פורסם בראשונה: 23.06.2015
עדכון אחרון: 23.06.2015
  • לירון סיני
  • תמי אדיב תמי אדיב

איפה באמת יש שומן טראנס?

לקריאה נוחה
שומן טראנס כל כך מזיק לבריאות שבארצות הברית מפסיקים להשתמש בו. ומה אצלנו? האם תיאלצו להיפרד מהבורקסים? ביררנו באילו מאכלים שנמכרים בארץ עדיין יש שומן טראנס, מה לשאול במאפייה והאם התחליפים באמת יותר בריאים
שירותי בריאות כללית על שומן טראנס

בקיצור

1.

בארצות הברית אסרו, ובצדק, את השימוש בשומן טראנס במאכלים. בארץ כבר משתמשים בו באופן מצומצם למדיי.

2.

ובכל זאת, יש כמה מאכלים שבהם עדיין אפשר למצוא אותו. כשמדובר במאפים ופיצות כדאי פשוט לשאול במקום.

3.

בכל הנוגע למוצרים מוכנים, קראו את רשימת המרכיבים. אם מופיע שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית, יש בהם שומן טראנס.

​אם שמעתם חדשות או פתחתם פייסבוק לאחרונה, גיליתם ששומן הטראנס הפך למוקצה מחמת מיאוס וסיכון בריאותי בארצות הברית.

זה לא שהוא נהנה ממוניטין מחמיא עוד קודם לכן, אבל עכשיו זה רשמי: החל מ־16.06.2015 העביר מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, הוראה לתעשיית המזון להוציא את שומן הטראנס מכל מוצרי המזון, תוך שלוש שנים.

מדובר בבשורות בריאות. שומן טראנס הוא שומן צמחי שעובר תהליך כימי תעשייתי שהופך אותו לשומן מוקשה או מוקשה חלקית. זה קורה כאשר מוסיפים לשומן מלקולות מימן. הוא משרת היטב את התעשייה כי הוא מאפשר חיי מדף ארוכים יותר למוצרים והוא זול יחסית, אבל הוא גם מאוד לא בריא.

מה כל כך נורא בשומן טראנס?

בקיצור: הגוף לא יודע איך להיפטר ממנו. הוא גם לא מכיל שום מרכיב שהגוף צריך, ורק מעלה את רמות הכולטסרול הרע שנקרא LDL, ופוגע ברמות הכולסטרול הטוב HDL.

בדרכו אל הכבד חלק מהכולסטרול הרע (LDL) שוקע ונתקע בדפנות הדם, שם הוא עלול לסתום את העורקים ולגרום למחלות לב, כלי דם וסוכרת. בניגוד אליו, הכולסטרול הטוב (HDL) נע ביעילות אל הכבד ובכך מגן מפני מחלות לב. כשאתם אוכלים מוצרים עם שומן טראנס, אתם בעצם מכניסים לגוף שלכם חומר שעלול להצטבר ולפגוע בו לאורך זמן.

הוא קיים במוצרים בארץ?

יש לא מעט חשודים מיידיים שבהם נהוג היה להשתמש בשומן טראנס. ביניהם אפשר למצוא רשימה אהובה של חטיפים וקינוחים שגם ככה לא מתהדרים בערכים תזונתיים בריאים במיוחד: בורקסים, קרואסונים וכל מאפה אחר עם בצק עלים שנמרח במרגרינה עם שומן טראנס, פיצות תעשייתיות, עוגיות שונות, ג'חנון, מלוואח, גלידות ואפילו אייסקפה.

רק הגיוני להניח שעם האיסור בארצות הברית, גם כאן השימוש יילך ויפחת. למעשה, השימוש בשומן מוקשה כבר הרבה פחות נפוץ מפעם, במיוחד אצל חברות מזון גדולות. בחלק מהמוצרים שעדיין מכילים אותו הכמות היא מזערית, ומצוינת בדרך כלל בטבלת הערכים התזונתיים.

 

 

מחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתמחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspx
אבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתאבטיח, אתה כזה מתוק ובריא שבא לי... | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/benefits_of_watermelon.aspx
מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx

עצה ידידותית

בחלק מהמוצרים שלפניכם אין שומן טראנס או שיש פחות מ־1% ל־100 גרם, כמות זניחה למדיי. אבל רגע לפני שאתם הולכים לחסל שבעה בורקסים ושני מגשי פיצה, חכו רגע.

לצערנו, שומן טראנס הוא לא הדבר הרע היחיד שמכניסים לכם לחטיפים. תהיו מודעים גם לסוכר שמתחבא תחת כל מיני שמות, לחומרים משמרים, קמח לבן, שומן רווי ומשפרי טעם ואיך לא - מלח.

איך יודעים אם יש שומן טראנס במוצר?

קראו את הכתוב על האריזות: לפעמים הוא יופיע בשם אחר - אם כתוב שומן מוקשה או מוקשה חלקית, זה שומן טראנס. וככל שהוא נמצא מוקדם יותר ברשימת המרכיבים, יש יותר ממנו ויותר כדאי שתתרחקו מהמוצר!

באילו מאכלים יש שומן טראנס בארץ?

מרגרינות: אין
המרגרינות החדשות כבר לא כוללות שומן טראנס. חלק מהמוצרים הוותיקים מכילים 1% שלו. עם זאת, חלק מהמפעלים הגדולים שחוסכים עלויות עדיין משתמשים במרגרינה עם שומן טראנס.

483601385.jpg 

בורקסים, קרואסונים, ג'חנון ומלוואח: זה מורכב
אפשר להכין את כל אלו מבצק עלים שנמרח בחמאה שמכילה שומן רווי אך אין בה שומן טראנס, או עם מרגרינה בלי שומן טראנס.

בחלק מהמוצרים המוכנים הקפואים שמחממים בבית כבר לא משתמשים בשומן טראנס. אם קונים אותם כדאי לקרוא את התווית ולבדוק אם השומן קיים, ואם כן באיזה מינון.

אם מכינים לבד - הנה מתכון לבורקס עם בצק פילו ושמן. אפשר גם לקנות בצק עלים ולהשתמש בחמאה או במרגרינה בלי שומן טראנס.

כשהולכים למאפייה אין ברירה אלא לפתוח את הפה ולפני שמכניסים אליו מאפה טרי - לשאול. ואם אתם מתביישים, תעשו הימור מושכל: אם מדובר במאפייה מאוד איכותית עם בורקסים ושלל מאפים יקרים, הסיכוי גדל שהמחיר יקר בגלל שחומר הגלם הוא חמאה, שהיא יקרה יותר. אבל באמת שמוטב לוודא את זה בקול. וזכרו: בכל מקרה עדיף לאכול מהם כמה שפחות.

172699886.jpg 

פיצה: כנראה שיש
בגבינה עצמה אין תוספת של שומן טראנס. היא מספיק רוויה בשומן באופן טבעי. המלכוד הוא בבצק. יכול להיות שבפיצות שמוכנות בפיצריות מכינים אותו עם מרגרינה עם שומן טראנס. קשה לדעת בפיצריות קטנות ורשתות בינוניות. ככל שהרשת גדולה יותר, סביר להניח שתוכלו לחפש ולמצוא את המידע הזה ברשת.

אפשר להפעיל את הניחוש המושכל של הבורקסים גם כאן: ככל שהפיצה איכותית יותר ויקרה, סיכוי טוב יותר שאין בה שומן טראנס. וגם כאן, כדאי פשוט לשאול.

ולגבי פיצות מוכנות - אפשר לבדוק בקלות לפי רשימת המרכיבים על האריזה. בחלקן כבר אין שומן טראנס כלל.

עוגיות וופלים מתועשים: יש
בחלקם עדיין יש שומן טראנס. בדקו היטב את המרכיבים על האריזה.

88006591.jpg 

חטיפים מלוחים: ברובם אין
שוב, זה לא אומר שכדאי לאכול מהם כמויות אינסופיות, אבל בדרך כלל בחטיפים כמו בייגלך, עוגיות מלוחות, צ'יפס, נאצ'וס וברוב המלוחים הנוספים ובבמבה אין שומן טראנס, או שהוא קיים בכמות מזערית. עדיין כדאי לעבור על רשימת המרכיבים ולוודא, חלקם כן מכילים אותו. למשל, בחטיפי בייגלה מטוגנים יש.

שוקולד: בדרך כלל אין
כבר סיפרנו על סגולותיו הטובות של שוקולד מריר ואיכותי, מהזן המר באמת שמכיל לפחות 70% קקאו. הוא, שוקולד חלב וגם שוקולד פרווה מריר משוחררים משומן טראנס.

לעומת זאת, כדאי לוודא שהוא לא נמצא בחלק מהחטיפים שמכילים שוקולד, בעיקר עם מדובר בשילובים עם עוגיות.

חמאת בוטנים: יש
לכאורה חמאת בוטנים מלאה במספיק שומן צמחי טבעי, זה שמגיע מהבוטנים. הבוטנים עצמם גם די בריאים, אבל לצערנו לחמאות הבוטנים התעשייתיות בדרך כלל מוסיפים שומן טראנס וגם סוכר.

לכו על חמאה שמכילה אך ורק בוטנים טחונים. היא נטולת תוספים מיותרים, ואולי לא מתוקה, אבל תלך מצוין עם ריבה טבעית.

אייסקפה: יש
ברוב האייסים יש שומן טראנס. בכלל, אין בהם כל ערך תזונתי מוסף ויש בהם כל כך הרבה סוכר שעדיף להתרחק מהם לגמרי.

71095514.jpg 

קצפת צמחית, תחליפי חלב פרווה ועוגות פרווה: יש
יש סיבה שלרוב הקינוחים האלו יש טעם עז של מרגרינה. זה כי הם מלאים בה, ולאו דווקא בזו מהסוג האיכותי. בתחליפי חלב פרווה הכוונה לא לאלו שעשויים מצמחים כמו סויה, אגוזים, קוקוס ושקדים, אלא בזן המעובד מאוד.

מדובר למעשה במרגרינה נוזלית שאתם מוסיפים לקפה שלכם. זה נשמע נורא? זה כי זה באמת נורא, גם בריאותית.

היום שאחרי: מה התחליפים?

מרגרינה: עם שומן צמחי ללא שומן טראנס. היא מזיקה פחות אך עדיין מכילה אחוז שומן גבוה, שכדאי לקחת בחשבון.

חמאה: גם היא עדיפה על שומן טראנס וטעימה מאוד, כפי שיעיד כל מי שאכל קרואסון פריזאי. אבל היא מכילה שומן רווי מן החי שמגיע עם כולסטרול, וכדאי לצרוך ממנו במידה, והכוונה למידה מועטה יחסית.

שמן קוקוס: מכיל שומן רווי מן הצומח, ובלי הכולסטרול של החמאה. עוד יתרון הוא שיש לו נקודת רתיחה גבוהה, כך שהוא יכול לשמש לטיגון. הטעם שלו מתקתק יותר ולכן מתאים יותר למוקפצים בסגנון אסיאתי ולקינוחים. וגם כאן, אחוז השומן גבוה, אז קחו את זה בחשבון.

שמן דקלים: תחליף גרוע כמעט כמו שומן הטראנס עצמו. הוא מעלה את אחוז הכולסטרול בדם, ונמצא שהוא גורם למחלות לב, כלי דם, סוכרת ועוד. בכל לשון של בקשה, אל תשתמשו בו.

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, השמנה, ניתוחים בריאטריים וטבעונות.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל