פורסם בראשונה: 12.06.2006
עדכון אחרון: 11.12.2008
  • דני טל דני טל

הדרך אל הכושר

לקריאה נוחה
איך אפשר להתמיד בפעילות גופנית? לפני שאתם רצים להירשם למכון האופנתי הקרוב, כדאי לכם לברר עם עצמכם מה מתאים לאישיות שלכם: משקולות או טאי צ'י, אופני הרים או גלשן גלים. בהצלחה
הדרך אל הכושר

אחד האויבים הגדולים של אימוני הכושר הם השעמום והשגרה. אין צורך בנתונים סטטיסטיים מאלפים כדי לדעת שאחרי כמה חודשים של אימון, רוח ההתלהבות של רבים מאתנו הולכת ודועכת והדרך לסיום רומן הכושר שלנו קצרה מתמיד. ​

למה זה קורה לנו?

רוב האנשים בונים את תוכנית האימון על סמך ידע כללי, עצות מחברים או פגישה חד־פעמית עם המאמן או המאמנת בחדר הכושר, אך שוכחים לקחת בחשבון שהדרך להתמדה בפעילות כלשהי עוברת דרך ההנאה.  ​

אפשר ליהנות מהרמת משקולות?

ג'יי קימייצ'יק מאוניברסיטת מיאמי, מחברו של הספר "לגלות את ההנאה שבפעילות גופנית", טוען שרוב האנשים מודעים היטב לחשיבותה של הפעילות הגופנית, "אבל הם נמנעים מלעסוק בה כי הם לא למדו ליהנות  ממנה", הוא אומר. "לפני שמחליטים באיזו פעילות לבחור, מומלץ לעשות סדר בראש, שיבטיח שתבחרו בפעילות מסוימת לא בגלל שאתם חייבים, אלא משום שאתם רוצים", אומר קימייצ'יק. הוא ממליץ לכל מתאמן לעצב את חזון הפעילות הגופנית שלו. ​

איך בוחרים בפעילות גופנית שמתאימה לי?

חשבו על סוגי פעילות שהכי מתאימים לסגנון החיים והדימוי העצמי שלכם. השתדלו להתנסות בסוגי פעילות שונים עד שתמצאו את אלה שהכי מתאימים לצרכים האמיתיים שלכם. אצל חלק זה הדחף להיות חזקים יותר, אצל חלק אחר מוביל הצורך להיות מאוזנים יותר ואצל אחרים קיים צורך מתמיד בגיוון.   

ברגע שתבינו טוב יותר איזה "טיפוס כושר" מאפיין אתכם הכי טוב, יהיה לכם קל יותר לבחור את הפעילויות המתאימות בעבורכם ותגבירו את הסיכוי להתמיד בפעילות לאורך זמן.     ​

 הטיפוס ההרפתקן 

כשהרפתקן מתאמן, הוא ממש צמא לקרני השמש ולרוח מלטפת על פניו. הוא זקוק לגיוון מתמיד ובחדר הכושר הוא חש קלסטרופוביה קלה. הוא לא זקוק לציוד ספורט ואוהב לטייל באזורים פחות מתוירים, בקבוצה או עם בן/בת זוג. סביר שתמצאו אותו מתאמן לקראת ריצות הטריאתלון או המרתון הקרובות.  ​

ההרפתקן אוהב להשתתף בפעילות מאורגנת כמו טיולי אקסטרים וצעדות. מפגשים חברתיים הם כלי נוסף שיכול לעזור לו להתמיד בתוכנית הכושר שלו. בגלל הצורך שלו בגיוון, הוא משלב בדרך כלל בתוכנית האימון פעילות אירובית, תרגילי כוח ותרגילי מתיחה ופעילויות קבוצתיות כמסעות בטבע, טיולי אופניים עם משפחה וחברים.         

פעילויות מועדפות לטיפוס ההרפתקן: אופני הרים, חתירה בסירה, גולף, טיפוס הרים, רכיבה על סוסים, טניס, צלילה, סקי, שחייה, גלישת גלים, הרמת משקולות, ריצות ארוכות, קפיצות בדלגית.   ​

​​

 הטיפוס הרוחני

הטיפוס הרוחני מחפש חיבור בין גוף לנפש, שקט ושלווה פנימית. הוא  מעדיף לדלג על אופנות כושר חדשות לטובת שיטות תנועה מוכרות וידועות, רצוי בעלות גוון רוחני והוליסטי. כשהוא מתעמל, הוא משתדל לגייס את כוחות הגוף והנפש שלו על מנת ליצור מעגל של שלמות.  הטיפוס הרוחני מתאמן בדרך כלל לבדו, כדי למנוע הפרעה לריכוז, אבל לא נרתע מפעילות בקבוצה כל עוד לא נפגמת אווירת השלווה והרוגע. 

הטיפוס הרוחני חובב יוגה ופילאטיס, ומשלב תזונה נבונה והרגלי בריאות אחרים התורמים לאיזון נכון בין גוף לנפש. הוא מחפש פעילויות המעוררות את הנפש, אבל לא שוכח להאיץ הדופק בפעילות אירובית מתונה. תוכנית האימון השבועית שלו צריכה לכלול כמה סוגי פעילות כדי להגביר את כוח הרצון וכושר ההתמדה.   

פעילויות מועדפות לטיפוס הרוחני: טאי צ'י, אומנויות לחימה, שייט קייאקים, גלישת רוח, גלישת גלים, שחייה, מדיטציה. ​

 הטיפוס האנרגטי

לטיפוס האנרגטי יש אישיות במשקל כבד והוא אוהב להוציא אנרגיה והרבה. הוא נהנה מאתגרים והפעילות שלו יעילה ביותר כשהוא מציב מטרות אימון ברורות. כשהוא מתאמן, הוא משאיר את חיי היומיום הרחק מאחור ומשקיע את כל כולו בטיפוח הגוף. הוא הולך בקביעות למכון, אבל סביר שיש לו בבית כמה מכשירים, כך שיוכל לספק את הצורך שלו להתאמן מתי שירצה. באימון הוא מונע על־ידי תחושת הבעירה בשרירים, וקיים אצלו צורך חזק להשיג תוצאות מהירות. הטיפוס האנרגטי מעדיף להתאמן עם בן או בת זוג כך שיוכל לתת ולקבל חיזוקים במהלך האימון.  ​

פעילויות מועדפות לטיפוס האנרגטי: משקולות חופשיות ומכונות כושר, אירובי, קיקבוקסינג, קפיצה בחבל, ספינינג, ג'וגינג.  

 הטיפוס המגוון

הטיפוס המגוון הוא עובד מהלב והמטרה המרכזית שלו באימון היא האצת הדופק. כשהוא מתאמן, הוא נהנה לראות איך גופו נענה למאמץ המתגבר. הליכה למכון כושר היא חלק בלתי נפרד מסדר היום שלו. הטיפוס המגוון מעדיף להתאמן בקבוצה, אבל לא יוותר על אימון אישי במכונות ובמשקולות חופשיות. הוא עובד על קבוצות שרירים על־פי תכנון ושורף כמות נכבדה של קלוריות בכל אימון.הוא חבר במועדון כושר, אבל לא מוותר על פעילות ספורטיבית עם חברים.שימוש בשיטות אימון מגוונות הוא דרך נוספת שלו להגביר את המוטיבציה ולהתמיד. אימון מחזורי בן 30 דקות היא דוגמה אופיינית לצורך שלו בגיוון. 

אם עמוס וצפוף מדי סביב המכשירים במכון הטיפוס המגוון לא ילך לנוח וינצל את הזמן לתרגילי בטן או כפיפות סמיכה. הוא אוהב להיות פעיל גם מחוץ למכון, חובב מסעות רגליים מפרכים בטבע וריצות ארוכות בפארק.   

פעילויות מועדפות לטיפוס המגוון: משקולות, רכיבה על אופניים, ריצה, אימון מחזורי, ספינינג, סקי, אופני הרים, טניס, טיפוס הרים, קפיצות בחבל, גלישת גלים     ​

 הטיפוס השאנטי 

איש השאנטי הוא טיפוס רגוע שאוהב לטפח את הגמישות, את יציבת הגוף ואת הבטחון העצמי שלו. מכון כושר הוא לא הקטע שלו והוא מעדיף  פעילות בעומס נמוך (Low Impact). כשהוא מתאמן, מטרתו העיקרית היא לעשות טוב לגוף, רצוי באווירה לא תחרותית ואם אפשר גם ללא קהל מסביב. 

השאנטי נוטה להתמיד יותר, כאשר הוא קובע את תוכנית האימון ואת התרגילים המתאימים לו. דרך נוספת שלו להגביר את כוח הרצון ולפתח את הכושר היא שילוב פעילויות מהנות כמו חתירה בקייאק או טיולים בטבע, אך הדגש הוא פחות על פיתוח הכושר ויותר על הבילוי בחיק הטבע. הוא הטיפוס שיכול להפיק תועלת משיעורי התעמלות בווידאו או בדי.וי.די לפחות כנקודת פתיחה לתוכנית ממושכת.   

פעילויות מועדפות לטיפוס השאנטי: יוגה, טאי צ'י, פלדנקרייז, חץ וקשת, רכיבה על אופניים, דייג, שייט בקאנו, תרגילי מתיחה, הליכה, גולף, גינון, התעמלות במים.

דני טל הוא מומחה לכושר גופני במחלקה לחינוך ולקידום בריאות בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

בדיקות תקופתיות לספורטאים - לחצו כאן לפרטים נוספים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל