פורסם בראשונה: 24.01.2011
עדכון אחרון: 26.01.2011
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

כמה ארוחות כדאי לך לאכול ביום?

לקריאה נוחה
מה עדיף: שש ארוחות ביום או שלוש? אם את בדיאטה ואוכלת שש ארוחות ביום במקום שלוש כדי לזרז את חילוף החומרים, מסתבר שאת טועה ולא זה מה שיעזור לך... למה לא, בעצם, ומהי הדרך היחידה להגביר את קצב חילוף החומרים כדי לעודד ירידה במשקל?

דיאטות אופנתיות וספרים פופולרים לירידה במשקל טוענים שאכילת ארוחות קטנות ותכופות במשך היום מגבירה את קצב חילוף החומרים ובכך תורמת לירידה במשקל. אבל מה, מסתבר שזה לא ממש נכון.

באמת? אבל שזה לא מה ששמעתי!

בעבר פורסמו מחקרים שמצאו קשר הפוך בין תדירות הארוחות במשך היום לבין מסת השומן בגוף. ואכן, דיאטות רבות מבוססות על אכילת ארוחות קטנות מספר פעמים ביום. משערים כי אכילה לעתים תכופות עוזרת לשליטה בתיאבון וכי היא מעודדת את קצב חילוף החומרים של הגוף ובכך מסייעת לירידה במשקל.

נו, וזה לא נכון?

לפי מחקר חדש, לטענה הזו אין ביסוס מדעי. כנראה שבדומה לחוק שימור האנרגיה, כל עוד צריכת הקלוריות היומית דומה, כך דומה גם קצב חילוף החומרים במשך היום.

.ספרי קצת על המחקר.

המחקר, שמדגים את המשוואה הפשוטה הזו, נערך באוניברסיטת אוטווה בקנדה ופורסם לאחרונה בעיתון הבריטי לתזונה. לחץ/י כאן לקריאת המחקר (באנגלית, מה לעשות).

במחקר השתתפו 16 אנשים שמנים (בעלי BMI 37), שמונה גברים ושמונה נשים, בני 35 שנים בממוצע. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות דיאטה קפדניות. תפריט הדיאטה בשתי הקבוצות היה דל בקלוריות והמשתתפים צרכו את אותו מספר קלוריות ליום, במשך שמונה שבועות.

ההבדל בין שתי הקבוצות היה בתדירות הארוחות: בעוד הקבוצה הראשונה צרכה את כל המזון בשלוש ארוחות גדולות, הקבוצה השנייה אכלה שש ארוחות במשך היום.

מה היו תוצאות המחקר?

בסיום התהליך המשתתפים בשתי הקבוצות ירדו במשקל במידה משמעותית, אולם לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות. לא נמצאו הבדלים גם באיבוד מסת השומן, בבקרת התיאבון או ברמות ההורמונים המעורבים בבקרת הרעב והשובע. 

אז מה המסקנה?

מסקנת החוקרים היתה שאין ראיות מוצקות לכך שאכילת שש ארוחות קטנות ביום במקום שלוש ארוחות גדולות מאיצה את קצב חילוף החומרים ומעודדת ירידה במשקל.

אז מה כן עוזר לחילוף החומרים?

פעילות גופנית, שלה תרומה מוכחת לעלייה ביעילות חילוף החומרים.

אז מה זה אומר?

המשמעות היא שניתן לרדת במשקל גם בדיאטה שכוללת שלוש ארוחות גדולות ביום. ההתאמה האישית של הדיאטה היא המפתח להצלחה – בדיאטה מתאימה ניתן להתמיד לאורך זמן ולהגיע לתוצאות.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל