פורסם בראשונה: 24.12.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • אריק שרון אריק שרון

קצבי, מעניין, מאתגר - ושונה ממה שהכרתם: האימון המחזורי

לקריאה נוחה
האימון מחזורי משלב עבודה על מספר מרכיבי כושר גופני בו-זמנית: כוח, חוזק, סיבולת שרירית, סיבולת לב ריאה, קואורדינציה ושיווי משקל – והוא מסייע למערכות הגוף להסתגל למאמצים מתמשכים. משעמם לכם בשגרת החדכ"ש? הגיע הזמן לגוון!
מה כל כך טוב באימון מחזורי?

האימון מחזורי משלב עבודה על מספר מרכיבי כושר גופני בו-זמנית: כוח, חוזק, סיבולת שרירית, סיבולת לב ריאה, קואורדינציה ושיווי משקל – והוא מסייע למערכות הגוף להסתגל למאמצים מתמשכים. משעמם לכם בשגרת החדכ"ש? הגיע הזמן לגוון!

נמאס כבר מהאימון השגרתי בחדר הכושר? משעממת אותך עבודת הסטים החוזרים על עצמם והמנוחות בעקבות כל סט? זו העת להכיר את האימון המחזורי (Circuit Training) שיכול להכניס קצת צבע לשגרת האימונים האפרורית שלכם.

האימון המחזורי פותח ב-1953 על-ידי מורגן ואנדרסון באוניברסיטת לידס באנגליה לשם שיפור הכושר הגופני של ספורטאי הישג. "המחזורי" הוא פעילות מתמשכת, הכוללת תרגילים שונים, המפעילים קבוצות שרירים שונות. כל סדרת תרגילים היא מחזור אחד.

את האימון המחזורי רבים מכירים גם בשם "אימון התחנות" או Body Pump, כלומר: מעבר מתחנה אחת לתחנה הבאה אחריה, כאשר בכל תחנה עלינו לבצע תרגיל מסוים.

אז מה העניין כאן, פשוט עוברים מתחנה לתחנה?

לא.

האימון המחזורי צריך להיות מתוכנן בקפידה על-ידי מדריך הכושר, ועל המתאמנת או המתאמן לדעת במדויק מה עליהם לעשות בכל תחנה.

למשל?

יש להגדיר את זמן העבודה בכל תחנה או לחילופין את מספר החזרות, כמו כן יש להגדיר את זמן המנוחה בין התרגילים ובין המחזורים. חובה לשמור על רצף תקין באימון זה.

באימון מחזורי ניתן לשלב גם אימון אירובי, ותוכנית כזו עונה לשם אימון-על מחזורי (או Super Circuit), כלומר: ביצוע סדרת תרגילים ואחריה פעילות אירובית מדודת-זמן - וחוזר חלילה, על-פי מספר המחזורים. בגירסה נוספת מבצעים תרגיל כוח או התנגדות ואחריו תרגיל אירובי (ריצה/ דילגית/ מדרגה וכדומה).

אז למה כדאי לי לשלב אימון כזה מדי פעם?

כי אימון מחזורי משלב עבודה על מספר מרכיבי כושר גופני בו-זמנית: כוח, חוזק, סיבולת שרירית, סיבולת לב ריאה (אם מדובר באימון-על מחזורי), קואורדינציה, שיווי משקל ועוד.

כלומר?

הוא מסייע למערכות הגוף להסתגל למאמצים מתמשכים.

וחוץ מזה?

הוא קצבי, מעניין ומאתגר – ומעניק תחושה גופנית שונה מאימון הכוח לבדו או מאימון אירובי לבדו.

יתרונות?

יש גם יש.

תפרט...?

ניצול זמן קצר בצורה מקסימלית (עבודה על קבוצות שרירים רבות ועל מרכיבי כושר גופני רבים - במקביל).

למי זה מתאים?

לקבוצות הומוגניות והטרוגניות כאחד. הוא מאפשר למספר מתאמנים גדול לנצל בצורה מיטבית את המכשירים השונים בחדכ"ש – בלי לחכות שמישהו אחר יגמור. ככה לא נשברת מסגרת האימון.

וחוץ מזה?

מגוון התרגילים מעשיר את האוצר התנועתי שלנו. ככה אנחנו נחשפים לעוד ועוד תנועות חדשות ותרגילים חדשים שאולי לא היכרנו.

מה חשוב באימון מחזורי?

זמינות של המכשירים ומתקני העבודה הרלוונטיים (הרצף הוא תנאי בסיסי באימון זה).

יש לזה גם חסרונות?

לא בדיוק חסרונות, אבל חשוב לזכור שעבודה על שרירים רבים במקביל היא למעשה גם "חיסרון" בפיתוח שרירים בודדים. כיוון שעיקרון הבידוד של שרירים הוא גורם משמעותי בפיתוחם של אלה.

גם היתרון של עבודה על מרכיבי כושר גופני שונים במקביל יכול להתפרש כ"חיסרון". לרוב, כשרוצים להשיג שיפור במרכיב כושר גופני אחד טוב יותר לבודד אותו.

אריק, עכשיו בלבלת אותי... מה אתה מציע?

אני מציע לגוון. אני תמיד מציע לגוון.

אימון מחזורי מעת לעת הוא לא רק חוויה ספורטיבית, הוא גם, ללא ספק, אימון שמביא גם לתוצאות גופניות וחזותיות - וזו גם דרך מעולה להתאמן בקבוצה.

אני גם מציע לא להתאמן רק בצורת עבודה כזו, ובהחלט לבודד את אימוני הכוח והאימונים האירוביים בימים אחרים  על-מנת לשפר משמעותית את שני המרכיבים האלה, שמסייעים בהעלאת מסת השריר ובהורדת מסת השומן.

אז הנה לכם עוד סוג של אימון! שווה להתנסות!

אריק שרון הוא מאמן כושר מוסמך בוגר "ווינגייט" בקבוצת כללית. הוא האיש שמאחורי ערוץ שרירים ועוד והוא גם מנהל את הפורום "עושים שריר" באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

בדיקות תקופתיות לספורטאים - לחצו כאן לפרטים נוספים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל