פורסם בראשונה: 29.10.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מי אמר שטרי זה תמיד (יותר) בריא? חלק א'

לקריאה נוחה
התנועה לעצירת הבישול, או בשמה הלועזי The raw food movement הולכת ותופסת תאוצה בארצות-הברית. שנייה לפני שאנחנו מייבאים את הדגם הנוצץ הזה גם לארץ, דיאטנית הבית מכניסה לתיאוריה האופנתית האחרונה שמאלית קטנה. רק עובדות. חלק א'

ירקות ופירות טריים זה בריא. נכון מאוד. וכדאי לאכול מהם הרבה. כולם יודעים את זה. אבל מה קורה כשהולכים עם המחשבה הזאת ממש-ממש רחוק. ממש-ממש רחוק לימים שבהם האדם והאדמית הקדמונים רעדו מקור במערות בהר הכרמל לפני שגילו את האש, כאשר כל מזונם היה בשר ציד קשה ומדמם וכמה גרגרים?

בואו נבדוק את זה.

בשנים האחרונות צמחה תנועה שתומכת בדיאטה המורכבת מאוכל טרי ונא ורוצה לשכנע אותנו שבישול זה פשוט פאסה. יחד עם הטרנדים של הרוחניות והיוגה, שאנחנו מחבקים חלק מהם בחום, האוכל הנא סוחף את הצלחות האופנתיות של מנהטן והמרכזים העירוניים ההו-כה-אופנתיים של ארצות-הברית, מהחוף המזרחי ועד הגלים המשתפלים של מפרץ סן-פרנסיסקו המעטיר. הניו-יורקים, למשל (חלק מהם בכל אופן) אולי ממשיכים לטגן את עצמם במכוני השיזוף אבל הפסיקו לבשל את האוכל. אז האם זה סוף העולם כמו שאנחנו מכירים אותו? רק למי שמאמץ את הדיאטה הזו.

כמו לכל תעשיה שמכבדת את עצמה, גם לדיאטה הזו יש ספרים ואתרי אינטרנט להפצת הבשורה והמתכונים. בנוסף, נפתחו מספר מסעדות ושירותי קייטרינג שדוגלים בשיטה. במסעדות במנהטן אפשר למצוא מעדנים שרק נשמעים כמו הדבר האמיתי. למשל לזניה ממלפפונים (בלי האטריות כמובן, כי האיטריות הרי מבושלות) או דייסת אגוזים עם תפוחים ואפילו המבורגר שמכינים מגרעיני חמניות וזרעי פשתן.

לתנועה יש שני חוקים: לאכול רק אוכל צמחוני (שום דבר מהחי) ולעולם לא לבשל. ויש הגבלות נוספות: אסור לשתות אלכוהול (כי יש בו שמרים), אסור לאכול בוטנים, בננות, גזר וסלק מכיוון שגם הגידולים האורגניים שלהם עברו הכלאה בין זנים שונים וגם ירקות מאודים ומיצי פירות אסורים. בפקודה.

אז מה בכל זאת נשאר לאכול? בעיקר ירקות, פירות, אגוזים וגרעינים טריים (כמובן שלא את הקלויים עם המלח מהפיצוציה).

נאמני הדיאטה טוענים כי הבישול הורס את האנזימים במזון ולכן הוא האחראי לכל תחלואי האדם המודרני. לדבריהם, הבישול הוא תהליך של הרס המזון וחוץ מזה הוא יוצר רדיקלים חופשיים בשפע וחומרים מסרטנים למכביר: החלבונים מאבדים את הצורה הטבעית שלהם, הוויטמינים נהרסים והמינרלים נמצאים במצב שבו הם לא זמינים לגוף.

הטיעון המרכזי להצדקת הדיאטה הזו הוא שבטבע החיות אוכלות אוכל לא מבושל וכי רק בני האדם מבשלים את המזון שלהם. הם מאמינים שאכילת מזון לא מבושל במשך זמן מרפאה ממחלות, מנקה את הגוף מרעלים ומפחיתה את רמות הלחץ (דחק, או Stress), שבו אנחנו חיים.

לדבריהם, מזון עשיר באנזימים משיב את הנעורים (לא פחות!) ומעניק הרגשה של רעננות - כאילו הרגע נולדתם. וזו כנראה הסיבה להצלחה של הדיאטה - החיפוש המתמיד אחר נעורי נצח.

לא מספיק משכנע? לדיאטה יש יתרונות נוספים: היא חסכונית מאוד, חוסכת זמן בבישול ואפילו ידידותית לסביבה. ואין ספק שקשה להשמין עם הדיאטה הזאת – כמה מלפפונים כבר אפשר לאכול ביום?

אז מה מעצבן אותי בשיטה הזו? שרעיונות רבים בה פשוט אינם נכונים.

מוכנים? בבקשה:

• הגוף אינו זקוק לאנזימים מהמזון מכיוון שהוא מייצר אותם בעצמו.

• דיאטה שמבוססת על ירקות, פירות וגרעינים מכילה כמות קטנה מדי של חלבונים וויטמינים הדרושים לגוף – במיוחד  ויטמין B12.

• הבישול אמנם הורס את המבנה המרחבי של החלבונים, אך לא משנה את ערכם התזונתי, כלומר את הרכב חומצות האמינו שלהם. בשר שרוף על האש, או טיגון חוזר בשמן אכן יוצרים חומרים מסרטנים, אבל יש שיטות בישול טובות יותר כמו בישול במים, אידוי והקפצה.

• ואם נחזור לאדם הקדמון: הוא גילה שלבישול המזון יתרונות רבים גם אם לא ממש הבין איך הבישול פועל. בישול המזון ועיבודו בדרכים שונות, כמו צליית בשר, עישונו וייבושו, החמצה והמלחה אפשרו להרוג חיידקים מזיקים ולשמר את המזון. בדרך הזו המזון היה זמין גם בימים קשים של קור ורעב ותוחלת החיים של המין האנושי רק הלכה והתארכה מאז.

• ולכל אלה שרוצים לאכול בריא ולחיות "בריא" כמו האדם הקדמון אני רוצה להזכיר שהאדם קדמון, אם נניח הגיע לגיל 40, נחשב די קשיש...

• אז נכון שבימנו עדיף להשתמש במקרר מאשר לאכול מזונות משומרים ועתירי מלח, אבל לבישול יש גם יתרונות חשובים.

• למפתחי השיטה אין הכשרה מדעית וזה גם לא מטריד אותם. ובמילים שלהם: "האם גורילה צריכה תעודה בכדי לדעת שהיא צריכה לאכול פירות?" הבעיה היא שיש גם סכנות בדיאטה הזו. אנשים רבים שמקפידים עליה חווים ירידה בלתי-רצונית במשקל ונשים לרוב מאבדות את המחזור. הפסקת הווסת היא תופעה המתרחשת במצבים של ירידה דרסטית במשקל או במצבים של תת-תזונה (כמו באנורקסיה) או כתוצאה משילוב של השתיים. על כך מגיבים תומכי השיטה: "המחזור הוא רק פסולת של הגוף". נסו להגיד את זה לבחורות שרוצות להיכנס להריון.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל