פורסם בראשונה: 02.12.2009
עדכון אחרון: 02.12.2009
  • הדס בסקינד חלימי הדס בסקינד חלימי

מזון לנפש: תפריט דל שומן

לקריאה נוחה
דיאטה דלת־שומן לא עדיפה על דיאטה דלת־פחמימות ולאורך זמן שתי הדיאטות מביאות לתוצאות דומות בירידה במשקל. ברמת מצב הרוח, כדאי לבחור בדיאטה עם פסטה
דיאטה דלת שומן

מה עדיף - דיאטה דלת־שומן או דיאטה דלה בפחמימות? על־פי מחקר שפורסם בנובמבר 2009, חובבי הפחמימות יכולים לחייך, כיוון שדיאטה שמתבססת על קיצוץ חד בפחמימות לא עושה טוב למצב הרוח וזאת בהשוואה לדיאטה  לדיאטה דלת־שמן.

עד כה היה ידוע כי ירידה במשקל תורמת לשיפור מצב הרוח אצל אנשים עם השמנה ניכרת - וזאת ללא הבדל בסוג הדיאטה בה בחרו. אולם הדעה הזאת נסמכת על מחקרים שנערכו במשך טווח זמן קצר ושהתמקדו בשמונת השבועות הראשונים של הדיאטה.

דיאטות דלות בפחמימות ועתירות בחלבון ובשומן רשמו בשנים האחרונות עלייה בפופולריות, לאחר שהוכחה יעילותן בירידה במשקל. עם זאת, כמעט שלא נבדק ונחקר כיצד הדיאטות הללו משפיעות  לטווח הארוך על תפקוד פסיכולוגי, כולל מצב־רוח וקוגניציה.

המחקר שפורסם ב־Archives of Internal Medicine בחן את ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטה שהיא דלה מאוד בפחמימות על מצב הרוח ועל תפקוד קוגניטיבי, וזאת לעומת השפעותיה של דיאטה דלת־שומן.

במחקר השתתפו 106 איש בגילאי 24 עד 64 שנים, אשר סובלים מהשמנה בטנית ולפחות גורם סיכון אחד נוסף לתסמונת המטבולית.  55 מהמשתתפים קיבלו דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן, בעוד ש־51 מהמשתתפים במחקר קיבלו דיאטה דלת שומן ועתירת פחמימות. המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות באקראי והדיאטה ומהעקב אחריה נמשכו  52 שבועות.

בדיאטה דלת הפחמימות, סופקו  ארבעה אחוזים מסך האנרגיה מפחמימות, 35 אחוזים מחלבון ו־61 אחוזים משומן (20 אחוזים משומן רווי). מטרת הדיאטה היתה להגביל את צריכת הפחמימות לפחות מ־20 גרם ליום במשך שמונת השבועות הראשונים, עם אפשרות להגבירה לאחר מכן ל־40 גרם ליום.

בדיאטה דלת השומן, סופקו 46 אחוזים מהאנרגיה הכוללת  מפחמימות, 24 אחוזים מחלבון ו־30 אחוזים משומן (פחות משמונה אחוזים שומן רווי). מטרת הדיאטה היתה להגביל את צריכת השומן הרווי לפחות מ־10 גרם ליום.

בשתי הקבוצות הוגבלה הצריכה הקלורית ל־1,433 קלוריות ליום בעבור הנשים, ול־1,672 קלוריות ליום בעבור הגברים.

החוקרים מדדו את משקל הגוף, רמות הסוכר (גלוקוזה) בדם, רמות האינסולין ומצב הרוח בתחילת המחקר. בדיקות דומות נוספות נעשו בהמשך המחקר, בשבוע השלישי, בשבוע 24, בשבוע 40 ובשבוע 52. בנוסף, בחנו החוקרים גם את התפקוד הקוגניטיבי (חשיבה, למידה, זיכרון) בתחילת המחקר בשבוע השמיני ובשבוע 52.

איזו דיאטה היתה מוצלחת יותר?

לאחר שנה הייתה ירידה כוללת במשקל של 13.7 ק"ג בממוצע, ללא הבדלים משמעותיים בין שתי קבוצות. בדיקה של יומני אכילה ובדיקות שתן הראו כי מרבית החולים הקפידו על התזונה שנבחרה בעבורם.

איזו דיאטה גרמה למצב רוח טוב יותר?

שתי הקבוצות הראו שיפור במצב הרוח לאחר שמונה שבועות, אולם בהמשך תקופת המעקב, השיפור במצב הרוח נותר בקבוצת הדיאטה דלת השומן בלבד. תופעה הפוכה התגלתה בקרב אלה שנבחרה בעבורם דיאטה  דלת־פחמימות.

החוקרים מעריכים כי בסופו של דבר ההשפעה על מצב הרוח גובה את המחיר מבחינת יכולתם של המשתתפים בדיאטה דלת פחמימות להקפיד על התזונה לטווח הארוך ולשמור על תוצאות הירידה במשקל.

האם לאחת מהדיאטות יש יתרון מבחינת רמות הסוכר בדם?

המשתתפים בקבוצה שניזונה מדיאטה דלת־פחמימות לא פיתחו היפוגליקמיה. במהלך המחקר, קבוצה זו הראתה ירידה דומה ברמות הסוכר בדם כמו אלו בקבוצת הדיאטה דלת השומן. לדברי החוקרים, הגבלת הפחמימות מביאה לכך שהגוף מספק סוכר במנגנונים ביוכימיים חלופיים.

השמירה על רמות תקינות של סוכר בדם עשויה להסביר מדוע לא נצפו הבדלים משמעותיים בתפקוד הקוגניטיבי בין שתי הקבוצות בתום המחקר.

מדוע דיאטה דלת־פחמימות עלולה לפגוע במצב הרוח?

החוקרים משערים כי על אף שמדובר בדיאטה שקל יחסית להקפיד עליה בטווח הקצר, הקפדה עליה בטווח הארוך בחברה האוהבת לחם, אורז ופסטה הינה קשה יותר.

הסבר אפשרי נוסף הוא כי הגבלה קיצונית של צריכת הפחמימות מובילה לירידה ברמות הסרוטונין שהוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטר) המופרש במוח ואחראי, בין השאר, על שיפור מצב הרוח.

החוקרים מציינים כי יתכן שההשפעה על מצב הרוח הייתה שונה, אם היו מתירים למשתתפים בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות לצרוך כמויות בלתי מוגבלות של חלבון ושומן, כפי שקורה במשטרי דיאטה דלות פחמימות מסוימים. יתכן שגישתם הקפדנית של החוקרים הביאה להשפעה שלילית על מצב רוחם של הנבדקים, אם כי הם מזכירים כי דיאטת דלת השומן הייתה מוגבלת וקפדנית אף היא.  מעניין יהיה לבחון מה יקרה למצב הרוח ללא אותה מידה של שליטה קלינית כפי שהייתה במחקר זה, כשהאנשים שומרים על התזונה בכוחות עצמם ללא פיקוח.

לסיכום, דרושים מחקרים נוספים על מנת להעריך את השפעת דיאטות אלו על מגוון רחב יותר של תחומים קוגניטיביים שלא נבדקו במחקר זה. ​

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל