פורסם בראשונה: 20.05.2015
עדכון אחרון: 20.05.2015
  • יעל משיח-ארזי יעל משיח-ארזי

לא כולם אוכלים גבינות בשבועות

לקריאה נוחה
בשבועות אוכלים מוצרי חלב, אבל אפשר לומר שהביכורים הם גם של ירקות ופירות. אנחנו יודעים, הנושא רגיש, ולכן התזונאית שלנו מסבירה, בזהירות, מי בוחר לאכול חלב ומוצריו ומי נמנע, ולמה. ומי צודק? זה מורכב, אבל דאגנו לכם לשני מתכונים טעימים־טעימים, עם גבינה, ובלי
שירותי בריאות כללית שבועות שמח

בקיצור

1.

לאכול מוצרי חלב או לא לאכול? משרד הבריאות ממליץ לאכול שלושה מוצרי חלב עשירים בסידן ודלי שומן וסוכר ביום.

2.

מצד שני, הרפואה הסינית מייחסת לחלב ומוצריו תכונות שמזיקות מאוד לבריאות. כיום אפשר לקבל צרכי הגוף גם בלעדיו.

3.

מי שמאוד כדאי שיימנע הם מי שאלרגים לחלבוני החלב, שרגישים לסוכר החלב, שסובלים מבטן רגישה, ומי שמרגיש טוב יותר בלי.

שבועות בפתח, יש משהו קסום בחג הלבן, משהו אביבי, ריחני וכייפי. אולי זה הזיכרון שלי מגן הילדים עם הבגדים החגיגיים, סלסילת הפירות והירקות וזר הפרחים על הראש. אולי אלו זיכרונות מטיולים בקיבוץ והופעה של טרקטורים שמסיעים חציר ואת תבואת הארץ כשכולם שרים ומריעים.

חג שבועות שהוא גם חג הביכורים או חג הקציר חוגג ומקדש את תבואת הארץ הפירות, הירקות והחיטה. מנהג נוסף הוא אכילת מוצרי חלב ודבש (ארץ זבת חלב ודבש). כיום התבסס ונשאר מנהג אכילת מוצרי חלב בערב שבועות, בארוחת החג.

מוצרי חלב הם נושא רגיש, כיום אנשים רבים בוחרים להימנע מאכילתם מסיבות שונות -  חלקן בריאותיות, חלקן אידיאולוגיות וחלקן משלבות בין השתיים. כשמטופל מגיע אליי לקליניקה המטרה הראשונה שלי היא לעזור לו להגיע לתזונה המאוזנת והבריאה ביותר שניתן בהתאם למגבלות השונות שהוא מציג.

ואם הוא לא אוכל חלב? היום כבר ידוע לכל שניתן לקבל את כל מה שהגוף צריך ולהיות בריאים ומסופקים גם כאשר בוחרים לחיות חיים צמחוניים (ללא מוצרי בשר עוף ודגים) או טבעוניים (ללא מוצרים מהחי כלל כולל מוצרי חלב, ביצים, דבש).

משרד הבריאות מול הרפואה הסינית

חשוב לציין שמשרד הבריאות ממליץ, נכון להיום, על צריכה מגוונת של מוצרי חלב שמכילה רכיבי תזונה חיוניים לגדילה והתפתחות, ושיש להקפיד על שלושה מוצרי חלב ביום שעשירים בסידן ודלים בשומן ובסוכר כדי לשמור על בריאות העצמות והשיניים.

לעומת זאת, הרפואה הסינית טוענת שמוצרי חלב משבשים את מערכת העיכול, סותמים את הגוף בליחה, מקשים על הנשימה, גורמים להשמנת יתר, גידולים, ציסטות כולסטרול גבוה ועוד תחלואים.

אז להימנע או לא?

כיום מרבית המחקרים תומכים בדעה כי צריכה של מוצרי חלב תורמת לבריאות ויש להפחית או להימנע מהם רק במקרה של אלרגיה לחלבוני החלב (נדיר), רגישות לסוכר החלב לקטוז (יחסית שכיח), שלשולים, בטן רגישה (מעי רגיז ומחלות מעי) וכמובן לכל אדם שמרגיש שהימנעות ממוצרי חלב מטיבה איתו, כי עם הרגשה אי אפשר להתווכח. 

בשורה התחתונה:

כל אחד יעשה כטוב בעיניו אבל יהיה מספיק אחראי לוודא עם איש מקצוע שהוא מקבל את כל המרכיבים הנחוצים להשלמת דיאטה מאוזנת, מגוונת ומספקת.

שכחנו משהו

בואו נניח לרגע את המחלוקת בצד ונתרכז בעיקר: בחג השבועות אכלו גם פירות וירקות, חגגו את השפע, הצבעים והטעם - כי בסופו של דבר זאת המהות של החג. אפשר להחזיר את המנהגים האלו, שהם גם טעימים וגם בריאים.

את הירקות אפשר לאכול כסלט טרי, כפשטידה, כירקות אנטיפסטי, כמרק ובכל צורה שנרצה. הפירות מהווים קינוח מוצלח ומלא בוויטמינים ובסיבים. הם יכולים להפוך לסלט פירות, עוגת פירות, גלידה על בסיס פירות או תוספת ליוגורט.

משרד הבריאות ממליץ על אכילה של לפחות חמישה מיני ירקות ופירות ביום, מסוגים ובצבעים שונים.

 

 

אבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתאבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspx
ארוחה משפחתית | שירותי בריאות כלליתארוחה משפחתית | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/dinner_with_family.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/dinner_with_family.aspx
חמוציות | שירותי בריאות כלליתחמוציות | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/cranberries.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/cranberries.aspx

בואו נעבור לקינוח

מצאתי לכם שני מתכונים לעוגות לחג:
• עוגת גבינה ללא אפיה, קלה להכנה בעיקר עם הילדים. טעימה, מהירה וכולה גבינה.
• עוגת "גבינה" טבעונית על פי המתכון של השף קונדיטור וחברתי הטובה אסנת ליפסון.

נתחיל עם עוגת גבינה ובסקוויטים ללא אפיה:

מה צריך?

• 500 גרם גבינה 3-5%
• 2 גביעים של גבינת סקי וניל 3% (גבינה מתוקה)
• פודינג וניל
• כוס וחצי חלב 2%
• כ־20 ביסקוויטים וניל או שוקו, או משולב
• מעט חלב מעורבב עם מעט קפה כדי לטבול את הביסקוויטים

איך מכינים?

1. מערבבים את הפודינג עם החלב עד שלא יהיו גושים ומניחים בצד.
2. בינתיים מסדרים את הביסקוויטים (1/2 מהכמות) בתחתית התבנית. כל ביסקוויט טובלים בחלב עם הקפה לפני שמניחים על התבנית.
3. הפודינג והחלב כבר קצת התגבשו, מוסיפים את הגבינות ומערבבים.
4. שופכים את תערובת הגבינות על הביסקוויטים.
5. מסדרים את שאר הביסקוויטים על תערובת הגבינות (שוב לטבול בחלב עם הקפה).
6. מכסים בניילון נצמד ושמים במקרר.

היא טעימה יותר יום אחרי

מה יש במנה?
מתקבלות כ־12 מנות ובכל מנה כ־150 קלוריות, כ־4 גרם שומן כ־7 גרם חלבונים וכ־22 גרם פחמימות. והכי חשוב, כ־181 מ"ג סידן

נעבור לעוגת "גבינה" טבעונית:

כאן כבר נעזרתי בשף קונדיטור אסנת ש. ליפסון, קונדיטורית מעולה. כך היא כתבה כששלחה לי את המתכון "גם לא טבעונים מוזמנים לנסות - זו עוגה מאוד טעימה ולא מרגישים שאין בה גבינה!"

נתחיל עם:
לחמם תנור ל-160 מעלות

נשתמש ב:
תבנית בקוטר 24

מה צריך שיהיה בבית:
• 70 גרם שוקולד מריר משובח
• אגס גדול מקולף ומגולען
• 60 גרם שקדים טחונים
• 350 גרם ממרח טופו בסגנון גבינת שמנת
• 100 גרם גולדן סירופ (אפשר להשיג בחנויות טבע, מגיע בפחית ודומה לדבש)
• 50 גרם סוכר
• 270 גרם ביסקוויטים טבעונים
• 100 גרם מרגרינה בטעם חמאה

ועכשיו לעבודה:
1. להכין את התחתית - לרסק את הביסקוויטים.
2. להמיס חמאה ולערבב יחד. להדק לתחתית התבנית.
3. להכין את המלית - להמיס שוקולד.
4. לרסק את האגס עם הטופו והסוכר והגולדן סירופ.
5. להוסיף את השקדים הטחונים לתערובת.
6. להוסיף את השוקולד - לערבב באיטיות עד שמתקבלת תערובת אחידה וחלקה.
7. למזוג על תחתית הביסקוויטים ולאפות בתנור במשך 35-40 דקות.

איך יודעים שהעוגה מוכנה? נוגעים בעדינות ומוודאים שאיננה דביקה למגע.

את העוגה מצננים במקררים כ־24 שעות לפני ההגשה. מומלץ להגיש בעיטור פירות יער.

מה יש במנה?
כ-15 פרוסות ובכל פרוסה כ-270 קלוריות, כ-3 גרם חלבון, כ-11 גרם שומן, וכ-31 גרם פחמימה. כמובן שללא שומן רווי וכולסטרול כלל וכ-12 מ"ג סידן.

נכון, לא מדובר בעוגה דיאטטית, אבל השומן שבה אינו רווי, והשוקולד שבה הוא שוקולד מריר שמגיע עם יתרונות בריאותיים. עם זאת, כדאי לאכול ממנה במידה.

שיהיה לכולנו חג שמח טעים ובריא

יעל משיח-ארזי היא דיאטנית קלינית בכללית. היא מנחת קבוצות לשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל