פורסם בראשונה: 10.06.2008
עדכון אחרון: 10.06.2008
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

הליכה מהירה: הבינוני מנצח

לקריאה נוחה
פעילות גופנית ברמה נמוכה אבל בעוצמה בינונית עשויה להיות טובה יותר לבריאות בהשוואה לפעילות גופנית ברמה נמוכה אבל בעוצמה גבוהה

​הליכה מהירה עשויה להיות הפעילות הגופנית הטובה ביותר להפחתת משקל ולהפחתת הסיכון להופעתם של תסמינים שונים, שבעבר נטו לשייך אותם לתסמונת המטבולית. ​

מהי התסמונת המטבולית?

תחת הכותרת "תסמונת מטבולית" קיבצו את התסמינים הבאים: השמנה באזור הבטן.

רמות גבוהות של שומנים (טריגליצרידים) בדם.

רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL).

עמידות לאינסולין או אי עמידות לגלוקוזה.

רמות גבוהות של פיברינוגן (חומר קרישה) בדם.

יתר לחץ דם ומצב קדם דלקתי המאופיין ברמות מוגברות של CRP בדם. 

התסמינים הללו מוכרים היטב לכולם, אך כיום כבר לא נוטים לקבץ אותם תחת התסמונת המטבולית , כיוון שמדובר במונח שלמעשה עבר מן העולם.

חוקרים מאוניברסיטת דיוק שבצפון קרולניה, בראשותו של ד"ר וויליאם קרוס, ביקשו לבדוק את מידת השפעתן של תוכניות שונות לפעילות גופנית בהפחתת התסמינים הנ"ל לדברי החוקרים, מחקרים קודמים בדקו את השפעותיה הפעילות הגופנית על מרכיבים שונים של התסמונת, אבל רק מחקרים מעטים בדקו איך הפעילות משפיעה על התסמונת המטבולית בכללה.

במחקר השתתפו 171 איש שחולקו לשלוש קבוצות שונות, אשר כל אחת מהן עסקה במשך שמונה חודשים בפעילות גופנית:

 הקבוצה הראשונה עסקה בפעילות גופנית בכמות קטנה ובעוצמה בינונית: בערך 20 ק"מ בשבוע, עם צריכת חמצן של 40 עד 55 אחוזים מהצריכה המרבית.

 הקבוצה השנייה עסקה בפעילות גופנית בכמות קטנה, אך בעוצמה מרובה: 65 עד 80 אחוזים מהצריכה המרבית של החמצן.

 הקבוצה השלישית עסקה בפעילות גופנית בכמות רבה ובעוצמה מרובה: 32 ק"מ בשבוע, עם 65 עד 80 אחוזים מהצריכה המרבית של חמצן.

לפני תחילת תוכנית הפעילות, 40 אחוזים מהמשתתפים ענו להגדרות של התסמונת המטבולית. בסוף הניסוי, 27 אחוזים ענו להגדרות אלה.

החוקרים אומרים כי קיבלו הוכחה נוספת ליעילותה של הפעילות הגופנית במניעת והסגת תסמיני התסמונת המטבולית. בד בבד הדגישו החוקרים כי המשתתפים בקבוצה השנייה והשלישית לא הגיעו לתוצאות טובות יותר מאשר משתתפי הקבוצה הראשונה. המשתתפים בכל שלוש הקבוצות שיפרו את מצבם הבריאותי בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא עסקה בפעילות גופנית במהלך המחקר. "התוצאות האלה מעניקות הרבה תימוכין לעובדה שאנשים לא חייבים לבצע פעילות גופנית מאומצת כדי לשפר את בריאותם", אמר ד"ר קראוס. 

​​

מידע שנאסף מניתוח חדש של נתונים, העלה שבאוכלוסיה של אנשים בגילאי הביניים, שאינם פעילים, אך נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם, פעילות גופנית בעוצמה בינונית הפחיתה משמעותית את השכיחות של התסמונת המטבולית, גם בהעדר שינויים בתזונה.

הממצאים האלה מראים ש"חוסר פעילות לא טוב לנו, וכל דבר טוב יותר מחוסר פעילות, אבל יותר זה לא בהכרח יותר טוב מפחות", אמר ד"ר קראוס. "אנחנו ממליצים על פעילות בעוצמה בינונית, כמו הליכה של 30 דקות ביום, ששה ימים בשבוע, כפי שממליץ גם איגוד הרופאים לספורט ובקרת מחלות".

חברי הקבוצה שעסקה בפעילות גופנית נמוכה אבל בעוצמה גבוהה לא השתפרו כמו חברי הקבוצה שעסקה בפעילות גופנית נמוכה ובעוצמה בינונית. ההסבר לכך, לדברי החוקרים, הוא שפעילות מואצת מגייסת יותר סיבי שרירים שמגיבים מהר, ומשתמשת הרבה יותר בגלוקוזה בהשוואה לפעילות בעוצמה נמוכה. עם זאת, פעילות בעוצמה נמוכה, נוטה לגייס סיבי שריר, שמגיבים באיטיות ואלה נוטים להשתמש בחומצות שומן כמקור אנרגיה. תופעה זו מועילה יותר למניעה או להסגה של התסמונת המטבולית.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

אורח חיים בריא ישפר לכם את הציונים!

פרטים נוספים בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל