פורסם בראשונה: 21.03.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • אריק שרון אריק שרון

כתבה לשמנמנים ולשמנמנות - ולגמרי בלי הנחות

לקריאה נוחה
שלום, פה לא הולכים לעסות לכם את האגו. את שמנה מדי? אתה דובון? מעט מאוד אנשים משמינים בגלל סיבות רפואיות. במקרה שלכם, רוב הסיכויים שאתם שמנים מדי בגלל שאתם עצלנים מדי. ע-צ-ל-נ-י-ם. עצלנים באוכל, עצלנים בתנועה, עצלנים במחשבה. וכאן זה נגמר!

השמנה היא כיום מגיפה עולמית ההולכת ומתפשטת. ויש לה הרבה סיבות, ובעיקר העצלנות שלך.

כן כן, שלך.

אל תסתכל מאחורי הגב – אני מדבר אליך.

אל תסתכלי לצד השני – אני מדבר גם אליך.

• בעיה מס' 1: עצלנות באוכל

יותר ויותר אנשים מבססים את התזונה שלהם על ג'אנק פוד, או בתרגום חופשי ומנומס "מזון מהיר" (התרגום מאנגלית דווקא יותר קולע: "אוכל זבל").

ההמבורגריות, הפיצריות, הבורקסיות והגלידריות חוגגות - ובענק. רבים מאיתנו מוצאים את עצמם לפנות בוקר ביציאה מהמועדון "מפרקים" בקלות ערימת נקניקיות או המבורגר כפול נוטף שומן, צ'יז ורווי במיונז. וטראח – הכנסנו לגוף בקלות איזה 1500-2000 קלוריות רעות ומיותרות (כמעט התזונה היומית של רבים מאיתנו).

הפיתויים ענקיים. מאכלים חדשים, עתירי שומן וסוכרים (וצבעי מאכל וחומרים משמרים...) קורצים אלינו מהמדפים. הכל תוכנן בקפידה כך שלא נוכל להתעלם מהם. הם כאילו מושיטים לנו יד, בחיוך, וגורמים לנו להזיל ריר עוד לפני שטעמנו.

ובראש הרי מתנגנת לנו הרי גם הפרסומת – "מי שאוכל לבד, אוכל יותר".

אז יש לי רק דבר אחד להגיד על מי שאוכל יותר (ג'אנק): מי שאוכל יותר, שמן יותר - ובריא פחות.

ואם עיקר התזונה שלכם היא ג'אנק, גם אם מבחוץ הכל נראה פיקס היום, מהר מאוד תגלו שהג'אנק מחלחל לכם בצורת שומן עודף לדם, לדופן הבטן, לישבן ולירכיים. הסנטר הכפול יצמח לו - והפנים יתרחבו בעוד כמה סנטימטרים.

מה קרה? שכחתם לחתוך סלט? לאכול גבינה בולגרית 5%? לחם מלא רע לכם? טונה? עוף בגריל? תפוח עשה לכם משהו רע פעם?

• בעיה מס' 2: עצלנות גופנית

פעילות גופנית איננה בהכרח "ספורט". כל פעילות פיזית שאנו מבצעים היא פעילות גופנית הדורשת השקעת אנרגיה.

אבל במציאות חיינו היום, נורא קל להפוך לבטטה. בהשוואה לשנים עברו, הטכנולוגיה המודרנית דורשת השקעה אנרגטית זעומה במהלך החיים וזה רק הולך ונעשה רע.

אני לא מתכוון לזה שאנחנו צריכים לחזור ולצוד טרף לארוחת ערב, או לטפס על העצים לקטוף פירות. אני מתכוון לדברים אחרים לגמרי.

דוגמה?

בבקשה.

בלי שלטים (של הטלוויזיה, הרדיו המערכת).

אין שלטים. קמים, הולכים ומדליקים. קמים, הולכים ומכבים...

אין מעליות. עולים ברגל.

אין מכונת שטיפת מכוניות. שוטפים לבד.

אין מדיח. עושים כלים לבד (ודי תפסיק! אתה לא שוטף כלים למשפחה של שמונה נפשות. כולך סטודנט!)

הרשימה עוד ארוכה, אבל אני חושב שהנקודה ברורה.

אני יודע שבנקודה הזו יקומו כמה חכמים ויגידו "אפשר לחשוב כמה קלוריות כבר הפעילויות האלה דורשות".

אז אני מודה, לא הרבה! אבל אם מחשבים אותן על-פני שבוע, או על פני חודש, או על פני ושנה – מדובר על המון קלוריות. והן מתבטאות במשקל שלך. בדרך כלל – במשקל העודף.

• הטיפול בעצלנות

נו טוב, אין פה באמת סוד גדול: אכילה מאוזנת ופעילות גופנית!

• כמה מילים על קיצורי דרך

(בנוסח: "דיאטה מ-ד-ה-י-מ-ה שמבוססת על תרכיז מחלב של עז הרים פרואנית")

קיצורי דרך קיימים בשוק כמו זבל: דיאטות רעב, דיאטות שמפרידות בין אבות מזון, דיאטות חסה, דיאטות ברוקולי, גלולות "פלא" להרזיה ועוד ועוד ועוד.

עכשיו, אני לא רוצה להישמע כמו דיאטנית (כי אני לא). אבל בואו נחשוב רגע. נניח לרגע שהדיאטות האלה לא היו הרסניות לגוף כמו שהן, ונניח שהן היו בריאות. סתם לצורך הדיון.

עם יד על הלב, כמה זמן היית מצליח להתמיד ב"חרטא הזה" אם להשתמש בלשונו הציורית של ז'וז'ו חלסטרה? הרי בסוף תפסיקו לאכול רק כרוב!

בכמעט מאה אחוזים של המקרים, המצב יחזור לקדמותו וברוב המקרים תשמינו אף יותר. "דיאטות הפגע" האלה פוגעות בקצב חילוף החומרים, הגוף מתרגל לעבוד בפחות קלוריות – וטראח, השמנתם יותר.

אז מה כן?
תזונה רצינית ומאוזנת.

• קריאה מומלצת: מי לכל הרוחות צריך דיאטנית?

למה? כי דיאטנות היא מקצוע רציני שנלמד לאורך שנים (מדובר בתואר אקדמי קשה!). אז למה לא להיעזר באחת (או באחד)?

אם את או אתה אולי שואלים את עצמכם "למה", התשובה הברורה היא: כי לבד אתם לא מצליחים לסתום את הפה!

הטיפול הוא פרטני ואישי ומתבסס על הנתונים האישיים שלכם. עם כל הרצון הטוב, נוסחאות כלליות (או דיאטת הצנוניות בתחמיץ של השכנה מלמעלה) לא מהוות תחליף. (ולא, גם אם היא חתיכה).

ליווי דיאטני אישי זה עסק הרבה יותר מורכב מ"לא לאכול שטויות", או מ"לא לאכול אחרי שבע בערב" (עוד טעות מרה בתזונה!)

• כמה מילים לשונאי ספורט

שונאים חדר כושר, לא אוהבים ללכת, שחייה משעממת אתכם? כנראה שכדאי להחליף דיסקט, או... פשוט ללכת לרקוד! זו גם פעילות גופנית. ויש לנו גם את הסדרה שנכתבה ממש בשבילכם: איך להתאים את האימון למצב הרוח.

חוץ מזה, חפשו את הפעילות האהובה עליכם! המבחר באמת עצום!

ומה הכי מומלץ? שילוב פעילות אירובית (כמו הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים, ספינינג, מכשירי סקי או "קרוס"), ביחד עם פעילות אנאירובית (כמו אימוני התנגדות מול מכשירים, משקולות ומשקל הגוף).

הפעילות האירובית שורפת שומנים, והפעילות האנאירובית מחזקת את השרירים ומסייעת לשנות את היחס בין אחוזי רקמת השומן ורקמת השריר בגוף.

למה זה טוב? כי יותר רקמת שריר בגוף משמעה האצת חילוף החומרים (ויותר שריפת קלוריות).

התחילו במינון נכון וקל, וכשהכושר הגופני ישתפר - הגדילו את מספר האימונים, הגדילו את העומס והגדילו את נפח האימון ומשך האימון האירובי.

הסוד הוא בהדרגה.

וחוץ מזה? לעלות הביתה (ולא רק הביתה) במדרגות. ללכת ברגל או לרכב על אופניים למקומות קרובים (והכוונה ליותר מחמישה מטרים!), לשחק משחקי כדור (ולא במחשב). ואלה רק כמה דוגמאות.

כמה פעמים אמרת לעצמך "משבוע הבא אני מתחיל לרדת?"

מעכשיו!!! עצלנים, קומו ועשו זאת! ככל שתדחו את העשייה, המצב רק יהיה גרוע יותר.

מה שבא בקלות, הולך בקלות. אך יתרונות גופניים ושרירים שנרכשים בעבודה קשה וביזע, נשמרים לאורך זמן.

בהצלחה!

אריק.

אריק שרון הוא מאמן כושר מוסמך בוגר "ווינגייט" בקבוצת כללית. הוא האיש שמאחורי ערוץ שרירים ועוד והוא גם מנהל את הפורום "עושים שריר" באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

בדיקות תקופתיות לספורטאים - לחצו כאן לפרטים נוספים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל