פורסם בראשונה: 05.09.2012
עדכון אחרון: 16.12.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

היכונו לארוחת עשר

לקריאה נוחה
האם הילדים שלכם אוכלים ארוחת בוקר לפני היציאה מהבית, או שהם "חוטפים משהו" ורצים החוצה? האם הם לוקחים ארוחת עשר או מקבלים כסף לחטיפים במזנון? טיפים לתוכנית תזונתית ליום הלימודים
ילדה אוכלת סנדוויץ'

הכנת הילדים לבית הספר, לקראת סוף החופשה כמו גם בימים של שיגרה, מדלגת לעתים קרובות על משימה חשובה - תזונת הילד לפני היציאה מהבית ובזמן הלימודים. הדילוג הזה, שבדרך כלל נובע מלחץ של זמן ביציאה בבוקר לעבודה, לבית הספר ולגן.

חז"ל כבר אמרו שאם אין קמח אין תורה, ואכן תזונה נכונה היא תשתית בסיסית להישגים והצלחה בלימודים.

כדי להקנות לילד הרגלי אכילה בריאים כדי לשתף אותו בבניית תוכנית תזונתית שתסייע ליכולות הלימודיות  ולקליטת החומר. אפשר לשתף את הילדים בהכנת המזון וכך להתנסות באפשרויות של מזונות חדשים.

כדאי להתחיל בפריטים הקלים להכנה, שהם בעלי סיכויים גדולים יותר שילדים ינסו אותם שוב. ילדים קטנים דורשים השגחה יתירה עם סכינים ומכשירים חדים, וכדאי להתחיל איתם בסכין למריחה. ילדים גדולים יותר בהחלט יכולים לחתוך סלט, ולבשל על הגז.

ארוחת בוקר מאוזנת

אפשר לנסות שילובים פשוטים של מזונות, שהילד יאכל גם בזמן הלימודים, כאשר הזמן בבוקר יהיה לחוץ יותר. ארוחת הבוקר משפרת את הריכוז ומגבירה את יכולת פתירת הבעיות. לילדים שאוכלים ארוחת בוקר יש הישגים גבוהים יותר בלימודים, במיוחד במתימטיקה, וכן פחות איחורים ובעיות התנהגות.

בניגוד למה שחושבים, ארוחה בבוקר לא "פותחת את התאבון", אלא מונעת רעב חזק ופתאומי וכך מקטינה את הסיכוי לאכילה עודפת ובלתי נשלטת של חטיפים בהמשך היום.

בארוחות בוקר שונות יש הבדלים ניכרים ברמה הקלורית. כאשר הארוחה מורכבת בעיקר מסוכרים פשוטים כמו פירות, מיצים, או ממתקים, חלה עלייה מהירה ברמת הסוכר בדם הגורמת לפרץ אנרגטי. אולם, לאחר כשעה, חלה ירידה מהירה ברמת הסוכר בדם, המובילה לתסמינים של רעב, וחוסר ריכוז.

ארוחת בוקר מאוזנת המורכבת ממזונות המכילים פחמימות מורכבות, סוכרים פשוטים, חלבון ושומן, תורמת לשחרור מתמיד של אנרגיה לאורך היום, ומעכבת את הופעת הרעב לכמה שעות. מספר אפשריות טובות כוללות: דגני בוקר עם חלב, כריך עם גבינה או חומוס או אבוקדו, יוגורט או מעדן חלב, שייק פירות כמו בננה בחלב, דייסה ועוד אפשריות רבות ומגוונות.

ארוחה במקום כסף

להמשך היום כדאי לצייד את הילד בארוחת עשר, ולא בכסף לקנייה של ארוחה בדרך. כדאי לנצל את הזמן ערב קודם להכנת כריכים ולשמור אותם במקרר. שימוש בפיתות יכול להיות נוח במיוחד, למילוי בירקות ובמגוון ממרחים מכיוון שהיא נוטה פחות להתפרק לאחר תלאות הדרך עד האכילה.

כדאי להוסיף גם פירות וירקות, רצוי כאלה שעמידים יחסית כמו מלפפון, גזר, פלפל ועגבניות שרי. אחסון בקופסת פלסטיק יקטין את הסיכון שהירקות ימעכו ויזרקו לפח.

ילדים עם תזונה טובה הם גם ילדים עם יכולת לימודית טובה. התזונה חשובה בכול גיל ושלב התפתחותי של הילד. תזונה נכונה חיונית גם להתפתחות החברתית, הרגשית והפסיכולוגית של הילד. לימוד הילד כיצד לאכול בריא תאפשר לבסס יסודות של תזונה טובה ואורח חיים בריא.  

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל