פורסם בראשונה: 24.03.2009
עדכון אחרון: 11.09.2012
  • הדס בסקינד חלימי הדס בסקינד חלימי

הכל סוכר

לקריאה נוחה
מה הסוכר הלבן עושה לגוף שלנו והאם סוכר חום בריא יותר? מהם היתרונות של הדבש ואיזה ממתיק הכי טוב לדיאטה? כל השאלות וכל התשובות בדרך לסדר יום (מתוק) חדש
פעם כשרצינו להמתיק את הקפה או התה לא היו לנו הרבה אפשריות, והבחירה הית בעיקר בין סוכר לבן או דבש. כיום, בעידן השפע, ניתן להשתמש בממתיקים רבים נוספים, שנתפסים אצלנו כיותר בריאים, כמו הסוכר החום בגווניו השונים, סוכר הפירות, הסילאן, המולסה והסטיביה.

האם הם באמת יותר בריאים? רגע לפני הקפה או התה הבא, בואו נעשה קצת סדר בסוכר, כדי שנוכל לבחור את הממתיק המתאים ביותר, או שאולי נחליט לוותר על התוספת המתוקה.  ​

הסוכר הלבן

הסוכר הלבן מופק מקנה סוכר או מסלק סוכר והוא עובר תהליך ניקוי וגיבוש. הוא לא מכיל ויטמינים וסיבים, למעט כמויות זניחות ביותר של נתרן, אשלגן וברזל. הסוכר הלבן אינו משביע לאורך זמן ותהליך העיכול שלו עשוי להוות מעמסה על הגוף ולהביא לחוסר איזון תזונתי . צריכת יתר של סוכר לאורך זמן מביאה להשמנה, לסוכרת, לרמה גבוהה של שומנים בדם, לעלייה ברמת הסיכון למחלות לב​, למחלות כרוניות ולעששת.

בדרך כלל, הדבר הראשון שנעשה בדיאטה הוא לוותר על הסוכר בתה או בקפה או נחליף אותו בממתיק בריא יותר (או לפחות כך אנו חושבים), לרוב ללא קשר לשאר צריכת הסוכר במהלך היום במזונות השונים.​

הסוכר החום

נתפס בקרב רובנו כממתיק בריא, אך סוכר חום אמיתי כמו דמררה (הגרגרים הזהובים ) עבר בסך הכל תהליך אחד פחות בשרשרת העיבוד שעבר הסוכר הלבן, ולכן יש בו מעט מאוד ויטמינים ומינרלים. מדובר במוצר מעובד לכל דבר, השודד מהגוף קצת פחות ויטמין B הדרוש לעיכולו, אך אינו מצדיק את הפיכתו לממתיק בריא, כיוון שגם הוא גורם להשמנה, עששת ומחלות נוספות. אם אתם משתמשים בסוכר חום כהה שמרקמו מאוד דביק, רוב הסיכויים שזהו סוכר לבן, שהוסיפו לו צבע מאכל קרמל או מעט מולסה.​

סוכר הפירות 
סוכר הפירות (פרוקטוז) פחות מתוק מהסוכר הלבן וגם הערך הגליקמי שלו נמוך יותר, אך עדיין מספק את אותן הקלוריות ונקשר במחקרים להשמנת יתר ורמות טריגליצרידים גבוהות מן הרגיל. סוכר ענבים, שבעבר המליצו להשתמש כהמתקה למזון תינוקות, גם הוא איננו מומלץ ואפילו פחות טוב שכן ערכו הגליקמי גבוה יותר.​​

דבש

דבש הוא נוזל סמיך, דביק ומתוק המופק מצוף פרחים. הדבש מכיל כמות גבוהה של פחמימות כמו הסוכר הלבן, אך גם כמות קטנה של חלבונים, אנזימים, ויטמינים ומינרלים. 

ישנם מוצרי כוורת נוספים מלבד הדבש ולהם ערך תזונתי גבוה:

• מזון מלכות - מכיל חלבונים, חומצות שומן וויטמינים בעיקר מקבוצה B.

• פולן - מופק מאבקני הפרחים ונחשב למזון איכותי בעיקר בשל ריכוז החלבון הגבוה שבו. 

• פרופוליס - מקורו בשרף שהדבורים אוספות מעצים ומפרחים שונים.  מכיל שמנים אתריים ומכונה גם "האנטיביוטיקה של הטבע".

על־פי הנחיות של משרד הבריאות, אסור לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, מחשש לחיידק הבוטולינום, שיכול לגרום לפגיעה קשה במערכת העצבים, לשיתוק ואף למוות.​

 מולסה

מולסה או דִּבְשָׁה  היא סירופ סמיך כהה, הנוצר כתוצאה מבישול ממושך של מיץ קנה סוכר או סלק סוכר, המתבצע בעת זיקוק הסוכר הלבן. ערכה הקלורי הוא זהה לזה של הסוכר הרגיל, אך להבדיל מהסוכר המזוקק, היא מכילה כמות משמעותית של ויטמינים ומינרלים ומהווה מקור לסידן, מגנזיום, אשלגן וברזל. ניתן להשתמש במולסה להמתקת עוגות ומאפים, למריחה על לחם ובתבשילים למיניהם. ​


 סילאן​

סילאן הוא סירופ מתמרים, הידוע גם בשם "דבש תמרים". הסילאן מתקבל ממיצוי התמרים, לאחר בישולם וסחיטתם. מרקמו של הסילאן נוזלי ודומה לזה של דבש, אולם טעמו עדין ומתון יותר, ולכן הוא מתאים למגוון רחב יותר של מאכלים. הסילאן מכיל את אותם הערכים התזונתיים שיש בתמרים: סידן, ברזל, ויטמין A, ויטמיני B וויטמין C. 

חשוב להבדיל בין שני סוגי סילאן המצויים בשווקים: הראשון טבעי (ויקר יותר) שבדרך כלל מצוי בחנויות טבע בלבד, והשני אינו טבעי ומכיל תוספות סוכר וחומרים נוספים.​

 מייפל

סירופ מייפל מיוצר באופן מסורתי משרף עץ האֶדֶר. לכן, חשוב לוודא שאתם מחזיקים בסירופ מייפל ולא סירופ "בטעם" מייפל, עם המון סוכר וחומרים משמרים. את ההבדל תרגישו מיד במחיר. סירופ מייפל אמיתי מכיל מינרלים רבים וניתן להשתמש בו באפייה ובישול.​

סטיביה

סטיביה זהו צמח תבלין טבעי נטול קלוריות, אשר שימש את תושבי דרום אמריקה במשך מאות שנים, כאשר הם ביקשו להמתיק את המאטה (mate) -משקה עשבים מר הנהוג באזור. שני יתרונותיו הבולטים הם מתיקותו הגבוהה (פי 200 מסוכר רגיל) והיותו נטול קלוריות.

מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) מתייחס אל הסטיביה כאל תוסף לדיאטה ולא כתוסף מזון או ממתיק, כיוון שחסר מידע לגבי הבטיחות הבריאותית שבשימוש בו ניתן לרכוש אותו כעציץ כמעט בכל משתלה ולהשתמש בחליטה שלו. בחנויות טבע נמצא גם עלי סטיביה מיובשים, סטיביה נוזלית ואבקת סטיביה.​

 ממתיקים מלאכותיים

הממתיקים המלאכותיים הם דלי קלוריות ופחמימות, אינם משפיעים על רמות הסוכר בדם ואפשר להוסיפם לארוחה מבלי להחליפם במזון אחר. הם הבחירה המועדפת ביותר היום לשומרי המשקל ולסוכרתיים. קיימות מחלוקות לגבי הנזקים שהם גורמים לבריאות. כל ממתיק חייב לקבל אישור מרשויות המזון ונקבעה עבורו הרמה היומית המותרת לאכילה. 

לבד מהממתיקים השונים, אנחנו צורכים סוכר דרך המזון, ולכן חשוב לדעת מה אנחנו אוכלים, כאשר המטרה היא להפחית את כמות הסוכרבכל צורה שהיא, כיוון שהוא לא בריא ומומלץ במינונים קטנים בלבד. בנוסף, פעמים רבות ההחלטה להחליף את כפית סוכר בתה או בקפה עם ממתיק מלאכותי/טבעי, לא תגרום להבדל המשמעותי במשקל או בבריאות, במיוחד כשבדרך כלל לצד הדיאט נאכל פרוסת עוגה או ארוחה דשנה. 

הדס בסקינד היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל