פורסם בראשונה: 21.06.2006
עדכון אחרון: 07.11.2006
  • דנה מוקד-אשל דנה מוקד-אשל

אלכסנדר המאושר

לקריאה נוחה
אם אנשים היו יותר מודעים לבעיות הגופניות שנגרמות עקב יציבה לא נכונה, הם היו יכולים לנהל אורח חיים הרבה יותר פעיל ובריא. איך עומדים נכון? מתחילים בשיעורים בטכניקת אלכסנדר

​​כשמבקשים מאמיר בינדר, מורה לטכניקת אלכסנדר, "תוצאות ומהר", הוא מתפלץ. לוקח שנים כדי להגיע למצב כזה של חצי גיבנת, כתפיים מכווצות וצוואר עקום, אבל כשאנשים מגיעים לשיעור אלכסנדר הם מצפים שנתקן נזקים של שנים בשעה אחת", הוא אומר.​

או.קיי, תסביר לנו בבקשה, מה זה בדיוק שיטת אלכסנדר.

"טכניקת אלכסנדר, זה לא טיפול, זה תהליך לימודי. זה לא משהו שעושים במשך פרק זמן קצוב ואז הולכים הביתה וחוזרים להתנסות בזה בפגישה הבאה", אומר בינדר שמלמד את השיטה גם במסגרת כללית רפואה משלימה.​

הבנתי מה זה לא, אבל מה זה כן?

"בשיעור בטכניקת אלכסנדר המורה מלמד את התלמיד כיצד להשתמש נכון בגוף שלו. לומדים איך לעמוד, איך לפזר את משקל הגוף בצורה נכונה ומאוזנת, איך להחזיק את הראש, איפה צריכות להיות הכתפיים, איך לשבת, איך לקום".

הראש שלי נמצא מעל לכתפיים, ואני נשבעת לך שראיתי עוד כמה אנשים מסתובבים ברחוב עם ראש על הכתפיים.

"99 אחוזים מהאנשים האלה לא מחזיקים נכון את הראש. הם מטים אותו קדימה ולמטה ולא ישר ולמעלה, כמו שצריך כדי לשמור על עמוד השדרה. ואחרי שנים של שימוש לא נכון בגוף, הגוף קצת מתכופף, לפעמים מתעוות, השרירים מתקצרים, מתחילים הכאבים. ואז - גם אם את רוצה לעמוד זקופה, את כבר לא יכולה."​

אז מה עושים?

"לאט, לאט, עם הרבה מודעות ועבודה עצמית, לומדים לחשוב על היציבה שלנו. לחשוב על הפוזיציה של הגוף שלנו כל הזמן. כשאת עומדת, תשאלי את עצמך אם פיזרת את משקל הגוף שווה בשווה בין שתי הרגליים או שאת מעמיסה יותר משקל על צד אחד מאשר על הצד השני.

"טכניקת אלכסנדר זה לא מסז' שאת עושה ובמשך שעה מעסים לך קצת את הגב. כי במסז', כמו בכל סוג אחר של טיפול, משחררים לך קצת את השרירים בלחיצות ובעיסויים, אבל ברגע שאת יוצאת מהטיפול, את חוזרת לסורך ומתחילה לצבור מתחים ולחצים חדשים. ואז הגב חוזר לכאוב, והשרירים חוזרים להיתפס - ואם לא נלמד איך להשתמש נכון בגוף שלנו, זה לא יעבור לעולם".​

​​

 יש תרגיל שאפשר לעשות בבית כדי לזרז תהליכים?

"אין קיצורי דרך ואין תרגילים שאפשר לעשות. להפך, בטכניקת אלכסנדר, העיקרון הוא לעשות כמה שפחות. כלומר, כשאת מגיעה לשיעור בטכניקת אלכסנדר, את לא צריכה לעשות כלום. את רק צריכה לא להתנגד למורה שלך. כשאת לא מפעילה התנגדות, את מאפשרת למורה לשחרר מתחים מהשריר הספציפי שהוא עובד עליו כדי שהוא יהיה יותר גמיש. ואז, כשתרצי למתוח אותו ולעמוד זקוף, תוכלי פשוט לעשות זאת. באלכסנדר, המורה לא משחרר לך רגעית את הכאב, הוא מלמד אותך יציבה נכונה כדי שאת תוכלי לעזור לעצמך. 

"כשאת יושבת מול המחשב, את צריכה לשאול את עצמך, האם הגב שלך בתשעים מעלות? האם הסנטר מורם ושתי כפות הרגליים יציבות על הרצפה? או שאת נשענת יותר מדי קדימה או אחורה ויוצרת קשת בגב. אם כן, זה רק עניין של זמן עד שתתחילי לסבול מכאבים ולא תביני למה". ​

בעצם אפשר לומר שטכניקת אלכסנדר זו יותר דרך חיים...

"נכון. טכניקת אלכסנדר עובדת על שחרור וחיזוק הפיקוד הראשוני - חיבור ראש-צוואר-גב. ברגע שהמקום הזה סגור ותפוס, הוא מכווץ ואז ההתנהלות של הגוף יורדת לתפקוד של 30 אחוזים ממה שהוא יכול להפיק מעצמו".​

 מה זה אומר?

"זה אומר שאם אנשים היו יותר מודעים לבעיות הגופניות שנגרמות עקב יציבה לא נכונה, הם היו יכולים לנהל אורח חיים הרבה יותר פעיל ובריא. שחיקה ושימוש לא נכון של הגוף, גורמים הרבה פעמים לבעיות שלא תמיד מקשרים אותן לזה, כמו עייפות, מיגרנות אפילו פריצת דיסק. זה יכול לקרות גם בגיל מאוד צעיר, אם מתעללים בגוף לאורך זמן.​

 אם הייתה לי יציבה נכונה אז החיים שלי היו נראים אחרת?

"אני לא אומר שלא היו לך בעיות בחיים, אבל מי שיודע לשלוט בגוף שלו ולשמור על יציבה נכונה, נהנה בסופו של דבר מחיים יותר טובים, כן. פשוט ככה. כי הרבה מהמתחים הנפשיים נגרמים כתוצאה ממתח פיזי, יש עדויות לכך שגם מצבי חולי נגרמים מיציבה לא טובה, ואפילו הביטחון העצמי שלנו משתפר כשאנחנו הולכים נכון ולא עם הראש באדמה. כשמוצאים את הכיוונים הנכונים, הרבה בעיות נפתרות".​

למצוא את הכיוונים שלי? 

"גב ארוך וישר, סנטר ישר ולמעלה, כתפיים רחבות – אלה הכיוונים שלך".​​​

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל