כולנו רוצים לחיות כמה שיותר, אבל לא פחות חשוב – לחיות בגיל מבוגר כשהמוח שלנו מתפקד טוב. מסתבר שהדרך לשם עוברת דרך הפה שלנו.

ב־Neurology, כתב העת של האגודה האמריקאית לנוירולוגיה, פורסם, ככל הידוע, המחקר המקיף ביותר שנעשה על הקשר שבין התזונה שלנו לבין תפקוד המוח שלנו בגילים המבוגרים.

במשך כחמש שנים נבדקו הרגלי האכילה של כ־28 אלף איש בגילי 55 ויותר מ־40 מדינות, והממצאים עולה כי האנשים עם התזונה הבריאה ביותר היו בסבירות נמוכה ב־24% לסבול מירידה בתפקוד הקוגנטיבי בהשוואה לאלו עם התזונה הכי פחות בריאה. פגיעה קוגניטיבית כוללת תופעות כמו אובדן זיכרון, ופגיעה במהירות התגובה ובכושר השיפוט.

רגע, אז מה אכלו אלו שהמוח שלהם תפקד טוב יותר? שאלה מצוינת! לצורך המחקר כתבו המשתתפים בשאלונים מה הם נוהגים לאכול, לפי חלוקה למזון "בריא" ו"לא בריא". תזונה בריאה נטתה לכלול כמויות גדולות יותר של ירקות, פירות, דגים, אגוזים, מוצרי סויה, וצריכה מתונה של אלכוהול. מזונות לא בריאים כללו בין היתר בשר אדום, מזון מטוגן בשמן עמוק וממתקים.

שתהיה שנה בריאה וטעימה - ניפגש שוב בתחילת 2016

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל