פורסם בראשונה: 02.09.2013
עדכון אחרון: 09.09.2015
  • עפרי ילין עפרי ילין

3 מאכלי חג שכדאי לאכול לא רק בראש השנה

לקריאה נוחה
מה הקשר בין רימון לסרטן הערמונית, אילו דגים עושים הכי טוב ללב והאם דבש מומלץ לאכילה לפני אירובי? התזונאית שלנו מגלה את כל מה שבריא (וטעים) במאכלי החג

בקיצור

1.

הרימון עשיר בנוגדי חמצון שמונעים גם התרבות של תאי פרוסטטה סרטניים.

2.

דגים עשירים באומגה 3, חומצץ שומן חיונית לגוף.

3.

דבש מפחית את הסיכון לסרטן ומחלות לב, ועושה עוד המון דברים נפלאים.

​​​​​​​​​לפני שנסתנוור מהשפע של ארוחת החג ונראה רק קלוריות ושומנים בעיניים, ונחפש לצוד את כל החלה, כלומר הפחמימות​ שמתחבאות בין המנות, הנה כמה מעלות טובות ובריאות במיוחד למרכיבים הקבועים בראש השנה:

גם רימון מוסיף המון

הרימון נאכל בראש השנה כדי שירבו מצוותינו כגרגיריו. הוא גם אחד הפירות הבריאים ביותר בטבע.

הוא עשיר בפוליפנולים כמו קטכינים, פלבנואידים, אנטוציאנינים וטנינים - כל החומרים עם השמות הארוכים ושוברי השיניים האלו בעלי פעילות אנטיאוקסידנטית, כלומר, נוגדת חמצון. מה זה אומר? שהם מגנים על הגוף מפני נזקי הרדיקלים החופשיים ומסייעים לשמור על הבריאות.

מחקרים שבדקו השפעת שתיית מיץ רימון מצאו שהוא מונע התרבות תאים סרטניים מסוגים מסוימים. בנוסף המיץ אף גרם למוות של תאים סרטניים קיימים. 

מחקרים נוספים הראו שהזרקת מיץ רימון למודלים של תאים סרטניים מסוג סרטן השד, המעי הגס והריאות הוריד את קצב התפתחות התאים ופיזורם.

בכוס מיץ רימון יש 150 קלוריות והיא מהווה מקור טוב לאשלגן וויטמין K

שתיית כוס מיץ תספק 5% מהתצרוכת היומית של ויטמין B6 ו־E.

אז לרווייה, רק שימו לב שאתם לא מכתימים את הבגדים. האדום האדום הזה לא יורד בקלות.

​ואם בא לך לבשל בחג?

שלושה מתכונים שלא יכריחו אותך לפתוח כפתור

 

דגים מלאים בשומנים טובים

ראש הדג שמונח בצלחת הוא סגולה לפריון וכמובן כדי שנהיה לראש ולא לזנב.

דגים מכילים כמות מכובדת של W3, שמוכרת בשמה אומגה 3: חומצת שומן חיונית שהגוף לא יודע לייצר לבד, ולכן חייב לקבל אותה מהמזון.​​

דגים עשירים באומגה 3 הם בין היתר: סלמון, טונה והליבוט.

אפשר למצוא אומגה 3 גם באצות, בזרעי פשתן, בזרעי צ'יה , בגרעיני דלעת ובשמן אגוזים.

היא מומלצת כחלק מהתזונה לאורך כל החיים החל מההריון דרך ילדות ,התבגרות וזקנה.

למה היא כל כך מומלצת? מחקרים מראים שצריכה שלה מסייעת לאזן את השומנים בדם: היא מורידה את רמות ה-LDL (הכולסטרול ה"רע") ואת רמות הטריגליצרידים.

צריכה גבוהה של אומגה 3 מומלצת במיוחד לאנשים שסובלים ממחלות לב כליליות, יתר לחץ דם, דלקות מפרקים וסוגים שונים של סרטן.

מחקרים שעסקו בדיכאון מצאו שנטילת אומגה 3 כתוספת לתרופות נוגדות דיכאון הביאו לשיפור משמעותי יותר לעומת טיפול תרופתי בלבד.

מחקר קליני שבדק מעל 100 ילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז מצא הטבה אצל אלו שקבלו אומגה 3.

 

 

מחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתמחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspx
אבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתאבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspx
מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx

דבש מתוק ופרוביוטי

כדי שתהיה שנה מתוקה כדבש.

דבש מורכב בעיקר ממים ופחמימות, אבל יש בו גם ניאצין, סידן, ריבופלבין, ברזל ומגנזיום. יש לו יתרונות בריאותיים רבים: 

• הוא מכיל פלבנואידים ואנטיאוקסידנטים עם יכולת להפחית סיכון ללקות בסרטן ובמחלות לב.

• מחקרים מראים קשר בין צריכת דבש והטבה בכיבי קיבה וגסטרואנטריטיס.

• הוא בעל תכונות אנטי בקטריאליות: בניסויי מעבדה דבש הוכח כמעכב צמיחה של סלמונלה וסטפילוקוקוס, שני חיידקים שנפוצים מאד בבתי חולים. בנוסף מחקרים רבים שנעשו הדגימו השפעה חיובית של צריכת דבש נגד חיידקים נוספים כמו סטרפטוקוקוס שפוגע בדרכי הנשימה העליונות.

• שיפור היכולת האירובית: אכילת דבש לפני אימון מעלה יכולת אירובית ומאפשרת זמינות פחמימות במהלך האימון .

• מרגיע שיעול: במיוחד דבש כוסמת. במחקר שנעשה עם 110 ילדים כף דבש כוסמת הייתה אפקטיבית כמו תרופה לשיעול.

• סוגי דבש שונים מכילים חיידקים פרוביוטיים: יש סוגי דבש שמכילים שישה סוגי חיידקי לקטובצילוס שונים וארבעה סוגי ביפידובקטריה.

• דבש כהה יותר מכיל יותר אנטיאוקסידנטים.

בכף דבש יש 64 קלוריות , 17 גר פחמימות ואין כלל חלבון ושומן.

חשוב לזכור: אל תתנו לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, בגלל הסיכון בנוכחות נבגים של חיידק הבוטוליניום בדבש.​

כמה טיפים בריאותיים ששווה לנסות:

לאנשים שסובלים מארתריטיס: קחו 2 כפות דבש, 4 כפות מים חמים וכפית קטנה של אבקת קינמון. תכינו מכל התערובת עיסה ותעסו את המפרק הכואב - תוך מספר דקות יופחת הכאב.​

בנוסף יש לשתות כל בוקר וערב כוס מים חמים מעורבבות עם 2 כפות דבש וכפית קינמון.

לסובלים מנשירת שיער: תכינו משחה משמן זית חם, כף דבש, כפית קינמון. כרבע שעה לפני המקלחת לעסות את השיער ואחר כך לשטוף היטב.

שנה טובה ובריאה לכולם!​

עפרי ילין היא דיאטנית קלינית בעלת תואר שני MHA RD, עובדת בבית החולים שניידר בתחום הפרעות האכילה. 

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל