פורסם בראשונה: 28.01.2009
עדכון אחרון: 13.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מה מבשלים לילדי הגן

לקריאה נוחה
רבים מילדי הגן אוכלים ארוחות בוקר וצהריים מחוץ לבית. איך אנחנו יכולים לוודא שהם מקבלים תזונה איכותית ועל מה אנחנו צריכים להקפיד בבית? מדריך להורים עובדים

​​​האם הבת שלך אוכלת ארוחת בוקר בגן?

האם הבן  שלך אוכל ארוחת צהריים בצהרון?

האם גם הילדים שלכם אוכלים בבית, מראשון ועד חמישי, רק ארוחת ערב?​

אם התשובה לאחת משלוש השאלות הנ"ל היא חיובית, יש לכם סיבה טובה להמשיך לקרוא את הכתבה. יש לכם גם סיבה טובה נוספת לקרוא את הכתבה משתי סיבות נוספות:

• לא כל הגנים מקפידים  על תזונה בריאה.

• יש ילדים שאוהבים מאוד את האוכל בגן ואוכלים היטב ויש ילדים שמעדיפים את האוכל בבית ובקושי אוכלים בגן. 

ארוחת בוקר

ברוב הגנים מגישים את הארוחה הראשונה לקראת עשר ולכן מומלץ מאוד לאכול את ארוחת הבוקר בבית. ארוחת הבוקר יכולה לכלול ביצה, גבינות, לחם וירקות, אך ניתן להסתפק בדגני בוקר עם חלב, או פרוסת לחם עם גבינה.  עוד רעיונות לארוחות בוקר מהירות ומהנות:

• כריך או טוסט עם גבינות: לחם מדגנים מלאים עם גבינה צהובה או גבינה בולגרית/ צפתית/ פטה עם עגבניות וזיתים. 

• דייסת בריאות: חלב עם כפות שיבולת שועל (קוואקר). לאחר הבישול אפשר להוסיף קינמון ו/או בננה. 

• דגני בוקר משודרגים: חלב, דגני בוקר (עדיף מדגנים מלאים), פירות חתוכים כמו: בננה, תותים או כל פרי אהוב אחר.

• מוזלי: יוגורט, פירות חתוכים: תפוח, אגס, בננה, תותים, גרנולה או דגני בוקר מלאים. אפשר להמתיק עם מעט דבש או סילאן.

 ארוחת עשר

ישנם גנים בהם הילדים מביאים מהבית את ארוחת העשר, ואז אחריות ההורים היא לדאוג לארוחה בריאה. כדי למנוע את הוויכוחים, כדאי לשבת יחד עם הילד או עם הילדה ולתכנן מראש יחד איתם אילו כריכים הם יקחו לגן במשך כל השבוע. מומלץ מאוד להכין יחד טבלה ולכתוב בה כל יום איזה מילוי יהיה בכריך. אפשר להגיע להסכמה שכריך עם שוקולד יהיה רק ביום ששי או רק פעמיים בשבוע. בשאר ימי השבוע מומלץ לבחור במגון של תוספות בריאות למילוי ובהן: גבינה או קוטג' וזיתים, גבינה צהובה ועגבניה, אבוקדו וטחינה. כדאי להוסיף לכריך גם פירות וירקות, רצוי כאלה שעמידים יחסית כמו מלפפון, גזר, פלפל ועגבניות שרי. אחסון בקופסת פלסטיק יקטין את הסיכון שהפירות והירקות ימעכו ויזרקו לפח.

 מוצרי חלב

בגילאי הגן, מומלץ לאכול לפחות שתי מנות של מוצרי חלב ביום (דוגמאות למנה: כוס חלב, גביע יוגורט, פרוסת גבינה צהובה). התזונה בגן בדרך כלל לא מספקת את הכמות הדרושה, ולכן כדאי להוסיף לארוחות בבית כוס חלב או יוגורט או גבינה או גם וגם. אפשרויות נוספות הן להוסיף לסלט גבינה מלוחה או צפתית, לאכול טוסט עם גבינה צהובה או בולגרית, לאכול פשטידה על בסיס גבינה, פסטה אפוייה עם קוטג' או ריקוטה ומוצרלה, או חביתיות גבינה.

​​

 לחם ודגנים

אם בגן הילדים אוכלים מזונות עשירים בפחמימות כמו: לחם לבן, פיתה, פסטה, תפוח אדמה וצ'יפס, כדאי לאכול בבית מזונות עשירים בפחמימות שהם גם עשירים בסיבים תזונתיים כמו: דגני בוקר מלאים, לחם מחיטה מלאה או לחם שיפון, אורז מלא, תירס, בטטה וקטניות (אפונה, עדשים, גרגירי חומוס, שעועית). אם הילד לוקח איתו כריך מהבית, כדאי להציע לו לחם, לחמניות ופיתות מחיטה מלאה, שמכילים סיבים תזונתיים ותורמים לבריאות ולתחושת השובע.

 ירקות ופירות

אם בגן הילדים אוכלים מעט ירקות או פירות, כדאי לאכול בארוחת הערב בבית סלט גדול ו/או ירקות מבושלים ולקנח בפרי. פירות אפשר להציע גם אחר הצהריים בצורתם הטבעית (ככל שהם יהיו יותר זמינים, כלומר חתוכים ונוחים לאכילה, כך יאכלו מהם יותר), כסלט פירות, או כשייק פירות על בסיס חלב או יוגורט.

 מנה בשרית

ישנם גנים בהם לא מגישים מנה בשרית (לרוב, מסיבות של כשרות). במקרים כאלה, מומלץ להשלים את המנה הבשרית בסוף השבוע ובחלק מארוחות הערב במהלך השבוע. 

מומלץ לבחור בשר בקר טרי רזה, המספק רכיבי תזונה חיונים לבריאות הכללית, לגדילה ולהתפתחות. בשר בקר טרי מספק כמויות משמעותיות של אבץ וברזל, שני מינרלים החסרים לעתים תכופות בתזונת ילדים (וגם מבוגרים). הבשר מספק גם כמויות משמעותיות של חלבון ​באיכות גבוהה ושל ויטמינים מקבוצה B, כמו ריבופלאבין, ניאצין וויטמין B12. ברזל, אבץ וויטמין B12 מצויים בכמות משמעותית יותר בבשר בקר בהשוואה לעוף, הודו ודגים. 

בשר בקר בריא לילדים?

יש אנשים שבשל מיתוסים שגויים נמנעים מאכילת בשר בקר ומונעים אותו גם מילדיהם:

המיתוס: בשר מכיל כמות גבוהה של שומן לא בריא. 

האמת: כמחצית מהנתחים של בשר בקר מכילים פחות שומן וכולסטרול מנתחים אחרים של בשר עוף והודו! 

המיתוס: בשר בקר קשה ללעיסה ולעיכול ומצריך עבודה רבה בבישולו. 

האמת: בחירה בנתחים המתאימים של בשר בקר טרי ובמתכונים מהירים וקלי הכנה, יביאו לתבשילים טעימים שילדים אוהבים (וגם מבוגרים) והבשר יהיה רך וקל ללעיסה. 

אפשרויות לגיוון: מרק בשר וירקות, ספגטי בולונז, קציצות ברוטב עגבניות עם אורז או פסטה, ממולאים – קישואים, פלפל, כרוב.

בארוחות שניתנות בבית יש לנו יותר שליטה על המזון שמוגש לילדים. ארוחות אלה מהוות את ההזדמנות להשלמה של כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים שהילדים לא אכלו (או שלא אכלו מהם מספיק) במשך היום כדי להשיג תזונה מאוזנת.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל