פורסם בראשונה: 21.12.2011
עדכון אחרון: 21.12.2011
  • דני טל דני טל

הקשר בין כושר לאריכות ימים

לקריאה נוחה
חוקרים טוענים כי להיות רזה זה לא מספיק: שיפור הכושר הגופני עשוי להפחית באופן משמעותי את הסיכון למוות מוקדם, גם אם משקל הגוף לא השתנה או אפילו עלה
אנשים על הליכונים במכון כושר

בקיצור

1.

עלייה של יחידה אחת בכושר תורמת להפחתה של 19 אחוז בסיכון למוות מוקדם כתוצאה ממחלות לב ושבץ מוחי ולהפחתה של 15 אחוז בסיכונים לתמותה מסיבות אחרות.

2.

כושר גופני נמוך מגביר את הסיכון למוות מוקדם, ללא קשר לשינויים ב־BMI.

3.

כמעט כל סוג של תנועה משפיעה על הפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, בסרטן ובמחלות כרוניות שונות.

שמירה על משקל תקין לבדה אינה מספיקה כדי למנוע מחלות שונות הקשורות להשמנת יתר. ממחקר שפורסם לראשונה בדצמבר 2012 בכתב העת המקוון Circulation עולה ששמירה על הכושר הגופני או שיפורו - גם אם משקל הגוף לא השתנה או אפילו עלה - עשויים להפחית באופן משמעותי את הסיכון למוות מוקדם.

במחקר, שאותו ערכה המחלקה למדעי הפעילות הגופנית באוניברסיטת דרום קרוליינה, השתתפו 14,345 גברים בגיל ממוצע 44, רובם לבנים מהמעמד הבינוני או הגבוה.

החוקרים השתמשו בבדיקות מאמץ מקסימליות על מסילה חשמלית כדי להעריך את רמת הכושר הגופני ובחישוב יחס גובה ומשקל כדי לקבוע אומדן BMI של כל משתתף. נערך רישום מדוקדק של השינויים בשני המדדים האלה במשך שש שנים ושלושה חודשים. השלב הזה היה נקודת הבסיס של המחקר.

לאחר יותר מ־11 שנים חזרו החוקרים וחישבו את מידת הסיכון היחסי למוות מוקדם בקרב גברים שאיבדו את הכושר הגופני שלהם, שמרו עליו או שיפרו אותו מאז תום שש שנות המעקב הראשונות. החוקרים הביאו בחשבון גורמים שהיו עשויים להשפיע על התוצאות ובהם שינויים ב־BMI ובגיל, היסטוריה משפחתית של מחלות לב, רמת הכושר הגופני ההתחלתית, שינויים באורח החיים (כמו עישון ופעילות גופנית) ובעיות רפואיות כמו לחץ דם גבוה או סוכרת.

מהו BMI?

זהו מדד המבוסס על חישוב היחס בין משקל לגובה (משקל חלקי גובה בריבוע).

מהו MET?

מדד המבטא עצימות (רמת מאמץ) של פעילות אירובית, בדגש על היחס שבין התמונה המטבולית בפעילות גופנית במאמץ ספציפי לבין זו שבמנוחה.

מהם הממצאים הבולטים במחקר?

• כל עלייה של יחידה אחת בכושר הגופני (הנמדדת ב־MET) תרמה להפחתה של 19 אחוזים בסיכון למוות מוקדם כתוצאה ממחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי ולהפחתה של 15 אחוזים בסיכונים לתמותה מסיבות אחרות.

• כושר גופני נמוך הגביר את הסיכון למוות מוקדם, ללא קשר לשינויים ב־BMI.

• לאחר נטרול של גורמים מבלבלים ושינויים בכושר הגופני נמצא ששינויים ב־BMI לא היו קשורים לסיכוני תמותה ממחלות לב וכלי דם ומסיבות אחרות.

"אלה הן חדשות טובות לאנשים העוסקים בפעילות גופנית, אך מסיבות שונות אינם מצליחים לרדת במשקל", אומר עורכו הראשי של המחקר, דאק צ'ול לי ומוסיף: "אתם יכולים לדאוג פחות לגבי המשקל שלכם כל עוד אתם ממשיכים להתאמן ולשמור על הכושר הגופני שלכם או אף לשפר אותו".

מהו ההסבר לתוצאות שהתקבלו?

אחד ההסברים לתוצאות שהתקבלו הוא שקרוב ל־90 אחוזים מהמשתתפים במחקר היו במשקל תקין או בעודף משקל נמוך יחסית בתחילת המחקר. בקרב השמנים מאוד, כך התברר, הייתה לשינויים ב־BMI השפעה רבה על הסיכון למוות מוקדם. לכן לא ברור אם לפעילות הגופנית תהיה השפעה מיטיבה גם על האוכלוסייה הזאת.

הממצאים מדגישים מחדש את הסיכון למוות מוקדם ממחלות לב ומשבץ מוחי עקב חוסר בפעילות גופנית. עם זאת, מאחר שבמחקר השתתפו בעיקר גברים לבנים ממעמד סוציו־אקונומי בינוני או גבוה, קשה להעריך האם הממצאים יהיו תקפים גם לגזעים אחרים או לאנשים ממעמד סוציו־אקונומי שונה מאלה שבמחקר.

האם חייבים להיכנס למשטר נוקשה של פעילות גופנית כדי להשיג את התוצאות המקוות?

במחקר שפורסם בירחון הבריאות האמריקני JAMA ב־2006 התברר שקשישים אשר היו בתנועה במסגרת שגרת יומם (שטפו כלים בעצמם, יצאו לטיול קצר עם הכלב, עלו קומה או שתיים במדרגות) האריכו ימים בהשוואה לחבריהם שהמעיטו לנוע.

החוקרים עקבו במשך שש שנים אחרי הרגלי התנועה של 302 קשישים בני 70 עד 82. התברר שבקבוצת המשתתפים אשר הוציאה את כמות האנרגיה הגבוהה ביותר, הסיכון למוות מוקדם עמד על 12 אחוזים. זאת לעומת 25 אחוזי סיכון בקבוצה שרמת הפעילות השוטפת של משתתפיה הייתה הנמוכה ביותר.

משך הפעילות המדווחת של המשתתפים בקבוצות המאמץ הבינונית והגבוהה היה ארוך ב־30 עד 60 דקות בהשוואה לקבוצת המאמץ הנמוכה ביותר.

במחקר נמצא עוד שעל כל 287 קלוריות שהוצאו בפעילות יומית שגרתית הייתה ירידה של כ־30 אחוזים בסיכון למוות מוקדם. רמת המאמץ הגופני הייתה שווה לזו שנמדדת בעבודות הבית (שאיבת אבק, שטיפת רצפות, ניקוי חלונות וכו') ובפעילויות כמו הליכה מתונה בקצב של 2.5 קמ"ש ועבודה בעמידה.

בדברי הסיכום אומרים עורכי המחקר שכמעט לכל סוג של תנועה יש השפעה על הפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, בסרטן  ובמחלות כרוניות שונות.

דני טל הוא מומחה לכושר גופני במחלקה לחינוך ולקידום בריאות בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל