פורסם בראשונה: 29.04.2007
עדכון אחרון: 10.10.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

חטיפים אווריריים

לקריאה נוחה
אפשר לרמות את החושים שלנו, ולגרום להם להאמין שאכלנו יותר מזון כשלמשעה רק הנפח גדול יותר: אם אוכלים חטיפים שמכילים יותר אוויר, מקבלים יותר נפח בפחות קלוריות

​רוצים לרזות? תאכלו אוויר - וזאת לא בדיחה. אוויר הוא מרכיב חשוב במזון, והוא יכול לצמצם בצורה משמעותית את כמות הקלוריות שצוברים באכילת  חטיפים. כך עולה ממחקר  שפורסם במאי 2007  ב- Appetite .

במחקר השתתפו 16 נשים ו- 12 גברים ברי מזל, שלא היו בדיאטה כלשהי. הם הוזמנו לנשנש חטיפים כפי יכולתם וללא מגבלות במשך ארבעה מפגשים אחר הצהריים.

החוקרים בדקו שני סוגים של חטיפי גבינה (כמו צ'יטוס), שהיו זהים בדחיסות הקלורית שלהם (יחס קלוריות למשקל) אבל שונים ביחס קלוריות לנפח.
התוצאות הראו הבדלים משמעותיים בצריכה:

המשתתפים במחקר צרכו 21 אחוזים  פחות אנרגיה (70 קלוריות) מהחטיפים האווריריים, על אף שמבחינת הנפח הכמות שאכלו היתה גדולה ב-73 אחוזים.

רעב ומלאות כפי שדווחו על ידי המשתתפים לא השפיעו וגם לא שיטת ההגשה (בקערה או בשקית אטומה).

מה אפשר ללמוד מהמחקר?

החוקרת הראשית, ד"ר ברברה רולס מאוניברסיטת פנסילבניה, טוענת שאפשר לרמות את החושים שלנו, כך שהם יאמינו שאכלנו יותר מזון כשבפועל רק הנפח גדול יותר.

אם אוכלים חטיפים שמכילים יותר אוויר, מקבלים יותר נפח בפחות קלוריות.
המחקרים הקודמים של ד"ר רולס הצביעו על היתרונות שבבחירת מזונות עם צפיפות-קלורית נמוכה. מדובר במזונות שמכילים יותר מים ו/או יותר סיבים תזונתיים – שני המרכיבים העיקריים שמפחיתים את הצפיפות-קלורית וגורמים לנו תחושת שובע בפחות קלוריות וליותר זמן.

אולם החישוב של הדחיסות הקלורית לא מתייחס להשפעת האוויר על תחושת השובע. ככל שהמזון יותר אוורירי או פחות דחוס, הוא שוקל פחות (כי תוספת האוויר לא מוסיפה למשקל) כך שהדחיסות הקלורית לא משתנה.

הטריק הזה מתאים רק לחטיפים?

אפשר להשתמש בו גם בדגני בוקר. דגנים מנופחים בצורות משונות עדיפים (אבל רק מהבחינה הזאת) מדגנים דחוסים כמו גרנולה. בקערה מלאה בגרנולה יש בערך פי שלושה  קלוריות מאשר בקערה דומה עם דגני בוקר.

אפשר להיות שבעים מאוויר?

הקיבה מתמלאת יותר מהמזון הנפוח, ולכן היא שולחת יותר איתותים על שובע למוח. הסבר אפשרי נוסף הוא, שהמוח מאמין שבאמת אכלנו יותר, כיוון שכל חתיכה גדולה יותר. זאת כנראה גם הסיבה לכך שאנשים אוכלים פחות כאשר האוכל מוגש להם בכלים קטנים.

אז אפשר לעשות דיאטה עם חטיפים?

כל החטיפים מכילים כמות גדולה של קלוריות, והם לא חלק מדיאטה בריאה. החטיפים גם מכילים כמות גדולה של שומן בכלל ושומן טרנס בפרט, מלח או סוכר.
אם אתם מצליחים לאכול ירקות או פירות במקום חטיפים, זה עדיף גם לדיאטה וגם לבריאות שלכם.

​כדאי לכם לשקול רפואה משלימה

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו​​ ​​

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינת במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל