פורסם בראשונה: 02.10.2008
עדכון אחרון: 19.09.2017
  • דוקטור דניאל בן דוב ד"ר דניאל בן דב
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד
  • עדינה לאנג עדינה לאנג

איך עוברים את הצום בשלום?

לקריאה נוחה
צום הוא אף פעם לא קל, אבל הוא לא חייב להיות בלתי נסבל: אז מה לשים בסנדוויץ' בארוחת הבוקר שלפני הצום ואיזה מרק כדאי לשתות בארוחה המפסקת? כל הטיפים כדי ש־25 השעות יעברו הכי מהר שאפשר
אין מה לפחד, זה רק יום כיפור

בקיצור

1.

לפני הצום: שתו נוזלים במהלך היום עד לתחילת הצום, תעדיפו מים על פני שתייה ממותקת או מוגזת. רצוי לא לשתות בבת אחת כמויות גדולות רגע לפני שהצום מתחיל.

2.

בארוחה המפסקת: תאכלו עד שאתם שבעים ולא עד שאתם מתפוצצים. דאגו לאכול מכל אבות המזון, ותשתדלו להימנע מפחמימות, סוכר לבן ומזונות מלוחים או מטוגנים מדי.

3.

אחרי הצום: תאכלו קודם כל עוגה (ניתן לאכול עוגת דבש) או עוגייה עם קפה או תה, כדי לתת למערכת העיכול לחזור לעבוד בעדינות אחרי ההפסקה הארוכה. ובארוחה עצמה תאכלו בנינוחות ובכמות מספיקה, אין שום צורך לאכול בשביל יומיים.

לא משנה מה הסיבה שבגללה אתם צמים: מסורת, דיאטה או רק בשביל האתגר - צום הוא לא דבר קל. אבל אתם בהחלט יכולים להפוך אותו לקל יותר בעזרת כמה צעדים פשוטים:

למי לא מומלץ לצום?

למי שסובלים ממחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות ממאירות לא מומלץ לצום. הצום עלול לגרום לירידת לחץ דם חדה, שינויים במאזן המלחים בגוף וירידה בערך הסוכר בדם, גורמים שעלולים להיות מסוכנים עבורכם (ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הצום)

למי שסובלים ממחלות מעי מומלץ לקחת את התרופות הרגילות למחלת המעי.

חלק מחולי הסוכרת כן יכולים לצום, אך חשוב להתייעץ עם רופא שמכיר אתכם ואת ההיסטוריה הרפואית שלכם ולא לקחת החלטה זו לבד.

ומה עם תרופות?

אם אם לוקחים תרופות קבועות, במיוחד תרופות פסיכיאטריות ומשתנים, מומלץ לא להפסיק לקחת אותן. כדי לבדוק אפשרות להפסקת הלקיחה - התייעצו עם הרופא המטפל.

גם למי שלוקחים אנטיביוטיקה חשוב לבדוק עם רופא ולא להפסיק לקיחה את התרופה לבד.

מי שלוקחות גלולות למניעת הריון יכולות לקחת גלולה בשעת הארוחה המפסקת, ואת הבאה לאחר שבירת הצום.

שימו לב: יש תרופות, ביניהן משככי כאבים נפוצים, שצריך לקחת עם אוכל או שתייה כדי לא לפגוע בגוף. אל תסכנו את עצמכם.

​טיפים לצום יום הכיפורים

מחוז ירושלים של כללית מציע טיפים חשובים להכנה לצום:
 
לפני הצום:
1. חשוב לשתות הרבה מים לאורך כל היום שלפני הצום, זה משפר את השמירה על הנוזלים בגוף ומונע התייבשות.

2. לא מומלץ לשתות קפה, תה וקולה סמוך לשעת הצום משום שהם מכילים חומרים משתנים הגורמים להשתנה מרובה ולכן לאיבוד נוזלים.

3. יש להשתדל לא להעמיס הרבה אוכל בסעודה המפסקת אלא לאכול במהלך היום ארוחת בוקר וארוחת צהריים, בנוסף לסעודה המפסקת. מומלץ לשלב בארוחת הצהריים מנת דג לאספקת חלבונים.

4. מומלץ לא לאכול בסעודה המפסקת ובכל הארוחות באותו יום מאכלים מתובלים במיוחד ולא מלוחים (דג מלוח, זיתים, גבינה צהובה, גבינה מלוחה, אוכל מעושן ואוכל מתועש). הם סופחים נוזלים ולכם גורמים לצימאון.

5. מומלץ לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים להרגשת שובע כמו אורז מלא, אטריות, קוסקוס, לחם מקמח מלא, בתוספת של חלבון כמו גבינות (לא מלוחה או צהובה) או דגים או קטניות.
תוספת כמות קטנה של שמן לארוחה תגרום להאטת ריקון הקיבה ותיתן תחושת שובע לאורך זמן.

6. לסיים לאכול את הסעודה המפסקת לפחות שעה לפני הצום.

7. כחצי שעה לפני תחילת הצום מומלץ לשתות שוב ולאכול חתיכה גדולה של אבטיח או אשכול גדול של ענבים.

8. במהלך הצום יש להימנע מפעילות גופנית ומחשיפה לשמש.
 
לאחר הצום:
1. מיד אחרי הצום כדאי להתחיל בשתייה איטית של מים קרים או לשתות קפה או תה על מנת להמריץ בהדרגה את זרימת הדם.  בכל מקרה חשוב להרבות בנוזלים.

2. מומלץ מאד לא לאכול ארוחה מלאה מיד לאחר הצום
אלא לאכול פרי ולבן או עוגה ולשתות משהו ורק לאחר כשעתיים להתחיל לאכול ארוחה המכילה חלבונים בכמות מתונה כמו מוצרי חלב. מומלץ לאכול משהו מלוח.

3. אכילת מזון מגוון בהדרגה תאפשר לסיים את הצום כנדרש.
עדיף לאכול כמה ארוחות קטנות מאשר לאכול כמות גדולה בבת אחת.

להורדה ולהדפסה של הטיפים להכנה לצום לחצ/י כאן

 ולצמים: השעות שלפני הצום - עשו ואל תעשו

• אל תשתו בבת אחת כמויות גדולות של נוזלים רגע לפני שהצום מתחיל.

שתו נוזלים במהלך כל היום עד לתחילת הצום. העדיפו מים על פני שתייה ממותקת או מוגזת, המעיטו במשקאות עם קפאין ומשתנים כמו תה, קפה ואלכוהול.

• אל תצומו כל היום עד לשעת הארוחה המפסקת.

• כדאי לאכול ארוחת בוקר כמו בכל יום ועוד ארוחה קטנה נוספת: כריך עם גבינה, ביצה קשה, גביע יוגורט עם כמה יחידות של פתית, דייסה מדגן מלא שיעזור לשמר את מאגר הפחמימות במהלך הצום, מעט ירקות ופרי.

לוקחים תרופות?

תרופות מסוימות חייבים לקחת עם אוכל או שתייה, ובמקרים כאלה, ממליץ ד"ר דיקמן, "שלא לקבל החלטות" על דעת עצמכם, אלא לפנות לרופא המטפל ולשאול ספציפית לגבי כל כדור וכדור.

הנה עוד המלצות שלו:

• תרופות קבועות בגלל מחלות כרוניות - מומלץ שלא להפסיק את הטיפול אלא אם ניתן אישור מהרופא המטפל.

• טיפול אנטיביוטי - אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אסור להפסיק אותו בשום אופן. במקרים קלים יותר כמו דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, אפשר להתייעץ עם הרופא ולבקש אישור לקחת את התרופות בסעודה המפסקת ואחר־כך שוב במוצאי יום כיפור.

• גלולות להפסקת הריון - ניתן לקחת את הגלולה בסעודה המפסקת ואחר־כך שוב במוצאי יום כיפור.

תרופות פסיכיאטריות - לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים, אלא אם קיבלו לכך אישור מהרופא המטפל.

משככי כאבים - חלק מהתכשירים דורשים נטילת כדור על קיבה מלאה מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. לחלק מהתכשירים יש חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת, ובכך אפשר לפתור את הבעיה של הצורך באכילה.

צום והריון הולכים ביחד?

"אישה בריאה שההריון שלה תקין ולא ידוע על סיכונים ובעיות מהריונות קודמים, יכולה בהחלט להתחיל את הצום", אומר רופא הנשים ד"ר רוני לוי, "אבל חשוב להישאר במנוחה במשך כל היום בסביבה ממוזגת".

לפי ההלכה, אישה הרה אינה מחויבת להגיע לבית הכנסת ויכולה להישאר בבית כדי להקל על עצמה. 

לעומת זאת, ד"ר לוי ממליץ שלא לצום במקרים הבאים: "הריון בסיכון גבוה, נשים שסובלות מסיבוכים כמו סוכרת או יתר לחץ דם וגם נשים עם צירים מוקדמים או היסטוריה של צירים מוקדמים. על ויטמינים וברזל אפשר לוותר ליממה".

ד"ר לוי אומר, שבכל מקרה "חשוב להתייעץ עוד לפני יום כיפור עם הרופא המטפל, ולקבל ממנו הנחיות עד כמה הצום עלול לסכן את ההריון, ומהם הסימנים שבעקבותיהם יש להפסיק לצום".

כל הכללים לארוחה מפסקת יעילה

• מומלץ תפריט שלא יגרום אי־נוחות למערכת העיכול. לכן רצוי לא לכלול מאכלים חדשים ולהימנע ממזונות מתובלים, מטוגנים ומאלה הנמנים עם משפחת המצליבים (כמו כרובית, כרוב וברוקולי).

• הארוחה המפסקת (שלפני צום) צריכה לכלול את כל אבות המזון: פחמימות, שומנים וחלבונים. בארוחה המפסקת חשוב גם לשתות מעט יותר מהרגיל.

• אל תאכלו מאכלים מטוגנים, שומניים וממולחים יתר על המידה. הימנעו מתבלינים חריפים וממזון מוכן. כדאי גם לוותר על קטניות (כמו שעועית, פול, חומוס). אלה עלולים לגרום לצמא ולאי־נוחות במערכת העיכול (נפיחות, צרבות ותחושת כבדות).

• אל תגזימו עם אכילת ירקות. הם יתפסו מקום רב בקיבה ויביאו לתחושת שובע זמנית בלבד.

• אל תאכלו פחמימות פשוטות - קינוחים רוויי סוכר, חלה, סוכריות ומשקאות ממותקים - הם נספגים במהירות ומביאים בתוך זמן קצר לתחושת רעב. וקצת אחר כך הם יגרמו גם לצמא מוגבר. 

• בארוחה המפסקת כדאי לאכול מנה עשירה בחלבון (כמו עוף, הודו או בקר רזה). כדאי מאוד להוסיף מנה של פחמימות מלאות כמו: פסטה, אורז, לחם מלא ובורגול.

אפשר להוסיף גם מעט ירקות. מנה כזאת תורמת לתחושת שובע לאורך זמן. לצמחוניים כדאי לאכול ליד הפחמימות ביצה. מדובר בחלבון מלא התורם לתחושת השובע.

צריכים אחות או רופא בחג? בשביל זה אנחנו כאן!

החג נכנס ואתם לא מרגישים טוב? האף דולף והגרון כואב? אנחנו כאן בשבילכם עם כל התשובות לכל השאלות. עד מתי עובדות המרפאות? לאן ללכת אם לא מרגישים טוב כשהן כבר סגורות? ואיך אפשר לקבל ייעוץ רפואי אפילו בלי לזוז מהכורסה? כל הפרטים מחכים לך כאן

איתכם גם בחגים! כללית


חשוב
: כדאי לשלב בארוחה גם פחמימות ושומן. הסיבה: עודפי חלבונים מחריפים את תחושת הצמא. שומנים, לעומת זאת, נוטים לשמור על הנוזלים בקיבה למשך פרק זמן ארוך יותר וכך מרככים את תחושת הצמא למשך זמן רב יותר. כך, למשל, מרק עוף, שהוא שילוב של שומנים ושל נוזלים, נחשב למזון אידיאלי לפני צום.

• תאכלו עד לתחושת שובע נעימה ולא עד שתתפוצצו ותגיעו לתחושה מעיקה שבאה בדרך כלל לידי ביטוי במשפטים "לא יכול לזוז", "עוד שנייה אני מתפוצץ" או "אני חייב לפתוח כפתור". יותר מדי אוכל רק יעייף אתכם ולא יעזור לקראת סוף הצום.

אז מה כדאי לאכול לפני הצום?

• מרק - מרק צח או מרק ירקות.

• מנה בשרית - עוף, הודו, דג ולמעוניינים גם בקר.

• תוספות - תפוחי אדמה, אורז, פסטה וירקות מאודים.

• קינוח - פירות. אפשר שיהיו טריים.

• שתייה - מים, והרבה. 

אתם צמים והילדים לא? תכינו להם מראש אוכל נגיש במנות קטנות, כדי שתצטרכו להתעסק עם האוכל כמה שפחות במהלך הצום.

שימו במקרר מוצרי חלב, סנדוויצ'ים, פירות וירקות חתוכים וכדומה.

ואיך שוברים את הצום?

כדאי לשבור את הצום בשתייה ממותקת של כוס תה בתוספת עוגת דבש או עוגיות. תנו למערכת העיכול להתרגל מחדש לעבודה אחרי שהיא נחה 25 שעות.

קצת אחר כך אפשר לאכול ארוחה, אך גם כאן תהיו עדינים ואל תגזימו, לא צריך באמת לאכול בשביל יומיים. 


מה כדאי לאכול?

• מרק - מרק צח, מרק ירקות או מרק עוף

• מנה בשרית - עוף. הודו, דג ולמעוניינים גם בקר.

• תוספות - תפוחי אדמה, אורז, פסטה וירקות מאודים.

• קינוח - פירות טריים.

• שתייה ממותקת כדי להגביר את כמות השתייה הנצרכת להחזרת הנוזלים החסרים ולא בהגזמה

ד"ר דניאל בן דב הוא סגן מנהל חדר מיון טראומה במרכז רפואי כרמל

אורלי וייסיד ועדינה לאנג הן דיאטניות קליניות

ייעוץ מקצועי נוסף: ד"ר רם דיקמן, ד"ר דנה פלורנטין והתזונאית דפנה זיו בוסנאי

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל