פורסם בראשונה: 06.06.2013
עדכון אחרון: 02.08.2016
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

תזונה לטיפול במחלות לב

לקריאה נוחה
הלב וכלי הדם שלנו אחראים להזרמת דם ולהעברת חמצן לכל איברי הגוף, ולכן פגיעה בהם עלולה לגרום לפגיעה קשה בכל האיברים, למחלות כרוניות ואף למוות. מה כדאי לכם לאכול כדי למנוע מחלות לב, ובאיזו תזונה לבחור אם כבר חליתם? המדריך המלא
בחור עם תפוח

בקיצור

1.

מומלץ לאכול מזונות דלי שומן, להמעיט בשומן רווי ולהימנע משומן טראנס.

2.

כדאי להחליף את המוצרים מקמח לבן במוצרים מקמח מלא, וגם להרבות באורז מלא וקטניות.

3.

אכלו ירקות בכל הצבעים, הרשו לעצמכם מנת פירות ביום ושתו הרבה תה ירוק.

מהן מחלות לב (מחלות קרדיו־וסקולריות)?

מחלות קרדיו־וסקולריות הן מחלות של מערכת הלב וכלי הדם, נכללות בהן - אוטם של שריר הלב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה ועוד.

חלק מהמחלות הקרדיו־וסקולריות נגרמות כתוצאה מזרימה לקויה של דם בכלי הדם בגלל תהליך טרשתי. בתהליך טרשתי (ארטריוסקלרוזיס) נוצר משקע (פלאק) בדופנות העורקים המובילים דם לאיברי הגוף. כתוצאה מכך העורקים צרים יותר, וזרימת הדם לאיברים נפגעת.

היווצרות המשקע היא תהליך שנמשך שנים. נוסף על היצרות הדרגתית של העורקים עלולים להיווצר גם קרישי דם. אלה, עלולים בתנועתם להביא לחסימה של כלי דם ובכך למנוע מעבר של חמצן לאיברים.

​עברת ארוע לב?

זוהי רמת הכולסטרול הרע המומלצת
עברת אירוע לב? זוהי רמת הכולסטרול הרע המומלצת

למה זה קורה?

גורמי הסיכון למחלות הלב כוללים גורמים גנטיים, סביבתיים והתנהגותיים. ניתן לחלק את גורמי הסיכון לכאלה שאין ביכולתנו להשפיע עליהם (כמו גיל, מין ותורשה) ולכאלה שנמצאים בשליטתנו וקשורים לאורח החיים שלנו (כמו עישון, פעילות גופנית, מתח נפשי ותזונה).

למה זה גורם?

כיוון שהלב וכלי הדם אחראים להזרמת דם ולהעברת חמצן לכל איברי הגוף, עלולות מחלות של הלב ושל כלי דם לגרום לפגיעה קשה בכל האיברים, למחלות כרוניות קשות ואף למוות.

כך, למשל, אדם שסובל ממחלה ראשונית של לחץ דם גבוה עלול לסבול בעתיד ממחלת כליות כרונית. אדם אחר שסובל מרמות גבוהות של כולסטרול בדם עלול לסבול בעתיד מאוטם בשריר הלב.

תזונה למניעת מחלות לב

שומן
מומלץ שהשומן יהווה 40%-25% מסך הקלוריות היומיות. יש להמעיט באכילת שומן רווי (שנמצא בגבינות ובבשרים שמנים אך גם במזונות מהצומח כמו שמן קוקוס השנוי במחלוקת), להימנע משומן טראנס (שנמצא בעיקר במאפים ובחטיפים המכילים שומן צמחי מוקשה) ולהמעיט במזונות המכילים כמות גבוהה של כולסטרול (בשר בקר שמן, חמאה, איברים פנימיים).

כמו כן מומלץ לשלב בתפריט מזונות דלים בשומן רווי ומזונות עשירים בשומן חד ורב בלתי רווי מסוג אומגה 3, כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה גולמית, אגוזי מלך, שקדים, זרעי פשתן ועוד. מומלץ לצרוך יותר אומגה 3 בעיקר חומצת שומן שמקורה בדגים.

פחמימות, דגנים מלאים וקטניות
מומלץ להחליף את הפחמימות הפשוטות (כמו לחם לבן, פיתות, פתיתים, עוגות ומאפים) בפחמימות מלאות ובקטניות (לחם מדגנים מלאים, אורז מלא, כוסמת, עדשים, גרגירי חומוס, שעועית ועוד). כך יועשר התפריט בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים מהמזון – רכיבים המפחיתים את הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות

דגים
מומלץ לשלב שתיים עד שלוש מנות דגים בתפריט השבועי. כדאי להעדיף דגים שמנים שמכילים אומגה 3, כמו סלמון, טונה ופורל.

מוצרי חלב
מומלץ להחליף את מוצרי החלב השמנים במוצרי חלב דלים בשומן וללא סוכר מוסף, כמו יוגורט וגבינות עד 5% שומן.

ביצים
אדם בריא יכול לאכול 6-5 ביצים בשבוע, מי  שסובל ממחלה כרונית נוספת כמו סוכרת או מחלת לב כלילית יתייעץ עם דיאטנית לגבי הכמות המומלצת לו.

פירות וירקות
פירות וירקות עשירים בסיבים תזונתיים, וויטמינים, מינרלים וברכיבים נוגדי חמצון. מומלץ לאכול לפחות 5 מנות ליום מסוגים ומצבעים שונים. מומלץ לאכול את הפרי שלם וטרי. בנוגע לירוקת, מומלץ לאכול אותם טריים, מאודים או מוקפצים. מומלץ לאכול עם הקליפה אם אפשר.

אכילת ירקות ופירות על חשבון מזון מעובד, חטיפים ומזונות אחרים העשירים בסוכר מוסף, נתרן, ובחומרים משמרים מועילה לבריאות.

לסובלים מבעיות בריאותיות שהומלץ להם להגביל צריכת פירות וירקות, יש להתייעץ עם דיאטנית.

שתייה
מומלץ להימנע משתיית משקאות ממותקים בסוכר או בפרוקטוז, ומשתיית מיצי פירות.

שותים מתוק? לא בטוח שהלב יעמוד בזה

למה? כנסו כנסו
שותים מתוק? לא בטוח שהלב יעמוד בזה

אלכוהול
חובבי הטיפה המרה שבניכם אולי יופתעו או יתאכזבו, אבל אין המלצה לשתות אלכוהול כטיפול ומניעה במחלות קרדיוווסקולאריות.

קפה
אין גם המלצה לשתות או לא לשתות קפה כדי למנוע מחלות קרדיוווסקולאריות.

תה ירוק
נמצא קשר בין שתיית תה ירוק להורדת הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות, מומלץ לשלב אותו בתפריט היומי.

מלח
מומלץ להפחית את כמות הנתרן במזון, להעדיף אוכל טבעי וטרי ולהמעיט במזון מעובד ותעשייתי. כדי למנוע  מחלות קרדיווסקולאריות יש להגביל את צריכת המלח ל־4 גרם ביממה. כדאי להיעזר בעשבי תיבול ותבלינים טהורים בהכנת המזון. 

תזונה לטיפול במחלות לב

דיאטה ים תיכונית
במחקרים נמצא כי דיאטה ים תיכונית יעילה בהפחתת ערכי הטריגליצרידים (שומנים בדם) ובהעלאת ערכי הכולסטרול הטוב. הדיאטה גם נמצאה מועילה במקרים של לחץ דם גבוה ומתאימה למניעת סוכרת, תסמונת מטבולית, השמנה ודיסליפידמיה (אלה מהווים גורמי סיכון למחלות קרדיוווסקולאריות).

מקורה של הדיאטה היא בתזונה שמאפיינת את המדינות שבאגן הים התיכון. יש בה העדפה ברורה למזון טרי וצמחוני על פני מזון מעובד ומזון מן החי. יש להגביר צריכה של מזונות עשירים בשומן חד ורב בלתי רווי ולהפחית צריכה של מזונות עשירים בשומן רווי ובכולסטרול. בכל מקרה, יש להקפיד על כמות קלוריות יומית מתאימה.

מה זה אומר? יותר פירות וירקות, אגוזי מלך, שמן זית ושמנים טובים נוספים, יותר דגנים מלאים וקטניות, אכילה מתונה של דגים, ביצים, מוצרי חלב רזים ובשר רזה. נוסף על כך, על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית אפשר לשתות מעט יין עם הארוחות (לכל היותר מנת משקה אחת לאישה או שתי מנות משקה לגבר).

דיאטת DASH
ייעודה של הדיאטה הינו טיפול בלחץ דם גבוה. על פי הדיאטה הזאת יש להפחית צריכה של שומן ושל סוכרים פשוטים ולהעשיר את התפריט במזונות שעשירים בסידן, באשלגן, במגנזיום ובסיבים תזונתיים.

במחקרים נמצא כי דיאטת DASH אכן יעילה למניעה ולטיפול במקרים של יתר לחץ דם. נוסף על הדיאטה מומלץ לשלב עקרונות נוספים של אורח חיים בריא: פעילות גופנית, הפחתת נתרן במזון והימנעות משתיית אלכוהול מעבר לכמות המומלצת.

צמחונות/טבעונות
מדובר בדיאטה בה נמנעים מאכילת מזונות מן החי. קיימות רמות שונות של צמחונות/טבעונות ולרוב הן מגיעות בגלל מניעים בריאותיים או אידיאולוגיים. הדיאטה מבוססת על אכילה מוגברת של מזונות מן הצומח כגון: פירות, ירקות, דגנים, אגוזים וקטניות ואכילה מועטה (או בכלל לא) של מזונות שמקורם מהחי כגון: ביצים ודגים. על כן תהיה דיאטה צמחונית או טבעונית מאוזנת דלה בשומן רווי ובכולסטרול ועשירה ברכיבים תזונתיים הידועים בתורמים לבריאות. דיאטה זו יכולה לעזור בהפחתת גורמי הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות.

​מה עוד יעזור ללב שלכם?

שנת צהריים!מתכננים שנ"צ? הלב שלכם יודה לכם

שינויים בתזונה
מומלץ להגביר אכילת מזונות שעשירים בסיבים תזונתיים כדי להוריד את ערכי הכולסטרול הרע בדם.

מומלץ לאכול כמה יחידות אגוזי מלך ו/או שקדים לא קלויים בארוחות הביניים - על חשבון חטיפים אחרים שעשירים בשומן ובסוכר הנאכלים בין הארוחות - כדי להפחית את רמות הכולסטרול בדם. מומלץ גם לאכול מוצרי חלב דלים בשומן וללא סוכר. אלה - כך עולה ממחקרים שונים - יעילים בהפחתת לחץ דם גבוה.

ומה בנוגע לתוספי תזונה?

יש מחקרים שמהם עולה שנטילת תוספים מסייעת לטפל במחלות לב ואף למנוע אותם מלכתחילה, ויש מחקרים סותרים שמהם עולה שאין בכך שום תועלת. אם החלטתם ליטול תוספי תזונה, חשוב שתתייעצו לפני כן עם הרופא שלכם.

אלה הם תוספי התזונה שעשויים לשפר את בריאות הלב:

אומגה 3
לטיפול בהיפרטריגליצרידמיה (רמות גבוהות של טריגליצרידים, הלא הם שומנים בדם). הכמות המומלצת: 4-3 גרם ביום.

פיטוסטרולים
2-1 גרם ביום לטיפול ביתר כולסטרול בדם.

ויטמין D
אם נמצא בבדיקות דם חוסר בוויטמין D, יכול תיקון החסר למנוע מחלות של הלב ושל כלי הדם.

מגנזיום
אם נמצא בבדיקות דם חוסר במגנזיום, יכול תיקון החסר למנוע מחלות לב וכלי דם.

בשורה התחתונה

הרפואה ממשיכה לפתח ולשכלל כלים לטיפול במחלות לב וכלי דם, אך למרות זאת השכיחות שלהן באוכלוסייה הולכת וגדלה. העובדה הזאת מחזקת ומדגישה את הצורך של כל אחד מאיתנו להיות אחראי לאורח החיים ולמצב הרפואי שלו.

חשוב לזכור: בכל הנוגע למחלות של הלב ושל כלי דם יש חשיבות רבה לרפואה מונעת. כל אחד יכול לאמץ לליבו תפריט בריא, מאוזן וזמין.

שימו לב: בדיקת שומנים בדם יכולה להציל אתכם מהתקף לב. בדקו אם מופיעה המלצה כזאת בתיק הרפואי האישי שלכם.

מקורות:
מסמך עמדה, המלצות תזונתיות למניעת מחלות קרדיו־וסקולריות של האיגוד הקרדיולוגי בישראל ושל עמותת עתיד אפריל 2015 (עדכון מאפריל 2011)

הידעת? במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ/י​ כאן

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית ומאמנת אישית לתזונה נכונה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל