פורסם בראשונה: 23.09.2012
עדכון אחרון: 30.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

משמינים בקלות

לקריאה נוחה
הישראלים מוותרים על פעילות גופנית, מגדלים ירכיים מעובות ומטפחים צמיגים שומניים סביב המותניים. איך יוצאים מזה? לכו יותר ברגל, טפסו במדרגות ואל תאכלו מול הטלוויזיה
משמינים בקלות

מותניים עבות, כרס שפורצת את גבולות החגורה וירכיים עתירות ברקמות ספוגיות, הם חלק מהמאפיינים הבולטים של חברת השפע המערבית.

עודף משקל הוא לא רק בעיה אסתטית, אלא בעיקר בעיה בריאותית. רופאים מעריכים שההשמנה תעקוף בעתיד הקרוב על הסיגריות ותמצב את עצמה כגורם מספר אחת למחלות ולמוות שניתן למניעה.

הגורם הבסיסי ביותר להשמנה הוא מאזן אנרגטי חיובי, אולם מהן הסיבות לכך - עלייה בצריכת האנרגיה (קלוריות), ירידה בהוצאה האנרגטית (פחות פעילות גופנית), או שילוב של שני הגורמים?

החיים המודרניים מספקים לנו מכשירי חשמל, שחוסכים לנו את העבודות המלוכלכות במשק הבית, אך גם  חוסכים לנו, בחישוב גס, הוצאה של 111 קלוריות ביום, כלומר תוספת של כשבעה ק"ג בשנה (אם לא אוכלים פחות או מוסיפים פעילות אחרת).

פעם התאמצו יותר

במחקר שהתפרסם ב-Obesity Research נערכה השוואה בין פעילויות שונות - כמו שטיפת כלים, כיבוס כביסה, עלייה במדרגות והליכה לעבודה - כפי שנעשו בשנת 1920 וכפי שנעשות כיום.

החוקרים מצאו שכמחצית מההפרש בהוצאה האנרגטית בין החיים המודרניים לזמנים ההם הייתה כתוצאה מהליכה, בעקבותיה שטיפת כלים וכביסה ולבסוף עלייה במדרגות.

תרבות הלעיסה

אכילה במקומות ציבוריים היא ללא ספק אחד הגורמים המשמעותיים לתופעת ההשמנה בחברה האמריקנית. תיירים רבים נדהמים מכך שהאמריקאים לועסים באופן קבוע ברחוב,  במוזיאונים, בכנסייה ובמקומות רבים אחרים.

רשת חנויות הספרים המצליחה ביותר מוכרת קפוצ`ינו בזמן שאתם  מדפדפים בספרים. כמחצית מהמזון המוזמן במסעדות מזון מהיר הוא דרך חלון הדרייב אין, כלומר האמריקנים מעדיפים לאכול תוך כדי עיסוקים אחרים ולא מקדישים זמן מיוחד לאכילה.

מה רע באכילה תוך כדי הליכה?

אכילה תוך כדי הליכה מובילה לחוסר שליטה על כמויות האוכל ואינה טובה לעיכול. אכילת חטיפים בדרך כלל אינה מתוכננת ומובילה לצריכה קלוריות עודפת, מה שתורם לעלייה במשקל.

מחקר נוסף שפורסם ב - Obesity Research אסף נתונים במשך שנה על 28 אלף אמריקנים המייצגים את האוכלוסייה הכללית בארה"ב. התברר כי החל מגיל שנתיים  האמריקנים  צורכים יותר קלוריות, שומן ואלכוהול בימים שישי עד ראשון בהשוואה לשאר ימות השבוע, עם עלייה יומית ממוצעת של 82 קלוריות. העלייה הגדולה ביותר נצפתה בקבוצת הגיל 19 עד 50, שאכלו 115 קלוריות נוספות בכל יום של סוף השבוע. ההתנהגות הזו מובילה לתוספת 2.5 ק"ג בשנה.

וזה קורה רק באמריקה?

ארה"ב לא לבד. בעיות ההשמנה מאפיינות מדינות מערביות נוספות. במחקר שנערך באוסטרליה ואשר פורסם ב - International Journal of Obesity, עקבו אחר משקלן 8,700 נשים בגילאי 18 עד 23.

41 אחוז מהנשים עלו במשקל במהלך ארבע שנות המעקב. הנשים ששמרו על משקלן היו יותר בתפקידים מקצועיים וניהוליים, סטודנטיות, רווקות וללא ילדים. בנוסף, הן בילו פחות זמן בישיבה, צרכו פחות מזון מהיר ובמשלוחים והיו במשקל תקין בתחילת המחקר. תמונת מצב דומה קיימת גם בישראל.

אז מה עושים נגד ההשמנה?

חברות המזון נרתמות לפעולה, או לפחות רוצות שנחשוב כך. מקדונלד`ס קנדה הודיעה באחרונה שתפרסם את תכולת הקלוריות בכל המזון שהיא מוכרת ותספק לקנדים תפריט חדש, מופחת קלוריות. אימוץ אכילה בריאה יותר בא כתוצאה מהחששות הגוברים על הקשר בין השמנה למזון מהיר כמו המבורגר וצ`יפס, והתעוררות התביעות המשפטיות בארה"ב, שמאשימות את מקדונלד`ס בבעיות המשקל של לקוחותיה. מקדונלד`ס קנדה הוסיפה לפחות שני סלטים חדשים לתפריט ויותר מנות עם עוף בגריל, אך השינוי הגדול ביותר הוא ההחלטה לפרסם את הערכים התזונתיים בפוסטרים על הדלפקים ועל הניירות המכסים את המגשים. כל מזון, החל משקית קטשופ ועד המבורגר כפול יופיע ברשימה, כך שלצרכנים יהיה מידע שיעזור להם לעשות בחירות טובות יותר.בניו יורק, מקדונלד`ס מנסה תוכנית חדשה לפיה הלקוחות יוכלו לבחור בין שלושה סגנונות של דיאטה: דלת קלוריות, דלת שומן דלת פחמימות (לחובבי דיאטת אטקינס).

ויש מי שמבקש להכות את צרכני המזון השמן בכיסם: האגודה הרפואית הבריטית הציעה תוספת של 17.5 אחוז למס על מזונות עתירי שומן רווי כמו נקניקיות, עוגיות, מאפים, חמאה ושמנת. גם במדינת ניו-יורק ובאוסטרליה שוקלים הצעות דומות, אף על פי שאין הוכחות כי הצעדים הללו  יביאו  לתוצאות המצופות.

כנראה שאין קיצורי דרך, וכדי להילחם במגפת ההשמנה צריכים לאכול ולהקפיד על פעילות גופנית. צריכים יותר ללכת ופחות לשבת, להימנע מאכילת מזון מהיר ולהעדיף פעיליות בחוץ על פני צפייה בטלוויזיה תוך כדי אכילת חטיפים.

נכון, אנחנו לא מציעים לכם לרדת לנהר ולחבוט בבגדיכם כנגד הסלעים במקום להשתמש במכונת הכביסה, אך בהחלט ניתן לעשות בחירות מודעות במטרה לבזבז יותר אנרגיה:

1. במקום להשתמש בשלט רחוק כדי לשנות את הערוצים בטלוויזיה, עדיף לקום ולשנות את הערוצים ובדרך זו לשרוף כל פעם שלוש קלוריות בכל פעם.

2. כאשר מדברים בטלפון בעמידה במקום בישיבה מבזבזים פי  חמישה יותר קלוריות (20 לעומת ארבע).

3. משלוח e-mail לחבר לעבודה שורף שתיים עד שלוש קלוריות, אבל אם הולכים  לחדרו ומשוחחים בעמידה במשך כמה דקות מבזבז כשש קלוריות.

4. שטיפת מכונית במשך שעה בחודש מבזבזת 300 קלוריות במקום 18 בנסיעה דרך מכונה לשטיפה אוטומטית.

5. הליכה עם הכלב במשך כחצי שעה מנצלת 125 קלוריות, ואם משחררים אותו להסתובב לבד בגינה מבזבזים רק שבע קלוריות.

בנוסף כדאי ללכת יותר, להחנות את המכונית רחוק יותר וללכת ברגל את יתרת הדרך, לנצל את המדרגות במקום את המעלית ולעבוד בגינה.

אדם שבוחר תמיד בדרך היושבנית יבזבז כ - 1,700 קלוריות במהלך חודש, בעוד שאדם שבוחר תמיד בדרך הפעילה ישרוף בערך  10,500 קלוריות.
הפרש זה, של כ - 8,800 קלוריות  שווה ערך לתוספת של 1.25 ק"ג שומן בחודש. וכך, על פי המומחים ב - Mayo Clinic, על ידי בחירה בפעילויות האקטיביות במקום הפסיביות ניתן לחסוך עלייה של כ - 15 ק"ג בשנה.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית  

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל