פורסם בראשונה: 02.09.2015
עדכון אחרון: 02.09.2015

מים באמת עוזרים לירידה במשקל?

לקריאה נוחה
כבר שנים רץ לו מיתוס שהנוזל שזורם מתחת לאף שלנו גם עוזר לנו להרזות. עכשיו, חוקרים אנגלים הרימו את הכפפה ובדקו האם הטיעון הזה באמת מחזיק מים
ירידה במשקל – האם יש קשר לשתיית מים?

בקיצור

1.

41 אנשים התבקשו לשתות חצי ליטר של מי ברז בלבד חצי שעה לפני כל אחת מהארוחות במהלך היום: בוקר, צהריים וערב.

2.

43 האנשים הנוספים שהשתתפו במחקר התבקשו לדמיין לפני כל אחת מהארוחות כי הבטן שלהם מלאה.

3.

כעובר 12 שבועות, האנשים ב"קבוצת המים" הורידו בממוצע 1.6 קילוגרם יותר מהאנשים ב"קבוצת הדמיון". וזה לא הכל...

בטח שמעתם כי למים יש ים של יתרונות בריאותיים – וזה נכון. אולי במשך השנים גם יצא לכם לשמוע לא מעט פעמים שהם יכולים לעזור לכם לרדת במשקל, אבל לא ממש האמנתם.

חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהאם בבריטניה החליטו להרים את הכפפה ולבדוק האם ההנחה הזו מחזיקה מים. "בכל תוכנית לניהול משקל אומרים ששתייה של הרבה מים היא דבר ממש טוב. אז אמרנו לעצמנו: בואו נבדוק האם יש ראיות ממשיות לכך", סיפרה ד"ר אמנדה דיילי.

מהמחקר שערכו ד"ר דיילי וחבריה ופורסם בכתב העת Obesity (השמנת יתר) התברר כי שתיית מים לפני כל ארוחה עזרה לאנשים הסובלים מהשמנת יתר לרדת במשקל. כמה מים? מתי? מה ההיגיון בכלל? מיד נענה לכל השאלות.

חצי ליטר לפני כל ארוחה 

למחקר גויסו 84 גברים ונשים עם השמנת יתר, לאחר שהופנו על־ידי רופא המשפחה שלהם. כל אחד קיבל עצות לירידה במשקל בעזרת תזונה בריאה יותר ופעילות גופנית. לאחר מכן נעשתה חלוקה אקראית לשתי קבוצות.

​מה כל כך טוב במים האלו?

לחצו כאן ותגלו

 מים וירידה במשקל 

41 אנשים שהרכיבו את "קבוצת המים" התבקשו לשתות חצי ליטר של מי ברז בלבד חצי שעה לפני כל אחת מארוחות הבוקר, הצהריים והערב. הקבוצה השנייה (להלן "קבוצת הדמיון") כללה 43 אנשים שהתבקשו לדמיין שהבטן שלהם מלאה לפני כל אחת מהארוחות. הניסוי נקבע לתקופה של 12 שבועות.

החוקרים בדקו את המשקל של המשתתפים בתחילת, באמצע ובסוף הניסוי. חברי "קבוצת המים" איבדו בממוצע לאורך תקופת הניסוי כ־1.4 קילוגרם יותר מ"קבוצת הדמיון".

גם בתוך "קבוצת המים" היו הבדלים ברורים: אלו שהקפידו על שתיית חצי ליטר מים לפני כל ארוחה הורידו בממוצע כ־4.3 קילוגרם, ואלו ששתו מים רק לפני ארוחה אחת ביום, או בכלל לא, הורידו מהמשקל רק 800 גרם.

לאלו מבינכם שתוהים איך הצליחו החוקרים לוודא שהמשתתפים הקפידו על שגרת המים שלהם, הם הסבירו כי הם השתמשו במספר שיטות, כולל לקיחת דגימות שתן.

לא רק למי שסופר קלוריות או סובל מהשמנת יתר

ולמה מים עשו את העבודה, ולמה דווקא לפני ארוחה, אתם שואלים? גם החוקרים לא הצליחו למצוא תשובה חד־משמעית. הם משערים, בין היתר, שתיית מים לפני הארוחה ממלאת את הקיבה ונותנת תחושת שובע, דבר שיכול לגרום לך לקבל החלטות נבונות יותר לגבי מה שאתם אוכלים.

"כולנו משמינים לאורך זמן, לכן השיטה הזו עשויה לעבוד כרפואה מונעת בכלל האוכלוסיה. הרי אנחנו בכל מקרה רוצים שאנשים ישתו יותר מים", אמרו החוקרים. הם מאמינים כי שתיית מים לפני ארוחה יכולה לסייע לכל מי שרוצה לנהל את המשקל שלו טוב יותר, בלי קשר ל־BMI.

"בשילוב עם הוראות קצרות על איך להגדיל את כמות הפעילות הגופנית ועל תזונה בריאה, אנשים הצליחו להשיג ירידה נוספת במשקל - בשיעור מתון ובריא", אמרה המחברת הבכירה של המחקר, הלן פארטי, "זה משהו שלא דורש הרבה עבודה כדי  לשלב בחיי היומיום העמוסים שלנו. היופי של הממצאים האלו הוא בפשטות".

 

 

מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx
מה לאכול ולא לאכול לפני השינה? | שירותי בריאות כלליתמה לאכול ולא לאכול לפני השינה? | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/dont_eat_before_you_sleep.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/dont_eat_before_you_sleep.aspx
דימוי גוף: על פרסומות וביטחון עצמי | שירותי בריאות כללית | שירותי בריאות כלליתדימוי גוף: על פרסומות וביטחון עצמי | שירותי בריאות כללית | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/body_image_today.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/body_image_today.aspx

הצמדת שתיה לארוחות יכולה להיות דרך טובה לא רק להפחית את הכמות הנאכלת וכך לעזור לירידה במשקל, אלא גם כדי לזכור לשתות באופן כללי.

בנוסף, מחקרים גדולים שנערכו בעבר מצאו כי מים, סיבים וחלבונים הם המשפיעים החזקים ביותר על תחושת השובע. לכן גם פתיחה של ארוחה עם שתיה של מים, סלט ירקות (שעשיר במים וסיבים), מרק ירקות, ירקות מבושלים, יכולה לעזור מאוד בוויסות של הכמויות הנאכלות.

כעת החוקרים מקווים לבצע מחקר גדול וארוך יותר, שיעזור להם גם לבסס את הממצאים של המחקר הנוכחי, וגם יעזור להבין טוב יותר איך צריכת מים לפני ארוחות משפיעה על ירידה במשקל.

​גם רפואה משלימה יכולה לעזור לכם

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו​​​

שימו לב: מים עלולים להיות גם מסוכנים

שתיית מים בכמויות גדולות, יותר מכ־2 ליטרים בתוך זמן ממש קצר, עלולה לגרום להתנפחות התאים בגוף, בעיקר תאי המוח, עד להתפוצצותם ולהריסתם ולמוות בתוך כמה שעות.

לתופעה קוראים "הרעלת מים" והסימפטומים שלה הם כאבי ראש, בחילות, הקאות, עיוות שרירים, פרכוסים, קהות חושים, ראייה מטושטשת ועיוורון. לכן אסור להגזים גם בשתייה ולשתות לפי תחושת הצמא.

עם זאת, חשוב לציין כי הרעלת מים היא תופעה נדירה שלרוב מתרחשת אצל ספורטאים שאיבדו כמות גדול של נוזלים, ובבת־אחת שותים כמות גדולה של מים.

יש גם קבוצות של חולים, למשל אלו הסובלים מבעיות לב או בעיות כליות, שעבורם צריכה של חצי ליטר מים לפני ארוחות אולי לא תהיה מומלצת.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל