פורסם בראשונה: 02.11.2011
עדכון אחרון: 02.11.2011
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

איך לשמור על דיאטה

לקריאה נוחה
קשה למצוא את נקודת האיזון בין ויתור על הרגלים ישנים לבין הסתגלות להרגלי אכילה חדשים ונכונים. זו גם הנקודה שבה הדיאטה עלולה להיתקע. שבע דרכים יעזרו לכם לדלג על המכשול הגדול

בקיצור

1.

מוטיבציה חיצונית (להיראות טוב בבר מצווה של הבן) דוחפת אותנו לתהליך השינוי.

2.

מוטיבציה פנימית מביאה להנאה וסיפוק מהתהליך, מהשינויים ומההצלחות הקטנות והגדולות שבדרך.

3.

דיאטה אובססיבית היא התנהלות של הימנעות יתר, שגוררת אחריה מצבים של איבוד שליטה - וכדי להימנע מכך ישש לנו שבע דרכי פעולה, בהמשך הכתבה.

חגים, סעודות גדולות, לחץ, בילויים, חו"ל, בתי מלון, ילדים, פיקניק, משפחה, שעמום, חברים, שמחות, ארוחה מפסקת, טלוויזיה, אורחים, מסעדות – כל אלה מילאו את החודשים האחרונים במדינתנו הקטנה. לכן, יש סיכוי לא קטן שאלו מכם שהיו בתהליך של ירידה במשקל, חוו קושי להמשיך בתהליך וייתכן שאף הוסיפו לעצמם כמה קילוגרמים מיותרים.

מרגישים מיואשים? תקועים? חסרי מוטיבציה?

הגיוני מאוד. הייתם בטוחים שהצלחתם לסגל לעצמכם הרגלי אכילה נכונים, שכלום לא יזיז לכם ושהפעם זה יהיה לנצח. אך גיליתם שפיקניק אחד או ארוחת בוקר מלאה בכל טוב של בית מלון משכיחים מכם את כל מה שהחלטתם עם עצמכם, ושיש מצבים בהם אתם אוכלים הרבה יותר ממה שתכננתם.

למה זה קורה?

כאשר מחליטים על הצורך בשינוי התנהגותי, אנו תמיד נאלצים לוותר על משהו. תהליך ירידה במשקל דורש מאיתנו לוותר על הרגלים שנמצאים אתנו שנים רבות.

קשה למצוא את נקודת האיזון בין ויתר על הרגלים ישנים לבין הסתגלות להרגלי אכילה חדשים ונכונים, כפי שהומלץ לנו על ידי הדיאטנית. רבים המתחילים בתהליך של שינוי בריאותי חוזרים שוב ושוב על אותה התנהלות: התעסקות יתר באכילה תוך היצמדות לתפריט קבוע, אכילה בשעות קבועות וקביעות דיכוטומיות לגבי מאכלים (מאכלים שאסור לאכול מול מאכלים שמותר לאכול).

התנהלות זו של הימנעות יתר גוררת אחריה מצבים של איבוד שליטה. תקופת החגים, אשר מלאה בפיתויים מהווה זמן מצוין לאיבוד שליטה.

אז איך חוזרים לעניינים?

ההנעה להתחיל תהליך היא המוטיבציה והיא גם זו שדוחפת אותנו קדימה, ומאפשרת לנו להמשיך למרות הקשיים. יש סיכוי שאתם כבר עם מוטיבציה פנימית חזקה מאוד. כל הכבוד, פשוט תמשיכו. אך אלו מכם שאינם חשים כי הרצון לשינוי מגיע מבפנים יש לכם עבודה לעשות, בכדי למצוא רצון זה.

מהי מוטיבציה חיצונית?

מוטיבציה חיצונית היא זו שדוחפת אותנו לתהליך השינוי כתלות בסביבה החיצונית שלנו.  לדוגמה: אמא שמחליטה לרדת במשקל לחתונה של הבת, הבעל שמגיע לדיאטנית כדי שאשתו תפסיק להציק לו, הנערה שרוצה להיכנס לבגד ים בקיץ. כל אלה גורמי מוטיבציה חיצוניים, אולם הבעיה היא שהם זמניים כי מה יקרה אחרי החתונה? האם האישה תפסיק להציק  ומה יקרה כשהחורף יגיע? נכון, התהליך יקטע עד שיגיע גורם חיצוני אחר שיעורר בנו צורך להתחיל שוב בתהליך.

מהי מוטיבציה פנימית?

מוטיבציה פנימית מביאה להנאה וסיפוק מהתהליך, מהשינויים ומההצלחות הקטנות והגדולות שבדרך. היא מגיעה מבפנים, היא חזקה ואינה תלויה בשינויים הסביבתיים. לדוגמה: הנאה מהתחושה של החוסר תלות בסיגריות אצל אדם שנגמל מעישון, הנאה מספורט אצל זה שהצטרף לקבוצת טריאתלון. במקרה של ירידה במשקל זו יכולה להיות התחושה הטובה עם אכילה של מזון בריא או היכולת לנשום ולישון טוב יותר בעקבות הירידה במשקל.

מה חשוב יותר - מוטיבציה פנימית או חיצונית?

יש אנשים שבאים מראש לתהליך עם מוטיבציה פנימית חזקה מאוד, אך רובנו נגיע לתהליך כל כך משמעותי עם מעט מוטיבציה פנימית הנתמכת במוטיבציה חיצונית.

תוך כדי התהליך, כדאי לעבוד על פיתוח מוטיבציה פנימית כך שהשינוי יתחיל מבפנים, ובו בזמן להמשיך ולהיתמך במוטיבציה המגיעה ממקורות חיצוניים (כמו מחמאות מהסביבה, בקשת עזרה מהמשפחה ומהשותפים לישיבות בעבודה').

7 דרכים למציאת המוטיבציה הפנימית

1. לקבוע מטרה
נסחו לעצמכם מטרת על מפורטת כתבו כמה שיותר, מה יצא לכם באופן אישי מכל התהליך, למה זה חשוב לכם להתחיל בו דווקא עכשיו?

2. לכתוב חזון
כתבו לעצמכם חזון, בו תראו את עצמכם לאחר שתגיעו ליעד שהצבתם. איך תרגישו? איך תיראו? מה תשדרו? כתבו סצנה מסרט דמיוני של חייכם, כאשר תשיגו את מטרתכם.

3. לדעת מהו המחיר
הכירו באמביוולנטיות של התהליך בבעד ובנגד - מה המחיר שעליכם לשלם? ערכו רשימה של חסרונות ויתרונות, כתבו כל מה שעולה על דעתכם. למה כדאי לכם? מה יהיו התוצאות?

4. לזרום עם התהליך
בדקו עם עצמכם – האם אתם מרגישים טוב? האם זו הדרך הנכונה עבורכם? האם תוכלו להמשיך ככה לעד? אם אתם חשים לא טוב, מרגישים תסכול, ייאוש, שעמום, אי נוחות פיזית או רגשית – אל תתעלמו, בדקו מה אתם יכולים לעשות אחרת, לכו לדיאטנית שתעזור לכם לבחון את הדרך.

5. ליהנות מהדיאטה
יצרנות ויצירתיות – הכינו מאכלים בריאים וטעימים, חפשו פעילויות ספורט חדשות – תהנו!

6. להכיר את הגוף שלך
הכירו את תחושות גופכם, הכירו את רגשותיכם, אל תערבבו בין רעב גופני לרעב רגשי. איכלו בצורה חופשית על פי תחושות גופכם (רעב ושובע), ואם אתם סובלים מאכילה רגשית היעזרו באיש מקצוע כדי לפתור זאת.

7. להיצמד לערכים
היצמדו לערכים שלכם גם כאשר מדובר באכילה – כבוד, שלווה, נחת, הנאה, סיפוק כל אחד וערכיו, חישבו מה חשוב לכם בחיים, האם אתם מיישמים את זה גם בתהליך הנוכחי?

אם לאחר כל אלה הגעתם למסקנה שאין לכם מוטיבציה כרגע להתחיל בתהליך, היפגשו עם דיאטנית, התייעצו איתה אם זה הזמן הנכון עבורכם. אם תתחילו בתהליך שכזה חסרי מוטיבציה, הסיכוי שתצליחו בו הוא קלוש ואינכם זקוקים להרגשת כישלון, שתרחיק ממכם את יעדכם עוד יותר.

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל