פורסם בראשונה: 01.03.2011
עדכון אחרון: 01.03.2011
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

מדריך הקניות למזון בריא

לקריאה נוחה
מצד אחד אין סיבה לקנות רק מזונות אורגניים ואף אחד גם לא מצפה שתגדלו חיטה לשימוש עצמי בגינה. מצד שני, חשוב מאוד לבחור מזון בריאותי ואיכותי ואת זה אפשר לעשות בעזרת המדריך להבנת הנקרא על התוויות של מוצרי המזון
האם גם אתם מרגישים חוסר נוחות כאשר אתם מוצפים חדשות לבקרים בידיעות על איכות המזון שאתם צורכים? האם גם אתם נמנעים מלקנות מזונות שונים - כמו פסטרמה, מיונז קל, מרגרינה, חמאה, דגני בוקר ולחם חי - כיוון שמישהו הטיל ספק בתרומתם לבריאות? כמה מכם הפסיקו לאכול דגים, מזונות משומרים ואפילו תותים? האם גם אתם מפחדים? האם גם אתם שוקלים מעבר לתפריט שכולו מזונות אורגניים? האם גם אתם מרגישים כי אמצעי התקשורת אחראים במידה רבה לגל צונאמי ענק שכל כולו מזון בריא, תזונה בריאה ומזון אורגני?

האם מזון אורגני בריא יותר?

בעולם האידיאלי חשוב שנאכל מזון בריא, טבעי וטרי ככל שיהיה, אך למרבה הצער זה כמעט בלתי אפשרי בעולם האמיתי. אנחנו חיים בעולם תעשייתי, וגם בהכנת האוכל האורגני שלנו אנחנו נעזרים באמצעיים תעשייתים ברמה זו או אחרת (לדוגמה, אפונה אורגנית בקופסת שימורים). 

רובנו לא מלווים את החיטה מרגע הזריעה, דרך הקציר, טחינת הגרגרים ועד שלב האפייה. מעטים בלבד הם האנשים, שמגדלים את העגבנייה האורגנית בחצר ביתם, קוטפים וחותכים ישר לצלחת. לכן כדאי להפנים: מרגע בריאתו של המזון ועד לרגע העיכול בגופנו הוא עובר דרך ארוכה. ובכל זאת, מזון בריא זה לא אוטופיה.

איך בכל זאת נאכל מזון בריא? 

דבר ראשון תתחילו לקרוא תוויות, תתחילו לבחור את המצרכים שאתם מכניסים הביתה קודם כל על פי איכותם. פירוט הרכיבים מופיע על כל מוצר והוא כולל גם את צבעי המאכל והחומרים המשמרים שהוא מכיל.

​​

מה אומרים לי הערכים התזונתיים שעל התווית?

בטבלת הערכים התזונתיים יופיע פירוט של אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים. בארץ יש פירוט ל־100 גרם מוצר, ולעתים אף יופיע פירוט נפרד לגודל מנה. אם ברצונכם להשוות בין שני מוצרים, השוו בין הערכים המופיעים ל־100 גרם. אל תשכחו שכמות הערכים שיש ב־100 גרם מוצר לפני בישול שונה מכמות הערכים שיש ב־100 גרם לאחר הבישול. בחלק מהמזונות היבשים כמו פסטה או קטניות החברות נותנות ערכים של מזון יבש וחלק מהחברות נותנות פירוט של הערכים לאחר בישול.

האם יש חשיבות לסדר הופעת הרכיבים?

כן, מאוד! אם רוצים לקנות לחם איכותי ועשיר בסיבים תזונתיים, צריך לבדוק שהרכיב הראשון הוא דגן מלא וזה יכול להיות חיטה מלאה או טרום נבוטה או שיפון מלא. גם הרכיב השני ברשימה צריך להיות דגן מלא. אם הרכיב הראשון או השני הוא קמח חיטה כהה או קמח חיטה או שיפון פשוט, מדובר בלחם דל בסיבים, וגם אם יקראו לו "לחם חי" או "לחם כפרי" או "לחם דגנים". 

באותו אופן בדקו את שאר המצרכים אותם אתם מעוניינים לקנות, השוו בין הגבינות השונות, הנקניקים, הסלטים המוכנים והממרחים. היו בררנים ובחרו במצרך האיכותי ביותר המתאים לכם. שימו לב: "שומן צמחי מוקשה" זו מרגרינה, "חלבון צמחי" יכול להיות גלוטן או סויה או כל חלבון אחר שמגיע מהצומח.

האם להקפיד לבחור מוצרים ללא כולסטרול?

ישנם מזונות שהיצרנים דואגים לציין שאינם מכילים כולסטרול, אבל האם מלכתחילה היה בהם כולסטרול? בחלק לא מבוטל מהמקרים התשובה לשאלה זו היא: לא, מעולם לא היה בהם כולסטרול, מדובר באקט שיווקי בלבד. 

מעבר לכך, העובדה שאין במצרך המזון כולסטרול לא הופכת אותו לבריא יותר בהשוואה למצרך מזון אחר. חשוב לבדוק מה הכמות הכוללת של השומן, כמה מתוכו הוא רווי, וכמה שומן טראנס מכיל, האם יש בו פחמימות פשוטות או אולי הרבה נתרן. מידע זה תוכלו לקבל מטבלת הערכים התזונתיים.

האם יש מזונות שעדיף להכין בעצמנו?

רגע לפני שאתם מחליטים לשים את המזון המוכן בעגלת הקניות, חשבו לרגע כמה זמן וכסף תאלצו להשקיע בכדי להכין את אותו מוצר בעצמכם? אולי עדיף להכינו לבד? מאכלים כמו מרקים, תבשילים, ממרחים, סלטים מוכנים יכולים להיות הרבה יותר מזינים וטעימים כאשר מכינים אותם בבית ללא חומרים משמרים או תוספים להעשרת הטעם והריח. מזון ביתי יהיה לעיתים קרובות מזון בריא יותר.

אורלי ויסיד היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל